Страница 2 от 2

Зарядно за акумулатор

Публикувано на: 06 Авг 2019 10:30
от slowtraveler
BOz написа: 06 Авг 2019 09:48 За това съм 99% сигурен, че като пуснеш зарядното първоначално, напрежението в рамките на секунди или много малки минути скача много бързо до около 14в, в което време зарядното минава в силно ограничаване на тока и в този момент напрежението ще спадне доста, ама тока ще остане много нисък. Пробвай и сподели дали съм изшаманствал.
Случаят, споделен от теб е прекъснала (мъртва) клетка... Аз говоря за окъсила.
Както споделих - окъсилата държи малко над 10V на акумулатора... Токът скача до небесата, но напрежението остава в рамките на 13V (дори с кипящ акумулатор)...
Под 'небесата' имам предвид ток да кажем над 30-40А(не съм го мерил - нямам такъв шунт) при 'тъпо зарядно', защото след няколко часа акумулаторът пареше при напрежение на покой около 10.5V и напрежение под заряд около 14V...

Зарядно за акумулатор

Публикувано на: 06 Авг 2019 10:56
от BOz
slowtraveler написа: 06 Авг 2019 10:30
BOz написа: 06 Авг 2019 09:48 За това съм 99% сигурен, че като пуснеш зарядното първоначално, напрежението в рамките на секунди или много малки минути скача много бързо до около 14в, в което време зарядното минава в силно ограничаване на тока и в този момент напрежението ще спадне доста, ама тока ще остане много нисък. Пробвай и сподели дали съм изшаманствал.
Случаят, споделен от теб е прекъснала (мъртва) клетка... Аз говоря за окъсила.
Както споделих - окъсилата държи малко над 10V на акумулатора... Токът скача до небесата, но напрежението остава в рамките на 13V (дори с кипящ акумулатор)...
Под 'небесата' имам предвид ток да кажем над 30-40А(не съм го мерил - нямам такъв шунт) при 'тъпо зарядно', защото след няколко часа акумулаторът пареше при напрежение на покой около 10.5V и напрежение под заряд около 14V...
Много рядко клетка окъсява механично, при което все едно да имаш 5 клетъчен акумулатор, при което като се пробваш да ги заредиш като параметри за 6 клетки, акумулатора да се презарежда брутално, последвало от кипежи и т.н.
В почти всички случаи акумулатора окъсява заради струпване на активна маса на дъното, което окъсяване не е статично а зависи от тока, който минава през нея. Тези акумулатори се характеризират и под двата варианта, хем е окъсил, хем е и прекъснал. Когато тръгнеш да го зареждаш, клетката влиза в товарен режим и може да изкара напрежение, защото има много ниско съпротивление и напрежението на тази клетка пораства бързо => общото напрежение на акумулатора расте много бързо.
Когато тръгнеш да дърпаш ток от него, то напрежението спада също толкова бързо и спада на напрежение е голям, защото нямаш реален капацитет, който и да пълниш, и да изпразваш, ако мога така да се изразя, за да ме разбереш.

Зарядно за акумулатор

Публикувано на: 06 Авг 2019 11:05
от slowtraveler
За толкова години експлоатация на автомобили не са минали чак толкова акумулатори през ръцете ми, че да правя информативна статистика - все пак акумулаторите съм ги сменял на 6-8г, като доста от автомобилите не са били мои в този срок... Реално за 32+ години шофьорски стаж съм купувал не повече от 3-4 акумулатора (т.е. умирали са ми същият брой).
Затова и споделих личните наблюдения, измервания и опит :) След това се наложи да пръскам целия моторен отсек със сода за хляб :)
Както казах - има теория, вероятности и т.н., ама като ти мине през ръцете е друго :)

Зарядно за акумулатор

Публикувано на: 06 Авг 2019 11:40
от BOz
Които вероятности не изместват теорията, която като вероятност е много по-често срещата от твоя моторен отсек и содата за хляб.
В която вероятност си влязъл и с този въпрос - защо зареждаш акумулатора безкрай, а не изкипява. На база моята практика, сигурно от 30 случая 29 ще са като в тази тема и само един ще е свързан със сода за хляб.

Зарядно за акумулатор

Публикувано на: 06 Авг 2019 11:45
от slowtraveler
Отново - според теорията 'прекъсналата' клетка се държи както ти споменаваш - ниски токове, възможност за повишаване на напрежението (нормално и логично е - вътрешното съпротивление е огромно)... И спадане на напрежението при малък товар (отново поради високото вътрешно съпротивление)... Умрял акумулатор си е точно това...
Докато окъсилата клетка се характеризира с ниско вътрешно съпротивление (ами накъсо са вход/изход на клетката), при което токът си остава стандартния, но напрежението е минус една клетка...
Така, че спорът ми се струва напълно излишен - ясно съм споделил какъв е бил 'дефектът' - не умряла/прекъснала клетка. Кое било повече, кое по-малко - ами прави си статистиките...
Мъртвата клетка се диагностицира много лесно - вдигаш напрежението, а токът не расте...
Окъсилата - също толкова лесно - напрежението е по-ниско, пък токът си го има...

Зарядно за акумулатор

Публикувано на: 06 Авг 2019 13:20
от BOz
Какъв е въпросът и смисъла на тази тема, че не схващам в този случай? Хем е въпрос, хем образователна, или?
На теория прекъснала клетка е тогава, когато прекъсва цялата верига. Примерно като се отлепи свързването от едната клетка до другата. Имаш работна клетка, ама е прекъснала и не може да затвориш веригата. Това се тестваше лесно на старите акумулатори, на които от горната страна много лесно се достигаше до свързващите пластини. В практиката аз не съм срещал от над 20 години прекъснала клетка, както когато това се срещаше относително не рядко преди това. Щом стигаме само до теорията.

Зарядно за акумулатор

Публикувано на: 06 Авг 2019 13:54
от slowtraveler
Ами какво е прекъсване на веригата - голямо съпротивление в нея... Повечето акумулатори умират точно по този начин... И не става въпрос само за механично откачане на плочата от свързващият електрод. Прекъсването на веригата винаги е водело до един и същ резултат в електротехниката - можеш да покачваш напрежението, без това да покачва тока. Или в случая с акумулатора - можеш да опитваш да го зареждаш - напрежението ще бъде високо, ама токът - никакъв. Което пък за обикновения потребител означава, че като измери напрежението може да е 12V, ама опиташ ли да завъртиш стартер (или пуснеш фарове) - напрежението рязко спада, защото поради високото съпротивление - токът във веригата няма как да е голям...
Затова си припомни какво съм написал и какво твърдиш на база на моето писание, и според мен просто бъркаш и смесваш двата възможни дефекта, при които ефектът е коренно различен - окъсяване, и прекъсване на клетка.
Едновременно говориш за окъсила клетка, и в същото време - обясняваш ефекта на прекъснала клетка:
Окъсила клетка не означава непременно 0 ома съпротивление през цялото време. .....
За това съм 99% сигурен, че като пуснеш зарядното първоначално, напрежението в рамките на секунди или много малки минути скача много бързо до около 14в, в което време зарядното минава в силно ограничаване на тока и в този момент напрежението ще спадне доста, ама тока ще остане много нисък.
Та какво имаме като типични проблеми в акумулаторите:
1. При окъсила клетка съпротивлението в нея е близко до 0 ома (разбира се няма как да е точно 0 - не е суперпроводник :) ) .... Токът, който може да даде акумулаторът е висок, но напрежението - ниско ... Минус напрежението на окъсилата клетка. При зареждане токът е висок, но така и не може да се достигне номиналното напрежение на акумулаторната батерия (достига номиналното напрежение на батерия, която би била съставена с една клетка по-малко, ако е окъсила една клетка). При зареден акумулатор можеш да го определиш с волтметър и без товар.

2. При прекъснала клетка съпротивлението е много високо (омове - разбира се, не е +безкрайност както в идеалният случай :) ) .... Токът, който може да даде акумулаторът е нисък, но напрежението без товар може да е близко до номиналното. Но под товар кляка бързо и лесно... Затова може да се установи само под товар..

Зарядно за акумулатор

Публикувано на: 06 Авг 2019 19:33
от Enwor
Извинявам се, че се намествам в дискусията ppp.gif , но искам да попитам следното. Ако правилно съм разбрал BOz обяснява за случай, в който сулфатизацията на електродите е до такава степен, в която обхвана всички плочи на дадена клетка и така дава ниско напрежение (маскирана като прекъсната). При протичане на висо ток при зареждане обратният химичен процес нарушава цялостна на блока и клетките се разделят, което повишава ряско напрежението и от там вече зарядните се бъркат. Това би се решило с неинтелигентно зарядно, което да разруши кристалният блок и да позволи по-натъшно управление на процеса (както е направил Слоу в случая). Т.е. "тинята" на дъното дава граничен случай на двете състояния.