Страница 19 от 30

Зарядна инфраструктура

Публикувано на: 14 Юни 2022 11:30
от Hursa
Не трябва ли първо да има летящи ел коли - преди да се строи летище за тях? smile.gif
The 1,050-meter-long circuit is located in a private area of the A35 autostrada, near the Chiari Ovest exit, and is powered with an electrical output of 1 MW.
За да циркулират едно фиатче 500 и един автобус е нужен един мегават - а ако магистралата е само стотина километра с няколко хиляди автомобила, автобуса и тирове. smile.gif

Зарядна инфраструктура

Публикувано на: 14 Юни 2022 13:44
от Filbor
Hursa написа: 14 Юни 2022 11:30 Не трябва ли първо да има летящи ел коли - преди да се строи летище за тях?
Ето:
https://www.electrive.com/2022/06/08/vo ... loconnect/
https://www.volocopter.com/

Зарядна инфраструктура

Публикувано на: 14 Юни 2022 14:20
от Hursa
"Volocopter has completed the maiden flight of its four-seater electric aircraft VoloConnect, which was presented last year. The prototype performed various flight manoeuvres for two minutes and 14 seconds. The commercial launch of the VoloConnect is planned for 2026."
Нещо е полетяло 2 минути без човек, без товар. Направили са и една анимация. И това е бъдещето? Вече строят летища за предстоящото ползване, когато след 2026 година небето се напълни? smile.gif

Зарядна инфраструктура

Публикувано на: 14 Юни 2022 15:53
от OVI
Hursa написа: 14 Юни 2022 10:53 Сравнете загубите при "безжично" зареждане - когато устройството директно контактува и "затваря" магнитопровода. Вижте колко важно е и доброто позициониране. А какви ще бъдат в показания случай.
(Да пропуснем - колко би струвал километър подобно "зарядно".
Според мен именно това (електрифицираните магистрали), а не автомобилите с батерии, е бъдещето на електротранспорта. Да разнасяш батерия нагоре-надолу по пътищата е почти толкова неефективно и със съпоставима загуба на енергия, като тази на двигателите с вътрешно горене. Огромната част от цената и огромната част от масата се дължи на батерията. Съответно огромната част от енергията отива за преместване на самата енергия, намираща се в батерията. От един тон кола, само 100 килограма (+/-) се дължат на собственика, останалите 90% от енергията отоват за превозване на превозното средство - в случая с ДВГ, основната маса е на двигателя, а в случая с електромобилите - на батерията.

Ерго, по-ефективно е, ако електричеството се черпи от пътя в реално време, а батерията служи само за преодоляване на кратки разстояния от една захранваща мрежа до друга.

Понеже на пръв поглед изглежда утопично да се електрифицират пътищата, реших да добавя малко числа за сравнение на мащабите. Пътната мрежа не е чак толкова голяма, на фона на електромрежата, която иначе би трябвало да се ъпгрейдне значително.

- Републиканска пътна мрежа: 19 602 км
- Електропреносна мрежа на ЕСО (бивша на НЕК): 14 732 км
- Общо мрежи високо и ниско напрежение на трите разпределителни дружества: около 160 000 км
- Трансформатори в мрежите на трите дружества: около 40 000

Ако трябва да се прекара нов кабел по всеки един път и на всеки 10 км да се сложи по един нов трансформатор, ще са нужни ~ 2000 броя трансформатори.

Числата по-горе са приблизителни, източниците, от които ги вземах не са към една и съща година- някои са от 2018, други са от 2020 или по-скорошни. Но порядъците са верни!

Да, трасето не може да се изгради лесно и бързо. Затова ще има междинен период с ел.коли, които ще се движат по сегашните пътища. Първите автомобили с двг също са били пригодени да се движат по коларските пътища - били са файтон с двигател, както Тесла е кола с батерия. Асфалтовите пътища са се появили в следващите 50 години.

Зарядна инфраструктура

Публикувано на: 14 Юни 2022 19:00
от Hursa
И защо трябва да бъде монтирано под настилката? Вижте как се захранват съставите на метрото. Може и като тролеите smile.gif Разбира се това няма да са автомобили в сегашния смисъл на думата, ще е стъпка назад, огромна. Все едно да искате да летите и затова да ползвате асансьор. smile.gif Индукционното захранване си е свързано със загуби, особено през въздушна прослойка от десетки сантиметри. 2000 трансформатора, а индукционните елементи закопани в земята?

Зарядна инфраструктура

Публикувано на: 14 Юни 2022 19:51
от OVI
Hursa написа: 14 Юни 2022 19:00 И защо трябва да бъде монтирано под настилката?
Защото ако се приеме подобен подход, това ще е най-логичното.
Но, без да се засяга никой, едва ли ще е в нашия "жизнен цикъл".

Аз съм си мислил в тази насока, и ако трябва да посоча аргументи "ЗА" подобно решение, те са следните:

Жиците са много по-евтини от самия път. Кабелите и в момента ги има, но са под пътя и служат за да захранват околните сгради. В градовете няма улица без кабел в нея. Има ги и под или около (над) междуградските пътища и служат за захранване на населените места.
Т.е. кабелите са си там, трябва само да са проектирани така, че да са съвсем близо до пътя и да не са в канална мрежа под него или на стълбове над него, а *във* него.
Остава да се измисли подходящ начин тази енергия да се предава към превозното средство.

Не се знае какво решение за предаване на енергия от пътя до превозното средство може да се появи. Въпросът е генерално погледнато кое е по-ефективно, а не кое е по-лесно да се направи (защото батерия се опитват да направят от 50 години и още не могат). Кое е принципно по-ефективно, от философска гледна точка.

Имаш три неизбежни елемента от системата:

1. Генератор на ел. енергия
2. Транспорт на тази ел. енергия до автомобила
3. Автомобил
И имаш потенциално четвърти елемент - съхранение на енергията вътре в автомобила, който може в значителна степен да се избегне. Батериите пак ще си ги има, но няма да има нужда да са с огромен капацитетм защото пробега на батерии ще е само във времето между преминаването от един електрифициран път до друг

Инфраструктурата за пренасяне на енергията (т.2) е неизбежна, а в момента никой не повдига въпроса за нея. Всеки си смята разхода за ток за колата все едно нищо няма да се промени. За момента колите на ток са толкова малко, че електромрежата не ги усеща.

Но ако автомобилите минат на ток, електромрежите трябва да се удвоят, а в големите населени места- утроят. Не си мислете, че просто ще си включите колата в контакта. Ако всички го направим, ще стопим кабелите и ще претоварим централите. Не дай си боже да искаме да идем на работа на 21-ви януари с колите си, когато предната нощ температурата е била -20C и енергосистемата едва е успявала да произведе ток за отопление.
Има три начина за изграждане на тази мрежа и трябва да се избере един от тях, за който ще трябва да платим (с цената на тока за колите, със самите коли, с данъка за тях, с тока изобщо, или по друг начин):

1. Да се увеличи двойно разпределителната мрежа до всеки един дом, за да можем да си зареждаме колите, докато са паркирани пред блока.

2. Да се изградят далекопроводи до "бензиностанциите", които ще имат нужда от мегавати захранване. За това си е нужен далекопровод, не става от контакта. Всяка крайпътна чарджинг станция ще има нужда от половин до един мегават пренос, местен генератор и/или от еквивалентен разход за батерии, способни да акумулират и отдават този ампераж.

3. Тази мощност да се разпредели равномерно по пътищата и да се предава в автомобилите по време на тяхното движение.

Третият вариант, макар и най-бавен за изпълнение и нуждаещ се от най-сериозна промяна в парадигмата (пътят да не е само настилка, а активен участник), е най-ефективен, с най-голямо КПД. Затова и смятам, че в далечно бъдеще ще бъде приложен. Междинният вариант (с електро-бензиностанциите и повсеместно акумулиране на енергия в колите и в чарджинг станциите) ще си остане междинен - разходът за изграждане на такава инфраструктура, която да е в състояние да зарежда ВСИЧКИ коли (а не само 1%) е колосален.

Енергията за стигане от София до Бургас е константа и не зависи от това как точно ще я вкараш в машината. Все до някъде трябва да ги докараш тези кабели. Ако зареждаш в София, преди да тръгнеш за Бургас, ще трябва да ги докараш от Козлодуй до София (сегашните няма да стигнат). Ако зареждаш по пътя, ще ти трябват по пътя. А за да стигнат до мотел Ихтиман, те трябва да минат по целия път от София до Ихтиман. Защо, тогава, да си отдават мощността чак в Ихтиман, а не по пътя до там?

Зарядна инфраструктура

Публикувано на: 14 Юни 2022 20:06
от Hursa
Най-логично? Кое му е логичното? Трамвай, тролей, метро, електролокомотиви има от около 150 години. smile.gif
"Кое е принципно по-ефективно, от философска гледна точка." - това не е философски проблем, а технически. Това не е само вкопана жица, а вкопани индукционни намотки, на магнитопроводи - които значително повишават ефективността. Това ще е свързано с големи загуби, при предаването на енергията от системата под настилката към автомобила (особено така, както е показано на този трек), от загуби при самото подаване на енергията към елементите с нейното трансформиране - и тези загуби ще са многократно по-големи по сравнение със загубите на енергия при захранването на тролей, например. Разбира се не трябва да се пропуска цената на това вкопано захранване - която на порядъци ще надвишава прекарването на тролейбусни жици - например smile.gif

Зарядна инфраструктура

Публикувано на: 14 Юни 2022 20:30
от OVI
Hursa написа: 14 Юни 2022 20:06 Това не е само вкопана жица, а вкопани индукционни намотки, на магнитопроводи - които значително повишават ефективността. Това ще е свързано не само със загуби, многократно превишаващи предаването на енергията от системата под настилката и автомобила, но и многократно превишаващи и самото подаване на енергията към елементите с нейното трасформиране.
Прав си, разбира се. Да не говорим за магнитните полета, които неизбежо ще се формират над пътя. А те, макар и невидими, не са полезни за здравето. Има решение, но нека не задълбавам и в тази тема.

Не случайно казах, че ако това се случи някога, то няма да е в нашия жизнен цикъл. Ние хващаме началото на електромобилите и не е сигурно че ще доживеем дори тяхното масовизиране. По вероятно е свидетели и съвременници на това нещо да са нашите внуци.

Опитваме се да си представим конкретни решения на бъдещи проблеми, но с познанията си за днешните технологии. Така че, брой горните ми постове като някаква хипотеза, която може и да не се окаже вярна. Но може и да е вярна, кой знае... За това казах, че разглеждам темата във философски рамки. Иначе казано-чесане на клавиатурата.

Всъщност, ако си чел "творенията" ми в тази тема, трябва да и е станало ясно, че аз не съм фен на масовта електрификация на транспорта. Даже считам, че това е неизпълнимо, някаква утопия, родена в зеленяшките глави. Дразня се от политическите решения, които бонифицират една недоказана технология, даже я извеждат като единствената, която следва да развиваме, като същевременно административно-политически забраняват доказани, надеждни и (относително) евтини други технологии, като ДВГ.

Зарядна инфраструктура

Публикувано на: 14 Юни 2022 20:34
от Hursa
Дали хващаме началото на електроавтомобилите? Или може би хващаме последната им мъчителна агония. smile.gif Все пак тяхното зараждане датира от зората на автомобилите въобще.

Зарядна инфраструктура

Публикувано на: 14 Юни 2022 21:56
от ufer
Като си помисля само, какви обществени поръчки ще завалят и се сетя за реалността, ме обзема дива лудост.... tooth.gif worthy.gif

Зарядна инфраструктура

Публикувано на: 15 Юни 2022 15:20
от Filbor
slowtraveler написа: 19 Май 2022 12:52 А водорода откъде?
Водорода ще се купува в туби от представителствата на Тойота tooth.gif
Toyota представя прототип на контейнер за водород
Водород в 5-килограмови туби за по-лесна и удобна употреба
...
Toyota разработи прототип на преносим водороден резервоар. Той трябва не само да захранва автомобилите с енергия на места, където няма водородни станции наблизо, но и да разшири употребата на автомобили с подобно задвижване.

Зарядна инфраструктура

Публикувано на: 18 Юни 2022 09:09
от Filbor
Безплатните DC зареждачки на ЕКО за сега са ги спрели tooth.gif
После може да ги пуснат платени. Ще видим.

Зарядна инфраструктура

Публикувано на: 19 Юни 2022 12:08
от Monster
Дачия Спринг на магистрала Тракия! Има смели хора в тази държава! Това в кръга на шегата разбира се. Както се казва - "всеки сам си преценя"! tongue.gif

Относно зарядните на Еко - имаше ли тенденция за получаване на опашки на тези станции? По впечатления от PlugShare приложението имаше check-in-и на често.

И втори въпрос - кои са всички вериги с безплатни DC зарядни в България (предполагам не е дълъг за изреждане списък)? До колкото знам Кауфланд-а във Велико Търново например предлага такава станция с времево ограничение на зареждането от един час.

Зарядна инфраструктура

Публикувано на: 20 Юни 2022 13:34
от Filbor
1.
  • За заетостта на Еко в София:
    Ходя късно вечер към полунощ, за да има по-малка вероятност да е заета.
    Примерно отивам да наливам вода на Княжево късно и тогава и водата е по-свободна. После ако има нужда минавам през Еко да зареждам. Ако е заето и на колегата му остава малко време тогава мога да го изчакам. Ако има опашка отивам да оставя водата и се връщам. Всъщност часът тогава е към и около полунощ. Някъде тогава идва следващата смяна и слагат конуси и коли не могат да влизат. Така аз ще съм последния за предишната смяна или първия за новата :whistle: Така с мислене и планиране не губя време да чакам на опашка :thumbsup: Но нещата постоянно се променят и плановете и те. Ето сега Еко в София не работи, но аз намерих друг начин как да зареждам безплатно през една AC 22 kW. И понеже Зоето има бордово зарядно 22 kW (една от причините да го взема точно него), то 50% съм заредил за около час и половина. И така пак съм ОК happy.gif. Няма ли електричката 22 kW бордово зарядно, то не е за мен. Така голяма част от електричките отпадат веднага tooth.gif
  • За Еко на Тракия 122км: Веднъж беше заето в събота вечер, а веднъж събота следобяд беше свободно. Но ако е заето, аз не чакам, а си продължавам на следващата макар и платена.
    На междуградско винаги си планувам така нещата, че винаги да имам заряд до някоя следваща, ако текущата е заета или има проблем с нея.
    Тази събота срещу неделя пътувах и на Еко на Тракия 122км не се отбих, а от магистралата хвърлих едно око и видях, че имаше конуси.
2.
  • През PlugShare приложението може да се филтрират да се показват само тези, от които имаш нужда.
    На снимката са настроени за безплатни CCS2 и CHAdeMO (по-точно не съм избрал да показва платените)
  • Друг източник на информация:
    https://ecars.bg/blogs/zarqdni-stancii/ ... sichko-tok
    Промени в мрежата на Кауфланд
    И за финал една "лоша новина" за тези от вас, които разчитат на зареждането пред Кауфланд в Ботевград. Станцията там е временно демонтирана и ще бъде пусната отново през юли.
    В София пък предстои да бъде инсталирана нова станция пред магазина на Околовръстен път, но за нея ще пишем допълнително тъй като още няма обявена официална дата.

Зарядна инфраструктура

Публикувано на: 20 Юни 2022 14:10
от ufer
Ти си направо герой на нашето време, а кога спиш? Не искам дори да си помисля как ще бъде при едно по-масово разпространение на електричките у нас, като почти със сигурност инфраструктурата няма да бъде в напреднала фаза. Това ми напомня времената, когато чакахме по 24 часа пред газовите станции за пропан-бутан... Ама май оредяват хората, имащи такива спомени... tooth.gif