Зарядна инфраструктура

Публикувай отговор
Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от slowtraveler » 13 Май 2022 10:59

centil написа: 13 Май 2022 10:15 Докато някои се опитват да обясняват как нещо не може да стане, то други го правят.
Въобще не коментирам може ли да стане или не - разбира се, че може да стане...
Въпросът е, че сметката рязко се различава от желаната...
Хубаво, ще сложиш солари... През деня ще пълниш батерии (сериозни загуби - трябва да презапасиш соларите)... Вечер се прибираш вкъщи с колата, разредена, и ще искаш да прехвърлиш едни 30-50кВтч към нея...
Дали може - разбира се... Колко ще ти струва? Ами половин автомобил... Каква дълговечност ще има при съвременните батерии - ами 4-5 години...
И пак - можеш ли да го направиш - можеш разбира се...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

centil
Мнения: 934
Регистриран на: 20 Авг 2016 11:13
Местоположение: Germany
Получена  благодарност: 18 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от centil » 13 Май 2022 11:09

slowtraveler написа: 13 Май 2022 10:59 Вечер се прибираш вкъщи с колата, разредена, и ще искаш да прехвърлиш едни 30-50кВтч към нея...
Колко километра пътуваш ежедневно? Колко кВтч ти трябват ежедневно да добавиш в колата?
slowtraveler написа: 13 Май 2022 10:59 Колко ще ти струва? Ами половин автомобил..
Дали?
slowtraveler написа: 13 Май 2022 10:59 Каква дълговечност ще има при съвременните батерии - ами 4-5 години..
Явно не си гледал видеата по-горе. Човека е обяснил както за цената, така И за броя цикли на батериите.
Изображение
Yaris XP13 1NZ-FXE - ex
Yaris XP21 M15A-FXE

Аватар
venciru
Мнения: 220
Регистриран на: 09 Юли 2020 15:21
Местоположение: Варна
Автомобил: Corolla 1.6 CVT 2020
Благодарил/а: 45 пъти
Получена  благодарност: 14 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от venciru » 13 Май 2022 11:38

За поста по горе:
На ден минавам минимум 70- 80 км. (вече живеем на село, а работим в града). С оглед на денивелацията ще са ми необходими около 15 кВч пролет и есен и 20 кВч зима и лято. Трябва да я зареждам вечер и през нощта. Дали ще мога - да, ще мога ако сложа 20 и кусур кВч батерии ако допуснем, че през деня панелите ще покрият консумацията на къщата и вечерта черпим от мрежата за дом. нужди. Иначе капацитета на батериите трябва да се вдигне значително. В момента една 5.12 кВч батерия от последно поколение е 3860 лв. в офертатата по долу. Сигурно може да се намерят и по евтини, но там вече стои въпроса с гарацията и дълготрайността. Та който иска да смята. Като се има предвид, че "жизненият" цикъл на батериите е около 8 годин, много оптимистично - 10. И , извинявам се, но изобщо не ме интересуват видеа, които не са правени тук и сега. Аз живея тук и сега! И не се знае докога.Иначе мога и аз и всеки да направи каквито си иска видеа.
Не знам какви сметки прави всеки от нас, но:
Фактурата за миналия несец за ток ни е 627 kWh. Това е консумация за къща 160 кв.м. на два етажа. С уговорката, че сме двама души и отопляваме постоянно само дневен тракт 48 кв,м и спалня със прилежащата и самостоятелна баня общо 27 кв.м.. Отоплението е с два климатика висок клас долу (които спряхме завчера, и тази година много по често палихме камината за кеф)) и с IR отоплител горе. Използват се два бойлера - 80л. и 10 л. Третият се пуска заедно с конвектори в другите две спални и другата баня само когато имаме гости с преспиване - минимум два пъти на месец. За гот. печки, котлони, фурни, грилове и т.н. няма смисъл да говорим. На двора имаме джакузи с вместимост 1 куб. м. вода, което като се пусне с климатиците октомври, се спира края на май, когато на негово място се поставя басейна. В него цяла зима се подържа температура около 15-20 градуса, като ориентировъчно три пъти в седмицата се загрява до 38 градуса за да се използва по предназначение. Та с консуматорите и консумацията дотук.
Преди две - три седмици извиках фирма за оферта за фотоволтаична с-ма. За 8 кВ панели, 8 кВ инвертор с контролер , батерии последно поколение 10.2 кВч, монтаж с всичко необходимо цифрово изражение е "само" 23 671.20 лв.
Та по моите силно ориентировъчни груби сметки при годишна консумация 3000лв. ( която според мен е завишена) и при нулева консумация от мрежата (което няма как да се получи според мен), при сегашните цени на ток ще се избие след около 8 години. Точно когато по данни от нета ще дойде време за смяна на батериите - 8000 лв. по сегашни цени. Цялото това упражнение го играх точно по причина идея от сина за закупуване на електромобил и частично финансиране от него (все пак е програмист в Германия). За нов елмобил естествено нямаме финансовата мощ. И кога ще го зареждаме със слънчева енергия, като по цял ден сме на работа в града???
Нямам претенциите за точност и обективност на "сметките". Но сега засега стопираме тази авантюра, която освен паричното изражение има и много други причини за безпокойство и физически и психически дисконфорт с качване на хора по покрива, дупчене без гаранция на практика за запазване на хидроизолирането. прокарване на кабели, монтажи на акумулаторни блокове и контролери и подобни. Но всеки сам си преценяВА.
Та така...Лек и успешян ден на всички!
Горното е изцяло мое лично мнение, с което не ангажирам никое друго лице. И казаното от мен в никакъв случай да не се счита за категорична препоръка и/или провокация към други лица.
Corolla 1.6 CVT 2020 132hp бивша; DS7Crossback 2.0 2020 180 hp

centil
Мнения: 934
Регистриран на: 20 Авг 2016 11:13
Местоположение: Germany
Получена  благодарност: 18 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от centil » 13 Май 2022 12:06

venciru написа: 13 Май 2022 11:38 На ден минавам минимум 70- 80 км. (вече живеем на село, а работим в града). С оглед на денивелацията ще са ми необходими около 15 кВч пролет и есен и 20 кВч зима и лято.
Силно се съмнявам в обявените разходи, но всеки сам си прави калкулациите и "всеки сам си преценяВА".

Такива разходи на енергия от е-кола се постигат главно при магистрално каране. А щом има и денивелация, то едната посока ще е с много нисък разход.
производството на енергия от панелите през някои месеци е след края на работното време. Също така основното зареждане на е-колата може да става в неделя. Та, възможности има, при разчупен начин на мислене. Но както и ти заключи - "всеки сам си преценяВА".
Изображение
Yaris XP13 1NZ-FXE - ex
Yaris XP21 M15A-FXE

OVI
Мнения: 230
Регистриран на: 24 Яну 2022 22:06
Местоположение: Sofia
Автомобил: RAV4, MY2022, 2.5 HSD Luxury
Благодарил/а: 13 пъти
Получена  благодарност: 5 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от OVI » 13 Май 2022 13:30

centil написа: 13 Май 2022 12:06 но всеки сам си прави калкулациите и "всеки сам си преценяВА".
Не е нужно всеки сам да си преценява. Има закони на физиката - колко киловатчаса отиват за да се преместят 100 килограма на 100 километра. Средно за един автомобил са нужни 20 киловатчаса, за да бъде преместен на 100 километра. И да гледам филмчета в youtube, и да не гледам, пак са нужни толкова.

Повтарям се, но на едни и същи твърдения без промяна на условията, следват едни и същи отговори:

Цената да сложиш един киловатчас в акумулатор и после да го извадиш от там, е по-висока, отколкото да го купиш от ЧЕЗ. Акумулаторите ще ти стигнат за около 3 години и ще трябва да ги смениш.
Виж им цената и броят цикли. Общо взето съотношението е константа (акумулатор с 2000 цикъла е 2 пъти по-скъп от такъв с 1000 цикъла). Вземи за пример един 100AH акумулатор (1 киловатчас при идеални условия, реално наполовина). Раздели броят цикли на цената и ще видиш колко ти струва един киловатчас. Слънчеви централи не се правят за икономия, понеже няма такава. Има смисъл, ако имаш голяма консумация през целия ден, за да можеш да изхарчиш всичко, което произвеждаш. И пак е на кантар.

Може (евентуално) да излезнеш на печалба, ако продаваш излишъка на ЧЕЗ, понеже има субсидия все още за покривни централи до 30KW (по спомен). И се получава положителна разлика - можеш да продаваш денем по-скъпо, отколкото купуваш нощем. Ама това е поредното непазарно, политически мотивирано изкривяване на икономиката. Даже ме дразни повече от другите, защото това е форма на субсидиране на богатите от бедните (който има възможност да инвестира, получава част от сметките за ток на тези, които нямат такава възможност).
Но ако не продаваш, а си го складираш за собствена употреба, ще си на загуба, защото ще ти е по-скъпо да си съхраняваш тока, отколкото просто да си го купиш. Акумулаторите са скъпо нещо - по-изгодно е да ползваш ЧЕЗ като акумулатор.

И някак всички, които дават примери като пича в горното видео, допускат логическите грешки, че нещо, което работи в мащаб 1:1, ще може да се:
(1) скалира успешно в мащаб 1:1 000 000
(2) ще работи също толкова добре, както в отделно избраният случай.

Пропускат се и много други неща, като например ъпгрейда на ел.мрежите, което ще е колосална инвестиция, и познайте- ще е за сметка на всички, а не само на който си е инсталирал огледало на покрива. Никъде не виждам и калкулации за цената на управление на "умната" част от smart grids- за изграждане, поддръжка, управление...

centil
Мнения: 934
Регистриран на: 20 Авг 2016 11:13
Местоположение: Germany
Получена  благодарност: 18 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от centil » 13 Май 2022 13:51

OVI написа: 13 Май 2022 13:30Средно за един автомобил са нужни 20 киловатчаса, за да бъде преместен на 100 километра.
Това твърдение е толкова вярно, колкото е вярно и че едно МПС му трябват 4 литра дизел или 6 литра бензин да се премести на 100километра..
Изображение
Yaris XP13 1NZ-FXE - ex
Yaris XP21 M15A-FXE

OVI
Мнения: 230
Регистриран на: 24 Яну 2022 22:06
Местоположение: Sofia
Автомобил: RAV4, MY2022, 2.5 HSD Luxury
Благодарил/а: 13 пъти
Получена  благодарност: 5 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от OVI » 13 Май 2022 13:58

centil написа: 13 Май 2022 13:51 Това твърдение е толкова вярно
Напълно съм съгласен!

Само дали разбираш, че би следвало да го приложиш и към своите твърдения?

Иначе твърдението ми е принципно вярно, припомни си уроците по физика, в частта за работа, мощност и енергия.

centil
Мнения: 934
Регистриран на: 20 Авг 2016 11:13
Местоположение: Germany
Получена  благодарност: 18 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от centil » 13 Май 2022 14:25

OVI написа: 13 Май 2022 13:58 Само дали разбираш, че би следвало да го приложиш и към своите твърдения?
Моето твърдение се доказва практически от достатъчно потребители. Да, подобно решение не е приложимо на 100%.
В твоето/вашите твърдения обаче излиза, че 100% е непостижимо. Ами няма как да повярвам на теб/вас.
Изображение
Yaris XP13 1NZ-FXE - ex
Yaris XP21 M15A-FXE

Аватар
venciru
Мнения: 220
Регистриран на: 09 Юли 2020 15:21
Местоположение: Варна
Автомобил: Corolla 1.6 CVT 2020
Благодарил/а: 45 пъти
Получена  благодарност: 14 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от venciru » 13 Май 2022 14:50

OVI написа: 13 Май 2022 13:30 Не е нужно всеки сам да си преценява...........................................................
+1
Само за узаконяване и за продаване на Енергото са повече от 4000лв. За това аз лично за най правилно виждам това:
OVI написа: 13 Май 2022 13:30 Има смисъл, ако имаш голяма консумация през целия ден, за да можеш да изхарчиш всичко, което произвеждаш. И пак е на кантар.
Айде ще пускам всичко през деня (правя жалки опити за подобие на смарт хоум и почти всичко ми е на WI FI, даже напълно излишно и миялната), но не ми се стои вечер на свещи :cheers:
А за по горе за centil
venciru написа: 13 Май 2022 11:38 Нямам претенциите за точност и обективност на "сметките".
И всеки е свободен да си смята и гледа клипчета. По горе са моите лични данни и консумации. И не са от потребители в нета. Офертата си е реална и не е от Ютюб. Получих и още две на подобни стойности, но честно казано от тях не са идвали за придобиване на реална предства. За да дойдат иска да им се плати. Ядосах се, защото искаш да им дадеш една торба пари, а на тях не им се разкарва 20 км. За "сметките" вече се изяснихме. Не напразно са в кавички. И изрично подчертах, че това са си мои "сметки". И за по сигурно може да ми се прочете подписа......
И
https://evpoint.bg/%D0%B0%D0%B2%D1%82%D ... lt-zoe-r90

Ето РЕАЛЕН разход за новото Зое.То аз в него не мога да влеза въобще, а съм пробвал наистина. 200 см. съм и 120 кг. Да не говорим за 63 г...... И това означава, че колата ще е винаги с 180 кг. минимум товар. На сайта може да се намерят реалните разходи за много автомобили. Като например :
https://evpoint.bg/%D0%B0%D0%B2%D1%82%D ... 3-s-120-ah
Гледам автомобили на 5-6 години и повече, понеже вече казах, че не се класираме за нов елмобил. За Корола от магазина го направихме, но за електрически не че не можем честно казано, но на тази възраст СПОРЕД МЕН няма смисъл да го изплащам още 5 г. и да си редуцираме другите малки радости в живота ....
П.П. Забравих да кажа, че по голямата част от извънградското ми е магистрала......
Последно промяна от venciru на 13 Май 2022 15:47, променено общо 2 пъти.
Горното е изцяло мое лично мнение, с което не ангажирам никое друго лице. И казаното от мен в никакъв случай да не се счита за категорична препоръка и/или провокация към други лица.
Corolla 1.6 CVT 2020 132hp бивша; DS7Crossback 2.0 2020 180 hp

OVI
Мнения: 230
Регистриран на: 24 Яну 2022 22:06
Местоположение: Sofia
Автомобил: RAV4, MY2022, 2.5 HSD Luxury
Благодарил/а: 13 пъти
Получена  благодарност: 5 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от OVI » 13 Май 2022 15:05

centil написа: 13 Май 2022 14:25 В твоето/вашите твърдения обаче излиза, че 100% е непостижимо.
Както казах, и ти залиташ в „мащабната“ грешка, амиго!

Хубаво даваш за пример немския младеж от серията клипчета по-горе. Получило му се е. За него! Защото е ЕДИН с подобна централа, съотнесен към 10 000 (или 100 000) без, и разчитащи на ЕРП-то (или както се казва там в Германия).
Тук искам да отворя и една скоба, че онова, което работи в Германия си е валидно и работи там, а за България (Франция, Италия, Норвегия…) не е гаранция, че ще е също толкова приложимо.

В момента в българския ЕСО (Елктроенергиен системен оператор) „отлежават“ проекти за около 12 Гигавата фотоволтаични централи. Те или са построени, или се строят в момента, но очакват присъединяване към електроенергийната система на страната. Което ЕСО задържа и не дава разрешение.
Прави го не защото хората там са гадове, а защото функцията на тази структура (ЕСО) е да осигурява баланс между произвежданата и потребявана електроенергия в цялата електро енергийна система на страната. А заради междусистемната свързаност с околните държави, трябва да поддържа нужния баланс в контекста на общата европейска система, заедно с другите системни оператори. Така се гарантира наличността на самата мрежа (availability and reliability), и конкретните параметри, в техните допускни полета- напрежение, честота…

Не случайно няколко пъти използвам термина „базови мощности“, и страница или две назад в телеграфен стил обясних кои мощности са такива, и защо вятърните и PV централите не са в тази категория. Последните две са точно „смущението“ в системата.

Докато инвеститорите си правят ВЕИ централите за собствена консумация, те не внасят несигурност в цялата система. Когато обаче поискат да продават излишната им енергия, тогава настъпват проблемите. Защото тяхното (на ВЕИ) производство е нелинейно/неконстантно във времето, същата е картината и в потреблението (с уточнението, че динамиката в потреблението е далеч по-слаба, и е прогнозируема). Като тази нелинейност е „дефазирана“ (почти) на 180 градуса- в часовете на най-голямо ВЕИ производство има най-малко потребление/товар. Заради инертността на *базовите* производства те не могат да се включват и/или изключват на момента. Отнема време, понякога с дни (има и изключения).

Ако желаещите присъединяване PV централи се увеличат, или дори само да бъдат включени наличните, готови 12 гигавата мощности, задачата за баланса става нерешима. В този момент, в България. А казуса не седи, както казах, само и единствено пред нас. Всичките ни съседи, както и другите европейски страни са на този хал. При някои от тях проблемите са по-лесно решими. Но това нито обуславя, че са решими за всички и винаги, нито пък че са нерешими въобще.

A хич, ама изобщо пък не значи, че това (ВЕИ, ВЕИ, ВЕИ) е вярното решение!

Всяко нещо с времето си 😊

centil
Мнения: 934
Регистриран на: 20 Авг 2016 11:13
Местоположение: Germany
Получена  благодарност: 18 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от centil » 13 Май 2022 15:56

А защо си мислиш, че само ти имаш реални данни, оферти и т.н., а аз си правя изводи само от youtube?!? В момента съм в етап на крайно проучване и правене на детайлни калкулации. Грубите са отдавна направени. Около мен вече имам съседи с изградени системи, а някои вече и с е-коли. Ето ги и цените, които ги получихме със съседи преди месец:
Цени на панели - https://new-energy-light-solutions.com/ ... rt_B2C.pdf
Цени на инвертори - https://new-energy-light-solutions.com/ ... er_B2C.pdf
Цени на батерии - https://new-energy-light-solutions.com/ ... ms_B2C.pdf
Всеки може да си направи каквато си конфигурация си иска, да добави грубо 500€/лв за крепежни елементи, кабели и т.н.
Аз не успях да се включва в поръчката, която беше направена преди две седмици, но цени/оферти всеки може да получи.

Относно разхода и пробега на Renault Zoe R90 и BMW i3s 120 Ah от посечения източник, то разходите при Градско (студено време), Комбинирано (студено време), Градско (топло време) и Комбинирано (топло време) са много сходни, т.е. при 80км/ден и максимален разход от 19 kWh/100 km, то би трябвало да се дозареждат по 15kW/ден при судено време и 11kW/ден при топло време.

Относно броят цикли на батериите. Ето един технически информационен лист - https://energiepanda.com/eve-3-2v-280ah ... -download/
Обърнете внимание на данните от точка 5.1 и по-специално на данните от т.4 в таблицата. Не случайно и във видеото "22kWh LiFePo4 Akku für 3000€ - Schritt für Schritt" в частта "08:48 - 5. Aufbau / Planung" се обръща специално внимание на силата на притискане на батериите (графиката в 9:37мин), а в частта "16:34 - 11. Isolieren und heizen" се обръща специално внимание на температурата (16:48мин) при употреба на батериите.


@venciru: напълно съм съгласен с твоя подпис. Даже се присъединявам.
Изображение
Yaris XP13 1NZ-FXE - ex
Yaris XP21 M15A-FXE

centil
Мнения: 934
Регистриран на: 20 Авг 2016 11:13
Местоположение: Germany
Получена  благодарност: 18 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от centil » 13 Май 2022 16:04

OVI написа: 13 Май 2022 15:05 В момента в българския ЕСО (Елктроенергиен системен оператор) „отлежават“ проекти за около 12 Гигавата фотоволтаични централи. Те или са построени, или се строят в момента, но очакват присъединяване към електроенергийната система на страната. Което ЕСО задържа и не дава разрешение.
Писали сме едновременно, та още един пост.
Не зная от къде ги имаш тези наблюдения, но зная за шест осъществени и пуснати в употреба проекта в северна България през 2021г. Най-голямото забавяне от страна на "Енергото" е била 3 месеца и то поради невнимание на този,който е поискал включване в мрежата. И това в различни области, без връзки и т.н.
Изображение
Yaris XP13 1NZ-FXE - ex
Yaris XP21 M15A-FXE

OVI
Мнения: 230
Регистриран на: 24 Яну 2022 22:06
Местоположение: Sofia
Автомобил: RAV4, MY2022, 2.5 HSD Luxury
Благодарил/а: 13 пъти
Получена  благодарност: 5 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от OVI » 13 Май 2022 16:48

centil написа: 13 Май 2022 16:04 Не зная от къде ги имаш тези наблюдения
От сайта на ЕСО и Министерство на енергетиката.
Последно ги бях вадил миналата година, лятото. Отделно, периодично има статии в различни издания по темата, числата общо-взето съвпадат.
Масовата аудитория все още знае "енергото", и слага всичко под общ знаменател там. Но именно ЕСО е структурата, която разрешава включването на изградена ВЕИ мощност към националната мрежа. Но не и преди да има гаранциите от (1) ЕРП-тата, че от/до съответния производител има нужния капацитет и условия, за да бъде подвързан, и (2) че новата мощност ще може да бъде вписана в схемата на потребление и балансирана в хармония с всички останали генерации.

Не знам дали знаеш, но в момента законите, регулиращи тази материя диктуват, всяка [Фв,Вя]ЕЦ да имат дистанционен „шалтер“, който ЕСО да може да командва- да изключи или включи съответната централа към мрежата. Технологично е изпълнимо. Да, но за собствениците на съответните ВЕИЦ означава допълнителен разход за имплементирането му. Техния интерес е да продават колкото се може повече електроенергия, всичката по възможност, която са в състояние да произведат. И много недоволстват срещу шалтера, и факта, че ЕСО може (и го прави) ги гаси, обикновено точно когато произвеждат най-много, респ. очакват най-добра печалба.

Операторът го прави (включ/изключ) защото иначе рискува разпад на системата, или драстично изменение на оперативните параметри- честота и напрежение. И това се прави не в умишлен ущърб на ВЕИЦ производителите, а в интерес на електроенергийната система и ВСИЧКИ потребители. Аз не се чувствам съвсем компетентен да илюстрирам с някакъв пример какво би станало, ако честотата падне или се увеличи с повече от 0.5 херца. Т.е. имам представа, но е сложно за обяснение и разбиране, особено когато аудиторията не е съвсем наясно с „електрическите“ неща.

[Edit:] Добавям като редакция, за да не пускам нов пост...
----------------------------------------------------------------------------
Имам село до Плевен, на 16 километра. До преди десетина-петнадесет години то беше в графата "замиращи". Бяха останали основно възрастни хора, които лека полека си следваха естествения ход на нещата. "Младите" бяха по широкия свят, устроили се някъде, а наследените селски имоти пускаха за продажба, или посещаваха от дъжд на вятър. Някак си тенденцията се обърна, и по някое време запуснатите къщи и дворове ги купиха "граждани", било за спокоен пенсионерски живот, било за място, където да отдъхнат съботно-неделно.
От около 2 години има изключително висок интерес към закупуване на имоти в селото. Особено "атрактивни" са руини и съборетини. Защото ги купуват за нищо пари.
Но не за да си направят вила/къща, и да си гледат 2 козички и 5 лехи домати. А защото с либерализирането на енергийния сектор, можеш да си изградиш без скъпи лицензионни режими т.нар. покривни ФЕЦ, до 30 киловата. Които през съответното ЕРП да присъединиш към националната мрежа и да продаваш *излишната* енергия. Да, ключа е, че трябва да имаш **собствено потребление**, и ако имаш излишък- да го продаваш. За това и търсенето на имоти, в които поне стените на къщите още не бяха рухнали. Може да е било барака, кенеф, кошара. Щом е било там преди това, на него имаш право да сложиш покривен ФЕЦ, и да си светиш. А излишъка да продаваш.

Първо скочиха ЕРП-тата. Имота ти е бил абонат на ЕРП-то, ползвал е електричество. По същите жици обаче тока може да тече и от теб, към мрежата. До тук добре, каквито технически съоръжения са нужни *при теб* (трансформатори напр) ги слагаш. Но в страната на ЕРП-то става сложно. До вчера всички само са консумирали по 5-15 киловата, и трафа НН е сметнат и монтиран съобразно тези разчети. От днес обаче, не само, че консумацията е паднала, ами трябва някак да се оправяш и с още енергия, която идва от към мрежа НН (last mile), да я вземеш, и да я "рутираш" в обратна посока. Което означава нови съоръжения за ЕРП-то. Допълнителна неяснота е и колко такива покривни генерации да предвидиш- 2, 20, 200? Ами мрежата СН (средно напрежение)? И тя трябва да бъде ъпдейтната съобразно "реалностите", както и още по-скъпите съоръжения по нейния тракт.

За това нито ЕРП-тата са много happy, и не бързат да градят, а без те да са готови и да кажат "ОК" на системния оператор- няма присъединяване като генериращ източник. Умножи това по 25 (колкото са селата в околията) и ще видиш мащаба на малкия проблем. После по броя на обинските центрове. А най-големият е баланса на тази силно волатилна генерация, вече на национално и над-национално ниво.

Аз летя над региона сравнително често и виждам колко нови "огледала" се появяват и с каква честота. Познавам и част от местата, където са инсталирани, знам какво беше и имаше там.

Hursa
Мнения: 4898
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 74 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от Hursa » 13 Май 2022 17:31

За България - не е изгодно включването към системата. Освен това и цената на оборудването е значително по-висока, ако потребителя желае това. Но както и да е - от собствен опит ще споделите и ще ни "натриете носовете" smile.gif И ако сте прав - евентуално косвено всички ще спечелим от масово инсталиране на фотоволтаици, от такива потребители - защото те влагат собствените си средства.
Аз нямам възможност, дори да исках. И дори проблема не е финансов, а банално няма къде. (Всъщност явно пак си е финансов - иначе бих взел подходяща къща с достатъчно голям двор или покрив за фотоволтаици smile.gif)
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

centil
Мнения: 934
Регистриран на: 20 Авг 2016 11:13
Местоположение: Germany
Получена  благодарност: 18 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от centil » 13 Май 2022 18:07

https://www.24chasa.bg/novini/article/9999391
Типично по български - царя дава (закона), пъдаря (ЕРП) не дава.

Обаче явно пишем за различни неща - докато OVI се концентрира върху производители до 30kW, които главно/изцяло продават, то останалите (venciru, аз и другите писали последните два дни) пишем за ток с главна цел собствена употреба. За обсъждаме и батерии.

Относно проблемите на ЕРП-тата с мрежите НН и СН - то това са си техни проблеми. Преди около 10г укриваха печалби с фиктивни инвестиции и външни подизпълнители. Ако бяха инвестирали реално в подобрение на мрежа/трансформатори, то може би нямаше да са налични изброените от теб проблеми.
https://profit.bg/v-presata/erp-tata-na ... ugi-s-400/
Изображение
Yaris XP13 1NZ-FXE - ex
Yaris XP21 M15A-FXE

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 3 госта