Страница 18 от 32
Yaris Cross - има ли вече собственици?
Публикувано на: 21 Дек 2023 18:56
от max-2
Не са били стегнати на вратата болтовете. Ако са стег ати никога няма да се отвият са и впредвид това, което носят.
За джантите-повечето тойоти са на 103 Nm. Затова ви се струва че са хлабави. След първия гумаджия вече са "стегнати".
Yaris Cross - има ли вече собственици?
Публикувано на: 21 Дек 2023 19:31
от mapamop
Hursa написа: ↑21 Дек 2023 18:37
какво се разбира "на ръка"
Без да лягаш, сядаш, стъпваш, скачаш, правиш челна стойка, набирания, коремни преси, цигански колела, шпагати, коремни превъртания, салта, скокове и подобните със оригиналният ключ за джанти. И без да си натъртиш китките.
max-2 написа: ↑21 Дек 2023 18:56стегнати
На поне 250-300 нютона, "да държат яко". Даже и на 400+ за да може няколко дни по-късно за смяната на резервна гума да загубиш 20 минути да разтовариш багажника, и да извадиш резервната гума. И 3 часа да я развиеш със ключа, който се е окривил на панделка с възел, но ти остават още 2 винта.
Познат сценарий със Зафирата на баща ми. На последните 2 винта сцепихме 3 камъка за гедоре, и строшихме 3 ключа, след като станаха на джувка.
Накрая четвъртия се изкриви, но не се счупи. Топмастър - кръстат.
Yaris Cross - има ли вече собственици?
Публикувано на: 21 Дек 2023 20:44
от Mcl
Играх го тоя филм в един дъжд, ама не пролетен а все едно язовирна стена се бе скъсъла.
Yaris Cross - има ли вече собственици?
Публикувано на: 21 Дек 2023 21:06
от Hursa
На ръка е когато хванеш болта с два пръста и го завъртиш. Когато се ползва ключ - е стягане/развиване с ключ

Щот може да е ключ и надяната на него триметрова тръба - пак да "въртим с ръка" - и болт, като показания, ще се "върти" лесно докато се скъса.
Yaris Cross - има ли вече собственици?
Публикувано на: 21 Дек 2023 21:29
от mapamop
Mcl написа: ↑21 Дек 2023 20:44
Играх го тоя филм в един дъжд
Началото на Януари 2017 или 2018. Валеше мокър сняг и беше -8 до -10 градуса.... Болезнено ми бяха изтръпнали ръцете, и бях мокър като мишка след борбата. Баща ми и той беше взел да си гуми словореда.
Двата оригинални ключа на Астрата и на Зафирата се огънаха като чорапогащници.
Hursa написа: ↑21 Дек 2023 21:06
надяната на него триметрова тръба
Точно че имах предвид само с голи ръце и ключ. С триметрова тръба (даже и с еднометрова), дори и при лек натиск "по усещане", можеш да направиш сериозно повече нютони от предписаните.
Yaris Cross - има ли вече собственици?
Публикувано на: 21 Дек 2023 21:34
от Hursa
Едно е с голи ръце, друго е с ключ между ръцете и болта/гайката.

Ключове има разни.
Yaris Cross - има ли вече собственици?
Публикувано на: 21 Дек 2023 21:50
от Mcl
mapamop написа: ↑21 Дек 2023 21:29
Mcl написа: ↑21 Дек 2023 20:44
Играх го тоя филм в един дъжд
Началото на Януари 2017 или 2018. Валеше мокър сняг и беше -8 до -10 градуса.... Болезнено ми бяха изтръпнали ръцете, и бях мокър като мишка след борбата. Баща ми и той беше взел да си гуми словореда.
Двата оригинални ключа на Астрата и на Зафирата се огънаха като чорапогащници.
Hursa написа: ↑21 Дек 2023 21:06
надяната на него триметрова тръба
Точно че имах предвид само с голи ръце и ключ. С триметрова тръба (даже и с еднометрова), дори и при лек натиск "по усещане", можеш да направиш сериозно повече нютони от предписаните.
Не ми се иска да се връщам по това време, ключа превъртя набивах го с стотинки с чука. Ваденето беше страшна мъка. Абе на никой да не се случва.
Yaris Cross - има ли вече собственици?
Публикувано на: 21 Дек 2023 22:10
от itzoa
Да, реално според мен си беше колкото по предписания - 103 нютона ако се не лъжа. А просто съм свикнал да е много по-трудно развиването след гумаджии. Не бях пробвал чисто нова кола как са й стегнати джантите и още нямам и друга база за сравнение. Но болта на вратата определено беше напълно развит и не знам как е станало, но дано няма други вътрешни последствия, защото от сигурно поне месец чувам нещо, но не обръщам много внимание, защото решавам че от студа и ще се оправи само ;)
Yaris Cross - има ли вече собственици?
Публикувано на: 21 Дек 2023 22:35
от Hursa
Трябва да внимаваме с нютон-метрите
Преди години се смеехме на една марка - че след като купиш такъв автомобил, трябва да донатегнеш всички болтове и гайки. Надявам се, от тойота да не са тръгнали в тази посока. Не съм проверявал при моята как е.
Yaris Cross - има ли вече собственици?
Публикувано на: 21 Дек 2023 23:08
от mapamop
Толкова са сметнали че е достатъчно да не се саморазвиват и конусите на челата на гайките да не разширяват отворите. На другите марки там има стоманени пръстени, или стоманизирана зона около отвора на джантата. Разбира се обикновено на тая марка няма, че се пести от материали.
Надвишаването на усилието, смачква отвора на джантата. Особено ако е "лятна капла от халюмин". Едва ли са пропуснали да измерят, пробват и т.н преди да го напишат.
Yaris Cross - има ли вече собственици?
Публикувано на: 22 Дек 2023 07:59
от slowtraveler
► Виж съдържание
Офтопик
100Нм са около 10кг/100см или 30кг/33см дръжка на ключа...
Т.е. съвсем умерено усилие, а не да скочиш върху ключа с например 60кг/50см ключ, което ще си е 1200Нм
Относно гайките - течност за резба се продава свободно. Защо трябва да експериментирате с лепила и т.н., което може да създаде проблем при развиване. Самите течности за резба са няколко типа, но 'универсалната' осигурява защита от развиване докато не е 'отлепена' резбата, и лесно развиване след като тръгне болта/гайката. Ползвам някаква на Локтайт червена (е да - цапа

).. Но ти трябва малка капка на резба
Yaris Cross - има ли вече собственици?
Публикувано на: 22 Дек 2023 10:02
от max-2
На алуминиевите капли са плоски чела със стоманени шайби. Няма мачкане, трябва доста да си упорит, може да скъсаш шпилката преди това.
Yaris Cross - има ли вече собственици?
Публикувано на: 24 Дек 2023 19:19
от Hursa
► Виж съдържание
Мисля, че крепежите на джантите (при тойота и не само) не са с шпилки, а с болтове (със шлици, ниска глава, поставят се от към тилната страна на главините.
slowtraveler написа: ↑22 Дек 2023 07:59
течност за резба се продава свободно
"Осигурител за резби" го наричат. На "локтайт" май са "най-хвалените" и предлагат различни, май си ги делят на три класа - с "висока", "средна" и "ниска" якост - съответно зелен, син и червен. Но не съм сигурен.
Пишат - "ефикасност при осигуряване и уплътняване на болтове, гайки и шпилки, за да се предотврати разхлабването вследствие на вибрации", но не се споменава да предпазва от корозия. Притеснява ме друго - когато резбата е със "смазка" или е с ниска грапавост - въртящият момент при затягане препоръчват да е значително по-нисък. Поради по-ниското триене - натяга е чувствително по-голям. А този осигурител, докато не се втвърди си е като "смазка", до голяма степен.
Yaris Cross - има ли вече собственици?
Публикувано на: 25 Дек 2023 11:52
от slowtraveler
Осигурител твърдо не бих ползвал за болтове/гайки на джанти... Стандартното затягане е перфектното решение... За предпочитане с динамометричен ключ (да не кажа - задължително).. Пробвайте с динамометричен ключ и ще се учудите колко е различно нужното усилие от 'вашето чувство'

Иначе на Локтайт съхне сравнително бързо, но го дават че е 'готов' след 24 часа...

На РАВ-ката наистина бяха болтове към главината..
Yaris Cross - има ли вече собственици?
Публикувано на: 31 Дек 2023 08:00
от ivied
Мдааа, само в БГ това си е тема, май-май... Кой и как е (не)стегнал/донатегнал/пренатегнал/ или въобще забравил да ги завие...
Спомням си на времето с Гранд Черокито, как чирак в сервиз (на приятел) беше забравил няколко гайки изобщо да ги завие и с пистолета, а само на ръка... И жена ми тогава, се усетила чак след 20-на километра, че нещо не е баш съвсем наред...

Изхвърча мърльото тогава, щото нали все нЕма кадри, ама...
Тук си е практика - след монтажа и завиването с пистолета - който не е явно до откат - да се шракне всеки болт до нормата с динамометричния ключ...
Ама живи и здрави! И Весело посрещане на Новата Година!