Здравейте
Нека да напишем приказка за ЕГР-а, като част от нашите двигатели. Исторически погледнато като че ли преди 1994 нямаше ЕГР, бяха основно за коли от Швейцария, на бензинови коли, дизела преди 2000 година като че ли рядко се срещаше.
Първите системи за ЕГР бяха прости - вакуум помпа, маркуче, клапан, модулиращ вакуума, пак маркуче и мембрана. Примерна система :
https://www.toyotaguru.us/sequoia-2001- ... ntrol.html
Най честите проблеми бяха лесно видни и измеряеми - пукната мембрана, вакуум до нея се подава, а тя не реагира, пукнато или по точно цепнато маркуче, не по даващо вакуум. Понякога клапана не реагираше на команда от компютъра, понякога нямаше вакуум. А, да не забравим и друг скрит участник, вакуумния резервоар. Понякога маркучето до него се къса, откача и в системата няма вакуум. Тази и система лесно се манипулира, една капачка от кисело мляко, планка или даже стара накладка, останала от Жигулата на татко. Тук има и няколко измервания по система, които може да се направят:
Вакуум помпата трябва да създава вакуум поне 600 мбар, ако е по малко е рeдно да се замени
Маркучета - визуален преглед, затапване в единия край, подаване на вакуум в другия с помпа с манометър и измерване дали спада вакуума, същия метод се използва и за мембраната на ЕГР. Как да измерим самия клапан, модулиращия ? Чрез мултицет най просто и пад на напрежение върху клапана, чрез уред, измерващ честота или коефициент на запълване на импулсите ( да речем ФЛУКЕ 78 ) или подходящ специализиран авто мултиметър ( виждал съм и такива с графика), но истинските са прекомерно скъпи, а с китайките човек рискува. Някога ползвахме програма за визуализация на звук ( от Ди джейчета), входа за микрофона, стъпало оптично за развързване и превключвател, според това какъв сигнал се мери
Какви проблеми възникват от тази проста система - липса на мощност, единствения начин за измерване тук е чрез показание на дебитомера, придърпване, липса на плавно ускорение, тласъци в мощността и т.н. Тук хората си затапваха система и не мислеха за екология, майната и. Но и компютъра рядко разбираше, затова и никой не чистеше ЕГРа си или тръбата на ЕГР системата от налепи
По късно, след 2000 год. излязоха вече и електрически системи за ЕГР, управление с моторче. Лошото почна

. В електромотора се слага вече една писта с 3 кабела, които измерват колко се отваря и затваря ЕГР,( по скъпо е да се направи реостат на мембрана, някъде се ползва основно за турбокомпресори TVG). Монтира се моторчето на всмукателната тръба, откъм интеркулера се монтира дросел, за да управлява колко газове да влязат обратно в двигателя. И тук почват нови драми - в моторчето през оста влиза масло от пълзящия слой, прецаква го, по новите моторчета имат процесори вътре, правят изчисления за позицията на клапата, а даже се подава в цифров вид на компютъра, който следейки дебитомер, позиция на ЕГР, обороти, натоварване, температура на водата и др. управлява дросела и ЕГРа. По новия тип моторчета са с 4 кабела, по това най лесно се разбира има ли процесор или няма вътре.
Добре, ама как да му вкараме повече изгорели газове на тоз двигател ? Ами нека добавим охладител на газовете с вода, така те ще са още по студени

И не само това, че ще са по студени- студения газ се свива и така ще увеличим вкараните обратно газове

, а на студен двигател ( разбирай под 60 град) за да не кашля и да се движи все пак ( нали си предствавяте да сте в скафандър и да сте яли боб 2 дена

) , ще сложим и една клапа да превключва газовете да влизат директно в двигателя или да минат през охладителя, управление с вакуумна мембрана на кулера
https://www.google.com/search?biw=1280& ... YyNqhyrTRM:
https://www.google.com/search?biw=1280& ... EZB_vI4PMM:
Основно при тази система се зацапват тръбите, всмукателния колектор трупа нагари, изгарят моторчетата, пълни с масло, а понякога и маслото тръгва по кабелния сноп. Затова е хубаво, на 100-200 хил. да се демонтира всмукателната тръба, ЕГР системи и да се почистят. Ще кажете, че пробега е голям, но всеки сам да реши, според това кара ли на дълги разстояния или не, или само кара децата до градина, или просто ходи до поликлиниката да дава кръв и урина
Следващото поколение започна скоро, с разделяне на топъл и студен ЕГР. Как да вкараме повече изгорели газове ? Ма още, да няма край
Ми ще сложим в средата на ауспуха или накрая един дросел и малко преди дросела ще дръпнем една тръба отиде пак до двигателя, та да не му е студено на миличкия
Ето и пример :
https://www.google.com/search?biw=1280& ... OO8w8YCx5M:
Ето една много добра статия, която илюстрира топъл и студен ЕГР, ЕГР с високо и ниско налягане:
http://www.ni.com/white-paper/13516/en/
Основен проблем като че ли последните години са пълзящия слой масло в двигателя унищожава датчици, моторчета, коксува, трупа нагари и втори- лошо кримпване на пиновете ( лошата връзка на буксата дава лоши сигнали, заблуждаващи не само компютъра, а и монтьори и диагностици

)
Иска ми се да спомена и това, че автопарка се увеличи много, а се затварят училища, няма специалисти, а и вече не се търси сериозно решаване на проблема, колите много и човек и да иска да си плати не може да намери качествени хора. Не че сме калпави, напротив, западняка се плаши от нас, а нямаме учители и добри учебници, няма практика, всеки се учи сам, натрупва знания за сметка на хората и клиентите си, няма семинари и т.н.
Да спомена и това, че доста софтуери и специалист зад него знаят какво да търсят. Прост пример, при затворен ЕГР, дебитомера да речем чете 400-450 единици, при задействане на клапана за ЕГР ( 100 процента), дебитомера трябва да чете 250 единици. Има и друго, разликата трябва да е мин. 100 единици. Така че бързо и лесно, ако знаеш какво търсиш чрез подаване на сигнали 0-100 към ЕГР и турбина може да се разбере какво става в системата.
Да не пропусна и други услужнения - добавят се датчици за налягане( компресия) и температура на цилиндъра, добавената ламбда сонда след 2002-2003 дава индикация за кислорода в системата и също коригира ЕГР системата.
Мога да кажа, че основни корекционни параметри са: температура на двигателя, ламбда сонда, обороти, натоварване, дебитомер. За момента като че ли няма температурни сензори по ЕГР система ( те температурните вече са поне 5-7 ), но и това вероятно предстои. За момента като че ли вече се набляга на частична хибридизация на автомобила ( не визирам Тойота ), изграждане на 2 електромрежи, на 12 волта и 48 волта с хибридизация между двигател и кутия, хибридната глава.
Надявам се да не е станало много досадно

. Извинете ме. Искаше ми се да сложа и картинки, а нямам това време, а и още не зная как се качват
