Страница 2 от 3
1, 8 VVTi няма мощност
Публикувано на: 14 Сеп 2024 22:26
от mapamop
Първоначално може през Техстрийма да си видите стойността на катализатора. Конкретно този заради насрана задна сонда ми беше светнал със грешка P0420/pending и стойност 0.510
1, 8 VVTi няма мощност
Публикувано на: 14 Сеп 2024 23:43
от Stanislav96
Каква е нормалната стойност която трябва да показва?
1, 8 VVTi няма мощност
Публикувано на: 15 Сеп 2024 01:54
от LEXUS
Искаш да кажеш,че катализатора може да се тества по някакъв начин дали работи и колко? Не го знаех това.
1, 8 VVTi няма мощност
Публикувано на: 15 Сеп 2024 08:05
от mapamop
LEXUS написа: ↑15 Сеп 2024 01:54
Каква е нормалната стойност която трябва да показва?
Огледай внимателно снимката и прочети какво съм писал. Бързо ще навържеш фактите. Няма нормална стойност - има текуща, която трябва да е между 0 и 0.499. Предвид че за измерена 0.510 ми вдигна грешка, се предполага че колкото повече е износен/неефективен катализатора, толкова повече цифрата ще е близо до 0.499.
LEXUS написа: ↑15 Сеп 2024 01:54
Искаш да кажеш,че катализатора може да се тества по някакъв начин дали работи и колко?
Не е тест - текуща статусна стойност е, базирана на осреднените стойности на задната ламбда сонда.
Стойността от 0.510 слезе на 0.148 след като смених втората сонда. Т.е. за да се има доверие на стойността двете сонди трябва да са изправни.
1, 8 VVTi няма мощност
Публикувано на: 15 Сеп 2024 09:09
от Ивайло Димов

Има разлика между задръстен и неефективен катализатор.
Дали е затлачен може да се провери като се сложи ръка на крайното гърне ,димът тря излиза на тласъци .Има едно характерно буботене ,ако дими като лулата на Попай е ясна работата.
1, 8 VVTi няма мощност
Публикувано на: 15 Сеп 2024 09:21
от mapamop
Ивайло Димов написа: ↑15 Сеп 2024 09:09
Има разлика между задръстен и неефективен катализатор.
Нали се сещаш че като е задръстен няма да успява да обогати газовете с кислород или каквото прави там, като химическа реакция. И стойноста пак ще клони към 0.499 вместо дежурните 0.124 (Корола Версо 2005, на около 200 000), 0.148 (Корола Версо 2007, на 243 000), и по спомен около 0.150 (на Авенсиса ми 12.2005, на 384 000 към момента).
Ясно е и го писах че цифрата много зависи от състоянието на сондите, и е "податлива на манипулации".
За капак "Monitors" във Techstream трябва да са със статус "Complete" за да е релевантна стойността. Т.е. трябва да са минали тестовете на ECU на подгревите на сондите, теста на катализатора и емисионните тестове. Те се губят след всяко триене на грешки в горивния компютър (поне), и след сваляне на клемата на акумулатора. Вероятно и при слаб акумулатор.
При неинициализирани "Monitor status" стойностите са съвсем различни. Обикновено при изправен автомобил са по-високи преди инициализация. Или при мен на моите вече 2 бараки със тоя мотор.
1, 8 VVTi няма мощност
Публикувано на: 15 Сеп 2024 10:12
от Ивайло Димов
Катализатора нищо не обогатява ,използват се платина и родий с тях е покритата керамичната пита .При контакт с тези метали изгорелите газове се "пречистват" до определени норми според сложността на катализатора и като цяло ДВГ и всичките му екологии.
Проблема е ,че в горивата и маслата има химични елементи,които прецакват точно тази функция на катализатора .Но ако ДВГ има висок разход на масло това води до сажди ,които се опичат и задръстват питата .
Да ,втората ламбда точно би показала дали катализатора е ефективен ,тя мери съдържанието на кислород в изгорелите газове .На теория би следвало да лъсне на диагностика и ако е с намалена проходимост.

1, 8 VVTi няма мощност
Публикувано на: 15 Сеп 2024 10:43
от slowtraveler
Ивайло Димов написа: ↑15 Сеп 2024 10:12
Катализатора нищо не обогатява
Катализатора нищо не 'пречиства' - това си е химична лаборатория, която преобразува едни входни газове в други.
Като абсолютното количество химични елементи на входа и на изхода (в идеалният случай) е еднакво...
Да, може да се каже, че 'обогатява' изходящите газове с СО2, преобразувайки СО то в СО2

Каталитичните процеси май се учеха в средното училище - катализатора само 'инициира' или ускорява дадена химична реакция, като остава непроменен след нея...
1, 8 VVTi няма мощност
Публикувано на: 15 Сеп 2024 10:51
от Ивайло Димов

За тва е в кавички поставено пречиства.
Няма как да добавиш кислород в херметична система ,СО2 става на изхода от кюнеца.
Маса хора изгореха на ГТП заради дупки по генерацията
1, 8 VVTi няма мощност
Публикувано на: 15 Сеп 2024 10:56
от slowtraveler
Ивайло Димов написа: ↑15 Сеп 2024 10:51
Няма как да добавиш кислород в херметична система
Напоследък ми прави впечатление повърхностният поглед върху разглежданите въпроси...
Все пак катализатора е химическа лаборатория...
Малко старание би обяснило как 'има как'....
Например:

1, 8 VVTi няма мощност
Публикувано на: 15 Сеп 2024 11:03
от Ивайло Димов
Ти май четеш избирателно ,което ти отърва и кое не ,целта на тоя уред е да преобразува вредните газове в по-малко такива .Катализатора на процеса са ценните метали платина или родий.В един момент от живота му тия елементи стават неефективни ,и тогава се счита ,че катализатора е само керамична пита .Разлика им с такъв дето е задръстен от сажди

1, 8 VVTi няма мощност
Публикувано на: 15 Сеп 2024 11:12
от slowtraveler
Да, избрах цяло едно твое мнение, с което не съм съгласен и отговорих ... На което получавам 'странен' отговор с общоизвестни факти, и напълно несвързан с моя отговор...
Доообре

С такива спорове няма да помогнем на колегата, така, че е добре да спрем

1, 8 VVTi няма мощност
Публикувано на: 15 Сеп 2024 11:18
от Ивайло Димов
Ти също ползваш кавички ,ама се опитващ да "хапеш" и накрая като типичен политик "Общо известни факти "

.Абе шоу да има
1, 8 VVTi няма мощност
Публикувано на: 17 Сеп 2024 11:26
от ivo_67
slowtraveler написа: ↑15 Сеп 2024 10:56
Ивайло Димов написа: ↑15 Сеп 2024 10:51
Няма как да добавиш кислород в херметична система
Напоследък ми прави впечатление повърхностният поглед върху разглежданите въпроси...
Все пак катализатора е химическа лаборатория...
Малко старание би обяснило как 'има как'....
Например:
Кислород не можеш да добавиш в система, в която липсва кислород. Но в случая с приложената схема (до известна степен непълна, защото азотните окиси са представени с формулата NOx), азотът е от трета валентност в повечето съединения и присъединява кислород по няколко начина: NO, N2O, N2O5, NO2 и N2O3, като последните три варианта са киселини. Сега да се върнем на схемата: Съединението отбелязано като HC не съществува, въглеродът е от втора или четвърта валентност, при това задължително с хидроксилни групи, а водорода само от първа. Така, че има различни възможности, като Н2СО3 (азотна киселина например). Въглеродният окис е ясен, въглерода е от втора валентност (ненаситено съединение), а кислорода е винаги от втора. За азитните окиси вече споменах. Катализаторът има само една функция, да присъедини кислородните атоми от азотните окиси, към ненанитените въглеродни окиси, т.е. с присъединяване на още един атом към въглерода, той вече е наситен- СО2 (стабилно съединение). Вторият кислороден аком също идва от азотните окиси и се присъединява към свободните водородни атоми, които са от НС (H2O вода). Както споменах, схемата е непълна. В нея липсва свободен кислород, който е в излишък при непълно изгаряне (СО). Характерно за азотните окиси е, че при нормални условия са стабилни и могат да отделят кислород само след нагряване до висики температури, които само катализатора може да осъществи. Ламбда фактора (сонда) е кислороден датчик, който следи за отделяне на кислород (непълно изгаряне) в изгорелите газове. Комбинацията от две сонди- вход и изход на катализатора гарантира оптимално изгаряне на недоизгорелите газове. В единия случай обогатяват горивната смес, в известни граници, в другия обедняват, според различните режими и температури на работа.
ПП: На пунктовете за технически преглед по косвен начин определят наличието на "вредни" емисии по количествоно на отделения кислород в отработените газове. Завишаване нормите на кислорода, говори за непълно изгаряне, т.е. отделяне на СО и азотни съединения с кислород в молекулата.
1, 8 VVTi няма мощност
Публикувано на: 17 Сеп 2024 12:13
от mapamop
Понеже взехте много да разводнявате темата със полезна, но малко странична и разфокусираща информация, как работи катализатора.
И понеже не исках да се набърквам да търся всичко по-горе неслучайно написах това:
mapamop написа: ↑15 Сеп 2024 09:21
Нали се сещаш че като е задръстен няма да успява да обогати газовете с кислород или каквото прави там, като химическа реакция.
Та да ви върна малко на земята:
- Снимката от Techstream е показание което горивния компютър смята по незнайна формула за ефективност.
- Стойноста е във допустими граници от 0.0 (?) до 0.499. Предвид че заради замазаните сонди ми вдигна грешка P0420/Pending за стойност 0.510, излиза че колкото е по-износен или неефективен катализатора, толкова стойността е по-близо до 0.499. Над 0.499 вече "светва хеликоптера".
- Парчето от сервизното за логиката на проверки и допустими стойности на диагностични данни при P0420 е pdf-a по-долу. Моля ви оставете темата четима и за нетърпеливите лаици, които просто са на кръстопът да премахват катализатора, да го сменят, и да си диагностицират проблема на базово ниво преди да са взели решението. Всичко друго, може би трябва да си отиде в "Общи технически въпроси" или подобен раздел.
PDF: