Mаркирането на автомобилите не е толкова заради 25-те лева, колкото е за плашене на гаргите...
Маркировката на Бул Инс се ползва и от ДЗИ, Уника, Български Имоти и Булстрад (преди Булстрад използваха маркировката на Лев Инс, но само за определени автомобили - над 30000 лв., вече и при тях е задължителна), така, че не е задължително фирмата да е свързана със застрахователя - това си е вид аутсорсинг - по изгодно е на компаниите да карат клиентите си да платят на външна компания, отколкото да поддържат цял отдел, който да отговаря за огледите. Компаниите, които не маркират доста често патят от това (Алианц, Дженерали и др., като от миналата година именно тези компании отказват да застраховат определени марки и модели автомобили. Някои компании дори изискват GPS или допълнителен имобилайзер за някои автомобили (в Лев Инс, дори на тези автомобили се полага безплатен имобилайзер)
Това е едната причина.
Другата причина е за да се сведат до минимум застрахователните измами. Защото ако се върнем 10-тина години назад, тогава застрахователните агенти (тогава брокери почти нямаше) само правеха оглед при сключване на полицата и сами можете да се досетите тогава какви пари се изкарваха от тези неща. Защото застрахователните агенти законово са представители на застрахователната компания, за която работят, но както всичко у нас и те бяха пълни измамници. С налагането на пасивна защита (маркировка) тези измами се свеждат до минимум - всички автомобили се представят за оглед в посочените за целта пунктове, в които пунктове има видеонаблюдение и някой, който наглежда маркировачите. Така, те дори и да искат да скрият някоя драскотина или по сериозна щета, няма как или поне им е много трудно. Та затова се прави тази маркировка, за да не може Пешо агенто от Бусманци да ти направи застраховката, да ти снима колата от далече с телефона и да напише, че няма щети, а цялата кола да е усукана до немай къде и ти после да идеш и да си я направиш за сметка на застрахователната компания.
Другото, коеето е малко невярно е, че само в България се практикува този вид пасивна защита. Със сигурност мога да твърдя, че в някои части на Италия също има маркировка (свалял съм от автовоз маркирана кола от Италия).
За изплащането на тотални щети - в някои компании, не е задължително ремонта да надвишава 80% от стойността, някъде и над 60% се счита за тотална щета. И реално никой не изплаща 100% от стойността в полицата. Почти всички изплащат щетата по действителна стойност към момента на събитието, намалена със стойността на запазените детайли. И почти всички ти оставят и колата. Невинаги дори тотала стига 70-80%, има случаи на 56-60 % тотал, като повечето компании доста време се бавят с изплащането, затова ако има как избягвайте тоталната щета.
При Булстрад е малко по-различно, защото те работят с малко по-особена система за оценяване на автомобилите, специално разработена за техните нужди, в която стойността се изчислява на база стойността на автомобила в ново състояние.
Това важи и за оценяването при сключване на договора. Останалите компании работят на база Eurotax Schwacke Liste, като при някои се допуска отлонение +/- 20% от цена "продава", като винаги агента/брокера може да въздейства за да се достигне сума, близка до тази, която иска клиента.
За всички компании важи правилото, че колкото по-скъпа и нова ти е колата, толкова по-добре плащат и по-добро отношение предлагат и съответно колкото по-стара е, толкова дървото е по-голямо.
Мога да ви препоръчам, винаги да искате ремонт в доверен/официален сервиз, когато тази опция е налична, защото при експертните оценки дървото е голямо почти винаги. Компаниите си плащат на база техни норми за труд, а частите се плащат по каталог, обезценени в зависимост от възрастта и марката на автомобила. Доверените сервизи, колкото и да са калпави, като им седиш на главата и ги тормозиш, ще си свършат работата като хората. А вече сервизите станаха толкова много, че нито могат да си позволят да ти бавят колата, нито да ти я направят кофти, защото се борят по 5 сервиза за 1 клиент.
С официалните сервизи, да не ви разказвам какво става, че ще ви стане лошо

ТМА, например до миналата година работеха предимно с външни подизпълнители. Караш си колата при тях, те ти викат ОК, сега я почваме и като си тръгнеш, те я транспортират при Пешо от Бусманци и той в сервизчето започва едно чукане, едно търкане, едно полиране и после олеле падна боята...Балкан Стар пък слагат турски части на новите мерцедеси и щавят застрахователите като за оригинални...
Другият плюс на това да ползваш доверените сервизи е, че след това те си чакат парите от застрахователя, а не вие.
Като цяло мога да обобщя, че от всички компании има много доволни и много недоволни клиенти. Не винаги компаниите са виновни за занижени обезщетения, отказани щети и т.н. Случва се и клиента поради своето незнание, да наруши някои точки от Общите условия, което в най-добрия случай води до занижаване на обезщетението. Друг лош навик на много хора е да завеждат всички драскотини накрая на всяка застрахователна полица - няма как застрахователя да уважи 6-7-8 детайла, които са увредени в рамките на 1 седмица преди изтичане на полицата. Друга подробност е, че когато не сменявате застрахователната компания и няма прекъсване между двете последователни полици, дребните драскотини и щети не се описват по новата полица (Армеец, Бул Инс, ДЗИ и др.) и в последствие, ако се получи някаква щета, ще ви изплатят обезщетението.
Като цяло мога да кажа, че по-важен е избора на представител (агент/брокер), отколкото на застрахователна компания. Ако брокера е съвестен и има влияние в компанията и най-гадната и западаща да е, няма да имате проблеми.
Оставам на разположение за съвети.
ПС: УХАААА... едва ли някой ще го изчете цялото ама отплеснах...
