4x4, vsc, trc, вериги и всички други али бали - що е то ?

Аватар
Toyko
Мнения: 682
Регистриран на: 17 Ное 2011 13:06
Местоположение: София

4x4, vsc, trc, вериги и всички други али бали - що е то ?

Мнение от Toyko » 29 Дек 2011 09:28

Колеги, искам да попитам и даже да заформя дискусия, ако няма такава, ако има моля насочете ме къде е на следните теми:

Кое има смисъл в нашите условия от всички изброени системи и при какви дадености:
- 4x4 - доколкото разбирам само при кал и кофти сняг и евентуално в гората ако ти пропаднат колелата??
- vsc - вода и сняг , лед ?
- тракшън контрол - ?? сняг ? хлъзгав път ?
- вериги - текстилни ли да са и кога се налага наистина да ги сложим , ако имаме достатъчно добри зимни гуми ?
- кога не може нищо да ни спаси ? - да речем при планиране по вода доколкото знам нищо не помага , а също при увисване на камък хехехех (последното ми се е случвало само с водно колело насред морето)

ако може дайте практично описание и примери как например и кога се налага да се ползват тези системи ?

Нека обаче изключим следните терени - гора, кална нива, плаж и снежна писта :)

scorpion
Мнения: 1135
Регистриран на: 03 Юни 2009 15:02
Местоположение: София
Получена  благодарност: 1 път

Мнение от scorpion » 29 Дек 2011 10:06

4x4 - доколкото разбирам само при кал и кофти сняг и евентуално в гората ако ти пропаднат колелата??

Едно Ауди куатро не го виждам в гората biggrin.gif но при лоши пътни условия (сняг, лед, кал, хлъзгава настилка и пр.) вкл. катерене на стръмни наклони автомобили с 4х4 има отличен ефект. Разбира се ако има и добри гуми wink.gif Казвам последното защото с една Мазда Трибют за мой срам една година на Алеко трябваше да ме побутнат за да се измъкна от снега wacko.gif - първо, че гумите бяха извън размера (някакви валяци), второ попрескочили лимита си. Ситемата 4х4 беше безсилна.

vsc - вода и сняг , лед ?

И не само. Би следвало и да коригира и запази посоката на движение при странично поднасяне. Много чувствителна система ако на предния и задния мост са монтирани различни видове гуми !!!

тракшън контрол - ?? сняг ? хлъзгав път ?

Да, но ако си затънал примерно в сняг и кал, препоръчително е да изключиш системата и с т.н. "залюляване" да се опиташ да измъкнеш автомбила.

вериги - текстилни ли да са и кога се налага наистина да ги сложим , ако имаме достатъчно добри зимни гуми ?

Не съм пробвал текстилни вериги но казват, че има ефект. Специално за веригите, ако си с 17" гуми, провери си в книжаката дали може да слагаш метални вериги. При мен изрично е записано в мануала, че не могат да се поставят вериги (автомобила ми е по принцип с 17") и следва да се премине на 16" и дебелината на звеното на веригата не трябва да е повече от 2 мм. Това е за да не се изпочупят предпазните кори !!!! Така и съм направил и зимата съм с 16" и в багажника с предписаните вериги.

Дай боже да не се налага често да се включват тези системи, а когато се случи да си свършата работата.

Поздрави !

Аватар
Toyko
Мнения: 682
Регистриран на: 17 Ное 2011 13:06
Местоположение: София

Мнение от Toyko » 29 Дек 2011 10:25

scorpion написа: Ситемата 4х4 беше безсилна.!


аз съм с нови зимни 16 и вчера намерих малко сняг и лед + малко баирче, да ти кажа изобщо не разбрах че карам по такъв терен... даже опитах да презавия и недозавия на завой с 40-50 км/ч - 0 ефект колата хич не поднася? само успях д апревъртя гуми с подаване на повече газ.

scorpion написа:vsc - вода и сняг , лед ?

И не само. Би следвало и да коригира и запази посоката на движение при странично поднасяне. !


точно де имам предвид караш по току що навалян от дъжда път и колата поднася?

scorpion написа:тракшън контрол - ?? сняг ? хлъзгав път ?

Да, но ако си затънал примерно в сняг и кал, препоръчително е да изключиш системата и с т.н. "залюляване" да се опиташ да измъкнеш автомбила.!


знам го това, макар да не съм пробвал само не разбрах как изключва само всц щото пише че и двете системи изключват при задържане 3 сек, ама каква е разликата да изключиш само една или само др Бог знае.... питам щото може да отидем на едни ски и там може да има баири със навалял сняг та да знам ....

scorpion написа:вериги - текстилни ли да са и кога се налага наистина да ги сложим , ако имаме достатъчно добри зимни гуми ?

Не съм пробвал текстилни вериги но казват, че има ефект. Специално за веригите, ако си с 17" гуми, провери си в книжаката дали може да слагаш метални вериги.
Поздрави !


с 16 съм и не мисля да слагам някога по големи пък и ми дадоха два комплекта гуми така че защо да се набутвам за гъзарии :)
леко съм учуден обаче че тая кола може да вървяи по документи с три размера хммм даже някои плюха май че 18 не е добра идея

а текстилните ми хрумват понеже са 140 лева, лесно поставяеми и прибираеми :) помня слагахме едни метални и беше голям зор посред зима на пътя със замръзнали пръсти хехех

scorpion
Мнения: 1135
Регистриран на: 03 Юни 2009 15:02
Местоположение: София
Получена  благодарност: 1 път

Мнение от scorpion » 29 Дек 2011 13:54

Не знам дали VSC може да се изключи. За TRC съм сигурен, че може.
Как си превъртял гумите при включен тракшън rolleyes.gif

По-добре не изключвай системите. TRC ще го усетиш, ако колата стъпи на хлъзгаво и колелата се опитата да забуксуват. Ще усетиш едно характерно тракане (все едно се е включил ABS). Светва ти и една предупредителна лампичка на таблото, която се изключва след като системата изключи.
При мен ако изключва TRC светва индикатор TRC OFF.

VSC заработва със спирачките, т.е регулира се занасянето със задействане на един или друг спирачен цилиндър за определено време.

За текстилните вериги пак казвам. Не знам. Според мен си заслужава но ако е утъпкан все пак пътя. Ако не е ..... unsure.gif

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6195
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 341 пъти
Получена  благодарност: 374 пъти

Re: 4x4, vsc, trc, вериги и всички други али бали - що е то

Мнение от slowtraveler » 29 Дек 2011 14:09

Toyko написа:Колеги, искам да попитам и даже да заформя дискусия, ако няма такава, ако има моля насочете ме къде е на следните теми:

Кое има смисъл в нашите условия от всички изброени системи и при какви дадености:
- 4x4 - доколкото разбирам само при кал и кофти сняг и евентуално в гората ако ти пропаднат колелата??
- vsc - вода и сняг , лед ?
- тракшън контрол - ?? сняг ? хлъзгав път ?
- вериги - текстилни ли да са и кога се налага наистина да ги сложим , ако имаме достатъчно добри зимни гуми ?
- кога не може нищо да ни спаси ? - да речем при планиране по вода доколкото знам нищо не помага , а също при увисване на камък хехехех (последното ми се е случвало само с водно колело насред морето)

ако може дайте практично описание и примери как например и кога се налага да се ползват тези системи ?
Всичко има смисъл...
- 4х4 винаги е по-добре от 4х2. Дали на сухо (по-добро ускорение) или при влошено сцепление - няма значение. За зима - НИЩО ОБЩО в сравнение с единичното предаване. Тази зима ми е първата, която карам 4х4 по планините и съм впечатлен. Предишни години по същите маршрути бях с предното предаване и мислих къде, как да спра, въпреки, че бях с нови зимни гуми и т.н. Сега не се замислям - колата тръгва почти като на асфалт дори по лед. Теглих и други закъсали из канавките автомобили - сцеплението си е сериозно и няма никакъв проблем.
-VSC - като всяка система е настроена за определени условия. На лед/сняг обикновено сработва малко по-странно и забележимо, но лошо няма - спомага за стабилността.
- ТС - лошо няма. Зимата повече се усеща, а понякога дори и разрешава 'плаване' на движещия мост. При нормално каране - много добра система. При затъване наистина има копче за изключване. На кашкая бутона изключва част от системата (която сваля оборотите), но оставя включена системата, която удря спирачка на превъртащото колело, като по този начин прехвърля въртящ момент на колелото с по-добро сцепление.
- вериги - независимо от модела се слагат само когато наистина има нужда от тях. В момента в който необходимостта от вериги отпадне - се свалят. Важно е да са винаги добре опънати (нормалните - задължително да се проверят и донатегнат след няколкостотин метра). При малък участък чист асфалт или лед - да се кара бавно за да не ги повредиш/унищожиш за нула време.
- Безизходна ситуация няма, но не винаги измъкването е лесно:
а) по-дълбок сняг или кал - стъпи ли пода на снега/калта си до там - трябва лебедка или теглене (с малко късмет и подпъхване под гумите). От сняг сме вадили кола с чиста човешка сила - 8 човека я вдигнахме и преместихме (малка лека кола).
б) - заставане 'на кантар' - сравнително лесно може да се измъкне с преразпределяне на натоварването (например един Нисан Патрол бе пропаднал с предна гума в дълбока дупка - 3 човека стъпихме на задните стъпенки по диагонал и в багажника - нисана сам се измъкна).
в) аквапланинга - може да се натисне съединител но НИЩО ДРУГО. Нито пипване на спирачка, нито на волана. Колата продължава да се движи направо докато се 'приземи'. Тогава вече може да се действа по корекция на треакторията или скоростта. Натискане на спирачката може да ви вкара в голям филм - може само едното колело да допре първоначално земята, и получило сцепление да ви завърти неконтролируемо.
г) АБС помага за рязко намаляване на спирачния път особено на хлъзгаво (с едно изключение - рохкав дебел сняг). Но не е панацея, а и доста хора се стряскат от 'изплювания' от АБС педал и си мислят, че АБС им е влошил спирачния път. Това не е така - АБС е изстискал максималното от наличното сцепление, но физиката си е физика - при лошо сцепление спирачния път ще е дълъг каквато и система да имаш. Същото важи и за ТС и VSC/ESP...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
Toyko
Мнения: 682
Регистриран на: 17 Ное 2011 13:06
Местоположение: София

Re: 4x4, vsc, trc, вериги и всички други али бали - що е то

Мнение от Toyko » 29 Дек 2011 14:32

slowtraveler написа:Сега не се замислям - колата тръгва почти като на асфалт дори по лед. Теглих и други закъсали из канавките автомобили - сцеплението си е сериозно и няма никакъв проблем.
.
определено караш по екстремни маршрути, аз ако си купя 4ь4 ще се чувствам длъжен да отида в гората или планината :)
slowtraveler написа: - Безизходна ситуация няма, но не винаги измъкването е лесно:
имах предвид ситуации при които тия системи не помагат....
slowtraveler написа: Натискане на спирачката може да ви вкара в голям филм - може само едното колело да допре първоначално земята, и получило сцепление да ви завърти неконтролируемо.
това не го знаех явно подсъзнателно съм се справял без да правя простотии
slowtraveler написа: г) АБС помага за рязко намаляване на спирачния път особено на хлъзгаво (с едно изключение - рохкав дебел сняг). Но не е панацея,.
абс-а е голяма работа все пак, помагал ми е поне 10ина пъти като се заплесна да гледам по разни ....неща

вниманието е най-добрата система :)
в крайна сметка дилемата е - трябва ли да имаш две коли за вечен кеф - една лимузина и една уазка :) ?!? ...особено като нямаш пари за рейндж ровър :)

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6195
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 341 пъти
Получена  благодарност: 374 пъти

Re: 4x4, vsc, trc, вериги и всички други али бали - що е то

Мнение от slowtraveler » 29 Дек 2011 15:03

Toyko написа:...
в крайна сметка дилемата е - трябва ли да имаш две коли за вечен кеф - една лимузина и една уазка :) ?!? ...особено като нямаш пари за рейндж ровър :)
Трябва....
Изискванията за двата типа употреба на автомобила са коренно различни:
а) късоходови твърди окачвания, нисък център на тежестта (малък просвет) , голяма ширина на автомобила за по-рязко каране на асфалт и добра устойчивост и поведение в завой.
б) дългоходни меки окачвания, голям просвет (водещ до висок център на тежестта), по-малка ширина (за проходимост) за излизане из планините...
Няма как да съвместиш нещата в един автомобил.
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

muf
Мнения: 447
Регистриран на: 30 Окт 2009 22:59

Re: 4x4, vsc, trc, вериги и всички други али бали - що е то

Мнение от muf » 29 Дек 2011 16:43

slowtraveler написа: Трябва....
Изискванията за двата типа употреба на автомобила са коренно различни:
........................
Няма как да съвместиш нещата в един автомобил.
И аз стигнах до това заключение, придумах жената да наречем джипката да е нейна кола и сега всичко е Ок
Corolla 1.6 Dual VVTI 2008г
Rav 4 I 2.0 1998 г.

proscrip
Мнения: 373
Регистриран на: 26 Мар 2006 12:46
Местоположение: Варна

Re: 4x4, vsc, trc, вериги и всички други али бали - що е то

Мнение от proscrip » 30 Дек 2011 07:44

slowtraveler написа:
Toyko написа:...
в крайна сметка дилемата е - трябва ли да имаш две коли за вечен кеф - една лимузина и една уазка :) ?!? ...особено като нямаш пари за рейндж ровър :)
Трябва....
Изискванията за двата типа употреба на автомобила са коренно различни:
а) късоходови твърди окачвания, нисък център на тежестта (малък просвет) , голяма ширина на автомобила за по-рязко каране на асфалт и добра устойчивост и поведение в завой.
б) дългоходни меки окачвания, голям просвет (водещ до висок център на тежестта), по-малка ширина (за проходимост) за излизане из планините...
Няма как да съвместиш нещата в един автомобил.
Аз за това минах на субару с вентилатор преди 3-4 години cool.gif

Аватар
Toyko
Мнения: 682
Регистриран на: 17 Ное 2011 13:06
Местоположение: София

Мнение от Toyko » 30 Дек 2011 11:04

субару дизел ли ? много ми беше скъпо това, надявам се тойота да доизкупят акциите и да повтинее :) пък и малко да намалят разхода, че с това 4x4.....
изобщо що не земат да направят субару хибрид ? biggrin.gif biggrin.gif

между другото не знам защо в БГ няма СУВ хибриди? или аз не съм виждал да продават ?

Аватар
Владислав
Мнения: 670
Регистриран на: 23 Окт 2009 18:40
Местоположение: София,България

Мнение от Владислав » 30 Дек 2011 11:40

Продват се...Lexus RX 400h/450h.Догодина и RAV 4 HSD.А иначе съм мяркал доста Highlander-и Hybrid...Но те са си щатски.
Младежи,уважавайте старостта-тя е вашето бъдеще...

Toyota Corolla 2001 VVT-i 1.6

Аватар
Toyko
Мнения: 682
Регистриран на: 17 Ное 2011 13:06
Местоположение: София

Мнение от Toyko » 30 Дек 2011 12:54

добра новина е че ще има хибрид рав, иначе да - питах за европейски коли хибриди хмм

Аватар
djoni
Мнения: 47
Регистриран на: 09 Сеп 2008 20:34
Местоположение: Ихтиман

Мнение от djoni » 31 Дек 2011 01:27

Подкрепям колегата proscrip! И аз от година карам Легаси 2,0 автоматик. Зимата направо е кеф да се кара, ама и разхода си е разход... sad.gif Не е капризно от към зимни гуми, само дето с калпави гуми спира лошо, даже понякога въобще. laugh.gif Става и за нормално каране, става и за пързаляне - абе въобще много съм доволен от него! Има ли сняг, не минава ден без да изкарвам въжето и да вадя някой.
Относно системите за стабилност - бащата кара Приус II. Пробвах го на сняг доста добре се държи. Доста трудно се поднася задницата, но пък като изключиш тракшън контрола или там както го водят е голям кеф laugh.gif Рядко се случва да затъва някъде. С тая CVT кутия доста плавно потегля и без да превърта колелата.
'85 Toyota Corolla/AE80; 1.3 2A/
'07 Toyota Prius
'03 Toyota Corolla/Е12; 3ZZ-FE/

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6195
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 341 пъти
Получена  благодарност: 374 пъти

Мнение от slowtraveler » 31 Дек 2011 09:48

Спор няма, че 4х4 е добре особено зимата. Но в моя пост имах предвид и просвета...
Всеки един автомобил е толкова проходим и съответно - сигурен при зимни условия, колкото му е просвета. Независимо дали е 4х4 или 8х8.
Стъпи ли на пода - няма мърдане.
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
joro_206
Мнения: 231
Регистриран на: 20 Юни 2008 20:30
Местоположение: София

Мнение от joro_206 » 31 Дек 2011 15:50

4х4 безспорно е добре, но заслужава ли си за 2-3 пъти в годината , цяла година да го мъкнеш и да му плащаш горивото?

Текстилени вериги не съм пробвал.
Днеска пробвахме течните вериги.измъкнаха колата по един баир без проблем.
Според мен важни са гумите.
както каза колега просвета е от значение:
легне ли колата няма спасение.
Toyota Corolla Verso 1.8 VVTi 129к.с.
Toyota Avensis 2,2 D4D 150 k.c
RAV 4, 2,0 VVTI-150к.с.-газов инжекцион BRC

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Bing [Bot] и 7 госта