Много трудно се принуждавам да седна да опиша какво стана в неделя на пистата, но като съм се захванал да отразя събитията, трябва да довърша започнатото.
В неделя станахме всички рано, закусихме и се приготвихме за кулуминацията на уикенда. Още от магистралата започнахме да веем знамената и да крещим (главно аз и брат ми, който също така не се притеснява да вика колкото му глас държи без да очаква някой да се присъедини към него). Паркирахме и се запътихме за пистата. По всичко личеше че ще е вълнуващо състезание; Тойотата стартира от първа позиция, Кими от втора надявайки се за още една победа, Хондата от трета гладна за точки този сезон, Шумахер е от пета, а той никога не е за отписване. Абе бяхме се наточили за състезание и половина.Вървим, пеем, знейки малко какво ни очаква.
По пътя срещахме много българи (познавахме ги по знамената). Аз като видех българи крешях “ТОЙОТА” и веднага “ и ЛЕВСКИ” за да се идентифицирам, че и аз съм българин тъй като Лорда беше се увил със знамето. Повечето българи ми се усмихваха, чудейки се къв е тоя, уж българин, а пък от какъв зор вика за тойота. Други отговаряха с “ФЕРАРИ и ЦСКА” или “МЕРЦЕДЕС и БЕРОЕ” (това последното си го измислих).
Абе както и да е, купих си един Фостърс (австралийска бира) да си смажа гърлото и се запътихме към завой # 9 където бяхме планирали да застанем. Тъй като бяхме около 20 човека все българи веднага успяхме да се разделим на две групи: едната на осми завой, другата на девети, като аз бягах като вестоносец със знамето от едната до другата група тъй като не исках да се деля (всъщност исках да се уверя коя позиция е действително по-добра за да не се набутам).
Екзалтира се публиката в един момент защото по високоговорителите (ебаси дългата дума) пуснаха интервюта с пилотите на живо. Последва обиколка на пистата от някакви стари открити коли като пилотите на всеки отбор бяха седнали на багажниците, за да им се радват хората.

Дойде ред и на подгряващата обиколка, зафучаха ония ми ти хали, зарадвахме се и изведнъж казаха (ние старт-финала не го виждахме и разчитахме на коментатора) че вместо да се наредят на стартовата решетка, всички с изключение на Ферари, Джордан и Минарди са влезли в бокса...нещо казаха за гуми ама не разбрахме...и докато разберем какво става, почна състезанието и само шест болида минаха покрай нас. Ето един от тях:

Коментатора не обясни нищо като хората и хората се ядосаха, ама много...залетяха кутийки от бира и ПВЦ бутилки към пистата, като за щастие повечето се спряха в защитните мрежи, но няколко паднаха на пистата и след състезанието разбрахме, че Шумахер е сменял гума заради това. Един от моите приятели който е супер голям Ферари фен направо си тръгна разярен мърморейки че не е дошъл да гледа как любимите му коли побеждават с една обиколка напред от най-големите слабаци без никаква конкуренция. Много хора си тръгнаха. Започнаха се скандирания “Bullshit”, “Refund” и “Boo”. Аз очаквах да почнат с “Мафия”, “Червени боклуци” и “Кой не скача е червен”, но явно повечето американци не бяха присъствали на митинг в БГ през деведесетте. С Лорда искахме да си тръгваме тъй като нямаше никакви тойоти за гледане, но останахме заради приятели които искаха да догледат “състезанието”.
Отидохме обаче освиркаме награждаването, където аз развявах знамето и крещях “Уууууууу” което ме въвлече във словестна схватка с много ферари фенове които не само, че не траеха някой да освирква ферари ами и нищо не виждаха от огромното тойота знаме. Благодарение на внушителния ми размер (намиг), и на още по внушителния V35GTR който стоеше до мен никой не си изпробва здравната застраховка. Интересното беше че поне половината от ферари феновете също освиркваха подиума и даже германския химн. Шумахер и Барикело не си отвориха шампанското и бързо се прибраха докато Тяго се насра от кеф и си спечели освиркванията. От този момент нататъм мразя М. Шумахер по-малко защото не само не си отвори шампанското или и не си вдигна купата дори.
Никой не знаеше кой, какво, защо. Само знаеха че не бяха видяли никакво състезание, бяха пропилели стотици долари за сувенири, билети и какво ли още не, и бяха били път от майна си райна. И това точно в САЩ където и без това интересът към Ф1 е слаб, харчат се милиони за популяризиране, опитвайки се да покажат на хората, че има бързи коли които могат да правят и десен завой.
Прибрахме се кой от къде е и аз се опитах да разбера какво по дяволите е станало. Както винаги всеки сайт си имаше своя версия, но аз успях да дистилирам това (всичко по долу е пречупено през моят корумпиран, подозрителен и болен мозък):
След двата инцидента с тойотите в петък които вече съм описал, Мишлен започват изследвания на гумите и достигат до заключението че поради високата скорост в завой#13 и наклона му от 9º, гумите им се загряват прекалено много и износването се покачва драстично. Поради тези причини Мишлен не могат да гарантират че гумите им ще издържат състезателната дистанция от 73 обиколки и препоръчват на отборите им да не се състезават освен ако не се постави шикан на мястото на въпросния завой или не се ограничи скоростта на колите там. От ФИА съответно отказват тъй като това ще е супер нечестно към отборите със Бриджстоун които макар и малко по бавни имат качествени и стабилни гуми. Самите отбори пък не могат да рискуват живота на пилотите си и опасността да си разбият колите знаейки, че гума може да ги предаде в всеки един момент. Отборите обаче имат задъжения към организаторите и спонсорите задължаващи ги да направят подгряващата обиколка и всичко преди нея за да не будат съдени след това. С две думи “Да го духат феновете” дето са дошли да гледат, дали на място или по телевизията. Догодина изтича договора на пистата с Ф1 и според мен едва ли ще бъде подновен оставяйки САЩ без Гранд При. И всичко това заради гафа на Мишлен които не само че не са донесли правилните гуми ами и не са донесли никакви резервни. Да не би пистата да е чисто нова? Вярно че сега гумите трябва да издържат цяло състезание но пистата е една и съща, за това се правят свободни тренировки, за да пробваш едина камара гуми и да избереш верните – така ли една свястна гума не са донесли? Когато правиш гуми за Ф1 се опитваш да продадеш гуми на ентусиасти със спортни коли, състезатели, и то скъпи продукти на хора които сменят гуми малко по често от някоя баба с кадилака си. Мишлен изгубиха този маркет поне в САЩ. Аз Мишлен гума няма да си купя. Все пак ще отида пак да ги гледам догодина ако мога.
И ето какво прочетох днес в Pitpass.com. Според някакъв пич, Тед Кравиц, който е по навътре в спорта, Тойота са знаели че няма да се състезават в неделя доста по рано от другите отбори. Как са знаели? Бившият проджект мениджър от Мишлен, Паскал Васелон се е присъединил към Тойота в края на 2004. Със сигурност той е бил доста вещ относно гумите и технологиите на Мишлен и още в петък след катастрифите вероятно е заподозрял нещо, може би е врътнал на някое старо приятелче в Франция и е разбрал положението рано, рано...Ако от Тойота са знаели че няма да се състезават в неделя, нищо чудно да са пратили Трули на "Смърт или Слава" мисия на квалификациите, имайки само изпарения в резервоара. Дали е вярно или не не мога да кажа, но определено звучи логично.
Ще постна още някоя снимка ако някой ги събере и качи някъде по дяволите!