Страница 15 от 29
Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота
Публикувано на: 14 Авг 2023 14:51
от mapamop
Hursa написа: ↑14 Авг 2023 13:02
Т. е. волтажа към клапана отпадна?
Не подскача и не "хълца", каквито очаквания имах. Вероятно и не го командва на импулси а директно регулира налягането по волтаж.
В общи линии на "нормален ход на охлаждане" стои на малко над 6 волта постоянно и от време на време вдига до 7 и малко, след което пак сваля на 6 и малко.
Когато влезе в режим на "поддръжка на температурата" независимо дали тресе или не, слиза на 5.1-5.4 волта и стои постоянно там.
Постоянно докато не изгаси клапана по някаква причина - решил е че няма нужда от повече фреон в изпарителя, натиснал съм за над 10-15 секунди педала на газта да ускоря, или по някакви негови си причини. Там нямам поглед над "решенията какво да прави". Като цяло в режим "Тресене" стойностите са близки но са една идея по-ниски.
0.1-0.2 волта е в рамките на грешката на китайското боклуче, но поне като го мерих с мултиметъра показваше вярно.
Hursa написа: ↑14 Авг 2023 13:02
За колко време е неизменен, колко време измервахте.
Задържал се е по 1-2 минути и нагоре включен със постоянен волтаж. Общото време на пробата да е била от сорта на около 30 минути, в което имаше предимно извънградско каране със 60-100км/ч като скорости по километраж, и много малко градско със 50км/ч.
Маршрута:
https://www.google.com/maps/dir/43.8522 ... ?entry=ttu
Предполагам следващата стъпка е да закача директно мултиметър на изводите на датчика за налягането, някъде в купето. Лошото е че едната връзка май е зад километража и да стигна до нея трябва да хвърлям пак таблото на земята, или да извадя радиото и климатичния боклук и да се закача отзад на буксата му. Просто датчика по това което гледам в сервизното вероятно връща волтажи в границата на до 5 волта, а китайския волтметър не го догледах че на под 4 изгасва.
Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота
Публикувано на: 15 Авг 2023 12:45
от ivan_pop
mapamop написа: ↑14 Авг 2023 14:51
Не подскача и не "хълца", каквито очаквания имах. Вероятно и не го командва на импулси а директно регулира налягането по волтаж.
Този клапан(поне на други марки) се управлява по ток.Подава му се ШИМ и в зависимост от коеф. на запълване се променя тока.Това означава че какво става там се гледа с осцилоскоп а не с волтметър.Аз и преди бях писал, проблема не е в работата на климатика.
Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота
Публикувано на: 15 Авг 2023 14:28
от Hursa
► Виж съдържание
С шим вероятно "модулират" (понижават, в случая) подаденото напрежение, а "преместването" (на клапана, задаващ положението на диска в компресора) предполагам е в резултат на тока протекъл в електромагнитен привод с пружина (за "обратна връзка").
Но ако подадения "сигнал" към клапана не се изменя с честотата на "тресенето" (и то с относително голяма амплитуда - за да повлияе значимо компресора на двг, с колебанието си да предизвика значимо колебание на товара му) - може, ако все пак причината е работата на климатика - регулатора на празния ход да изпада в "автоколебателен" режим в резултат на относително малкия допълнителен товар от компресора (при "поддържане" на температурата), в режим на поддържане на относително по-високите обороти.
Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота
Публикувано на: 15 Авг 2023 16:22
от mapamop
Ще се опитам да се закача на датчика за налягането да видя там какво става.
В момента съм извън къщи. При 37 измерена външна, 22 зададена си се въртя към 10 минути между 8.2 и 10.4 волта през цялото движение, и 12.9 на празен ход
Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота
Публикувано на: 15 Авг 2023 16:28
от Hursa
► Виж съдържание
Вероятно налягането ще пулсира в такт с оборотите - тъй като ще зависи от оборотите на компресора при зададената му производителност на "такт" от тези 5 и малко волта - а оборотите му, от оборотите на "тресящия" се двг. Във връзка със споменатото по рано - ако в клапана се проявява механическа задръжка, тя ще се проявява по вероятно (според мен) в посока "затваряне" - тогава волтажа не се повишава, а се понижава.
Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота
Публикувано на: 15 Авг 2023 18:02
от mapamop
Hursa, прав си. Но клапана се затваря и при ред други събития. Дори и при дръпната ръчна спирачка, предполагам че я следи, след като има сигнален пин и кабел до нея. Дори и да го видя че се е изгасил, трудно да не кажа никак ще разбера какво го е накарало да изгаси клапана. Компютъра следи толкова събития че никога не мога да съм сигурен дали е заради външен фактор, или поради ненормална ситуация в климатичната система.
Hursa написа: ↑15 Авг 2023 14:28
регулатора на празния ход да изпада в "автоколебателен" режим в резултат на относително малкия допълнителен товар от компресора
Това е прекрасно като идея, обаче кой е регулатора на празния ход и кой му "казва" на компюъра да премине в режим на празен ход?
Мисля че се ориентира по това колко е натиснат педала на газта, оборотите на колянов и разпределителен вал, през кнок-сензора евентуално скороста на запалване/изгаряне на горивото. От там си бута дросела на "нулево положение" и реже горивото през дюзите, на базата на ламбда сондата. Няма Neutral switch на скоростната кутия за да се ориентира по него че е на свободна, няма "clutch start switch"на педала на съединителя, няма IACV ... идея нямам как преценява дали съм на скорост или не. Там ми е мъглива историята.
Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота
Публикувано на: 15 Авг 2023 19:13
от max-2
Колега, вече не следя какво си правил по колата за проблемът с оборотите. Знам, че е почти всичко и адмирации за търпението.
Ще ти кажа една случка с нови свещи денсо. Сложих ги и на другия ги хвърлих и върнах старите. Колата на място и напълно загряла на бензин сякаш пропускаше такт и след това наваксваше с повдигане на оборотите. Нещо подобно на твоето-рита, пропадат оборотите, след това се повишават и след това се нормализират. Това го правеше грубо през една минута или по-малко.
Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота
Публикувано на: 15 Авг 2023 20:26
от Hursa
► Виж съдържание
Затварянето на клапана (изключването на климатика) в случая не би трябвало влияе (според мен), ако това е така
mapamop написа: ↑13 Авг 2023 22:31
В движение на свободна, в режим "ТРЕСЕНЕ" - волтажа е стабилен от порядъка на 5.1-5.2 волта и не мърда изобщо.
А кое кара регулатора да поеме управлението - "пускането на педала на газта" (предполагам). Поема контрола на двигателя, да му попречи да се "изключи", когато педала на газта е пуснат (но в определени граници - когато предавката не е изключена и педала на съединителя не е натиснат - в случая това вече не е съвсем регулатор на "празния ход"). (Има нюанси, но не знам в случая, дали се прилагат - като например увеличаване на оборотите при превключване на по ниска предавка, "автоматично подаване на междинна газ".) Натискането на педала на "газта" - предполагам изземва контрола на регулатора (ако не напълно, то до голяма степен, с педала вече вие контролирате оборотите в "посока" повишаване, управлявате двигателя, макар че регулатора (борд компютъра) в съвременните автомобили поддържа автоматично определени функции винаги - до колкото знам, като в определени ситуации може да разшири контрола - например при пробуксуване).
mapamop написа: ↑15 Авг 2023 18:02
оборотите на колянов и разпределителен вал, през кнок-сензора евентуално скороста на запалване/изгаряне на горивото.
А това са параметрите, които той управлява, посредством дросела и количеството впръсквано гориво на такт към всеки цилиндър, предполагам следейки оборотите на двигателя по т. н. "главна обратна връзка", като му е зададено - какви да са в зависимост от различни параметри (температура на двигателя, температура на въздуха, включен климатик, покой или скорост на автомобила, натоварване на двигателя - определяно, предполагам по това, какво положение на дросела да зададе и колко гориво да впръска за да достигне зададените обороти). И в зависимост от промяната на тези параметри променя зададения режим - например когато двигателя се прогрее - намаля оборотите. Или когато над определено време натоварването е ниско (и ако двигателя се е прогрял) (когато сте изключили от скорост или държите "съединителя" натиснат) - преминава в режим '"празен ход" - и вече поддържа така двигателя, че да минимизира изхвърляните газове и да оптимизира качество на изгарянето в зависимост от показанията на ламда сондите и състоянието на катализатора. (Това са предположения - трябва да питаме специалисти по управление на двигателите - какви алгоритми задават.

Вероятно режимите и целите, които преследват се припокриват частично винаги.)
Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота
Публикувано на: 15 Авг 2023 21:57
от mapamop
max-2, празния ми ход без климатик е железен. Последно преди няма и седмица стоя към 20 минути на празен ход и не трепери. Празния ход варира във времето с около 15-20 оборота и като се пусне перката се надува със още 50 отгоре. Това на диагностика с ELM327, но вероятно и на Техстрийма ще е същото като цифри.
Свещите са Денсо иридиеви и замениха обикновени на NGK точно покрай одисеята с тресенето, да не е от тях.
Старите ги подарих на собственика от когото купих тая обявената тук Т22-ка и миналата седмица, ги намерих в нейния мотор, като го продавах.
Hursa, не мога да разбера как мотора се осеща че съм му бутнал товар?
Да кажем че за фаровете ще се усети през интеграционното реле, че ключа е врътнат, за подгревите, мисля бутони и врътки да са пак през релето, обаче какво се случва с динамото, като зацепи да зарежда примерно?
Там са 3 проводника + 1 дебел за самия заряден ток от динамото.
Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота
Публикувано на: 15 Авг 2023 22:04
от ivan_pop
mapamop написа: ↑15 Авг 2023 18:02
Това е прекрасно като идея, обаче кой е регулатора на празния ход и кой му "казва" на компюъра да премине в режим на празен ход?
Регулатора на празния ход е дросела и моторчето което го управлява.А компютъра за да мине в режим на празен ход и колко да е празен, следи дали си натиснал педала на газта и натоварването на мотора.Тихите/празните обороти никога не са заковани на някаква стойност.Те постоянно се променят +/-20-30 оборота.Но това може да се види с диагностика на жижи данни.На око и ухо не се усеща.
Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота
Публикувано на: 15 Авг 2023 22:17
от mapamop
ivan_pop написа: ↑15 Авг 2023 22:04
натоварването на мотора
Как се получава тази стойност? На базата на кое решава че изкачва наклон, и е повишено натоварването на двигателя, при условие че аз не съм сменил предавка, не съм натискал съединител, и не мърдам педала на газта?
Съвсем реален случай при дребен наклон, не излизам от пета предавка, не подавам газ, но на дисплея с моментния разход цифрата отива до 11-16/100, вместо нормалните да кажем 6-10?
Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота
Публикувано на: 16 Авг 2023 00:22
от Hursa
► Виж съдържание
mapamop написа: ↑15 Авг 2023 21:57
как мотора се усеща че съм му бутнал товар?
Ще се опитам да опиша - как според мен евентуално може да му е заложено да управлява. Според мен - зададени са му оборотите, които трябва да поддържа (в зависимост от ситуацията, зависеща от различни фактори). Примерно - искаме да потеглим, без да подаваме "газ". На "дизел" - може да се потегли при не особено мощен автомобил и на "трета", на "бензин" - не знам. Двигателя работи на стабилни обороти. Включваме на "първа" скорост - бавно и плавно отпускаме съединителя. В един момент "съединителя започва да зацепва" - двигателя започва да се товари, съпротивителния момент (приложен към вала) се увеличава и оборотите започват да падат. Регулатора сравнява зададените обороти с измерените (от "главната обратна" връзка, управление по отклонение) - и реагира на "падналите" обороти (обикновенно със зададена зона на нечуствителност), "опитвайки се" да ги върне към зададените отваряйки дросела и увеличавайки горивото на такт (съответно задавайки и момента на подаване на искра, евентуално и момента на отваряне/затваряне на клапаните, ако е с "такова газоразпределение" и т. н.). Ако отпускаме по-бързо съединителя - товара на двигателя ще нараства по-бързо, оборотите ще падат по-бързо и значимо (и ако не "изгасим" двигателя) - регулатора трябва да реагира с по-значимо "подаване" на газ ("пропорционално" управление, има и други, но да не се правя на интересен, общо взето това е най-опростения вариант и най-разпространения).
(Разбира се, може да се зададе и включването на "консуматор", като компресора - и регулатора да не "чака" падането на оборотите, а веднага да реагира с увеличаване на въртящия момент на двигателя до толкова, че да компенсира предполагаемия товар - и по обратната връзка да компенсира, ако има несъответствия, така реакцията на регулатора би била по-бърза и незабележима.)
Но ако реакцията на регулатора (алгоритъма по който управлява бордовия компютър в случая) не е настроена добре (или да не е настроен да реагира добре в определени ситуации) - може да се получи незатихващо колебание около зададената стойност. (Всъщност могат да се получат дори нарастващи колебания, което пък е съвсем недопустимо. Често, обикновено с цел по-бързо връщане на регулируемата величина към зададената стойност - се получава т. н. "пререгулиране" - може например в случай на "падане" на оборотите регулатора да ги увеличи над зададената стойност. Но ако след едно или няколко затихващи колебания регулатора стабилизира регулируемата величина към близка до зададената (в зададената зона на нечувтвителност или в т. н. "неравномерност" на регулирането) това може дори да е търсена реакция.
Извинявам се за многословието и че не е добре разписано - това което исках да напиша, но е доста късно
Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота
Публикувано на: 16 Авг 2023 10:42
от r34c7
mapamop написа: ↑15 Авг 2023 22:17
Как се получава тази стойност? На базата на кое решава че изкачва наклон, и е повишено натоварването на двигателя, при условие че аз не съм сменил предавка, не съм натискал съединител, и не мърдам педала на газта?
Съвсем реален случай при дребен наклон, не излизам от пета предавка, не подавам газ, но на дисплея с моментния разход цифрата отива до 11-16/100, вместо нормалните да кажем 6-10?
Т.нар. engine load се определя по измерване от MAP/MAF. ECU взима измерената стойност + TPS и чете от таблици колко гориво да пусне и кога, аванс/ретард на искра и още хиляда работи.
В твоя пример подаваш газ, но не се усещаш. Няма как да изкачиш наклона със същата скорост, с която си се движил в равното без да подадеш повече въздух и гориво.
Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота
Публикувано на: 16 Авг 2023 11:15
от mapamop
r34c7 написа: ↑16 Авг 2023 10:42
В твоя пример подаваш газ, но не се усещаш. Няма как да изкачиш наклона със същата скорост, с която си се движил в равното без да подадеш повече въздух и гориво.
Това е ясно че отнякъде трябва да дойде енергията за да се премести тази маса, като преодолее наклона и тя не идва от въздуха, а от резервоара. Т.е. аз дори и да не натискам педала, горивния компютър ще усети съпротивлението през гумите от наклона и ще "долее" бензин (поне), за да стабилизира двигателя (поне) да не изгасне. Скоростта спада като цяло, но и се вдига моментния разход, въпреки че евентуално не съм донатиснал педала при малък наклон, защото ме устройва да си намаля скоростта, за сметка на наклона.
Емблематичен случай за който се сещам:
https://www.google.com/maps/@43.8536737 ... ?entry=ttu
Някъде около червената кола започва лек наклон нагоре, но не е сериозен. Ако съм на скорост, разхода от относително много под 10 литра отива моментно на 11-12, без да натискам педала на газта. Не го натискам защото наклона е къс, не ме бърка че примерно от 50-60км/ч съм слезнал до малко под 50, и за капак малко по-нататък има кръгово кръстовище, на влизане в което съм без предимство. Така или иначе много вероятно ще спра, за да пропусна тези които са в него, и са с предимство. От тая гледна точка няма закъде да се ускорявам, при условие че след малко ще спирам.
Но отговора ти се покрива с представите ми - на база датчиците, горивния компютър го смята по някаква негова си формула и предоставя синтетичен резултат от сметките.
За електрическия товар, предполагам че компютъра си взема информация от релетата или от другите компютри, които пък си вземат информация от релетата и датчиците накачени по тях, за да "направи каквото трябва". Засега мистиката ми е как динамото му вдига флага че ще зарежда повече, и ще добави товар на двигателя.
Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота
Публикувано на: 16 Авг 2023 11:36
от BOz
Сам по себе си разхода не се вдига, а си остава на едно ниво (не баш, ама става по-сложно) в описания от теб случай. Защото двигателя харчи определено количество гориво за определено време - литър на час. Ти ако не му налееш повече гориво, за да компенсираш нуждата от енергия, която да компенсира наклона, скоростта пада, литър на час остава константа, но с него изминаваш по-малко разстояние => разход в литър на километър расте. Но съм сигурен, че разхода не расте моментално (както го описваш), а прогресивно. От една страна скоростта пада плавно, от друга страна оборотите и те падат плавно. И точно в описаната от теб ситуация ще виждаш скорост 60-58-56-----40 км/ч, а моментния разход измерен в л/км ще е 7-7.4-7.8----12.
ЕКУ-то на двигателя е относително просто. Не си представяй, че има кой знае какъв външен вход, за да компенсира проактивно. Почти всичко се случва реактивно. Най-често и почти изцяло има активна корекция по климатик/парно (парното зависи дали има ел. калорифер или просто повече обороти (гориво), за да произведе повече топлина) и евентуално товар на алтернатора (ако има голям електрически товар и празния ход по крива на алтернатора не би могъл да компенсира нуждата от енергия). Всичко друго е реактивно. Дреме му, че си пуснал фаровете. Общата загубена енергия на празен ход да кажем е 6 Квт/ч (0.6л/ч гориво), палиш му фаровете, добавяш му едни 200-300 Вата, това със загубите да са още толкова. Оборотите падат леко, ЕКУ-то вижда нужда от донагласяване, налива още 10% бензин и пуска още малко гориво и си балансира товара. При такава маса на въртене, която е имал преди това, кинетичната сила помага това да не се забелязва почти. Вече като му пуснеш 4 кВт компресор, това става леко шоково и поради тази причина обикновено има проактивна намеса за очаквания товар.