ufer написа: ↑16 Апр 2022 16:13
На мен ми е интересно, развитите държави дали са правили някакви изчисления, колко ток би бил необходим, ако да кажем от утре всички сегашни коли станат електрически и хипотетично решат да зареждат едновременно, като при това не се нарушава ползването на ток от индустрията и бита?
Без никакви претенции за точност, аз съм правил някакви "изчисления" преди 2-3 години, за в България. Било е пак по повод някаква дискусия за елекрическите коли, и просто съм запазил текста (когато пиша в някой форум, коментарно поле, ФБ и пр, обикновено ползвам външен текстов редактор за да напиша и редктирам текста, и за целта имам един вече бая голям текстов файл, в който записвам всичко; това ми помага и в подобни случаи да намирам по-лесно неща, които вече съм писал по дадена тема).
По данни на КАТ в България има над четири милиона МПС. Тук влиза всичко с мотор, вкл. транспортни трактори, автобуси, тежка механизация и пр., имащи право на движение по републиканската пътна мрежа.
За да не изпадаме в подробности колко от всичките тези МПС-та са в движение или трябва да ги броим за потенциално заменяеми с електрички, махам половината, и за целите на сметките ще вземем 2 000 000 /два милиона/ МПС.
Също така, пак с цел опростяване на изчисленията ще приемем, че всичките те средно ще зареждат 20 киловатчаса. Защо 20 кВ/ч? Ами по законите на физиката (работа, мощност, енергия)- колко енергия отива за да се премести 1 килограм на 1 метър. Средно за един автомобил са нужни 20 киловатчаса, за да бъде преместен на 100 километра.
Значи 2 милиона Е-МПС-та ще имат нужда да заредят поне по 20 киловатчаса на ден (не всеки ще си е изтощил батерията до дупка, затова смятам само нужното за изминаване средно на 100 км). Приемаме, че ще ги зареждат с малка мощност цяла нощ по 10 часа. Значи ще харчат едва 2 киловата. Не е много, ако е само една кола в сградата.
Но ако през нощта се включат 2 милиона коли и харчат по 2 киловата всяка, това прави 4 гигавата мощност *допълнително* потребление към система, която знаем, че в студените нощи работи на 100% от капацитета си (около 8 гигавата налични *базови* мощности).
Т.е. ще имаме недостиг от 50% и в производствения, и в преносния капацитет, дори ако всички зареждат с минималната възможна мощност за максималното възможно време (10 часа).
Накратко - количеството електричество, нужно за всички коли, просто не може да бъде произведено и пренесено с текущите мощности!
Че сегашната инфраструктура не може да захрани всички ел. коли е повече от сигурно. Недостигът не само в България, но навсякъде се изчислява на около 50%, което е нещо колосално! А в големите градове ситуацията е още по брутално трагична, заради огромното съсредоточение на консуматори, там мрежите вероятно трябва да се ъпгрейднат не с 50, ами поне 150 процента.
-------------------------------------
Добави към картинката и щенията на зеленяшите за забрана и затваряне на въглищните централи! Защото тези мощности освен ток, в почти половината от времето им на работа осигуряват и топлина (пАрно) за битови и не-битови потребители. Която топлина трябва след това да бъде осигурена по друг начин, най-вероятно също от ток.
Почваш ли вече да съзираш колко примамливо е изцяло електрическото бъдеще, към което политиците ни карат на бегом, и с песен на уста?