
Сега сериозно - допълнителната предавка си е допълнителна предавка. Онова, което ги различава при еднакви мотори/тегло/гуми би бил диференциала и неговото предавателно число. Виж ако даден производител се опитвал да пуска на конвейр различни модели с голям избор от мотори и една кутия, това е съвсем друго. Иначе, някои модели в миналото са имали overdrive-функция на последната/последните предавки за икономично крузване(което на мен ми прилича на т.нар. бързи/бавни от offroad-а), но за нашите ширини е екзотика.
Към Mitan:
1) ако се кара в България, припомням, че максималната скорост по магистралата все още е 140км/ч.
2) това с 6-те предавки, макар и не невъзможно, би било неоправдано според мен. Най-малкото, чисто като размери може да няма къде да я напъхаш в кола от C-сегмента с напречно разположен двигател, а да не говорим за захващането/окабеляването. Дай линк към темата с опитите с кутията от авенсиса да придобием и ние представа.
Не гледай максималната скорост на автомобила или това че достигаш лесно 150км/ч. Той мотора си има лимити и как си го представяш че доускорява от 140 до 160 по същия начин като от 40 до 60 дори и да имаш 6-та предавка!? За това трябва повече мощност, както и аеродинамичност и не на последно място гуми и окачване. Ако толкова те сърби и имаш например износени зимни гуми, отиди на драг писта и пробвай да доускориш от 2000-оборота до максимума на мощността(3800-оборота) на 3-та, 4-та и 5-та предавки например. Коя мислиш, че ще ти се стори най-мудна. Т.е. дори да е имало вариант да сложат 6-степенна фабрично, с този двигател последната ще е неоправдано мудна за ползване. Скоростите биха били по-къси от сегашните(т.е. с по-голямо предавателно число на диференциала) и би ускорявала по-бързо, но комфортния лимит ще е пак там някъде, само дето ще трябва по-често да превключваш.
И моя развърта добре в ниските, но след 2500 оборота не се случва кой знае колко(мерил съм го на дино) като на последната предавка положението се влошава. Иначе историята познава и по-малък двигател с 6-степенна - 1.3CDTI в корса/астра например. Но там който се е качвал знае, че е хилава работа.
С няколко думи: не е невъзможно, не е и тотално неоправдано - би смъкнал малко както разхода, така и шума за сметка на по-честото превключване. Правят го в някои по-нови коли от компактните класове, но ми се струва, че няма лесен начин за да стане лесно точно на 1.4д. Такова нещо би било оправдано като интервенция само при по-голям/мощен двигател.