Страница 3 от 3
Публикувано на: 27 Апр 2010 10:20
от Scott
slowtraveler написа:...Да вържем алтернатора на дрелка (или ръчен високооборотен шлайф), и да го пробваме с вързан и откачен акумулатор, и да му мерим напрежението...
Слоу, този експеримент съм го правил преди 15 години. И не мисля че говоря празни приказки, но за запазване на добрия тон си прав.

Публикувано на: 02 Май 2010 10:06
от Bass_Man
slowtraveler написа:Колеги, няма смисъл да се обострят приказките....
Практиката (и лично моята) е показала, че има големи скокове на напрежение...
Пък ако някой му се експериментира - да си откача акумулатора и подаде малко газ...
Лично аз не бих експериментирал с автомобила си (имайки предвид, че радиосервиза ни работеше 90% заради умишлено откачени акумулатори за да изгори радиоустройството, на входа на което имаше стабилизатор на напрежение)....
Но ако някои има под ръка алтернатор - бих участвал в експеримент:
Да вържем алтернатора на дрелка (или ръчен високооборотен шлайф), и да го пробваме с вързан и откачен акумулатор, и да му мерим напрежението...
Та Скот понеже ми писна времето да минава във малоумни спорове по форумите това ще ми е последния коментар по тази тема !
Аз от началото говоря за проблеми при натоварен алтернатор и изключен или паднал акумулатор !!! Съвсем абсолютно ясно е , че при постоянна консумация ( не импулсна ) или при липса на консумация регулатора след определен период от време ще стабилизира напрежението ( ако е с регулатор ) .
Проблемите стават при голяма консумация и то най-вече импулсна ! Случвало се е така да гърмят акумулатори , че чак не ти се вярва ! И също кондензаторите преди трснфертера в крайното стъпало обикновенно стават на нищо .
А относно защитите 99% процента от устройствата в автомобила нямат дори един диод за предпазване от обратно свързване та ще имат защита от пренапрежение

от коя планета падате не ви знам ?!?!?!
Публикувано на: 02 Май 2010 10:16
от slowtraveler
Bass_Man написа:....
А относно защитите 99% процента от устройствата в автомобила нямат дори един диод за предпазване от обратно свързване ....
В това се убеди един близък приятел, след като в продължение на една седмица в големия студ сваляше акумулатор, зареждаше го, смъкваше го няколко етажа до колата, мръзнеше, а колата пак не палеше....
И ВСЕКИ път го е връзвал обратно laugh.gif
Резултата - нов алтернатор.... Всичко друго - ОК...
Публикувано на: 02 Май 2010 11:56
от Scott
Bass_Man написа:...Та Скот понеже ми писна времето да минава във малоумни спорове по форумите това ще ми е последния коментар по тази тема!
WTF
Bass_Man написа:А относно защитите 99% процента от устройствата в автомобила нямат дори един диод за предпазване от обратно свързване.
По-горе ти бях дал линк към сайт на български, в който се обяснява действието на трифазен мостов изправител. Погледни схемата пак и тогава разправяй за липса на защита. Има тъкмо три двойки диоди за защита от обратно свързване на акумулатора. Но и те не помагат на 'майстори' дето връзват крайните стъпала директно на клемите.
Публикувано на: 02 Май 2010 22:09
от Bass_Man
Scott написа:.........................
Понеже пак не ме разбра само да доуточня ! Говоря за консуматорите , а не за защита на алтернатора !
Иначе за кои клеми говориш не разбрах ?
Публикувано на: 02 Май 2010 23:04
от Scott
Bass_Man написа:...Понеже пак не ме разбра само да доуточня ! Говоря за консуматорите , а не за защита на алтернатора...
Ами явно и ти не ме разбра, та да взема и аз да уточня:
По принцип в автомобила директно към акумулатора е вързан само стартера. Алтернатора и клема 30 (всички други консуматори) са вързани през предпазител (100-ина ампера). Ако акумулатора се върже наобратно към клемите, диодите в алтернатора дават на късо и препазителя изгаря, спасявайки всичко по веригата от обратното напрежение. Ако има нещо вързано преди този препазител (директно на клемите на акумулатора) то си 'носи последствията' ако няма собствена защита от обратно напрежение.
Този принцип е възприет поради неговата простота и висока ефективност. Само си представи какви загуби ще има една друга защита от обратно свързване, напр. последователен диод - 0.7В спад умножен по ток от 30-40 до 70 ампера.
А сега за да избегна всякакви малоумни спорове, ще уточня че обясненията ми важат за автомобили поне след 1995г. Москвичите и Ладите, които аз съм виждал нямаха защита от обратно свързване на батерията.
А също е уместно да се уточни, че защита от обратно напрежение е нещо което се прилага при мобилни системи, където захранването се подава по куплунг и често се налага включване и изключване на този куплунг. Автомобилния акумулатор има клеми, но не се откача често и по принцип това не се прави от неквалифицирани оператори. (освен в случая когато някой си го държи през зимата в мазето - това беше за Слоу

)
Публикувано на: 03 Май 2010 00:16
от Vesko
Scott написа:Bass_Man написа:...Понеже пак не ме разбра само да доуточня ! Говоря за консуматорите , а не за защита на алтернатора...
Ами явно и ти не ме разбра, та да взема и аз да уточня:
По принцип в автомобила директно към акумулатора е вързан само стартера. Алтернатора и клема 30 (всички други консуматори) са вързани през предпазител (100-ина ампера). Ако акумулатора се върже наобратно към клемите, диодите в алтернатора дават на късо и препазителя изгаря, спасявайки всичко по веригата от обратното напрежение. Ако има нещо вързано преди този препазител (директно на клемите на акумулатора) то си 'носи последствията' ако няма собствена защита от обратно напрежение.
Този принцип е възприет поради неговата простота и висока ефективност. Само си представи какви загуби ще има една друга защита от обратно свързване, напр. последователен диод - 0.7В спад умножен по ток от 30-40 до 70 ампера.
А сега за да избегна всякакви малоумни спорове, ще уточня че обясненията ми важат за автомобили поне след 1995г. Москвичите и Ладите, които аз съм виждал нямаха защита от обратно свързване на батерията.
А също е уместно да се уточни, че защита от обратно напрежение е нещо което се прилага при мобилни системи, където захранването се подава по куплунг и често се налага включване и изключване на този куплунг. Автомобилния акумулатор има клеми, но не се откача често и по принцип това не се прави от неквалифицирани оператори. (освен в случая когато някой си го държи през зимата в мазето - това беше за Слоу

)
1. Ако алтернатора есвързан директно към акомулатора за какав ЧЕП му е на 100А бушон да изгаря ако алтернатора даде накъсо? Ще изгори ако има подходяща защита по веригата след бушона, а не преди нея.
2. Ако пада върху диода е 0.7В, това би трябвало да значи че зависимостта от тока е почти нулева. Пада си е въвволтове и ако той е "дефиниран" 0.7В, няма как да е в зависимост от тока

Публикувано на: 03 Май 2010 16:25
от slowtraveler
Vesko,
0.7V пад при например 100А си е 70 вата разсеяна/загубена мощност.... Което е почти 10% от мощността на алтернатора, и затова не се прави с допълнителен диод (който на всичкото отгоре трябва да се охлажда, а и е доста скъп)....
А 100А предпазител въобще не е изгорял при конкретната случка (колата е пежо 306 около 2000-2001г).
И държа да отбележа, че не си е държал акумулатора в мазето при туршиите, а си е бил на колата, която не е палена почти 5 месеца...
Но въпроса си бе за пиковете на напрежение, а там няма защита....
Публикувано на: 03 Май 2010 17:45
от Vesko
При изправителя в алтернатора пада при обратно включване ще е 2 по 0.7В тоест 1.4В, което + пада в кабелите до акомулатора е и напрежението на клемите му при обратно свързване (докато не изгори алтернатора). Отделената мощност ще е разпределена между 3те клона на изправителя. Към консуматорите които са свързани през бушона (ако алтернатора няма бушон) се подава 1.4В обратен поляритет. Повечето електроника все пак има защита както от обратно напрежение така и от пикове и няма от къде да протече толкова много ток че да изгори 100А. Ако изгори значи някоя от алектрониките не е проектирана правилно
Публикувано на: 03 Май 2010 17:54
от slowtraveler
Идеята на Scott бе, че при обратно свързване основния ток е през диодите на алтернатора - практически дава на късо акумулатора и тока ще е доста над 100А, но дефакто в конкретния случай никакъв бушон не е изгарял, въпреки, че акумулатора е бил прясно зареден (няколко пъти).
Също така диодите в алтернатора не могат да издържат такъв ток (сигурно доста над 800А) и навярно моментално са дефектирали.
Освен това диодите могат да прекъснат, и тогава няма да товарят обратно свързаната верига - цялото обратно напрежение ще се подаде към останалата електроника....
Не съм мерил изгорелия алтернатор да видя точно какви са му били пораженията - дали е бил прекъснал...
Публикувано на: 05 Май 2010 13:17
от Bass_Man
Scott написа:................Ами явно и ти не ме разбра, та да взема и аз да уточня:......................
До сега никога не съм виждал изгорял предпазител 100А в автомобил ! Даже и 50А не съм виждал !
Диодите винаги ще изгорят много преди предпазителя ! Освен ако не са за по 1000А единия , а стандартните в алтернатора са между 30А и 50А. Та , както казах омръзна ми !
И Веско вие ако слагате защити на вашите устройства болшинството прозиводители не слагат дори и един диод !
ПС:
http://forum.ladaclub-bg.com/viewtopic. ... 28&t=10387