Приус е икономичен не само заради една система, а защото всичките му елементи са конструирани да бъдат такива и са в синергична връзка по между си. Някой от нещата, които според мен водят до икономичността на Приус са:
1. Високоефективен ДВГ с много широк диапазон на оптимална работа и икономия. Там където е неефективен се намесват електромоторите. ДВГ е също така, много лек.
2. Ел. водна помпа, която работи само, когато трябва, а не се върти непрекъснато
3. Воден топлобменник на изпускателната система, който охлажда с няколко стотин градуса изгорелите газове и получената температура е ползва за по-бързо затопляне на ДВГ до работна температура. В студено време и при движение в задръствания, тази температура, когато ДВГ е изключено е много важно да бъде запазена и оползотворявана ефективно
4. Високотехнологичен съд в който охлаждащата течност запазва температурата си в продължение на няколко дена. Така цялата система в продължение на дни може да бъде готова за „топъл“ старт и да няма нужда от голямо загряване, което не само способства за икономията на гориво, но и щади ДВГ.
5. Адаптивна кормилна уредба с електрическо серво, което се включва, когато трябва
6. Енергийната мрежа в колата е направена така, че да има много ниски загуби и теглото е много ниско.
7. Захранваща мрежа с високо напрежение, което да минимизира загубите от ел. енергия по пътя на енергийните потоци
8. Климатика е електрически и при използването му загубите също са много по-малки отколкото при стандартен
9. В Приус има 2 мотор-генератора. Всеки от тях може да работи, като електромотор или като генератор. Високотехнологични са и с голямо КПД.
10. Компактен планетарен механизъм, който разпределя енергиите с помощта на контролната електроника
11. Отлична аеродинамика. Една от най добрите за сериен автомобил. Коефициентът на въздушно съпротивление при Приус е 0.25
За тези се сещам, но със сигурност има и много други, които съм пропуснал. Точките могат да се допълват. Та, както казах по-горе, умелото съчетание на тези елементи води до икономията на Приус. Доказателство за това са напъните на много други автомобилостроители да направят подобен автомобил, но невъзможността им до ден днешен. Създават определени икономични елементи, но когато не всичките са такива и не се допълват взаимно се получава един миш-маш, който води само до оскъпяване и неефективност на автомобила.
Въпреки сложността на Приус и многото високи технологии вкарани в него, шапка свалям на японците, че са го направили така, че да бъде не само икономичен, но и изключително надежден.
Смешното е, че компании с големи претенции не могат дето се казва една проста кола с ДВГ да направят без една камара проблеми, а се опитват да догонват Тойота във високите технологии и то не с какво, а с дизели.
