LEXUS написа:Колеги, мисля, че същността на границата над 150 коня да се води "Лукс" не е в друго, а в целесъобразността. С две думи мпс с до 150 конски сили може да свърши всяка работа на ползвателя му- От градска кола, през кола за магистрално каране, автомобил за пресечена местност, леко-товарен автомобил, та дори товарен. Тоест дотук няма глезотия, дотук законодателят приема, че тези конски сили за автомобил са нужни, целесъобразни, оправдани и не са форма на глезотия от собственика/ затова държавата не го натоварва с допълнителни плащания/ ...
Идеята е ,че щом собственикът е намерил и дал повече пари за по-мощна кола, то той трябва и е в състояние да плати по-висок данък на държавата, в която си експлоатира колата.
...
държавата трябва да взема и под внимание по-високите емисии на по-мощните двигатели, което също е аргумент за налагане на по-висок данък.
А и при новите коли - Напълни се с Ауди Q7,Кайен, туарег, Ланд Крюзери - все скъпи джипки-- нормално е да плащат по-високи данъци. Не е нормално просто в града да е пълно с такива фургони, поне като искат да бъдат забелязвани в тия джипки, да си плащат високи данъци- и въздуха замърсяват при това доста в градовете.
...
Който иска по-мощна кола- плаща повече, както който има по-голям апартамент, плаща повече, при къща- още повече.
LEXUS от една страна е прав с първия абзац и наистина 150к.с. са предостатъчни. Проблема обаче с вредните емисии на по-големите двигатели също е на лице, но този проблем го имат и доста стари автомобили - най-вече бусове, рейсове (градски междуградски), камиони, че и не малко леки коли. Емисии които ги постигат с много по малки двигатели и т.н. Ако проблема е в емисиите, тогава данъка трябва да е друг, а не Лукс. От друга страна стой проблема с крайна цена на автомобила, защото както се спомена по нагоре има коли под 150к.с. но много скъпи, минаващи 100 000лв.
Това за големите Джипки, които са ей така за гъзария, че даже са много по-малки от едно А8 или нещо подно като вътрешен размер също го има, още от инвалидните далавери.
Цялта работа обаче е, че според мен не може да се налага такъв данък на стари къщи, апартаменти и др подобни. Защо, защото примерно сега дядо ми като е правел къщата преди 50години, как така сега ще му слагат данък отгоре. Ми той пенсионер човек със 200лв пенсия кое по напред да плаща. И това не са малко пенсионери, което някак си не е точно данък лукс. Те са стари хора и нямат сили да си продават къщите, които са издигнали със собствените си ръце и да купуват нови малки апартаменти и да ги обзавеждат и т.н. Някак си старите хора не са от най-богатите, за които този данък уж е предназначен.
А в крайна сметка си мисля, че данъка като име и предназначение за широката публика е измислен много добре - гръмките термини като ЛУКС, 150к.с., 3000куб.см., къщи по 250кв.м. с двор и т.н.(доста големи, а може би за някой и грандиозни числа) карат хората да мислят, че ейго вижте най-после ще натоварят и богатите, а всъщност много вероятно да са си направили сметката от къде ще искарат най-много пари, но и най-много гражданско доверие. В крайна сметка данъка за автомобилите е на коне и години, всеки знае - нова кола, значи си тузар и плащаш по 1.5 отгоре, отделно над 74KW и айде още толкова(не споря за точните коефициенти, а за това че и сега има данък лукс при автомобилите).
За къщите същата работа, за яхтите вече незнам.
По скоро ако още не са го направили да хванат тези хотелиери, квартири, които строят и надстрояват и др подобни, продажбите на автомобили на старо, както и имоти (мерцедес за 50 000, пред нотариуса за 10 000). Бизнеса с горите и незаконното изсичане. Бракониерството и бизнеса с аренди на язовири и ловни стопанства. А и като се сложи незаконния внос и износ, мисля че работата може да мине и без данък ЛУКС, че и без някои други данъци.
Така или иначе ако въведат ще се плаща, щеш нещеш, докато не изригнем. А в крайна сметка колко ще донесе този данък в хазната и ще оправдае ли недоволството на хората и евентуалните протести - според мен не.