Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Публикувай отговор
Аватар
biro
Мнения: 2647
Регистриран на: 31 Мар 2013 11:21
Местоположение: Русе
Благодарил/а: 3 пъти
Получена  благодарност: 69 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от biro » 17 Апр 2022 15:57

Спринг е 3+1 места да се има в предвид.
C-HR 1.8 Hybrid 122к.с. 2ZR-FXE 2017 Classy LED

Аватар
Filbor
Мнения: 1052
Регистриран на: 16 Окт 2014 15:39
Местоположение: Бургас - София
Автомобил: Renault Zoe Intens 2021, R135
Благодарил/а: 5 пъти
Получена  благодарност: 23 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от Filbor » 17 Апр 2022 21:23

Mиналата седмица си сложих летните гуми и ... bash.gif ... и днес по северния склон на Петрохан натрупал сняг + валеж при -2 градуса.
Само на един завой усетих превъртане на гумите. После на правите участъци бях с не повече от около 30 км/ч. Така успях да се дотътря до южния склон, където вече нямаше сняг и се прибрах благополучно.
Като се замисля с тази кола все през премеждия минавам - но пък винаги успешно smile.gif
Планът беше утре да се прибирам, но заради времето, че ще се влоши още повече и заради летните гуми реших днес.
И така.
08.2014-11.2021
Изображение

Аватар
ufer
Мнения: 2599
Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
Местоположение: Бургас
Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
Благодарил/а: 17 пъти
Получена  благодарност: 33 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от ufer » 18 Апр 2022 09:54

Те явно през последните години сезоните се изместват. Аз лично очаквам в най-скоро време да свалят скоростта на 130 по магистралите, а от догодина ползването на зимни гуми да стане задължително до 1 май... worthy.gif tooth.gif

Аватар
Filbor
Мнения: 1052
Регистриран на: 16 Окт 2014 15:39
Местоположение: Бургас - София
Автомобил: Renault Zoe Intens 2021, R135
Благодарил/а: 5 пъти
Получена  благодарност: 23 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от Filbor » 21 Апр 2022 12:45

08.2014-11.2021
Изображение

Аватар
Monster
Мнения: 336
Регистриран на: 09 Ное 2021 10:50
Местоположение: Sofia
Автомобил: Rav4 PHEV, Zoe ZE40
Благодарил/а: 84 пъти
Получена  благодарност: 81 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от Monster » 23 Апр 2022 19:34

В последната година се нагледах на различни новини за разработки на технологии за батерии. Днес ми попадна едно видео, което звучи обещаващо по няколко параметъра - кратки срокове за навлизане в публичните разработки (2023/2024 година), достъпни производствени материали (не са съсредоточени в малък брой страни, както сегашните батерии), тройно по-леки батерии и тройно по-евтини на kWh (би позволило много по-голям пробег при големите коли и също така много по-евтини малки електрички). Ето го и видеото, за който би му било интересно:



P.S.: Ето и статия по въпроса, ако някой предпочита текстовия вариант пред видеото.

Аватар
Filbor
Мнения: 1052
Регистриран на: 16 Окт 2014 15:39
Местоположение: Бургас - София
Автомобил: Renault Zoe Intens 2021, R135
Благодарил/а: 5 пъти
Получена  благодарност: 23 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от Filbor » 25 Апр 2022 21:53

Пътуване София - Казанлък /през Подбалкана/ - Бургас /преспиване/ - Казанлък /през Подбалкана/ - София
Летни гуми. Сам съм в колата. Бях я направил като баничарка tooth.gif с бутнати задни седалки за по-голям багажник.
1) София - Казанлък /през Подбалкана/. Колата пълна с багаж. Температура около 20 градуса.
Тръгване с батерия на 91%. Пристигам в Казанлък за 3 часа без да спирам никъде.
Имах един час табота тук, но не можах да го комбинирам със зареждане, защото зареждачката е накрая на града.
После за зареждачката пристигам на 41%. Зареждам 21,22 кВч за около 37 минути за 19,60 лв.

2) Казанлък - Бургас. През Подбалкана, после се отклонявам по пътя /Сливен - Ямбол/ и после на магистрлата. Вече половината кола е с багаж. Температура около 20 градуса.
Не спирах никъде и със скорост около 120 км/ч на магистралата пристигнах на безплатната зареждачка в Бургас за около 2 часа с ниво на батерията 26%.

Това значи чисто време за пътуване София - Бургас с едно зареждане: около 5 часа и 40 минути за 19,60 лв.

На безплатната зареждачка пазарувах от магазина и заредих за 1 час - 36,06 кВч до ниво 94%.

3) На другия ден в Зоито успях да натоваря хладилник с размер около 140 см. Снимките долу. Бьорн Ниланд прави "Banana Box Test", а аз направих хладилник бокс тест ха-ха-ха :)
Така по същия път наобратно до Казанлък и температура около 23 градуса. Тръгвам с 92%. По магистралата шофирам със скорост към 110 км/ч, но вече си имам оправдание - карам хладилник :)
Не успях да издържа без спиране и реших да се отбия на зареждачката до Сливен. Пристигам на 52%. Зареждам 6.71 кВч за около 10 минути до 65% на цена: 6.54 лв.
Преди време ви бях писал по-нагоре в темата за един проблем, при който зареждането ми спираше всеки път на 10-тата минута при зареждане на ЕлДрайв и после трябва втора сесия, която може и тя да спре, но може и да продължи след това време. От този проблем няма и помен и се "саморазреши".
Но оттогава от една страна ми се е обновявал SW на колата два пъти по въздуха, а от друга ЕлДрайв също са си обновявали SW. Така че къде е била причината не стана ясно. Пристигам в Казанлък на 43%.
Разтоварих хладилника. Казват, че не трябвало да се кара легнал. Е, ще видим все пак беше Великден и се надявам да е възкръснал. Ще разбера след време tooth.gif дали това е бил Исуса на хладилниците.

4) След няколко часа отивам на зареждачката в Казанлък да заредя колата и да тръгвам към София... И греда ... гледам БМВ iX и мъж и жена пред зареждачката се суетят. Паркирам до тях.
Те не могат да си заредят, защото не могат да се логнат като мен в приложението на ЕлДрайв no.gif . Нито с телефона на жената, нито на мъжа.
През това време тя говореше с поддръжаката на ЕлДрайв.
Казвам им, че издават карта и с нея може да се зарежда лесно. Той пита "Кога?". Казвам им за 3-4 дни. Той: "Е, не, трябва ни сега", че са закъсали и искат да стигнат до църквата на Шипка. После жената ме пита дали работи по това време. Казах, че не знам.
В крайна сметка от подръжката на ЕлДрайв рестартираха зареждачката в специален режим, за да може да зарежда, а парите за зареждането да им бъдат взети отделно от техните регистрирани карти в приложението.
Като им започна зареждането, то батерията им нямаше 30% и тогава мъжът ме пита за колко време щяло да му стане 50% wacko.gif. Отговарям, че знам за моята кола, но не и за неговата. После видях, че колата е iX50.
Те ме питат защо не използвам другия куплунг? Отговор: Защото е Чадемо и е за Нисан Лийф. Тогава виждам ле-ле мале, те не са сами ами и с детето си + бабата и дядото: цялата фамилия.
Нарече колата за 200 бона: "Голямо дърво bash.gif". Като я погледнах отпред и... преди мислех, че тази грозна предна решетка, която има е изградена от някакви примерно пластмасови елементи (поне така изглежда на снимки), а то предницата е просто рисунка ermm.gif: честно казано видях го с очите си, но още не им вярвам unsure.gif .
Казаха, че ще зареждат 30 минути и отидоха на масичките на бензиностанцията.
Аз останах на няколко метра от колите загледан в безкрайността или в сеира на хората, все едно не съм оттук.
Като се върнаха вече беше над 55%. Но отново греда: не могат да си спрат зареждането :help: .
Жената се обажда на Елдрайв (Всъщност като се обадиш на тяхната поддръжка отговорът е "Свързахте се със Спарк". :whistle: ), но оттам никой не вдига - е все пак Великден Неделя около 18:00 часа вечерта.
Жената вече притеснена и за мен: "Да спираме зареждането, че момчето ще се прибере чак в 23:00 в София."
Питам мъжа няма ли бутон? (При Зоито си има бутон в колата) Той отговаря: "Няма, тук всичко е тъч скрийн". Приближвам се да хвърля и аз един поглед: то вътре в купето е космически лукс w00t.gif. На централния дисплей сума икони и както ги местеше нагоре надолу и видях една с име "Charging". Съветвам го: "Ето тук е." После вътре пак много настройки за какво ли не. Накрая той намери къде е и спря зареждането.
После като тръгнаха се сетих, че аз мога и от дистанциконното да спра зареждането ако държа бутона за отключване по-дълго време.
Споделиха, че преди това са зареждали на безплатната зареждачка на Тракия на 122 км и утре се чудят къде да зареждат в обратна посока за София - ужас и това ли не знаят. Показах им в PlugShare къде.
Питах го за какво си е взел такава кола, но не получих точен отговор.
...
Я, жена ми се оказа права да се прибера в неделя преди 3 следобяд в София, че после започвал лош лунен ден tooth.gif
...
Най-после започнах за зареждам около 18:20. От 42% до 81% - 19,61 кВч за около 32 минути на цена 18.15 лв. Около 18:53 тръгвам за София. Не спирах никъде по-пътя. После през планината като се стъмни и по завоите надолу видях, че като си махна крака от педала на газта изцяло и светят стоповете.
Бях се притеснил дали това се случва и дали са предупредени водачите зад мен, но сега вече съм спокоен. Преди София в неделя вечер на Великден само единични коли и тогава си правих експерименти с рекуперацията да видя при каква стойност започват да светят стоповете.
Е, не можах да видя точно, но грубо като е над 20 кВ.
Накрая се прибрах в 10 и нещо вечерта с батерия на 31%.
Среден разход по борд компютър: 14.3 кВч/100км
(според ev-database: Combined - Mild Weather (23 градуса): 14.6 kWh/100km)
Средна скорост 67.7 км/ч за 784.6 км.
___________
Хладилник бокс тест:
Прикачени файлове
Хладилник бокс тест 1.jpg
Хладилник бокс тест 1.jpg (891.17 KiB) Преглеждано 2459 пъти
Хладилник бокс тест 2.jpg
Хладилник бокс тест 2.jpg (832.55 KiB) Преглеждано 2459 пъти
Хладилник бокс тест 3.jpg
Хладилник бокс тест 3.jpg (571.45 KiB) Преглеждано 2459 пъти
Хладилник бокс тест 4.jpg
Хладилник бокс тест 4.jpg (394.01 KiB) Преглеждано 2459 пъти
08.2014-11.2021
Изображение

Аватар
ufer
Мнения: 2599
Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
Местоположение: Бургас
Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
Благодарил/а: 17 пъти
Получена  благодарност: 33 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от ufer » 25 Апр 2022 22:17

Остави хладилника прав няколко дена, без да го включваш, и след това не би трябвало да има проблеми... :thumbsup:

Аватар
Monster
Мнения: 336
Регистриран на: 09 Ное 2021 10:50
Местоположение: Sofia
Автомобил: Rav4 PHEV, Zoe ZE40
Благодарил/а: 84 пъти
Получена  благодарност: 81 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от Monster » 26 Апр 2022 07:10

Filbor написа: 25 Апр 2022 21:53 Те ме питат защо не използвам другия куплунг? Отговор: Защото е Чадемо и е за Нисан Лийф
Сега се зачетох, за да се образовам по темата - много тъжно как типично по електричарски са омазали (да не ползвам друга дума) работата с липсата на стандарт за портовете изначално. Почти бях сигурен, че има някакъв адаптер, който да се купи, но след четене в нета разбирам, че поради концептуални разлики свързани, както със заключването на кабела, така и нещо с волтажите, такъв адаптер е трудно осъществим (изисква слагане на скъпа електроника в адаптера, която да имитира комуникацията с кола с различен порт). На някои места се твърди, че имало адаптер в едната посока, но май и това не е вярно.

В крайна сметка нали правилно съм разбрал, че нито старият Nissan Leaf може да зареди с адаптер към CCS, нито новите коли (например Zoe) може да зареждат с адаптер към CHAdeMO?

Аватар
Filbor
Мнения: 1052
Регистриран на: 16 Окт 2014 15:39
Местоположение: Бургас - София
Автомобил: Renault Zoe Intens 2021, R135
Благодарил/а: 5 пъти
Получена  благодарност: 23 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от Filbor » 26 Апр 2022 11:41

Filbor написа: 19 Дек 2021 11:20 Ето за AC/DC...
CHAdeMO е японския стандарт. По света се е разпространил благодарение на Nissan Leaf. Има го, както на стария така и на новия Nissan Leaf. Има го и на Lexus UX 300e. CCS2 e Европейския стандарт.
Но вече на новия Lexus RZ 450e си е със CCS2, както и на Nissan Ariya. На новите електрически Тойоти също ще е CCS2.
На Тесла стандарта е друг и трябва да се купува преходник. Виждал съм Тесла да зарежда с преходник към CHAdeMO:
https://shop.tesla.com/en_au/product/chademo-adapter
Но Финес не слагат CHAdeMO. Имат по 2 или 3 куплунга за CCS2.
А и ЕлДрайв постепeнно като си обновяват старите зареждачки (или слагат нови) махат CHAdeMO и слaгат два CCS2.
Monster написа: 26 Апр 2022 07:10 В крайна сметка нали правилно съм разбрал, че нито старият Nissan Leaf може да зареди с адаптер към CCS, нито новите коли (например Zoe) може да зареждат с адаптер към CHAdeMO?
Не съм виждал такава възможност.
08.2014-11.2021
Изображение

Аватар
Monster
Мнения: 336
Регистриран на: 09 Ное 2021 10:50
Местоположение: Sofia
Автомобил: Rav4 PHEV, Zoe ZE40
Благодарил/а: 84 пъти
Получена  благодарност: 81 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от Monster » 28 Апр 2022 11:40

Да доразбуня аз духовете с един видео коментар на човек с 3 деца, който от 5 години се е сбогувал с ДВГ колите и използва само електрически автомобили за семейството си в България. Макар да не съм на 100% съгласен с крайните му позиции, като цяло споделям в голяма степен вижданията му и ми беше любопитно да ги чуя от първо лице предвид досегашния му опит. Чак за момент ме накара (отново) да се замисля дали поръчката ми на плъг-ин хибрид не беше по-скоро проява на страхливост предвид, че електромобил с 80 kw батерия щеше да ми върши напрактика същата работа за повече от 95% от пътуванията ми. И все пак тук идва едно от разминаванията ми с вижданията на "Павката", а именно аз смятам, че недостигът на автомобили важи за всички модели и търсене (особено в България) ще продължи да има, както за електрички, така и за ДВГ и особено хибриди. Само времето ще покаже дали съм бил прав... tongue.gif


vfr800
Мнения: 462
Регистриран на: 19 Сеп 2019 17:24
Местоположение: София
Автомобил: Тойота,Митсубиши,Нисан,Лексус
Благодарил/а: 1 път
Получена  благодарност: 66 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от vfr800 » 28 Апр 2022 12:57

Monster написа: 28 Апр 2022 11:40 Да доразбуня аз духовете с един видео коментар .......................
Нищо за разбунване няма :) Средната възраст на автопарка в България е около 15 години, електромобил след 7мата година обикновено е за нова батерия, т.е закупуването му втора употреба е обвързано с допълнителен разход. При хибрида нещата са по-различни там батерията е малка и дори да се наложи подмяна цената няма да е фрапантна. Повечето са в ценови диапазон 4-8к лева зависимост от технологията. Една 60KW батерия обаче е доста по-скъпа. В общи линии човека явно си има пари и си кара нови коли. Когато става въпрос за нов автомобил ситуацията е различна, но все пак ние живеем в България трябва да бъдем реалисти.

Аватар
Monster
Мнения: 336
Регистриран на: 09 Ное 2021 10:50
Местоположение: Sofia
Автомобил: Rav4 PHEV, Zoe ZE40
Благодарил/а: 84 пъти
Получена  благодарност: 81 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от Monster » 28 Апр 2022 13:21

Така е - да се говори за надеждност при положение, че спомена няколко коли, които е сменил за 5 години, не е съвсем меродавно. За справка - преди 6 години купих моята Шкода дизел и дотук е абсолютно безупречен автомобил. Единствено съм плащал за гориво и всяка година съм й сменял масло и филтри (което не е кой знае какъв разход, дори за гаранционна кола). И все пак мисля, че е вярна сметката, че купувайки нова електрическа кола сега, ще я продадеш на добър процент от цената и освен това няма да си дал почти нищо за "гориво". В този ред на мисли електричката може би наистина се оказва икономически по-изгодна от една нова дизелова или не дай си Боже бензинова, дето гълта гориво като смок :D.

vfr800
Мнения: 462
Регистриран на: 19 Сеп 2019 17:24
Местоположение: София
Автомобил: Тойота,Митсубиши,Нисан,Лексус
Благодарил/а: 1 път
Получена  благодарност: 66 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от vfr800 » 28 Апр 2022 16:23

Като цяло един автомобил е разход и той трябва да се изчислява на база колко ми струва да притежавам автомобила на месечна база , а не на база колко харчи, защото ако караш малко разходната част за гориво е нищожна спрямо това , което даваш за лизинга на автомобила например.

Аватар
BOz
Мнения: 4289
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 107 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от BOz » 28 Апр 2022 16:28

Monster написа: 28 Апр 2022 13:21 Така е - да се говори за надеждност при положение, че спомена няколко коли, които е сменил за 5 години, не е съвсем меродавно. За справка - преди 6 години купих моята Шкода дизел и дотук е абсолютно безупречен автомобил. Единствено съм плащал за гориво и всяка година съм й сменял масло и филтри (което не е кой знае какъв разход, дори за гаранционна кола). И все пак мисля, че е вярна сметката, че купувайки нова електрическа кола сега, ще я продадеш на добър процент от цената и освен това няма да си дал почти нищо за "гориво". В този ред на мисли електричката може би наистина се оказва икономически по-изгодна от една нова дизелова или не дай си Боже бензинова, дето гълта гориво като смок :D.
Имаш ли място, от където ще си зареждаш колата?
Последно промяна от BOz на 28 Апр 2022 16:36, променено общо 1 път.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Аватар
Monster
Мнения: 336
Регистриран на: 09 Ное 2021 10:50
Местоположение: Sofia
Автомобил: Rav4 PHEV, Zoe ZE40
Благодарил/а: 84 пъти
Получена  благодарност: 81 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от Monster » 28 Апр 2022 16:35

Имам гараж, но вероятно ще я зареждам почти изцяло като ходя на работа, тъй като там е безплатна зарядна за служители.
vfr800 написа: 28 Апр 2022 16:23 Като цяло един автомобил е разход и той трябва да се изчислява на база колко ми струва да притежавам автомобила на месечна база , а не на база колко харчи, защото ако караш малко разходната част за гориво е нищожна спрямо това , което даваш за лизинга на автомобила например.
Така е, особено като вкараш и каското в сметката, което при нов автомобил е доста голямо. За човек, на който му трябва кола само за градско и няма да я кара ежедневно, а примерно 2-3 пъти в седмицата на кратки разстояния, тогава много вероятно да излезе по-евтино да ползваш услугата на Spark, вместо да поддържаш собствен автомобил. За съжаление за сега само за София и Пловдив. Много бих се радвал да разширят обхвата си и в други големи градове в България (например Варна и защо не Бургас).
Последно промяна от Monster на 28 Апр 2022 16:47, променено общо 1 път.

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 4 госта