Супер. Хубавото на Zoe-то e, че не е ограничено откъм AC скорост и можеш да си ползваш пълните 22kw за зареждане. AC станциите са доста разпространени (очевидно вече и в Лом има такава ) и за 2 часа можеш да си заредиш доста сериозен процент от батерията. Ениак е ограничен по някаква причина до 11kw (според EV database, а в това видео, което колегата wizarda сподели в друга тема, дори се твърди, че е ограничен до 7 kw за AC).
Зарядна инфраструктура
Публикувано на: 13 Апр 2022 08:41
от chukich
Говори за проблемите със зарядните станции в Ирландия, което смятам, че важи и за България.
Зарядна инфраструктура
Публикувано на: 13 Апр 2022 09:59
от BOz
Донякъде нормално.
То ако нямаше проблеми с липсата на подходяща зарядна инфраструктура, това ще бъде и моментът, когато бихме обявили ДВГ-то за минало. И щеше да остане само за такива превозни средства, изискващи много специфични условия на работа, представляващи много нисък общ процент от продажбите.
Зарядна инфраструктура
Публикувано на: 13 Апр 2022 11:47
от Filbor
Преди време имах карти за остъпка на бензиностанциите.
А сега имам карти за зареждане. Пести време като не се използва приложението на съответния доставчик, за да се търси локацията на зарядната и после избор на куплунг. А ако се прецака телефона, то ще спести и други главоболия. Разбира се картите трябва да са регистрирани в приложението. Но като си ги поръчваш доставчиците вече са ви ги регистрирали предварително.
Зарядна инфраструктура
Публикувано на: 13 Апр 2022 12:17
от Monster
Със сигурност зарядната инфраструктура е един от факторите и в последно време доста активно се работи по разширяването й. В България и в момента има не малко зарядни станции (за броя на ел колите тук), така че човек да може да стигне спокойно до всяка точка с електрически автомобил с батерия 70-80 кWh, каквито в момента са масово предлаганите. В съвсем близко бъдеще ЕС ще финансират доста стабилно бързото изграждане на гъста мрежа от зарядни станции, като в тази новина се твърди за 10 000 зарядни станции в България до 4 години.
Другият проблемен момент е с пробега с едно зареждане и то най-вече по магистрала. В момента дори и да има достатъчно зарядни (каквито всъщност може да се каже, че има), се налага да се спира за зареждане при маршрут София-Бургас, който маршрут се взима за 3 часа без спиране с кола с ДВГ. В крайна сметка или ще направят много по-леки батерии, така че със същото тегло на батерията да има примерно двойно повече kwh автомобила, или ще трябва да се примирим с това, че София-Бургас ще го взимаме с 1 час по-дълго от обикновено.
Зарядна инфраструктура
Публикувано на: 13 Апр 2022 14:42
от chukich
Колкото и станции да се направят докато не се реши проблема свързан със скоростта на зареждане и по-добра технология на батериите нещата няма да са добре за електромобилите.
За града ок … , но тръгнеш ли н дълъг път и спреш да зареждаш, а пред теб 1-3 коли, на които всяка от тях ще и трябва 30-45мин да зареди … Нали се сещате лятото по а.м. Тракия и като добавим гастарбайтерите за/от Турция нещата ще са трудни. Иначе аз нямам проблем да си зареждам колата в гаража, където имам и трифазен ток, както и повече хора ще намерят изгоден начин да зареждат в градовете( докато мрежата не започне да се натоварва и ще измислят някой закон, който да забранява зареждане от други места освен от специализираните зарядни станции)
Според мен много бързо скочиха на елктромобили вместо първо да се стимулират плъгин хибридите и след 10г примерно, когато технологиите го позволяват, да се мине на чисти електрички( нямам търпение този момент да дойде)
Зарядна инфраструктура
Публикувано на: 13 Апр 2022 15:45
от IvoKrastev
chukich написа: ↑13 Апр 2022 14:42
Иначе аз нямам проблем да си зареждам колата в гаража, където имам и трифазен ток,
Ти направо си готов за една малка електричка. Да я оставяш кротко да се зарежда по цяла нощ, за да не прецаква батерията с fast charge. Колкото и зарядни станции да направят, че даже и да са бързи, там чакане ще има, опашки също и няма да е удобно. За сега само градската електричка ми изглежда смислена и само при наличието на гараж.
Относно извънградските пътешествия ми се струва, че доста време ще разчитаме на коли с фосилни горива Даже и да направят зарядни станций навсякъде, колите със сериозни батерий са доста скъпи и няма изгледи да поетиняват скоро.
Зарядна инфраструктура
Публикувано на: 13 Апр 2022 16:03
от dracunculus
Който и каквото да ми разправя, моето мнение е, че не толкова броят на зарядните станции е лимитиращият фактор за това ел. мобилитетът да се утвърди, ами точно пробегът с едно зареждане и радикалното му ''стопяване'' при неблагоприятни условия. Точно и моят проблем в картинката. Един пример от миналата седмица. Тръгвам в 7 часа за работа към Мюнхен (там на работа няма зарядна станция), после газ да взема малкия от градина, после пак към нас, същият ден по работа от Розенхайм към Любляна, пристигнах в 20.10ч в хотела (Радисън, лукс, ама без зарядна станция- питам се защо), там 2 дни с колата без зарядни станции по паркингите и после след мероприятието юркане към вкъщи. Всичкото при температури около 0 градуса, дъжд, вятър и сняг. Дори и да имаше навсякъде зарядни станции (вкъщи, на работа, в хотела и по паркингите из Любляна) поради бързането (налагаше се, не го направих просто, защото съм бързак и нервен) щеше да ми е необходимо да мина дистанцията от Мюнхен (от работата ми, където бих могъл да заредя), през детската градина, вкъщи и после до Любляна.....точно 420км......в тежки метеорологични условия с едно зареждане, което едва ли щеше да може да стане с актуално предлаганите ел. автомобили среден клас в реалните условия. Всичко друго (извънредни спирания за по 45...50....60 мин) щеше сериозно да разбърка плана ми. Е, не мерси. С Лексуса минах с един резервоар дистанцията от 842км (от вкъщи, през всичките описани места, до вкъщи) с един резервоар и ми остана малко под 1/4. И, не, не искам да хуля по електричките и колегите, които ги харесват, напротив.....уважавам ги и се прекланям пред тая стоическа готовност и търпение да висите закачени по ел. станции. Но това е за момента реалната действителност в ежедневието, поне моето! Един ден и на мен ще ми се наложи, за огромно съжаление, да мина към тая концепция.
Поздрави
Зарядна инфраструктура
Публикувано на: 13 Апр 2022 16:15
от chukich
Скоро купих един апартамент + парко място в една нова, голяма жилищна сграда. Подземен паркинг на нива с много места, но нито едно няма предвиден ток. Отидох при строителя и му обясних, че искам да ми прокарат трифазен до парко мястото, за да става за електромобили и плъгин. Той ме изгледа странно, мрънка половин час и ми обяснява, че това било безсмислено. В крайна сметка и с хиляда зора успях и си поставих трифазен на парко мястото. Според мен дори държавата трябва да предвиди и изисква ток до всички гаражи и парко места в новостроящите се сгради. Това трябва да се регулира, както вече го направиха в други европейски държави.
Зарядна инфраструктура
Публикувано на: 13 Апр 2022 17:18
от slowtraveler
dracunculus написа: ↑13 Апр 2022 16:03
Който и каквото да ми разправя, моето мнение е, че не толкова броят на зарядните станции е лимитиращият фактор за това ел. мобилитетът да се утвърди, ами точно пробегът с едно зареждане
Направи проста сметка - в момента с големият пробег автомобилите с химически горива зареждат за около 5 минути пълният си капацитет... В момента супербързите зарядни зареждат пълният капацитет (реално - половината от пробега на нормален автомобил) за около 1 час грубо...
Т.е. в реалност зареждането е 24 пъти по-бавно отколкото на бензиностанция... Т.е. ако в момента виждаш 1 автомобил пред теб 'на колонка', то в бъдеще ще виждаш 24 автомобила, и реално ще трябва да чакаш 24 часа
И ако 'не искаш да чакаш, на всяка бензинова колонка трябва да имаш 24 ел-колонки... Абе - за в града става заради това, че можеш да използваш времето на престой в крайните точки... Обаче за извън града - не ми се мисли как ще бъде по време на типичните 'екскурзии'... Не би ме учудило да се променят 'законите' и например 'Великден за автомобилите с номер, завърващ на 4 ще бъде във вторник дата хххх'
Зарядна инфраструктура
Публикувано на: 13 Апр 2022 18:03
от Monster
Това малко ми напомня на автомивката на Билла в столичния квартал Младост. Минавам си един слънчев ден оттам и ги гледам някакви злобни погледи, че и форсират двигателите, сакън да не се мушна да си измия колата преди тях. "Споко бе, пичове, само минавам оттук и излизам от паркинга!" За жалост офисът ми е в този район, а в последните години кварталът се пренасели и в следствие на това нерваците с лопата да ги ринеш...
Да, да по-добре да се увеличи пробега преди да станат всички коли електрически, че не ми се мисли какви нерви предстоят по зарядните. Иначе предвид огромния процент скептици в България и началната инвестиция за закупуване на електромобил мисля, че в момента е относително безопасно да се предприеме такава покупка. Не очаквам в близките 5 години да има опашки по зарядните станции и особено ако се гони планът за изграждане на 10 000 публични зареждачки в България през следващата петилетка. Мисля, че у нас тепърва навлизаме към втората стъпка от небезизвестната Chasm theory и ще отнеме поне 5 години да прескочим стъпалото от Early Adopters към Early Majority:
Зарядна инфраструктура
Публикувано на: 13 Апр 2022 18:17
от biro
chukich написа: ↑13 Апр 2022 16:15
В крайна сметка и с хиляда зора успях и си поставих трифазен на парко мястото
Партида откри ли или само кабел ти положи строителя?
Зарядна инфраструктура
Публикувано на: 13 Апр 2022 19:41
от Monster
chukich написа: ↑13 Апр 2022 16:15
Според мен дори държавата трябва да предвиди и изисква ток до всички гаражи и парко места в новостроящите се сгради. Това трябва да се регулира, както вече го направиха в други европейски държави.
На скоро четох за такъв закон, който е в процес на приемане. Естествено не е за 100% паркоместата, както ти си споменал, а по-скоро за 10% и то ако в паркинга има повече от 9 места. Както винаги ще сътворят нещо, в което ще има вратички за заобикаляне на закона. Подобно на закона за броя на паркоместата, където често на проект слагат на 1 парко място две коли една над друга с повдигаща платформа и това естествено почти никога не се изпълнява на практика (не че е и удобно за ползване такова решение). И така чисто новата сграда с цени до небесата се оказва с половината парко места, спрямо тези по закон, а и без друго в закона са малко. Кого лъжем накрая - себе си като купуваме всичко, което се продава на пазара, без грам мисъл ще има ли къде да се паркира, камо ли за зареждане на електричка...
chukich написа: ↑13 Апр 2022 16:15
В крайна сметка и с хиляда зора успях и си поставих трифазен на парко мястото
Партида откри ли или само кабел ти положи строителя?
Открих партида с отделен електромер.
Зарядна инфраструктура
Публикувано на: 14 Апр 2022 16:42
от BOz
slowtraveler написа: ↑13 Апр 2022 17:18
Направи проста сметка - в момента с големият пробег автомобилите с химически горива зареждат за около 5 минути пълният си капацитет... В момента супербързите зарядни зареждат пълният капацитет (реално - половината от пробега на нормален автомобил) за около 1 час грубо...
Т.е. в реалност зареждането е 24 пъти по-бавно отколкото на бензиностанция... Т.е. ако в момента виждаш 1 автомобил пред теб 'на колонка', то в бъдеще ще виждаш 24 автомобила, и реално ще трябва да чакаш 24 часа
И ако 'не искаш да чакаш, на всяка бензинова колонка трябва да имаш 24 ел-колонки... Абе - за в града става заради това, че можеш да използваш времето на престой в крайните точки... Обаче за извън града - не ми се мисли как ще бъде по време на типичните 'екскурзии'... Не би ме учудило да се променят 'законите' и например 'Великден за автомобилите с номер, завърващ на 4 ще бъде във вторник дата хххх'
Има логика. Ама не е на 100% вярна. Ако има зарядни станции повече от колкото бензиностанции, нещата могат да се получат. Реално на всеки един магазин, на всяко едно паркомясто, няма проблем да се опъне кабел. Стига да има желание и нормативна уредба. Дали ще струва пари, определено.
Към този момент електричарките успяват да пътуват с около 100 км/ч средна скорост, което за мен е напълно поносимо. Остава само разпространението на зарядните станции и съответната мощност, което е по-сложното.