Зарядна инфраструктура

Публикувай отговор
Hursa
Мнения: 4898
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 74 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от Hursa » 19 Апр 2022 18:33

► Виж съдържание
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

OVI
Мнения: 230
Регистриран на: 24 Яну 2022 22:06
Местоположение: Sofia
Автомобил: RAV4, MY2022, 2.5 HSD Luxury
Благодарил/а: 13 пъти
Получена  благодарност: 5 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от OVI » 19 Апр 2022 21:15

Hursa написа: 19 Апр 2022 18:33
► Виж съдържание
Офтопик
► Виж съдържание

Аватар
Filbor
Мнения: 1043
Регистриран на: 16 Окт 2014 15:39
Местоположение: Бургас - София
Автомобил: Renault Zoe Intens 2021, R135
Благодарил/а: 5 пъти
Получена  благодарност: 21 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от Filbor » 19 Апр 2022 22:45

OVI написа: 15 Апр 2022 23:28 Гледам, всички коментират и дават примери колко зарядни имало по трасето от София до Бургас, по магистралата. Само че, освен по този път коли се движат и по маршрута (примерно) Кулата-Доспат-Мадан-Златоград. Едно е да минеш 240 км. по магистрала Тракия, но същия пробег по горния маршрут едва ли ще мине само с едно зареждане. И изграждане на зарядни станции и съответните далекопроводи по планинските пътища е доста по тегаво, трудоемко и сложно.
В планинския преход с електричка се минават повече километри, отколкото с висока скорост по магистрала.
Ще мине без зареждане ако температурата не е много ниска:
Ако е с Рено Зои Р135, година 2020-
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 7cbe9f61e4
Тръгва се с 90% и се пристига с 29%. Но дори да не става, то по този маршрут има и зареждачки на Финес:
Прикачени файлове
Смолян-Пампорово.JPG
Смолян-Пампорово.JPG (21.48 KiB) Преглеждано 1248 пъти
08.2014-11.2021
Изображение

Аватар
Monster
Мнения: 331
Регистриран на: 09 Ное 2021 10:50
Местоположение: Sofia
Автомобил: Rav4 PHEV, Zoe ZE40
Благодарил/а: 80 пъти
Получена  благодарност: 76 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от Monster » 20 Апр 2022 05:41

OVI написа: 18 Апр 2022 20:29 Но ако през нощта се включат 2 милиона коли и харчат по 2 киловата всяка, това прави 4 гигавата мощност *допълнително* потребление към система, която знаем, че в студените нощи работи на 100% от капацитета си (около 8 гигавата налични *базови* мощности).
Т.е. ще имаме недостиг от 50% и в производствения, и в преносния капацитет, дори ако всички зареждат с минималната възможна мощност за максималното възможно време (10 часа).

Накратко - количеството електричество, нужно за всички коли, просто не може да бъде произведено и пренесено с текущите мощности!
Че сегашната инфраструктура не може да захрани всички ел. коли е повече от сигурно. Недостигът не само в България, но навсякъде се изчислява на около 50%, което е нещо колосално!
Не съм правил проучвания за налични мощности в България и на броя на колите в автопарка, но ще се базирам на споменатите числа. Въпросните 2 kW за бавно зареждане на електричка са ти колкото от една печка духалка. Всеки в момента си има партида от определени осигурените мощности (като част от въпросните 8 гигавата в страната) и дори и през зимата едва ли ги използва на 100% - все ще има за още една духалка да включиш. Отделно в тази партида е сметната и готварската печка, която харчи бая, а през нощта, когато ще зареждаш колата, тя няма да е включена. Кое колко харчи го гледах тук. Сметките спокойно ще си излязат дори и със зареждане от обикновен контакт на 3.3 kW (каквото е зарядното за Rav4 PHEV например).

Може би по-сериозен е въпросът ако всички започнат да се отопляват на ток вместо на горива, макар че и сега доста хора се отопляват с климатици. В нашия блок сме спряли парното, понеже е безумно скъпо и с климатици излиза в пъти по-евтино. За хората с къщи има добри решения с термопомпи на ток. И преди години имаше хора, които обясняваха колко е скъпо да сложиш изолация и да смениш дограмата и предпочитаха да си плащат скъпите сметки и да стоят на студено. Истината е, че инвестицията в добра изолация се избива в рамките на години и хем ти е по-топло, хем харчиш по-малко енергия. В момента покривите на сградите в България масово са голи и поставянето на такива фотоволтаични системи е добра възможност за подпомагане на енергийните нужди. Въпрос на сметки е колко енергия да се складира в акумулаторни батерии за облачни дни и колко от неизползваната енергия да се връща към електроразпределителната мрежа. За къща едно добре пресметнато такова решение може да постигне почти пълна автономност на домакинството. За блокове няма да се получи това тъй като толкова народ накачулен един върху друг няма как да се задоволи с площта на покрива. И все пак би било добре да се ползват всички възмощни площи в градовете за такива цели дори само за връщане на енергията към мрежата. Единственото предимство при блоковете е, че външните стени са по-малък процент и съседите се топлят взаимно между етажите, което води до по-малки енергийни разходи.

Дори да трябва да се вдигнат електрическите мощностите в страната с 50% това няма да трябва да се случи в рамките на година, а поне на едно десетилетие (по-вероятно и повече от едно). Първо, че масово минаване на електрически коли няма да започне от днес, а най-рано след 5 години, когато евентуално ще има гъста мрежа от зарядни в нашия регион. Второ, че масово минаване означава закупуване на нови автомобили, а в България се купуват между 20-30 хиляди такива на година. За да се подмени въпросният автопарк от 2 милиона автомобила ще отнеме не малко време. Ако се отчете и консервативното мислене у нас - още дълго време ще има "нов внос" на ДВГ коли от Европа и може да сте спокойни, че ние последни ще сме си обновили автопарка с електрички. Аз за себе си не съм убеден, че ще доживея момента, в който целият автопарк е с електрически коли, но може би моите деца, които са току-що родени, ще живеят в такива времена.

Относно инфлацията - единственият ефективен начин да се бори е с "работа, работа, работа" (да не се бърка с политически лозунг :) ). Както по време на пандемията имаше хора, които си намериха бързо ниша да шият маски и продават "шлемове", така и сега по-предприемчивите ще намерят как да се включат в пазара със софтуерни и хардуерни решения за електромобилност и зелена енергия. За да се случи такъв бърз и масов преход към нови технологични решения ще са нужни доста хора за реализацията на плановете в някакви срокове. Според мен е много по-добре тези пари да се завъртят във вътрешния пазар на всяка от членките на ЕС, отколкото да продължат да се наливат към руснаци и арабели. Както всяка инвестиция, нормално е да отнеме някакво време, за да се изплати, но в средносрочен план това ще осигури по-добра независимост от чужди държави за нашите пари.

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от slowtraveler » 20 Апр 2022 11:05

Monster написа: 20 Апр 2022 05:41 Според мен е много по-добре тези пари да се завъртят във вътрешния пазар на всяка от членките на ЕС, отколкото да продължат да се наливат към руснаци и арабели.
И към щатите... Обаче това просто ще измени 'наливането на пари' към китайците...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

OVI
Мнения: 230
Регистриран на: 24 Яну 2022 22:06
Местоположение: Sofia
Автомобил: RAV4, MY2022, 2.5 HSD Luxury
Благодарил/а: 13 пъти
Получена  благодарност: 5 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от OVI » 20 Апр 2022 11:07

Monster написа: 20 Апр 2022 05:41 Сметките спокойно ще си излязат дори и със зареждане от обикновен контакт на 3.3 kW (каквото е зарядното за Rav4 PHEV например).
Умишлено подчертах още в първото изречение, че сметките ми са много на ангро, и нямам претенции за точност и вземане предвид на редица параметри. Въпреки това не са и съвсем без никакъв базис.

Като добра отправна точка вземам сайта на Електроенергийният системен оператор (ЕСО https://www.eso.bg/index.php). Там имаш в реално време текущото потребление. Малко по-надолу в сайта има връзка "статистическа книжка", където пък имаш агрегирани данни за минали периоди, за съжаление, не много близки, примерно в момента най-близко назад можеш да видиш за 2020 година- общо инсталирани мощности, генерация, потребление и т.н.

Инсталираната мощност е към 12GW, но разполагаемата е 9GW, като се приспаднат тези, на които не може да се разчита, че ще ги има - не можеш да си сигурен, че едновременно ще грее слънце, ще духа вятър и всички язовири ще са пълни до горе. Т.е. със 100%-ова увереност можеш да разчиташ само на тези 9 гигавата, които за това се наричат *базови мощности*. Потреблението миналата зима достигна 7.4 гигавата. Т.е. резервата е 1.6 гигавата. Софийската топлофикация е 3 гигавата. Ако в София заради авария спре топлоподаването, всички останали резервни мощности ще могат да покрият едва половината от нужната енергия - това при сегашния профил на потребление. Или пък един блок в Козлодуй да спре за планов ремонт + авария в ТЕЦ Варна и сме готови.
Освен това в следващите години е предвидено да излизат от употреба мощности, защото централите остаряват и си имат ресурс. Няма как да се спират стари без на тяхно място да се строят нови. Пак да подчертая- БАЗОВИ мощности, а не перки и огледала (фотоволтаици). Планираните за извеждане от експлоатация един куп отоплителни мощности, са всички до един въглищни парогенератори, включително заводските, и освен ток, през половината от годината подават и топлина. Част от тази отоплителна мощност ще бъде заместена с електрическа.

Т.е., дори към днешна дата, ние сме в схема, която все още покрива константното потребление, но практически няма резерв. Освен това, колкото е важен минимумът в най-ниското натоварване, толкова е важен и максимумът в период на най-голямо натоварване. Средата на април не е периодът с най-голямо натоварване. В средата на януари цялата тази графика ще е с 2-2.5 гигавата нагоре, при работещи топлофикации. А максимумите не могат да се осигурят от ВЕИ - за тях си трябват базови мощности. През нощта на 20-ти януари, когато навън стане -20, няма да работят нито вятърните, нито слънчевите, нито водните. Средното потребление и производство от ВЕИ е без значение - важно е максимът на потреблението при минимума на производството. В момента този минимум, който трябва да се осигури от АЕЦ и ТЕЦ (вкл. студения резер) е максимум 9 гигавата. Ако нищо не се промени (т.е. ако направим логическата грешка да разсъждаваме статично), ще ги имаме. Но сме на ръба. Но само една топлофикация да спре, вече няма да имаме базова мощност, за да я компенсираме.


Зелената енергия: супер. Ама нощем не работи. Не можем да си захранваме електрическите крушки чрез слънчеви батерии. Че е скъпа е ясно на всички, но допълнително трябва да се оцени фактът, че за всеки мегават слънчева или вятърна мощност, трябва да се предвиди още един бездействащ мегават от някаква друга *базова* централа. Този бездействащ мегават ще струва почти толкова, колкото и ако не бездействаше. Няма значение дали през една водна електроцентрала тече вода или не тече, нейните разходи са еднакви. Топлоцентралите пък не могат да бъдат палени и гасени като електрическа крушка - минават дни, докато водата в котлите се затопли. Еднствено газовите електроцентрали могат да се палят бързо, защото изгорелите газове директно въртят турбината - като в двигател на самолет. Лошото при тях е ниският КПД - около 35%. Това означава, че резервните мегавати, които ще компенсират скритото слънце или утихналия вятър, ще са много скъпи по две причини - ще трябва да им се заплащат разходите дори когато не произвеждат нищо, а когато го произвеждат, ще хабят повече гориво, което също не е евтино (това не важи за паро-газовите, които имат по-голям КПД, но те също не могат да се палят и гасят бързо и не стават за резервни). Следователно зелената енергия е хем скъпа, хем екологичният ефект не е ясен заради по-голямото замърсяване от резервната мощност. Т.е. ако денем се произвежда 1 мегават от слънце, а нощем - от газ с газова турбина, то това може да се окаже по-замърсяващо, отколкото ако през целия ден се произвеждаше само от газ, но в топлоцентрала. Има само една причина Европа да настоява за голям дял на възобновяемите източници и тя не е екологична, а политическа - като се намали потреблението на нефт и газ, ще се намали тяхната цена и политическата ни зависимост от Русия, Северна Африка и Близкия изток. Европа не може да си позволи да е заложник на тоталитарни режими, а по някакво "случайно" съвпадение, съществуват съмнения за демократичността на абсолютно всички държави, от които се внася нефт и газ ...

За акумулиране на произведената от ВЕИ ел.енргия по-добре да не отваряме тема. Може да върши работа за ограничени случаи (къща, магазин, малък обект), но скалирането в мащаб 1 към милион е и логически, и фактически грешно и невъзможно *днес*. Да не говорим колко става себестойността на цялата идея за "евтин", зелен ток. Дори и днес, много по-евтино е да си купиш тока, вместо да търсиш начин да го съхраняваш, за да го ползваш после, когато няма слънце или вятър.

Стана пак голям ферман, ама ме настъпваш по болния мазол...

Hursa
Мнения: 4898
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 74 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от Hursa » 12 Май 2022 20:27

Monster написа: 20 Апр 2022 05:41 В момента покривите на сградите в България масово са голи и поставянето на такива фотоволтаични системи е добра възможност за подпомагане на енергийните нужди. Въпрос на сметки е колко енергия да се складира в акумулаторни батерии за облачни дни и колко от неизползваната енергия да се връща към електроразпределителната мрежа.
Въпрос на сметки, но сметките не излизат. 2 кВт - колкото една духалка smile.gif
Ако го сметнем във "фотосолари" (грубо и оценъчно) това са около 35 кв м фотосолари. И това само, за зареждането на стотина километра пробег при среден за страната ни ден (за цял ден). И това, ако дворът или покривът позволяват монтаж с подходящото южно разположение и монтаж с оптимален ъгъл на панелите за нашата страна. Едно много скромно домакинство потребява около 30 кВт за денонощие. Ако искаме да задоволим такова домакинство са нужни са над 50 кв м панели. (Ако панелите не можем да ги разположим в един ред или покрива не е с достатъчен по площ скат - то необходимата за разполагането им площ евентуално трябва да нарасне с около 50% за да се избегне взаимното им засенчване.) Но това, ако предположим, че можем да акумулираме достатъчно през деня, за да ползваме акумулираното - вечерта, нощта, сутринта. За да зареждаме и електричката трябва да инсталираме значително повече панели от колкото е нужно дори на скромно домакинство.
Но това е само за „осреднено” слънцегреене. Т. е. зимата - когато потреблението е значително по-голямо, а слънцегреенето в пъти по-слабо (много по-къс ден, „ниско” слънце, многократно по-често е облачно или мъгливо, евентуално панелите покрити със сняг или конденз рано сутрин) - повечето време не само няма да можем да зареждаме електричката от фотосоларите, а и ще мръзнем "яко", ако разчитаме само на тях (въпреки увеличеният им брой). Но за сметка на това - лятото ще имаме излишък smile.gif
Та ако сте такова скромно домакинство, с електричка - ще трябва да намерите подходящо място, къде да инсталирате тия 85 кв. м панели. Е не само панелите, а и доста съпътстващо и относително скъпо оборудване. А ако действително желаете да ползвате генерираното и през нощта - то инвестицията трябва да нарасне многократно, в пъти – за акумулаторите (и тяхното съпътстващо оборудване).
Може да се сметне - дали някога ще се „изплати” дори при сегашните цени на "не битова" ел енергия и сегашните цени на горивата (т. е. дали ще се изплати съвсем частично преди панелите и акумулаторите станат за смяна).
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
biro
Мнения: 2628
Регистриран на: 31 Мар 2013 11:21
Местоположение: Русе
Благодарил/а: 3 пъти
Получена  благодарност: 60 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от biro » 12 Май 2022 21:21

Много са ти грешни сметките.
C-HR 1.8 Hybrid 122к.с. 2ZR-FXE 2017 Classy LED

centil
Мнения: 934
Регистриран на: 20 Авг 2016 11:13
Местоположение: Germany
Получена  благодарност: 18 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от centil » 12 Май 2022 21:25

Hursa написа: 12 Май 2022 20:27 Ако го сметнем във "фотосолари" (грубо и оценъчно) това са около 35 кв м фотосолари. И това само, за зареждането на стотина километра пробег при среден за страната ни ден (за цял ден). И това, ако дворът или покривът позволяват монтаж с подходящото южно разположение и монтаж с оптимален ъгъл на панелите за нашата страна. Едно много скромно домакинство потребява около 30 кВт за денонощие.
Може ли да разгърнеш твоите сметки малко по-подробно?
Предполагам, че допускаш няколко грешки.
Потребление от 30kW/24h е адски много за моите представи. Това са почти 11000kW/год, а съгласно данните в Германия едно четиричленно семейство използва около 5000kW/год.
Strom.jpg
Strom.jpg (57.26 KiB) Преглеждано 751 пъти
Изображение
Yaris XP13 1NZ-FXE - ex
Yaris XP21 M15A-FXE

Hursa
Мнения: 4898
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 74 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от Hursa » 12 Май 2022 21:34

Може би имат предвид само ел енергията консумирана от домакинството.
(Доста косвено е, но може да се оцени, поне за щатите.)
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

centil
Мнения: 934
Регистриран на: 20 Авг 2016 11:13
Местоположение: Germany
Получена  благодарност: 18 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от centil » 12 Май 2022 22:32

Може би не си прочел или разбрал целия текст!?
The average energy needs of a U.S. household is a 6.62-kW solar system to match the 9,000 kWh of average energy usage by U.S. households each year.
Вече са налични достатъчно он-лайн калкулатори, които смятат броя на панелите и големината на батерията в зависимост от потреблението на ток за година, разположението на покрива (изток,, запад, юг) и т.н. Към момента финансово най-изгодното решение е с около 78-82% "собствено" производство. Известни количества ток се купуват през зимните 3-4 месеца, когато слънцестоенето е кратко, а през лятото се "продава" електроенергия, когато има свръхпроизводство.
Изображение
Yaris XP13 1NZ-FXE - ex
Yaris XP21 M15A-FXE

Hursa
Мнения: 4898
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 74 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от Hursa » 12 Май 2022 23:33

Нека е така. Но като се сметне за България. И най-вече, че се купуват по-евтините слънчеви панели. Ще се получи долу горе квадратурата, която бях написал smile.gif
Освен това - в цитираното изречение се говори за солар, но не и за акумулиране. А слънцето грее само през деня.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

centil
Мнения: 934
Регистриран на: 20 Авг 2016 11:13
Местоположение: Germany
Получена  благодарност: 18 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от centil » 13 Май 2022 08:25

Hursa написа: 12 Май 2022 23:33 Освен това - в цитираното изречение се говори за солар, но не и за акумулиране. А слънцето грее само през деня.
Целият текст е насочен единствено към производство на енергия, но не и за нейното съхранение.

Аз предполагам, че в бъдеще е-колите може да изпълняват и подобна роля. IONIQ 5 може захранва едно домакинство с до 3,6kW.
Изображение
Yaris XP13 1NZ-FXE - ex
Yaris XP21 M15A-FXE

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от slowtraveler » 13 Май 2022 09:10

Сметките съвсем не са чак толкова грешни - гледам си последната фактура - около 900кВтч за месеца.....
Нощем слънцето спря да грее фотосоларите преди няколко години (който е в темата - знае :) )...
Т.е. за да си заредиш колата вкъщи трябва акумулаторно съхранение със сериозни загуби и трансформация..
В домакинство доста често са два автомобила.... Абе нещата не са розови :)
Чакаме хиперкондензаторите да достигнат батериите - тогава ще може да се говори за съхранение... Просто иначе работата е все едно да се опитваме да съхраняваме вода в пробита бутилка...
Да, идеята за споделяне на енергията вече я има в производство (телефона ми може да си сподели енергията с друг телефон или часовник), ама загубите съвсем не са за пренебрегване...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

centil
Мнения: 934
Регистриран на: 20 Авг 2016 11:13
Местоположение: Germany
Получена  благодарност: 18 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от centil » 13 Май 2022 10:15

Докато някои се опитват да обясняват как нещо не може да стане, то други го правят..

10kW PV система + 11kWh Батерия за общо 6700€


После добавя още батерии и вече акумулира 22kWh


И всичко това води до сметка за ток от 8€ през месец март при отопление с климатици от ток "собствено производство".


Панелите са монтирано на 0°, което не е оптимално.

Който се интересува може да си пусне субтитри и автоматичен превод на желан от него език. Човека обяснява доста добре, като е дал и информация как и за колко е закупил оборудването директно от Китай.
Изображение
Yaris XP13 1NZ-FXE - ex
Yaris XP21 M15A-FXE

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 4 госта