Зарядна инфраструктура

Публикувай отговор
Hursa
Мнения: 4898
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 74 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от Hursa » 14 Май 2022 23:40

► Виж съдържание
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

OVI
Мнения: 230
Регистриран на: 24 Яну 2022 22:06
Местоположение: Sofia
Автомобил: RAV4, MY2022, 2.5 HSD Luxury
Благодарил/а: 13 пъти
Получена  благодарност: 5 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от OVI » 15 Май 2022 01:58

centil написа: 14 Май 2022 23:09 Може ли източник на тези данни.
В сайта на ЕСО- "статистическа книжка". Данните за за 2020 като последна година. Това, което вие сте посочил е произведената енергия, а не инсталираните мощности.

Аз последно търсих информация 2021 година, и доста рових за да си я събера и обобщя. Бях свалил един доклад на М-во на енергетиката, където имаше хубави таблици, но трябва да го намеря.

В сайта на НСИ - в момента намирам само данни за произведената енергия (всякакви сечения), но не за генериращите мощности. Все пак те са относително статична величина, с малка динамика.

В различни сайтове, вкл. на европейските институции, но там, както казват по нашия край "котка ако си загуби котенцата- няма да може да ги намери", едвам се ориентирам.

OVI
Мнения: 230
Регистриран на: 24 Яну 2022 22:06
Местоположение: Sofia
Автомобил: RAV4, MY2022, 2.5 HSD Luxury
Благодарил/а: 13 пъти
Получена  благодарност: 5 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от OVI » 15 Май 2022 02:04

centil написа: 14 Май 2022 23:09 ролята на силовите кондензатори в подстанциите
Те не са ли за "оправяне" на cos(ф)?

Не съм виждал в подстанциите, но по заводите на времето, имаше такива блокове с кондензатори, с които влияеха на реактивната енергия- повечето ел.машини внасяха индуктивност...

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от slowtraveler » 15 Май 2022 08:17

OVI написа: 14 Май 2022 19:41 новите, чакащи присъединяване 12 гигавата ВЕИ
Ако имаш предвид подалите документи - умножи по две :whistle:
Но това са все още само проекти...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

centil
Мнения: 934
Регистриран на: 20 Авг 2016 11:13
Местоположение: Germany
Получена  благодарност: 18 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от centil » 15 Май 2022 09:03

OVI написа: 15 Май 2022 01:58 В сайта на ЕСО- "статистическа книжка". Данните за за 2020 като последна година. Това, което вие сте посочил е произведената енергия, а не инсталираните мощности.
Посочил съм произведената енергия, защото само тя има отншение към енергийния баланс. Аз вкъщи може да имам инсталирани консуматори за над 100kW, но максиналната ми консумирана енергия едновременно не е над 7-8kWh.

Благодаря за документа! В него ясно се вижда, че изменения от около 1 000MW не влияят чак толкова негативно на енергийния баланс и реципрочно са били изключени много по-малки други мощности (ТЕЦ+ВЕЦ) - виж "Брутни часови работни мощности по типове централи за деня с най-висок дял на ВЕИ (17,41 %) в общото брутно дневно електропроизводство - 12 май 2020 г."
Pic1.jpg
Pic1.jpg (100.05 KiB) Преглеждано 980 пъти
При "отпадане" на мощности от ВЕИ (ВЯЕЦ+ФЕЦ - виж следващата графика) към 18:00, с мощности главно от ВЕЦ е имало компенсиране.
OVI написа: 15 Май 2022 02:04
centil написа: 14 Май 2022 23:09 ролята на силовите кондензатори в подстанциите
Те не са ли за "оправяне" на cos(ф)?

Не съм виждал в подстанциите, но по заводите на времето, имаше такива блокове с кондензатори, с които влияеха на реактивната енергия- повечето ел.машини внасяха индуктивност...
Да, за "оправяне" на cos(ф) са. Има ги както по заводите, така и в подстанциите. На мен даже не ми е известна подстанция без силови кондензатори. Но когато се включват/изключват мощности в преносната мрежа е желателно cos(ф) да е най-близко до 1.
Когато в 17:00 часа се включат 10 000 готварски печки, за да се приготви вечеря, и 10 000 бойлера е едно, а съвсем друго е да се включат 20 000 климатика. В едниния случай може първо да се наложи да се "изключват" силови кондензатори, а в другия да се "включват" още силови кондензатори преди въвеждане/извеждане на мощности.
Изображение
Yaris XP13 1NZ-FXE - ex
Yaris XP21 M15A-FXE

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от slowtraveler » 15 Май 2022 09:20

centil, имам близък приятел в тези структури... Още преди години поради отпадане на някои сериозни базови мощности се налагаше силово изключване на фотоволтаични масиви заради разбалансиране на системата.. Няма никакъв проблем да изключиш например фотоволтаик или вятърна станция... Но базовите мощности си искат равномерно натоварване и са доста по-инертни.. Затова и са базови - тези, на които да стъпят другите...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

centil
Мнения: 934
Регистриран на: 20 Авг 2016 11:13
Местоположение: Germany
Получена  благодарност: 18 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от centil » 15 Май 2022 10:53

Напълно е нормално, както има включване/изключване на базови мощности, така трябва да има и подобно за фотоволтаични масиви. Но това се е налагало "поради отпадане на някои сериозни базови мощности". Значи ако има подобаваща грижа за сериозните базови мощности, то няма да има чак такъв проблем. Проблема е безхаберието при отговорните органи.
Примера от показаната графика от 12.05.2020 е показателен. При намаляване на базови мощности на ТЕЦ и увеличаване на базови мощности от ВЕЦ/ПАВЕЦ, би могло да се използва и повече енергия от ВЕИ и да се компенсира с ВЕЦ/ПАВЕЦ.

Само че аз отново ще повторя, че цялата тема тръгна от потребление на единично домакинство, PV за едно домакинство с голяма част собствена употреба, мина през "централи"от 30kW (главно за продажба) и сега вече се намесват фотоволтаични масиви.
Ако има проблеми с фотоволтаични масиви - нека да ги решат на ниво фотоволтаични масиви.
Ако има проблем с "централи"от 30kW (главно за продажба) - нека ги решат с регулации на ниво ВЕИ до 30kW.
Ако има проблемите са с базови мощности, то нека съответните органи да ги решат.

Затова и ще се повторя:
centil написа: 13 Май 2022 10:15 Докато някои се опитват да обясняват как нещо не може да стане, то други го правят..
Изображение
Yaris XP13 1NZ-FXE - ex
Yaris XP21 M15A-FXE

Hursa
Мнения: 4898
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 74 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от Hursa » 15 Май 2022 13:06

► Виж съдържание
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от slowtraveler » 15 Май 2022 13:17

centil написа: 15 Май 2022 10:53 цялата тема тръгна от потребление на единично домакинство
Така е, и точно затова споменах, че трудно и невъзможно е да 'покриеш' едни 30-50кВтч за денонощие с някакви си 10Квт панели, които за домакинство също не са малък разход и място...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

centil
Мнения: 934
Регистриран на: 20 Авг 2016 11:13
Местоположение: Germany
Получена  благодарност: 18 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от centil » 15 Май 2022 13:39

slowtraveler написа: 15 Май 2022 13:17
centil написа: 15 Май 2022 10:53 цялата тема тръгна от потребление на единично домакинство
Така е, и точно затова споменах, че трудно и невъзможно е да 'покриеш' едни 30-50кВтч за денонощие с някакви си 10Квт панели, които за домакинство също не са малък разход и място...
Посочените от теб 30-50кВтч за денонощие са по-скоро изключеие, отколкото правило. Средностатистически едно четиричленно семейство в Германия (нямам данни за България) използва по около 15кВч/ден. Едно двучленно (като твоето, доколкото съм запознат) е около 10кВч/ден. Моето семейство използва около 20% по-малко от средностатичтическото немско семейство.

Използвайки https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/#PVP
направих проверка колко енергия може да се получи от инсталирани 10kWp в с.Приселци (област Варна), насочени на юг на покрив с наклон 33°и при 20% загуба
10kWp.jpg
10kWp.jpg (200.35 KiB) Преглеждано 950 пъти
PVdata_43.111_27.825_undefined_crystSi_10kWp_20_33deg_0deg_L.png
PVdata_43.111_27.825_undefined_crystSi_10kWp_20_33deg_0deg_L.png (61.2 KiB) Преглеждано 950 пъти
Изображение
Yaris XP13 1NZ-FXE - ex
Yaris XP21 M15A-FXE

centil
Мнения: 934
Регистриран на: 20 Авг 2016 11:13
Местоположение: Germany
Получена  благодарност: 18 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от centil » 15 Май 2022 13:48

Hursa написа: 15 Май 2022 13:06 Взели сте за пример слънчев ден в средата на май.
Използвал съм ден и месец, който е посочен в "статистическа книжка" от сайта на ЕСО. Това е денят, който е най-неблагоприятен от гледна точка на енергийния баланс. Ако намерите данни за друг ден, то може да ги публикувате и да ги обсъдим. Аз нямам достъп до такава информация в момента, а и честно казано не ми се търси.
Hursa написа: 15 Май 2022 13:06 Разбира се енергосистемата ни (за сега) може да покрива изменения от 1000 МВт (това е изменението по денонощния график на потребление), дори повече от 2000 и го прави.
Има ли или няма тогава проблем? Ако сега няма, а в бъдеще ще има, то кога ще е този момент? Какво може да се направи, за да се избегне подобен проблем? Какво се прави към днешна дата? Какво е направено до сега?
Изображение
Yaris XP13 1NZ-FXE - ex
Yaris XP21 M15A-FXE

Hursa
Мнения: 4898
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 74 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от Hursa » 15 Май 2022 14:32

Защо да е най-неблагоприятен - ден в средата на май? Нито пиковете са високи, нито общото потребление е близко до максималното, нито разликата в потреблението между деня и нощта е близка до максималната.
Засега няма, поне по отношение на балансирането особени затруднения. Но за в бъдеще, ако заменят ТЕЦ с ВЕИ - мисля, че ще има. Вижте - дори в благоприятен месец по отношение на ВЕЦ (а те се считат за най-подходящи за покриване на пиковете и за аварийно резервиране) - ТЕЦовете пак участват. Какво да се направи - не съм специалист - но според мен, за нашата енергосистема е нужен поне още един ядрен енергоблок. И е нужно да бъде регламентирано участието (ограничено участие) на такива блокове в т. н. "първично" регулиране на честотата. Просто защото няма сега по добра алтернатива. ВЕЦовете са много подходящи в това отношение - но няма къде да изградим други достатъчно мощни. Нашата система е много облагодетелствана от ПАВЕЦ "Чаира", много мощен за нашата система, дано го оправят (и дали не е съботиран), но ако се изведат ТЕЦ и се изгради трети ядрен енергоблок няма да е достъчен (според мен, особено при голямо количество ВЕИ). Но дали можем да изградим втори подобен. Батерии - вижте опита на Австралия, само със 100 МВтч (а това е над 73 пъти по-малко от "нашия" ПАВЕЦ) от която практически никога не използват повече от 70% от капацитета и.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

centil
Мнения: 934
Регистриран на: 20 Авг 2016 11:13
Местоположение: Germany
Получена  благодарност: 18 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от centil » 15 Май 2022 14:40

Hursa написа: 15 Май 2022 14:32 Защо да е най-неблагоприятен - ден в средата на май?
Най-неблагоприятен в смисъл, че през него ден е произведена най-много енергия от ВЕИ. Нали и Вие твърдите, че колко повече енергия се произвежда и в последствие отпада от ВЕИ, толкова по-зле за енергийния баланс. А дали този ден ще се падне през май, юни или някой друг месец - според мен няма огромно значение.
Изображение
Yaris XP13 1NZ-FXE - ex
Yaris XP21 M15A-FXE

Hursa
Мнения: 4898
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 74 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от Hursa » 15 Май 2022 14:49

Произведено е много от ВЕИ, но да е покривана голяма част от територията от облаци за част от деня. И след като пиковете в потреблението не са високи, след като производството от тях падне - ясно е, че при относително не голям процент такива мощности - няма да има особени затруднения. И да не се забравя - това което посочихте, че дефицита е покрит до много голяма степен от ВЕЦ, пълните за сега язовири.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

centil
Мнения: 934
Регистриран на: 20 Авг 2016 11:13
Местоположение: Germany
Получена  благодарност: 18 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от centil » 15 Май 2022 15:02

Когато язовирите на ВЕЦ-овете са празни, то могат да се използват ПАВЕЦ, които като влязат в режим на производство и осигуряват до 1 399 MW мощност, от които 864 MW от ПАВЕЦ Чаира, 375 MW от ПАВЕЦ Белмекен и 160 MW от ПАВЕЦ Орфей.
Изображение
Yaris XP13 1NZ-FXE - ex
Yaris XP21 M15A-FXE

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 3 госта