Мнение
от sluchaen_fen » 22 Юни 2006 20:07
Какво мисля за градски леки коли с ляв волан, предно предаване и напречен 4-цилиндров двигател?
Забелязал съм, че винаги скоростната кутия е от страната на водача при напречен двигател и предно предаване.
Предната част на колата е по-тежка от задната част. Когато на предните седалки има седнали водач и пътник до него - баланса е уравновесен. Малките градски коли се управляват от водач, който много често е сам в салона. Затова е по-рационално скоростната кутия да е от страната на водача. Двигателят е по-висок и по-тежък от скоростната кутия. При 4-цилиндровите напречни двигатели има място за акумулатора над скоростната кутия. Реда е ангренажен ремък - цилиндри - маховик - съединител - скорости с диференциал - акумулатор. При коли с десен волан забелязвам точно обратната последователност.
Почти винаги ел. табло е от страната на водача. Близостта на ел. табло и акумулатора е благоприятна от гледна точка на намаляване на загубите в ел. проводници.
Близостта на стартера и акумулатора е благоприятна от гледна точка на намаляване на загубите в съответните ел. проводници. Не случайно замасяването на двигателя е възможно най-близо до стартера. Пусковия ток на стартера е поне 100 Ампера. Зимата при стартиране със слаб акумулатор ще имаме огромна полза от къс дебел проводник с минимални загуби и подходящо замасяване.
Алтернатора подава малък зареждащ ток за акумулатора (примерно 1-6 Ампера). Значи имаме по-малки загуби в ел. проводници. Загубите в проводниците при зареждането на акумулатора са по-несъществени от загубите в проводниците на силните консуматори (фарове, вентилатор на парното, ел. отопление на задното стъкло и огледалата, задни стоп светлини и т.н.). Тук употребих думата "по-несъществени" от гледна точка на факта, че зареждането на акумулатора е с по-малък приоритет от някои основни консуматори на ток.
Масовия градски лек автомобил има повече практичност, отколкото супер прецизно балансиране на теглото, центъра на тежестта и др. Колата не е изтребител с 5-7 горивни резервоара, от които горивото се черпи последователно по схема заради баланса. Горивото на изтребителя тежи поне два пъти повече от собствената му маса.
Аналогично теглото на акумулатора е поне 50 пъти по-малко от багажа и пътниците (без водача).
Аналогично мобилния телефон в кобурчето на колана на панталона е много по-тежък от джобните монети. Затова никой не се замисля в кой джоб на панталона да си носи джобни монети от гледна точка на баланса. Важно е практичността и свободното (незаетото) място за монетите.
В крайна сметка акумулатора ще върши работа, ако е отляво, отдясно, по средата или в багажника. Където остане място за него. Ако има място на 2-3 места, ще се избере това място, което ще създаде най-много удобство за ел. инсталацията, за баланса и за монтаж-демонтажа.