Страница 2 от 6

Азот в гумите

Публикувано на: 11 Сеп 2024 00:22
от slowtraveler
Вихрите при малко по-висока скорост са такива, че размесва всичко за части от секундата :)

Азот в гумите

Публикувано на: 11 Сеп 2024 08:39
от Hursa
Но и взривното възпламеняване става за хилядна от секундата. smile.gif (В случая с конкорда не твърдя, че въздуха от гумата има принос, дори само защото вероятно са били с азот, за да се избегне подобно влияние на компресирания въздух при възникване на запалване. smile.gif) Основния проблем е ако гумата се пукне вече прибрана, дори не и "взривно". Дори при кацане, когато колесника е вън, при екстремно забавяне, виждали сме спирачни апарати нажежени до червено дори при обикновени автомобили, това са около 500 градуса, при самолета не знам как е, но при определени ситуации може да е много по-висока скоростта. Шрапнел от спирачния апарат може да повреди джантата, а магнезия е запалим, още при 350 градуса, образувалия се оксиден слой на повърхността спира да го защитава и започва окисление. При около 600 градуса се запалва и гори интензивно, топейки се (пламъка му излъчва дори ултравиолет). Контакта с вода, например от мокра настилка, интензифицира изгарянето. Гасенето с въглероден двуокис от системи за автоматично пожарогасене е невъзможно и реакцията продължава вече с въглеродния двуокис. Та по тази причина, може би е нежелателно също авиационните гуми (та и гумите на "болид" с такива джанти) да са напомпани с въздух и той да раздухва евентуално образувало се "огнище на запалване". smile.gif
(Темата не е ли по-скоро за "офтоп" раздела smile.gif)

Азот в гумите

Публикувано на: 11 Сеп 2024 12:42
от slowtraveler
Значи те притеснява въздухът в гумата, а не този извън нея (който е в доста по-голямо количество от този в гумата ) :)
За спирането и нагряването на спирачките го бях споменал - има специални стопяеми вложки, които изпускат налягането за да не гръмне гумата...
Затова и единствената причина за напомпването с азот е, че е най-евтиният индустриален газ, който може да се пречисти без да има влага в него ...

Азот в гумите

Публикувано на: 11 Сеп 2024 14:21
от Hursa
В случая със самолетните колела - най-евтиния не поддържащ горенето газ. smile.gif Външния въздух не го прибираме в тясната гондола за колесника с налягане около 10 атмосфери. Колкото и да е вентилируема при спукване там ще се получи рязко повишаване на налягането и ако има запалване, на хидравликата прибираща колесника или на спирачните апарати например - това би стимулирало превръщането на запалването в голям пожар. smile.gif Отделно може това разхерметизиране да повреди електрически кабели на механизацията на крилото или на самия колесник. Въобще предния колесник може да повреди доста повече електрически кабели, които да заискрят. Външния въздух не е компресиран в гумата и да изтича през пукнатина в джантата и да стимулира запалването и (вместо това изтичане да задуши, да изолира от окислителя огнището на запалване). Системите за безопасност са надеждни, но и те сдават сбой. По-евтиния сух газ е изсушения въздух, изсушава се даже в ресивер на по-мощните компресори, при охлаждането си след компресиране. smile.gif

Азот в гумите

Публикувано на: 11 Сеп 2024 19:12
от Myro
Този форум съм го признал, 98% от хората са инженери, строят от совалки до самолети и влакове. Тук се разтягат локуми от земята до марс, и накрая няма нищо съществено.
И по темата, да, с азот е по добре , карам от 12 г. и до сега гума не ми се е запалвала tooth.gif Помпането с азот има само плюсове.

Азот в гумите

Публикувано на: 11 Сеп 2024 19:21
от Hursa
Защото не са самолетни гумите ви и предполагам, че не вдигате автомобила много над земята. Та за какво съществено предпочитате да пишете във форумите? Какви са плюсовете на азота?

Азот в гумите

Публикувано на: 11 Сеп 2024 21:03
от Mcl
Myro написа: 11 Сеп 2024 19:12 Този форум съм го признал, 98% от хората са инженери, строят от совалки до самолети и влакове. Тук се разтягат локуми от земята до марс, и накрая няма нищо съществено.
И по темата, да, с азот е по добре , карам от 12 г. и до сега гума не ми се е запалвала tooth.gif Помпането с азот има само плюсове.
Аз пък от 21 години си карам с въздух ,и също нямам запалена гума. tooth.gif tooth.gif tooth.gif

Азот в гумите

Публикувано на: 11 Сеп 2024 21:05
от slowtraveler
Myro написа: 11 Сеп 2024 19:12 карам от 12 г. и до сега гума не ми се е запалвала
Аз от 37 карам с гуми, напомпани с въздух (с едно изключение - направих си експеримент) - и на мен не ми се е запалвала tooth.gif (хаха, Mcl ме е изпреварил за малко с отговора - мислим еднакво :) )
Hursa, не ми се влиза в излишни спорове... Провери по-сериозно как стоят нещата... И защо на летищата има азот, и за какво се използва (къде 'се налива' по самолетите)...
Ще се убедиш, че използването му няма нищо общо с пожарната опасност, с изключение на някои системи за пълнене резервоарите с инертен газ...

Азот в гумите

Публикувано на: 11 Сеп 2024 21:15
от Hursa
Вие проверете - пишат си го, защо се използва азот за напомпване на "гумите" в авиацията. smile.gif
"Шины обычно накачивают до 14 атмосфер, и заполняются они не воздухом, а азотом. Во-первых, это безопасно, поскольку азот не горит ..."
Може да се прочете и това:
"Самые выносливые шины выдерживают приземление самолета на скорости 464 км в час. При этом шины прогреваются до 260 градусов Цельсия, но не плавятся. Хотя температура плавления обычной резины составляет 200 градусов Цельсия."
Както и че при около 200 градуса започват да се отделят горими газове от гумата - тези, които се отделят от външните и повърхности, не ни интересуват силно, но тези които се отделят от вътрешната и повърхност - дали не е силно препоръчително да попаднат в безкислородната среда на гума, напомпана с азот.

Азот в гумите

Публикувано на: 11 Сеп 2024 21:40
от Mcl
Който следи формула 1 ще си отговори на въпроса, защо се ползва азот.

Азот в гумите

Публикувано на: 11 Сеп 2024 22:06
от slowtraveler
Вероятно това е цитат от някой 'авиоексперт' :)
И вероятно предполагат инцидента с Мексикана 940, където гумата е запълнена с въздух, взривява се заради прегряване от повредена спирачка... И разкъсвайки хидравлики, горивни магистрали, електрики и т.н., започва пожар заради което екипажа губи контрол над самолета...
Сигурно затова и амортисьорите/газовите пружини са с азот ..

Азот в гумите

Публикувано на: 11 Сеп 2024 22:32
от Hursa

Азот в гумите

Публикувано на: 11 Сеп 2024 23:27
от slowtraveler
Това имам предвид под 'експерти' - можеха да прочетат официалният доклад..
Където за предполагаемата причина за катастрофата е посочено (с гугъл преводач):
1. повреда в спирачната система, причиняваща провлачване на комплект номер едно, генериране на високи температури, които, когато се предават нa колелото и на въздуха, поместен в гумите, причиняват експлозия на гума номер едно, раздробявайки колелото
2. прекъсване на горивния тръбопровод, който захранва двигател номер едно и хидравлични тръбопроводи, причинявайки интензивен пожар, който унищожава долната задна част на фюзелажа, отслабвайки долната конструкция, причинявайки отделяне на опашката и вследствие на това загуба на контрол над самолета
Да, наличието на влага във въздуха е причинило неразчетно увеличаване налягането в гумата и спукването (експлозия) при прегряването - за това спор няма... Останалото е измислици...
И да - с годините се поставят термодатчици в колесника за избягване на такъв инцидент.
Енергията в сгъстеният газ е огромна (да не говорим за парата - неслучайно парните машини са относително малки) :)

Азот в гумите

Публикувано на: 12 Сеп 2024 18:02
от Hursa
► Виж съдържание

Азот в гумите

Публикувано на: 12 Сеп 2024 23:10
от slowtraveler
Мигащото червено не е вписано в официалният доклад - значи е догадка на някого... Това имах предвид...
Затова и споделих какво пише в официалният доклад. С какво налягане е била гумата, и в какво състояние - това е съвсем друг въпрос... Защото гумата на Конкорда се взриви както е с азот.
Самото тълкувание, че парите са кондензирали при висока температура ме навежда на мисълта, че не осмисляш добре физичните процеси :)
При загряване дори кондензиралата в даден момент вода би се изпарила, разтворила във въздуха и разширила.
Затова и лятото абсолютната влажност на въздуха обикновено е много по-голяма отколкото зимата, а сутрин често има роса при спадането на температурата през нощта...
Но в конкретния случай (и не само при него) - прочети за пиролизата на гумата при нагряване... Пиролизата не изисква въобще кислород. ...
Едно видео за започнал пиролитичен процес...