Зарядна инфраструктура

Публикувай отговор
OVI
Мнения: 230
Регистриран на: 24 Яну 2022 22:06
Местоположение: Sofia
Автомобил: RAV4, MY2022, 2.5 HSD Luxury
Благодарил/а: 13 пъти
Получена  благодарност: 5 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от OVI » 15 Май 2022 15:09

centil написа: 15 Май 2022 09:03 В него ясно се вижда, че изменения от около 1 000MW не влияят чак толкова негативно
Имах възможност да споделя, че кой какво прави със собствените си пари, за собствена генерация и консумация си е съвсем ОК. Писах, а и Hursa също, както и slow, че за разлика от ВЕИ генерациите, базовите мощности могат да осигурят непрекъснатост на подаването на енергия независимо от променливи фактори като времето.

ВЕИ не са зло, не ми е това тезата. Нека ги има.
Но тъй като и исторически и технологично те са се появили след изграждането на конвенционалните базови генерации, тяхното вписване в картинката ще може да стане при съобразяване с наличните условия. Слабостите им са ясни, и никой все още няма адекватно (разбирай сигурно, надеждно и евтино) решение за тях. Натискът за въвеждането им е твърде много политизиран, като той върви така да се каже двупосочно- включвайте повече ВЕИ, махайте въглищни. Което намирам за опасно!

Всяко нещо с времето си! (сори, трябва да излизам, после може да допиша каквото си бях наумил).

Hursa
Мнения: 4897
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 73 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от Hursa » 15 Май 2022 15:10

За съжаление не знам капацитета на другите две споменати, а той е не по-маловажен от мощността. Не съм се интересувал.
пс В помпен режим ги дават доста по маломощни. Може би са до голяма степен ВЕЦ.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

OVI
Мнения: 230
Регистриран на: 24 Яну 2022 22:06
Местоположение: Sofia
Автомобил: RAV4, MY2022, 2.5 HSD Luxury
Благодарил/а: 13 пъти
Получена  благодарност: 5 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от OVI » 15 Май 2022 15:35

centil написа: 15 Май 2022 15:02 то могат да се използват ПАВЕЦ
Не знам дали си в течение на събитията, но ПАВЕЦ "Чаира" е извън строя от няколко месеца. Всъщност от доста по-дълго време, защото беше в ремонт и разширяване в продължение на години (и работеше с 10% от възможностите си), но след уж завършените ремонтни дейности, при тестовия пуск го повредиха, тотално. Говори се, че пораженията са толкова сериозни, че на практика ако искаме някога да заработи, почти цялата железария от вътре трябва да бъде изхвърлена, и построена наново. Преди седмица и последната турбина е била спряна, защото и е било време, а и е дала индикации за проблеми.

А извън тези "дреболии":
ПАВЕЦ НЕ Е базова мощност! Той е т.нар. дневен изравнител за базови мощности, а не генератор- заглажда графиката между генерирана и консумирана мощност в рамките на деня. В онази графика, която беше посочил, той е в графата ВЕЦ, с които се маневрира при нужда от баланс, в момент на върхово производство от слънце и вятър.

Преди ремонта Чаира можеше да работи до 8 часа с мощност 800 мегавата, след което трябва да се пълни 11 часа с мощност 700 мегавата (толкова е капациета на помпите). След ремонта трябваше да работи двойно повече и това е.
В момента е дневен изравнител, ще стане седмичен, но това е максимумът, защото няма друго място на балканския полуостров с два километра денивелация между два язовира, а на тази каскада това ще му е максималното увеличаване на обема.

Но както казах, там сме пак в първи клас, и за следващите 5 години (свръх консервативна оценка)- все едно го няма.
Иначе той е перфектната батерия, която ДОКАЗАНО работи, за разлика от грандиозните глупости, заложени в плана за възстановяване и развитие. Милиарди са предвидени да се загробят в някакви проекти за батерии, и !нито лев! за ПАВЕЦ. Политика...

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от slowtraveler » 15 Май 2022 16:20

centil, какво виждаме на твоята 'графика' - 10kWp са напълно недостатъчни...
Шест месеца от годината ще страдаш от сериозен недостиг на ток...
Средната месечна консумация за последните 11г ми е 833кВтч/месечно... Като логично по-голямото натоварване е зимата - пикове около 1600-1700кВтч/месечно (т.е. по твоите сметки и с 30kWp трудно бих покрил разхода)... Минимум лятото - юни - септември около 600-700кВтч/месечно.. Това - без ел-автомобил и нужда от зареждането му...
С такъв автомобил вероятно резултатът би бил двоен...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

OVI
Мнения: 230
Регистриран на: 24 Яну 2022 22:06
Местоположение: Sofia
Автомобил: RAV4, MY2022, 2.5 HSD Luxury
Благодарил/а: 13 пъти
Получена  благодарност: 5 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от OVI » 15 Май 2022 17:31

centil написа: 15 Май 2022 13:48 Има ли или няма тогава проблем? Ако сега няма, а в бъдеще ще има, то кога ще е този момент?
Този момент ще се появи, когато генерираната енергия от ВЕИ нарастне до нива, когато няма да може да бъде подпряна от базова.

Към днешна дата, в България, има инсталирани и работещи базови генерации с мощност 9 гигавата- АЕЦ и ТЕЦ-ове. Теоретично, и до много голяма степен и на практика, те могат да осигурят тези 9 гигавата целогодишно. Има и сумарно 3 гигавата генерация от ВЕИ- ВяЕЦ, ФЕЦ, ВЕЦ. Тези мощности обаче не са перманентни. Може да произвеждат, но може да не произвеждат ток.
От другата страна- консумацията на годишна база, се движи между 3 и 8 гигавата.

ТЕЦ-овете не могат да бъдат пускани и спирани бързо (инертни са), за това и те се вкарват в някакъв режим, и маневрите с тях са плавни. За АЕЦ е ясно.

Ако 3-те гигавата ВЕИ изчезнат, енергийната система (за момента) пак ще се справи. То така или иначе точно в моментите (дни и месеци), когато има върхово потребление (зимата, с пик средата на януари, обикновено), ВЕИ-тата са в "зимен сън", и само конвенционалните генерации покриват цялото потребление.

В тези условия диспечерите се справят с баланса.

Проблем би настъпил, ако към мрежата се включат много повече генерации, които не са с постоянен характер.
Пример:
Нека към наличните 3 гигавата добавим още 5 гигавата ВЕИ, за да станат общо 8 гигавата. Времето е перфектно, слънце грее, вятър духа, и имаме яко производство. За съжаление обаче, не можем да разчитаме само и изцяло на тези 8 гигавата от ВЕИ. Първо, защото слънцето грее пряко сили 6 часа, в които можем да му оползотворим енергията. А точно когато ефективното греене започне да намаява започва повишение на консумацията- хората се прибират от работа, включват се пчеки, бойлери, др. битови консуматори, и разбира се ел.коли на заряд. За да не изпаднем в недостиг на ел.енергия, тя трябва да бъде добавена от базовите централи, за които вече казахме, че не могат да се палят и гасят бързо. Значи, те трябва ВЕЧЕ да са в готовност- водата в котлите да е подгрята и да рециркулираме парата, защото не можем да я оставим да върти турбината с пълната си мощност- без товар няма да има кой да ограничава оборотите (няма съпротивителен въртящ момент) и става страшно, ако такова чудовище изскочи от фундаментите.

Дали в даден момент от един фотоволтаик черпиш ток или не, неговите разходи са еднакви. За един работещ на празен ход ТЕЦ обаче това не е така (трябва ли да обяснявам по-подробно?). И тъй като така или иначе ние тези разходи вече сме ги направили (горим съответното гориво за да държим парата гореща и под налгане), по-добре е и да произведем нещо, т.е. да въртим турбината със закачени консуматори. Но ако този ТЕЦ ни осигурява 3 гигавата (ТЕЦ-София е толкова), значи трябва да изключим някоя друга генерация с такава мощност, желателно такава, чиито разходи не се влияят толкова дали черпим от нея или не.
Ето това е баланса, за който говорим.
Какво може да се направи, за да се избегне подобен проблем? Какво се прави към днешна дата?
Да намерим начин да консумираме тази допълнително произведена енергия, в моментите, когато я има. Като най-правилния начин е- индустрия, производство.
Знаем какво е състоянието на нашата индустрия. За това за мен по-логичен въпрос е:

Трябва ли ни ток или не ни трябва. Всъщност това е единственият смислен въпрос по цялата тема. Някой може ли да му отговори? Надали, защото каквото и да се каже, ще е хипотеза, която може да се сбъдне, а може и да не се сбъдне.

centil
Мнения: 934
Регистриран на: 20 Авг 2016 11:13
Местоположение: Germany
Получена  благодарност: 18 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от centil » 15 Май 2022 17:37

slowtraveler написа: 15 Май 2022 16:20 centil, какво виждаме на твоята 'графика' - 10kWp са напълно недостатъчни...
за нормално средностатистическо семейство.. явно твоето не е такова и това го разбрахме.
Не бъди толкова егоцентриен и разбери, че за много други тези 10kWp са напълно достатъчни. При годишен "добив" от около 12 000kWh и средностатистическо потребление от 5 000kWh, то с горницата от 7 000kWh може да си зареждат и ел-автомобила.
Изображение
Yaris XP13 1NZ-FXE - ex
Yaris XP21 M15A-FXE

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от slowtraveler » 15 Май 2022 17:47

Въобще не става въпрос за 'личната консумация'... Както виждаш - в зимните месеци при мен ще има недостиг повече от три ПЪТИ производството и без да имам ел-автомобил... Да не говорим за инцидентни дни, когато е облачно и т.н.....
Дори и средностатистическо потребление двойно по-ниско от моето, пак разходът не би бил покрит и без автомобила.. (а виждаме по-горе, че съвсем не съм изключение, та не знам какво се има предвид под 'средностатистическо'... Според извадката от фактурите на родителите ми, да, имат много по-нисък разход от моя, топлят се и на дърва от време на време към климатика, пестят (по навик) и т.н..... И да - разходът им е около 5МВтч/годишно... Това - без никакви 'луксове' - все пак са на възраст над 80г...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

centil
Мнения: 934
Регистриран на: 20 Авг 2016 11:13
Местоположение: Germany
Получена  благодарност: 18 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от centil » 15 Май 2022 17:53

OVI написа: 05 Фев 2022 03:05 Ако следваме "визията" на зелените екоталибани, че до към 2040-2050 всичкото МПС трябва да е на ток
OVI написа: 15 Май 2022 17:31 Трябва ли ни ток или не ни трябва. Всъщност това е единственият смислен въпрос по цялата тема. Някой може ли да му отговори?
Според твоите мнения 2040-2050 ще ни трябва ток.
OVI написа: 15 Май 2022 17:31 Пример:
Нека към наличните 3 гигавата добавим още 5 гигавата ВЕИ, за да станат общо 8 гигавата.
"Пример" (хипотеза), която
OVI написа: 15 Май 2022 17:31 хипотеза, която може да се сбъдне, а може и да не се сбъдне.
OVI написа: 15 Май 2022 17:31 А точно когато ефективното греене започне да намаява започва повишение на консумацията- хората се прибират от работа, включват се пчеки, бойлери, др. битови консуматори, и разбира се ел.коли на заряд
С въвеждане на подходящи регулации е възможно бойлерите и ел.колите да се зареждат по време на
OVI написа: 15 Май 2022 17:31 6 часа, в които можем да му оползотворим енергията
Изображение
Yaris XP13 1NZ-FXE - ex
Yaris XP21 M15A-FXE

Аватар
BOz
Мнения: 4272
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 98 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от BOz » 15 Май 2022 17:57

slowtraveler написа: 15 Май 2022 17:47И да - разходът им е около 5МВтч/годишно... Това - без никакви 'луксове' - все пак са на възраст над 80г
При мен без много пестене, с 2 деца и домашен офис, годишното потребление ми е около 2.5МВтч годишно.
Просто за протокола.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

centil
Мнения: 934
Регистриран на: 20 Авг 2016 11:13
Местоположение: Germany
Получена  благодарност: 18 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от centil » 15 Май 2022 18:02

slowtraveler написа: 15 Май 2022 17:47 И да - разходът им е около 5МВтч/годишно... Това - без никакви 'луксове' - все пак са на възраст над 80г...
Явно това е "твоя свят".
Понеже от години плащам сметките на моите родители и на родителите на жена ми в България, мога да кажа че се различават много от посочените от теб данни. И ако пренебрегна ниското потребление на родителите на жена ми, поради наличието на парно и топла вода от ТЕЦ, то моите родители са имали потребление от 2300-2800кВтч/годишно докато бяха двама. Откак баща ми остана сам и има спорадично гости, употребява 1500-1700кВтч/годишно, като се отоплява с два климатика и ползва бойлер като източник на топла вода. Това е "моя свят".
Изображение
Yaris XP13 1NZ-FXE - ex
Yaris XP21 M15A-FXE

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от slowtraveler » 15 Май 2022 18:21

centil написа: 15 Май 2022 18:02 Понеже от години плащам сметките на моите родители и на родителите на жена ми в България, мога да кажа че се различават много от посочените от теб данни.
Да, има и 'изключения'... Аз също от години плащам сметките на родителите и родителите на жена ми... И да, родителите на жена ми докато бяха двама имаха МНОГО по-ниски сметки...
А откакто тъста остана сам - сметките са му смешни... Вчера платих парно 12ст (дванадесет стотинки)... Сумарно ток и парно рядко надминават 30лв, като само ток рядко надхвърля 10лв... Навярно от време на време ползва само микровълновата печка (на обяд му носят топла храна за обяд, вечеря и закуска). Има хладилник, който отваря рядко. Има телевизор. Пералня там пускаме много рядко... Реално няма консумация. Би го устроил варианта, ама реално няма смисъл, защото и колата му я 'бракувахме'...
Ето графиката вкъщи:
el.jpg
el.jpg (92.56 KiB) Преглеждано 1039 пъти
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

centil
Мнения: 934
Регистриран на: 20 Авг 2016 11:13
Местоположение: Germany
Получена  благодарност: 18 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от centil » 15 Май 2022 18:32

Би било интересно повече потребители да споделят своето годишно потребление, за да стане ясно кои са 'изключения'-та.
Изображение
Yaris XP13 1NZ-FXE - ex
Yaris XP21 M15A-FXE

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от slowtraveler » 15 Май 2022 18:36

Прав си, но трудно бихме могли да направим някаква по-достоверна извадка... Фактът е, че в реалност само за автомобила ще ти трябват едни сигурно поне едни 20кВтч дневно (заедно с 'преработката' от слънце в батерии, и обратно - в ток)..
Което ще са ти около 600кВтч месечно... И да - вероятно солар 'вкъщи' само за тази цел би смъкнал общото натоварване на системата - системата не би усетила 'шоковото зареждане' :thumbsup: Но батериите пак биха страдали от такива силови разряди... На летището нямаме външно електрозахранване и имаме само солари за осветление, компютри и т.н... Батериите умират за около 5-6 години... Въпреки, че 'не са от кол и въже'....
Зимата Монбат помогна за нови батерии, защото старите (май бяха Варта) почнаха да губят сериозно капацитет......
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

OVI
Мнения: 230
Регистриран на: 24 Яну 2022 22:06
Местоположение: Sofia
Автомобил: RAV4, MY2022, 2.5 HSD Luxury
Благодарил/а: 13 пъти
Получена  благодарност: 5 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от OVI » 15 Май 2022 19:56

centil написа: 15 Май 2022 17:53 Според твоите мнения 2040-2050 ще ни трябва ток.
Бях сложил като първо изречение "Нека да четем и с осмисляне, ок?", но го махнах, за да не се приеме като заяждане.

Ако искаш мини назад в темата и виж какво съм писал, какво е моето мнение и как съм го аргументирал.
Може да ни трябва, а може и да не ни трябва.

Няма да е първият път в историята, когато самовлюбени политици с едновалентно мислене са затривали държави. Сега може да е цял континент, и виж, това ще е нов исторически прецедент.

centil написа: 15 Май 2022 17:53 С въвеждане на подходящи регулации е възможно бойлерите и ел.колите да се зареждат по време на
Млад си още (предположение), и за това ти се виждат приемливи такива регулации. Из мрежата циркулира едно факсимиле от в. "Работническо дело" или някакъв подобен от "зрелия социализъм"- график на тока в София по райони, какво и кога се позволява да се включва , и пр. "регулации". Накои сме живели и на режим "2 часа има, 2 часа няма ток". Не е гот!

Приятна вечер!

centil
Мнения: 934
Регистриран на: 20 Авг 2016 11:13
Местоположение: Germany
Получена  благодарност: 18 пъти

Зарядна инфраструктура

Мнение от centil » 15 Май 2022 20:49

Времето с "2 часа има, 2 часа няма ток" си го спомням и аз.
Но, какво според теб е наличието на две тарифи за ток в България? Не е ли вид регулация? И ако към момента използваш евтина нощна тарифа, то защо в бъдеще да не използваш евтина дневна тарифа?

П.П.1: В Германия няма двутарифен модел на цена на тока.
П.П.2: Пак в Германия големите собственици на бързи зарядни станции (EnBW, Ionity и др.) обмислят да предоставят евтин ток през нощните часове, когато "клиентите" са много малко. По този начин ще се опитат да повишат използваемостта на бързите зарядни станции.
Изображение
Yaris XP13 1NZ-FXE - ex
Yaris XP21 M15A-FXE

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта