Страница 3 от 11
Публикувано на: 01 Май 2010 19:43
от b_d
Слоу,
диференциалът работи като множител. Ако от едната страна работим с въртящ момент близък до нула от другата страна слагаме също 0.
Т.е. ако сме на терен с малко сцепление (за да е по-ясен примера), приложим моторна спирачка и едното колело проплъзне при въртящ момент 1Nm на другото колело ще можем да приложим точно толкова, независимо, че то може да има сцепление. Реално ще се опитваме да спрем с едно колело, което се пързаля.
Ако от друга страна ползваме спирачката ще приложим спирачно усилие на всички 4 колела и дори едно да има сцепление ще успеем да намалим и спрем.
П.П. Имам и една купчинка книги за това как се кара кола, написани от величия в тази област и всички казват, че се спира със спирачки, а е добре в това време двигателят да се държи в оптимални обороти и на оптимална предавка.
Публикувано на: 01 Май 2010 19:47
от rudolf
имам хрумване-: повечето заводски коли са с фиксиран регулатор на двата спирачни кръга-универсално за сухо ,мокро и лед.
обикновената кола с предно вредаване--винаги на недостатъчно сцепление -блокира предните колела,но водачите не са свикнали при идеално сцепление (каквото са повечето екстремни ситуаций,в които не сме намалили предварително), да изпозлват пълния потенциал на автомобила....товага ако изпозлваме загряти гуми с хубаво качество,плавен пренос на теглово върху предната ос,,,хубав път и балансирана кола---тогава блокира задния кръг,,,,,точно в този момент използването на моторна спирачка ,може да добави нужния процент ,върху предните колела,необходим да коригира несъвършенството на универсалния баланс.
повечето хора може би не осъзнават това,защото не са карали кола с задно предаване----много ми е интересно тогава дали щяха да гледат на моторната спирачка като на нещо балансирано или по скоро като на 2-3 зъба на ръчната,които им блокират задните колела и ги пресукват....
Публикувано на: 01 Май 2010 19:48
от slowtraveler
Разбира се, че има логика Rudolf, но това има значение само при каране 'на ръба'. И се предвижда при сетването, а и при самото шофиране (heel-toe).
А за оплитането - ами не знам...
Това е основен ефект от диференциала - усилието (независимо дали е спирачно или за ускоряване) е еднакво на двете колела - ако вдигнеш едното колело, усилието в другото ще е равно единствено на вътрешното съпротивление на диференциала...
П.С. с bad_dog сме писали едновременно laugh.gif
Абе общо взето е ясно - говорим за едно и също...
Но спирачното усилие е равно от двете страни на диференциала (равно е на двете гуми) - това, което казах и преди това...
Публикувано на: 01 Май 2010 20:00
от rudolf
slowtraveler написа:...
писали сте еднои също,но изводите са ви различни...
начи аз натам дет си дърпам чергата: от моторна спирачка може да има слисъл в обикновена кола с предно предаване,ако се ползва за коригиране на процента на регулатора...
Публикувано на: 01 Май 2010 20:12
от slowtraveler
Напротив - изводите са същите:
въпреки, че bad_dog в първия пост написа, че 'спира едното колело', в последния пост изрично пише:
bad_dog написа:Т.е. ако сме на терен с малко сцепление (за да е по-ясен примера), приложим моторна спирачка и едното колело проплъзне при въртящ момент 1Nm на другото колело ще можем да приложим точно толкова, независимо, че то може да има сцепление.
Т.е. - че спирачните усилия на двете колела са еднакви...
Така - че извода е правилен, за разлика на изказа

biggrin.gif
П.С. а за ползата при 'обикновена кола'... Ами най-малкото ти спада разхода на гориво (принудителен празен ход...) и на накладки...
Натоварването на съединителя е много по-малко отколкото натоварването при тръгване например, защото при сваляне на скоростите усилието е само за завъртане на двигателя до дадените обороти...
А за другата ползата от плавното спиране вместо рязкото и в последния момент удряне на спирачки : Dess май и в момента изпитва негативите от по-рязко спиране и 'бакшиш в багажника'...

Публикувано на: 01 Май 2010 20:17
от b_d
slowtraveler написа:...
Наистина говорим за едно и също нещо. Това, което визирах е класическия пример с една гума на лед, при който колата не тръгва. Същото важи и при спиране. Затова казах една гума - защото е достатъчно една да блокира при малко въртящ момент и спирането отива на кино.
А малко по-нагоре някакъв разправя как ползва моторна спирачка в екстремни ситуации. На всичко отгоре ползва епитети по адрес на тези, които не ползват гениалните му приоми. Дано не му се случва да изкочи дете пред колата му и той да реши да спира екстремно с двигател.
Това да видиш, че е червено след 200метра и да си вдигнеш крака от газта си е напълно в реда на нещата. Също и да се спускаш с постоянна скорост. Но екстремно спиране - карегорично НЕ!
П.П. Отностно опита на Дес - със спирачки също може да спира плавно

Публикувано на: 01 Май 2010 20:26
от slowtraveler
Малко в страни от темата - личен опит от преди 10-12 години...
Страхотна поледица, а аз съм с един Нисан микробус, със задно предаване, и много лека задница....
Скорост - около 20км/ч, стръмно спускане. Насрещното платно пълно с автомобили, чиито собственици са ги взели 'на рамо'....
Всеки опит да докосна спирачка води до незабавно блокиране на колелата и пързаляне. Опита да мина от 3-та на 2-ра скорост също водеше до пързаляне на задния мост (с междинна газ зацепваше без приплъзване, но леко отпускане на газта водеше отново до пързаляне)...
Та затова на 3-та скорост, с моторна спирачка, с малко по-висока скорост от тази, с която исках да се движа се спускам надолу, но под контрол..
А зад мен един вартбург при опита си да изравни скоростта с моята със спирачки (движеше се по-бързо) реши, че дълбоката канавка му е единствения изход...
Така-че трябва да се ползват и двата метода в зависимост от условията...
Всеки метод си има място на приложение, а в друга ситуация изглежда глупаво (например екстрено спиране )...
Както е глупаво да пуснеш чистачки при слънчево време, така е глупаво да не ги пуснеш в дъждовно.

Публикувано на: 01 Май 2010 20:31
от b_d
slowtraveler написа:....
Абсолютно съм съгласен. Също така по-горе написах, че е добре двигателя да е в оптимални обороти на оптимална предавка, а не изключен от скорост. Също така смяната на предавки при по-тежко спиране е добре да се прави с междинна газ (heel/toe), за да се избегне претоварване и блокиране на двигателните колела. И т.н. И т.н.
Публикувано на: 01 Май 2010 22:43
от Uncle Dido
Ситуация:
С баща ми спускаме Шипка.
Аз - Карина - той - Авенсис.
Долу аз имах спирачки - той - стария "драйвър" беше на косъм да предизвика ПТП.
Просто по негово време не е имало кой да го научи, че спускането на скорост ти ПОМАГА на спирачките - за да спреш окончателно - или скоростта аз я намалям с предавките, пазейки си спирачките, докато той до долу ги опече...
Имам ли възможност - винаги намалявам скоростта си със скорости - това не е моторна спирачка, както при камионите - аз нямам съответната клапа на генерацията, която да затварям, когато ми се иска.
Според мен, когато човек спира, трябва да има една цел - да запази дисковете си хладни и да внимава да не "изпече" феродото на надкладките.
Намаляването на скоростта чрез двигателя би трябвало да момага на спирачките, не да се спира чрез него.
И честно казано, предпочитам да си скапя трансмисията и да спра, когато трябва, отколкото - пазейки я - да предизвикам ПТП.
Хайде сега ми говорете за автоматични скорости.....
Публикувано на: 01 Май 2010 22:59
от sacho7803
Fido Dido написа:Ситуация:
С баща ми спускаме Шипка.
Аз - Карина - той - Авенсис.
Долу аз имах спирачки - той - стария "драйвър" беше на косъм да предизвика ПТП.
Просто по негово време не е имало кой да го научи, че спускането на скорост ти ПОМАГА на спирачките - за да спреш окончателно - или скоростта аз я намалям с предавките, пазейки си спирачките, докато той до долу ги опече...
Имам ли възможност - винаги намалявам скоростта си със скорости - това не е моторна спирачка, както при камионите - аз нямам съответната клапа на генерацията, която да затварям, когато ми се иска.
Според мен, когато човек спира, трябва да има една цел - да запази дисковете си хладни и да внимава да не "изпече" феродото на надкладките.
Намаляването на скоростта чрез двигателя би трябвало да момага на спирачките, не да се спира чрез него.
И честно казано, предпочитам да си скапя трансмисията и да спра, когато трябва, отколкото - пазейки я - да предизвикам ПТП.
Хайде сега ми говорете за автоматични скорости.....

точно така.а аз лично съм се возил при по стари водачи---незнам що така са научени на най-малкия наклон нанадолу и изключва от скорост.дори на едно аверче баща му си гасеше жигулито навремето като видеше наклон biggrin.gif .а точно това е едно от най-големите удоволствия при управление на автомобил с механична трансмисия-"играта с ск.лост и педалите...най вече долния ляв"-на някой може да му се струва смешно biggrin.gif чак докат пиша и на мен ми стана смешно но..... biggrin.gif това е...истината.......както тръгваш от 0 до 100 така тряя да "ръгаш" и от 100 до 0.
Публикувано на: 01 Май 2010 23:24
от zi_zi_top
Fido Dido написа:
Имам ли възможност - винаги намалявам скоростта си със скорости - това не е моторна спирачка, както при камионите - аз нямам съответната клапа на генерацията, която да затварям, когато ми се иска.
Според мен, когато човек спира, трябва да има една цел - да запази дисковете си хладни и да внимава да не "изпече" феродото на надкладките.
Намаляването на скоростта чрез двигателя би трябвало да момага на спирачките, не да се спира чрез него.
И честно казано, предпочитам да си скапя трансмисията и да спра, когато трябва, отколкото - пазейки я - да предизвикам ПТП.
+1
E, това е истината! Аз съм се учил да карам в екстремни ситуации навремето в клуба на Чубриков. Това което всеки трябва да знае: ДВГ винаги трябва да е зацепен с двигателните колела. Дори при екстремно спиране това дава стабилност на автомобила, било то със задно, предно или 4х4 предаване.
Публикувано на: 02 Май 2010 08:11
от nowyaris
Dizzle питаше дали вреди на двигателя и скоростната кутия по наклон и нормално спускане. Не-не вреди-даже е полезно,да не кажа ЗАДЪЛЖИТЕЛНО.
Публикувано на: 02 Май 2010 08:20
от b_d
Колата трябва да е на скорост. Винаги.
От друга страна, ако примерно се спускаме с 50 на трета и наближим завой, който трябва да вземем с 30, нормалните действия са да натиснем спирачка, да намалим и да превключим на по-ниска(втора) предавка, а не направо да сложим на втора.
Публикувано на: 02 Май 2010 09:50
от slowtraveler
bad_dog написа:Колата трябва да е на скорост. Винаги.
От друга страна, ако примерно се спускаме с 50 на трета и наближим завой, който трябва да вземем с 30, нормалните действия са да натиснем спирачка, да намалим и да превключим на по-ниска(втора) предавка, а не направо да сложим на втора.
За мен няма 'идеална препоръка' - просто като се шофира трябва да се мисли и действа според ситуацията...
При някой завой може да е удобно да отпусна газта на трета, и когато малко поспаднат оборотите и е удобно да включа на втора - го правя...
А при друг завой - да трябва яко спиране със спирачки, и да не се налага слизане на втора...
Относно 'автоматичните скорости' - най-голямо печене на накладки и многократно кипване на спирачна течност съм правил при слизане от балкана с Вартбург с 'фрайлауф'... Тази бъзикня автоматично изключва от скорост когато отпуснеш газта...
Т.е. нямаш никаква моторна спирачка... Та по един и същ маршрут с вартбурга често се налагаше да спирам за да се охладят спирачките, а с друг автомобил и ползване на моторна спирачка си слизаш от раз без дори да са загрели и малко спирачките...
П.С. 'фрайлауфа' можеше да се изключва, но изключването му водеше до по-голяма вреда: 2т двигател има много малко спирателно усилие, а мазането му става с маслото в горивото - при принудителен празен ход оставяш двигателя без мазане...
Публикувано на: 02 Май 2010 10:13
от b_d
slowtraveler написа:bad_dog написа:Колата трябва да е на скорост. Винаги.
От друга страна, ако примерно се спускаме с 50 на трета и наближим завой, който трябва да вземем с 30, нормалните действия са да натиснем спирачка, да намалим и да превключим на по-ниска(втора) предавка, а не направо да сложим на втора.
За мен няма 'идеална препоръка' - просто като се шофира трябва да се мисли и действа според ситуацията...
При някой завой може да е удобно да отпусна газта на трета, и когато малко поспаднат оборотите и е удобно да включа на втора - го правя...
А при друг завой - да трябва яко спиране със спирачки, и да не се налага слизане на втора...
Относно 'автоматичните скорости' - най-голямо печене на накладки и многократно кипване на спирачна течност съм правил при слизане от балкана с Вартбург с 'фрайлауф'... Тази бъзикня автоматично изключва от скорост когато отпуснеш газта...
Т.е. нямаш никаква моторна спирачка... Та по един и същ маршрут с вартбурга често се налагаше да спирам за да се охладят спирачките, а с друг автомобил и ползване на моторна спирачка си слизаш от раз без дори да са загрели и малко спирачките...
П.С. 'фрайлауфа' можеше да се изключва, но изключването му водеше до по-голяма вреда: 2т двигател има много малко спирателно усилие, а мазането му става с маслото в горивото - при принудителен празен ход оставяш двигателя без мазане...
Така е - няма идеална препоръка и трябва да се действа според контекста.
Според мен една добра насока е да "слушаме" как реагира колата - ако се разклати силно значи грешим, ако блокира гума - грешим и т.н. Като цяло е добре нещата да стават плавно, без резки промени на баланса, които да водят до загуба на сцепление.