Страница 71 от 79
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 14 Фев 2025 17:45
от memorex
Стабилността и контролът на превозното средство се постигат чрез комбинация от фактори, като дизайна на геометрията на превозното средство, разпределението на масата, окачването, гумите и аеродинамиката, както и използването на електронни системи, като антиблокираща спирачна система (ABS), система за контрол на сцеплението (TCS) и електронен контрол на стабилността .
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 14 Фев 2025 17:51
от Hursa
Да, но ако двата автомобила са еднакво конфигурирани, с еднакви системи - по-лекия ще има преимущество. И за съжаление системите могат да коригират само неголеми отклонения. Затова е важно, автомобила да е по-стабилен сам по себе си, затова дори много скъпи и добри системи често не успяват да компенсират присъщата по-голяма нестабилност на по-високия сув. Момента на инерционните сили е по-голям, спрямо опорните точки.
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 14 Фев 2025 18:19
от memorex
Бих казал , че центъра на тежестта е по -важен от теглото.Пример СУВ coupe срещу модерна баничарка, но и това не е подходящ пример
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 14 Фев 2025 18:34
от Hursa
Да, центъра на тежестта. Дори нисък спортен автомобил, ако му сложим багажник на тавана и наредим кюлчета злато върху него, може да стане по нестабилен.

Просто при по високия много от аналогичните елементи по каросерията обикновено са по високо и така се вдига центъра на тежестта. При рав сравнително тежката батерия е в пода и това му сваля силно центъра на тежестта. Но дали е по нисък от колкото при камри например.
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 14 Фев 2025 18:52
от memorex
Добър въпрос но не , не съм се замислял.Явно зависи и от факта , дали е по-ниско или по-напред /назад.

- ehicle-modelling-CG-centre-of-gravity.png (46.26 KiB) Преглеждано 1303 пъти
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 14 Фев 2025 19:02
от Hursa
В случая - по вертикалата.

От къде е картинката - защо и четирите колела са под ъгъл.
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 14 Фев 2025 19:39
от memorex
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 14 Фев 2025 19:55
от Hursa
Не я намерих там, но ще трябва да се прочете. Всъщност не бях търсил определение за "сцепление"
Дали това е универсално - "Traction: The ability of the drive wheel to transmit this effort without slipping is known as traction." Или аз бъркам термините.
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 14 Фев 2025 20:19
от memorex
Според мен би трябвало да се преведе като сцепление.На руски сигурно е тяга.
Предната картинка илюстрира влиянието на ъгъла на завиване и вектора на силите които влияят в процеса.
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 14 Фев 2025 20:38
от Hursa
Т. е. "завиват" и колелата на задния мост? А от къде е?
Щом това е сцепление - как тогава се нарича способността на колелото да се съпротивлява на странично "носене".

Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 14 Фев 2025 21:19
от memorex
Има такива на които завиват задните , въпреки темата.
Ето как се описват действащите в/у колелото сили:
В динамично състояние, като например, когато автомобилът е в движение, няколко сили обикновено действат на колело на кола. Основните сили включват:
Гравитационна сила: Това е теглото на колата, действаща надолу по кормилото.
Нормална сила: Това е силата нагоре, упражнявана от земята на колелото, противодействайки на теглото на автомобила.
Фрикционна сила: Тази сила действа на контактната кръпка между гумата и пътната настилка. Тя може да бъде разделена на:
- Статично триене : Когато колелото се търкаля, без да се подхлъзне.
- Кинетично триене : Когато колелото се плъзга (напр. по време на спиране).
Центробежна сила: По време на завиване центробежна сила действа навън на волана поради кръговото движение на автомобила.
Инерционни сили: Това са възприемани сили поради ускорение или забавяне на превозното средство, засягащи динамиката на колелото.
Сили за гуми: Те включват сили, генерирани от деформацията на гумата по време на контакт със земята, влияещи върху сцеплението и стабилността.
В обобщение, основните сили, действащи на колелото на автомобила в динамични условия, включват гравитационна сила, нормална сила, фрикционна сила, инерционни сили и сили на гумите. Взаимодействието на тези сили определя поведението и производителността на колелото, докато превозното средство е в движение.
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 14 Фев 2025 21:36
от Hursa
Може би трябва да се оспори, като цяло

Но ще добре да не е тука. Силите - добре, конкретно това - което наричат "Центробежна сила", но в случая - въпроса е за противодействието от страна на триенето в контактното петно ("контактната кръпка"

) на тази "центробежна сила". Според мен, пак си е "сцепление"

Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 15 Фев 2025 14:25
от zorbata
Ще направя такова сравнение - взимаме РАВ-ка която е с около 300 кг. по-лека от PHEV и слагаме 4 човека в нея които тежат малко над 300 кг.
Това значи ли, че и тя става толкова нестабилна колкото PHEV-a при толкова пътници? Нищо че центъра е малко по-висок.
Мисля че производителя се е съобразил с тези неща.
А това какво е нашето усещане при шофиране е нещо съвсем друго.
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 15 Фев 2025 15:19
от Hursa
Написаното бе за
Hursa написа: ↑14 Фев 2025 17:34
Имаме два автомобила - по-тежък и по-лек, в други отношения еднакви
Сравнението е грубо, в общи линии, показва тенденцията. Предполага еднакво разпределение и конструкция при двата, така наречени "еднакви" автомобила. Така, че сравнението не е точно за хибридния и плъгин хибридния - те не са еднакви, близки, но не еднакви. Ето - батериите, при плъгин хибрида е десетки пъти по-масивна. Не знам къде по височина е центъра на тежестта на двата автомобила без батериите, вероятно също не е високо. И при двата батериите са монтирани възможно по-ниско, но тъй като при плъгина е много по-тежка, евентуално може да свали "сумарния" център на тежестта още по-ниско. За стабилността има голямо значение окачването, при плъгин хибрида то би трябвало да е относително по-здраво, евентуално по-тежко, и по-твърдо за да компенсира по-голямото тегло и динамиката му. Вероятно дори, като цяло конструкцията е по-подсилена, по-масивна, защото е по-натоварена - това оказва влияние на общата "коравина" и тя трябва да компенсира по-високото тегло. (Може и налягането в гумите по предписание да е по-високо, дори може да се препоръчват други гуми, с по-различни теглови характеристики.) Така, в зависимост от цял комплекс фактори - може плъгина да е по-стабилен. Но може и да не е. По нестабилния, не означава, че е нестабилен (ако разбира се конструктора не е допуснал грешки), а че отстъпва по стабилност на другия. Евентуално по-ниска максимална скорост при която може да се вземе завой, например, преди автомобила да занесе, преди да загуби управляемост, евентуално по-чувствителен на замърсявания на пътя, вода на пътя (при завои или при избягване на препятствия), евентуално по-чувствителен при преминаване през неравности (но за неравностите е по-различно) и други. Предпоставките, обикновено са на страната на по-лекия. При по-тежкия е по-трудно, по-скъпо и почти винаги води до допълнително отежеляване.
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 16 Фев 2025 15:41
от slowtraveler
zorbata написа: ↑15 Фев 2025 14:25
Това значи ли, че и тя става толкова нестабилна колкото PHEV-a при толкова пътници?
Вероятно PHEV ще маалко по-стабилен заради малко по-ниският център на тежестта, но това не значи, че би могъл да взема завоите с по-голяма скорост - по-вероятно е да е обратното... Защото въпреки, че е по-стабилен, това не означава, че сцеплението му е по-добро.. И какво значи 'производителят да се е съобразил'?
Да се съобразява с физичните закони - ами то винаги се съобразяваш с тях, макар и в някои случаи резултата да не ти харесва
