Зарядна инфраструктура

Публикувай отговор
OVI
Мнения: 230
Регистриран на: 24 Яну 2022 22:06
Местоположение: Sofia
Автомобил: RAV4, MY2022, 2.5 HSD Luxury
Благодарил/а: 13 пъти
Получена  благодарност: 5 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от OVI » 13 Май 2022 20:33

centil написа: 13 Май 2022 18:07 Обаче явно пишем за различни неща
Благодаря за статията. Все едно са гледали в наше село.

За собствено потребление, със собствени средства- всеки да прави каквото намира за правилно, нужно и редно. Кой съм аз, че да казвам на когото и да било как да си харчи парите? Така че, тук нито имам някакви обструкции, нито ме вълнува. Произвеждайте си ток, съхранявайте си го, и със здраве да си го ползвате!

Мисля, че обясних достатъчно ясно къде ме "стяга чепика"- когато се изграждат мощности с основна (или скрита) цел продажба към НЕК, без да се държи сметка за стабилността на цялата система. Не съм ОК по-бедните да плащат част от сметките на по-заможните.

А темата дали ВЕИ могат да заместят конвенционалната енергетика е преливане от пусто в празно - *за сега* не може. След 50 години може и да може, а може и тогава да не може, или да е по-скъпа, защото не знаем на какво ниво ще е ядрената енергетика тогава или дали няма да се появи друг източник (така лелеяният, но все още неслучил се студен синтез, например; свръхпроводимост при нормални температури и пр). В момента технологията е такава, че ВЕИ вършат спомагателна работа, не могат да осигурят базовото потребление, а за базовото потребление няма по-евтино решение от ядреното. Факт. Останалото е религиозен въпрос - опира до вяра в една или друга хипотеза.

centil
Мнения: 934
Регистриран на: 20 Авг 2016 11:13
Местоположение: Germany
Получена  благодарност: 18 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от centil » 13 Май 2022 21:38

Последен offtopic.gif
OVI написа: 13 Май 2022 16:48 Не знам дали знаеш, но в момента законите, регулиращи тази материя диктуват, всяка [Фв,Вя]ЕЦ да имат дистанционен „шалтер“, който ЕСО да може да командва- да изключи или включи съответната централа към мрежата.
Според "моя човек" нито една от централите, за които той знае, не разполага с дистанционен „шалтер“. Всичките са с мощност до 30kW. Taкова изискване имало само за централи с над 1 MW.
Изображение
Yaris XP13 1NZ-FXE - ex
Yaris XP21 M15A-FXE

Hursa
Мнения: 4898
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 74 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от Hursa » 13 Май 2022 21:41

► Виж съдържание
Последно промяна от Hursa на 13 Май 2022 21:42, променено общо 1 път.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Mcl
Мнения: 658
Регистриран на: 23 Ное 2020 19:21
Местоположение: Кюстендил
Автомобил: Corolla ts
Благодарил/а: 11 пъти
Получена  благодарност: 11 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от Mcl » 13 Май 2022 21:41

Като човек занимаващ се с такива системи, мога да кажа че ЕРП-тата не инвестират. А такива като мен и клиенти, защото задължават изграждане на трафопост. Сега поне до 60киловата не е задължително, но доскоро и за 10 киловата пак те изнудваха
Corolla ts 1.8 hybrid 2020

OVI
Мнения: 230
Регистриран на: 24 Яну 2022 22:06
Местоположение: Sofia
Автомобил: RAV4, MY2022, 2.5 HSD Luxury
Благодарил/а: 13 пъти
Получена  благодарност: 5 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от OVI » 13 Май 2022 22:08

centil написа: 13 Май 2022 21:38 Според "моя човек" нито една от централите, за които той знае, не разполага с дистанционен „шалтер“.
Може и така да е. Според тези правила, чл. 43, ал.(4) и точките от 10 нататък- трябва да имат подобни "изключватели", но нека някой, който е с реален опит да каже как седи въпроса. Не как може да се, или се заобиклят правилата, а как е by the book, по закон/подзаконови актове.

Приятна вечер!

centil
Мнения: 934
Регистриран на: 20 Авг 2016 11:13
Местоположение: Germany
Получена  благодарност: 18 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от centil » 13 Май 2022 23:18

Аз такова изискване не виждам. Съгласно всички договори между производител и ЕРП, които на мен са ми известни - също такова изискване липсва. Самият акт, наречен "Правила за..." е несъстоятелен. Подобни регламенти трябва да са уредени със закон.
Hursa написа: 13 Май 2022 21:41 Например - слънчево е и са изведени генериращи мощности - за да може да са потребява енергията произведена от фотосоларите. Но се заоблачава, територията ни е малка и облаци бързо покриват цялата територия - фотосоларите губят източника си.
Това звучи несериозно.. Прогнозата за времето за 48 часа напред е толкова точна, че няма как облаци да дойдат и да си отидат толкова "изненадващо".
Изображение
Yaris XP13 1NZ-FXE - ex
Yaris XP21 M15A-FXE

dimkaraganchev
Мнения: 601
Регистриран на: 03 Юни 2010 18:23
Местоположение: гр. Сопот
Благодарил/а: 1 път
Получена  благодарност: 7 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от dimkaraganchev » 14 Май 2022 00:04

Соларките са хубаво нещо. Примерно, да си загрееш бойлера от време на време. Ама, не по всяко време. За друго не стават... ppp.gif

OVI
Мнения: 230
Регистриран на: 24 Яну 2022 22:06
Местоположение: Sofia
Автомобил: RAV4, MY2022, 2.5 HSD Luxury
Благодарил/а: 13 пъти
Получена  благодарност: 5 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от OVI » 14 Май 2022 00:47

centil написа: 13 Май 2022 23:18 че няма как облаци да дойдат и да си отидат толкова "изненадващо".
"В следващите дни ще преобладава слънчево време с временни увеличения на облачността в следобедните часове."
или
"Времето ще е предимно слънчево, с разкъсана купеста и купесто-дъждовна облачност..."

Това колко точна информация ти дава ще ли работят и колко ще генерират PV-тата? Извадки са от прогнозите за времето. Вярно, от прогнозите за по телевизията и за масовата аудитория. Ако, както за авиацията си има отделни метео-служби, които да изготвят прогнози час по час за ФЕЦ-овете, тогава е друга бира.

А по повод нормативните документи- не ми се търси сега. Надявам се отбеляза, че все пак и тези (несъстоятелни, както ги наричаш) правила са издадени от легитимен и оправомощен субект- секторен регулатор (ДКЕВР)...

чл. 43, ал.(4) ,т.13. при невъзможност за поддържане на баланса между производство и потребление в ЕЕС (критичен баланс от значително намаляване на електропотреблението) операторът напреносната мрежа има право да ограничава генерацията на ВИ по видове технологии,включително изключване от електрическата мрежа; операторът на преносната мрежа не дължикомпенсации на ВИ в този случай; съобщенията за ограниченията в генерацията на ВИ операторът на преносната мрежа публикува на своя интернет сайт;

Не ми се рови сега, ако ми остане време ще питам един капацитет по тези въпроси и ще ти цитирам и други източници.

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от slowtraveler » 14 Май 2022 08:21

Приятел има фотоволтаици малко под 100кВт... Сега я разширява...
Изключително грамотен технически (до преди няколко години авиомеханик в Луфтханза, но външни фирми го привлякоха да води курсове за сертифициране на авиомеханици по света - Сингапур, Дубай, Мексико та дори и в България :) )..
Какво ми е споделял:
1. ЗАДЪЛЖИТЕЛНО има дистанционно управляем от ЕСО прекъсвач,,, Струва сериозни пари и има ресурс който се следи - брой включвания и изключвания... Задължително е да има сигурен интернет на мястото (за малко по-големите фотоволтаици или перки се опъват и нарочни оптики и/или защитени комуникации).
2. Има трафопост към 20кВ...
3. Има включване към някакво малко електроповодче на около 1км
4. Инфраструктурата по 1, 2, 3 е за негова сметка... За да се избегне и поддръжката, всичко по тези точки се ПОДАРЯВА на електрическото дружество - така ел. дружеството става собственик и го поддържа
5. Електричеството го продава по договорени цени, а го купува по 'бизнес цените'... Защо го купува? Ами нощем транформатора харчи ток на празен ход, което докарва някакъв разход . Не иска да го изключва докато не се ползва защото т.1, и би му излязло по-скъпо от това да плаща около 250-300лв месечно за ток..
Приятеля кара дизел :)
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 4898
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 74 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от Hursa » 14 Май 2022 13:02

► Виж съдържание
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от slowtraveler » 14 Май 2022 15:16

Hursa, е абсолютно прав - балансирането на енергийното потребление е доста сложна работа... ТЕЦ-Варна бе точно такъв 'балансиращ' ТЕЦ, защото проектно можеше да влезе в паралел по спомен за около 2 часа ако възникне нужда... И съвсем не работеше постоянно... Но се поддържаше така, че да почне да работи веднага при нужда.
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

centil
Мнения: 934
Регистриран на: 20 Авг 2016 11:13
Местоположение: Germany
Получена  благодарност: 18 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от centil » 14 Май 2022 18:02

Никой не оспорва важността на енергийния баланс. Въпросът е при колко MW разлика между произведена и употребена енергия трябва да се реагира? На всички ни е ясно, че произведената енергия трябва винаги да е повече от употребяваната.
Струва ми се, че се престаравате и ако всеки се задълбочава толкова много, то скоро ще трябва да се обаждам в ЕРП-то когато реша да включа/изключа бойлера, фурната и два климатика едновременно. А ако го направи и съседа от третия етаж в ляво, то трябва директно в НЕК да предупреждаваме.
Изображение
Yaris XP13 1NZ-FXE - ex
Yaris XP21 M15A-FXE

OVI
Мнения: 230
Регистриран на: 24 Яну 2022 22:06
Местоположение: Sofia
Автомобил: RAV4, MY2022, 2.5 HSD Luxury
Благодарил/а: 13 пъти
Получена  благодарност: 5 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от OVI » 14 Май 2022 19:41

centil написа: 14 Май 2022 18:02 колко MW разлика между произведена и употребена енергия трябва да се реагира
Това го оставям на диспечерите на мрежата, изглежда се справят отлично.
centil написа: 14 Май 2022 18:02 Струва ми се, че се престаравате
Прав си, така ти се е сторило. :cheers:

Писах го вече, но не пречи да го обобщя отново (самоцитирам се, като класиците tooth.gif ):

Базовите мощности в България са 9 гигавата. Има ище 3 гигавата ВЕИ- такива, които произвеждат и продават. До тук няма драма, защото съобразно товаровия профил с тези мощности баланса е ОК.
Как ще се върже пасианса с новите, чакащи присъединяване 12 гигавата ВЕИ, това е the биг проблем. А той стана на порядък по-голям след като ПАВЕЦ излезе извън строя (дали заради саботаж, крив проект или просто некадърност; дано да разберем...някога).
България не е Германия (уви...), и не всичко което работи там е преносимо като модел и би работило и тук.

Hursa
Мнения: 4898
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 74 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от Hursa » 14 Май 2022 20:05

► Виж съдържание
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

centil
Мнения: 934
Регистриран на: 20 Авг 2016 11:13
Местоположение: Germany
Получена  благодарност: 18 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от centil » 14 Май 2022 23:09

OVI написа: 14 Май 2022 19:41 Има ище 3 гигавата ВЕИ- такива, които произвеждат и продават. До тук няма драма, защото съобразно товаровия профил с тези мощности баланса е ОК.
Може ли източник на тези данни.
Това, което аз откривам е около два пъти по-малко - https://www.eso.bg/doc/?39
И според последния доклад на EMI - 221 МВт ВяЕЦ и 1166 МВт ФЕЦ.
https://www.emi-bg.com/emi-media-club-% ... %81%D0%BB/
Скрито съдържание
Изисква се да бъдете регистрирани за да видите това съдържание.
Изображение
Yaris XP13 1NZ-FXE - ex
Yaris XP21 M15A-FXE

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 гост