Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Публикувай отговор
Аватар
BOz
Мнения: 4272
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 98 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от BOz » 28 Апр 2022 16:39

Monster написа: 28 Апр 2022 16:35 Имам гараж, но вероятно ще я зареждам почти изцяло като ходя на работа, тъй като там е безплатна зарядна за служители.
А би ли си купил зареждащ автомобил, ако живееш в средностатистически блок, без условия за зареждане, освен обществените зарядни станции?
Питам, защото мнението ти е базирано по-скоро за твоя конкретен пример, но не трябва да се забравя, че това е частен случай и поради тази причина, ако погледнеш глобално, най-вероятно няма да е удобно всеки да си купи електрически автомобил, било то и във финансовите възможности на собственика.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Аватар
Monster
Мнения: 331
Регистриран на: 09 Ное 2021 10:50
Местоположение: Sofia
Автомобил: Rav4 PHEV, Zoe ZE40
Благодарил/а: 80 пъти
Получена  благодарност: 76 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от Monster » 28 Апр 2022 17:48

По-скоро не бих. Всъщност аз и сега не се престраших да си взема чиста електричка. Но реално погледнато при сегашното наличие на безплатни зарядни в София дори и човек да живее в блок би могъл да я зарежда за нула лева и без гараж. Електричките с 80 kWh батерии правят спокойно 500 км градско и при моето каране (около 900 км градско на месец), това са 2 зареждания в месеца, които могат да се комбинират с пазаруване/разходка - не е нещо фрапантно като време.

Друг е въпросът, че това ще е възможно само в сегашната ситуация, при която все още ентусиастите са сравнително малко. Ако стане масово явление, опашките на безплатните зарядни ще станат големи, а малко след това тези зарядни ще станат платени. Начални неуредици и опашки по зарядните бяха едно от притесненията ми, които ме отказаха на този етап от BEV. Може би тези притеснения ще се окажат неоправдани, предвид че зарядната инфраструктура се развива и изглежда ще се развива много по-бързо, отколкото е ръстът на продажбите на електромобили в региона. Предстои да видим.

А относно гаража попринцип - първата ми кола (за щастие евтина 12 годишна градска количка) си я държах пред блока. То не бяха надирания с пирони, чупене на чистачки и кражби на антената. Старая се да съм изряден шофьор и не спирам неправилно по тротоари и градинки, но въпреки това "съседската любов" е необятна- така и не разбрах на нечие заплюто любимо място ли съм спирал или просто хората си обичат спорта да направиш мръсно на ближния. Та в този ред на мисли преди 6 години като тръгнах да поръчвам новата Шкода започнах да търся в квартала гаражи и купих един. Сигурно изглежда като голям "лукс", но аз не бих оставил нова кола на улицата независимо дали е електричка или дизел.

wizarda
Мнения: 89
Регистриран на: 01 Фев 2021 10:26
Местоположение: България
Автомобил: corolla e21 1.2t хечбек
Получена  благодарност: 5 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от wizarda » 28 Апр 2022 23:10

Monster написа: 28 Апр 2022 13:21 И все пак мисля, че е вярна сметката, че купувайки нова електрическа кола сега, ще я продадеш на добър процент от цената и освен това няма да си дал почти нищо за "гориво". В този ред на мисли електричката може би наистина се оказва икономически по-изгодна от една нова дизелова или не дай си Боже бензинова, дето гълта гориво като смок :D.
Точно финансовата част е основният проблем с електричките smile.gif . Взимам за сравнение Hyundai Kona, защото в момента я има във варианти бензин, дизел, хибрид и ток.

- Kona бензин, ниво Comfort - 1.0 T-GDI 120 к.с. 7DCT струва 41 400 лв.
- Kona Electric, ниво Comfort - 39.2 кВч 136 к.с. струва 70 970 лв.

Разлика в цената 29 570 лв. При 3 лв за литър 95 и среден разход 7(ако се кара повече градско), трябва да се минат 140к км, за да се изравни първоначалната цена. Това е ако приемем, че няма да се даде и една стотинка за зареждане на електричката. Освен това, едно е да се прави каско на кола за 41к, а съвсем друго на такава за 71к.

Колкото и да е по-добра остатъчната стойност на електричката, силно ме съмнява да компенсира кой знае колко, високата първоначална цена.

Аватар
Monster
Мнения: 331
Регистриран на: 09 Ное 2021 10:50
Местоположение: Sofia
Автомобил: Rav4 PHEV, Zoe ZE40
Благодарил/а: 80 пъти
Получена  благодарност: 76 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от Monster » 29 Апр 2022 07:01

Сметките в такава ситуация биха излезли само при сегашния изкривен от инфлацията и недостиг на автомобили пазар, при който цените на старите коли са доста близки до парите, които са дадени за тях като нови. Не съм сигурен колко дълго ще продължи тази тенденция на изкривяване и недостиг на автомобили.

Иначе при "нормален" пазар сметките излизат в по-високия ценови клас, където се гледат повече конски сили и 4x4 задвижване (Коната е с предно, затова аз лично не съм я гледал никога като опция). Не съм следил други марки, но специално при Шкода/VW добавянето на 50-100 конски сили при версиите им с ДВГ винаги са се отразявали съществено на цената (10-15 хил лв.). За моето сравнение ще използвам коли, които аз гледах като избирах Rav4 PHEV, така че да са със сходни размери (3 детски столчета на втория ред седалки ми беше критерият), 4x4 и сходни конски сили:
- Skoda Kodiaq с най-много к.с. (бензин 245 к.с. в българския сайт) - цена 97 хил. лв.
- Skoda Enyaq 80x (265 к.с.) - цена към 100 хил. лв., но това е без доста от важните/хубавите функционалности, така че бих го писал 110 хил. лв.
- Hyundai Ioniq 5 (305 к.с.) - цена към 110 хил. лв.

Предвид, че бензиновият Кодиак ще харчи минимум 10 на 100 градско (може би дори 12, не знам честно казано), то само от градското шофиране разходите за тази кола ще станат повече от електрическите конкуренти. Извънградско първите 300 км на електричките също могат да се броят за без пари и оттам разликата ще стане още по-голяма. Разликата в обезценяването след примерно 5 години е спорна, но според мен като абсолютна стойност ще е в най-добрия случай равна при електричките и при Кодиака.

nix111
Мнения: 5
Регистриран на: 16 Фев 2020 20:28
Местоположение: София
Автомобил: RAV4 2.5 6AT

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от nix111 » 29 Апр 2022 12:14

Здравейте колеги! Да се включа и аз. Абсолютно съм съгласен с колегата Monster. В момента сметката излиза само за колите във високия клас.
От много време мисля да мина само на ток но засега ми е твърдо скъпо. Последните 10 години живеехме в къща близо до София и пътувах всеки ден по 60 км, после нараснаха до 90 км. Имах гараж и ток и беше много оправдана инвестиция. За съжаление нямаше достъпни модели. Сега нещата се променят, но ние пък се преместихме обратно в града заради училището на децата. Пак имам гараж и ток, но пък не карам вече толкова. 2009та си купих чисто нова кола дизел за 30 000 лв. за 8 години навъртях 153000 км, похарчих 15 000 лв за каско и поддръжка и 20 000 лв за нафта. Накрая я продадох за 9000 лв. - т.е. 56000 лв разход за 8 години или 584 лв на месец. Колата загуби 70% от стойността си.
В момента карам Рав4 2,5 който харчи 13/100 газ или 11 бензин. за 5 години ще похарча 20 000 лв за гориво ако цените останат такива (което много ме съмнява) и до тук 4500 лв на година за обслужване (масло, филтри, ремонти, каско и ГО). Много гледам електричките на пазара но или са твърде скъпи или не ми вършат работа. 90% от времето карам около София в рамките на 200 км - което е ок но 3-4 пъти в годината пътуваме до Бургас (400 км) и също толкова до Лом (200 км)

В момента много се чудя дали да инвестирам отново в Тойота - Рав4 хибрид който е с разход от 7/100 или Корола с разход 4/100 но това не ме лишава от разходите за подръжка на колата. Рав 4 Плъгин е 100к лв и според мен е по добре Тесла за тези пари или друга кола с 80+ kWh батерия.
Гледам Citroen e-C4 но батерията е 50 кВч и на цена 76 000 лв. по добре да изчакам Megane e-tech с 60 кВч който го дават 79 000 лв. Другия голям проблем е както сте писали по назад - Каското. Това беше и най големия разход когато имах нова кола. Каското на кола за 100 000 лв е 4000 лв на година което не е никак малко.
Зоуи вече започва от 66 000 лв, R135 дори е 69к. Евала на колегата Filbor че се е решил миналата година още. В момента дори няма отстъпки никъде поради недостига и голямото търсене. Преди винаги имаше 7-10% надолу от цената като отидеш и питаш в шоурумите.
Има фирми които внасят от Германия чисто нови коли на доста по ниска цена от нашите вносители. Определени модели с по 10 000 лв по евтини отколкото тук. Имам приятели които си купиха така нова кола. Гаранцията и си важи тук.
Единствената ми мотивация засега е огромния кеф от моменталния въртящ момент (много ми липсва още откакто продадох дизела) и тишината в колата.
Та така. Ще следя темата и се надявам скоро да мина изцяло на ток. :D

Аватар
Monster
Мнения: 331
Регистриран на: 09 Ное 2021 10:50
Местоположение: Sofia
Автомобил: Rav4 PHEV, Zoe ZE40
Благодарил/а: 80 пъти
Получена  благодарност: 76 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от Monster » 29 Апр 2022 13:40

Макар цената да не беше решаващ фактор при избора ми, по мои сметки Равката с моя режим на каране ще ми излезе по-евтино от споменатите горе Enyaq 80x и Ioniq 5, дори и бензина да стане 5 лв на литър. Става въпрос за 10-11 хил. градско + максимум 7-8 хил. извънградско на година, като голяма част от извънградските са на малки разстояния - Панагюрище 100 км и Лом 160 км (аз предпочитам пътя през Петрохан tongue.gif ). Считам и че загубата на стойността при плъг-ин хибрида ще е сравнима с тази при електрическите модели, най-вече и понеже в момента се произвеждат по-малко коли и съответно след 5-6 години предлагането на пазара на втора ръка няма да е много голямо. Десет годишната гаранция при Тойота също е доста голям плюс в тази посока. Може и да греша.

Иначе Теслите са по-скъпички, но ако имаш предвид, че Тесла като цяло ти допада повече като дизайн/интериор/функционалности - тогава си важи правилото, че "кеф цена няма". Ако има и някакви схеми с по-евтин внос от чужбина с важаща гаранция - още по-добре. Иначе в българските сайтове за втора ръка гледам, че има Model 3 (даже 4x4 версия) за около 70 000 лв на не много километри. Аз не съм добър специалист по пазара втора ръка, още по-малко пък за електричките, така че трябва да се провери дали са читави продаваните бройки, но все пак го споменавам като опция. За тези 3-4 пътувания до Бургас това едно спиране за час зареждане предполагам, че си склонен да го прежалиш. Съгласен съм, че моменталният въртящ момент, тишината и липсата на вибрации от двигател в купето са много приятни "екстри", които се усещат най-вече при ниските скорости и не са за пренебрегване за кола, която ще се кара 90% градско.

nix111
Мнения: 5
Регистриран на: 16 Фев 2020 20:28
Местоположение: София
Автомобил: RAV4 2.5 6AT

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от nix111 » 29 Апр 2022 14:36

Е браво! Толкова градски на едно място и то случайно не бях виждал :) Аз винаги минавам Петрохан. Абсолютно го предпочитам пред Витиня. Прохода доставя много по голямо удоволствие от шофирането, от даване на газ по магистрала за мен лично. Гледките, тишината ... Аз написах 200 км грубо, щото винаги мърдаме някъде - село, Видин, Белоградчик като ходим, та едно ходене ни е 400+ км. Аз карам точно като теб - 20 000 на година. в периода 2017та - 2020 качих до 30 000 с двете коли заради ежедневното въртене на 100 км. Тогава имах CRV на газ - 25 000 на година и жена ми Jazz 5000 на година. Сега пак съм като теб - 10-11к градско и 8-9 извън. Децата ми пораснаха и вече ходят сами на училище и не ги карам това много ми олекна а аз и жена ми работим от вкъщи.

nix111
Мнения: 5
Регистриран на: 16 Фев 2020 20:28
Местоположение: София
Автомобил: RAV4 2.5 6AT

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от nix111 » 29 Апр 2022 14:51

Днес ходих до един от дилърите на Рено. Зоуи нямат и не знаят кога ще може да се поръчва пак, а Megane e-Tech ще има за автосалона през юни, а юли ще имат тестови за каране. Цените казаха че им ги вдигат всеки месец от централата и нямат идея колко ще струват като има налични. Аз се чудя дали да не взема един хибрид и после да го сменя за b4zx. Само в Тойота предлагат такива гъвкави лизинги и то е защото марката има много добра остатъчна стойност. Или просто ще изчакам още. Равката ми е в перфектно състояние и съм сигурен че ще ми служи още доста години.

Аватар
Monster
Мнения: 331
Регистриран на: 09 Ное 2021 10:50
Местоположение: Sofia
Автомобил: Rav4 PHEV, Zoe ZE40
Благодарил/а: 80 пъти
Получена  благодарност: 76 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от Monster » 29 Апр 2022 15:39

Факт е това с цените. Януари поръчах Тойотата и от тогава вече два пъти вдигат цената и то не с малко. В момента цените на всичко са толкова динамични, че не е много ясно какво е правилно да се направи и какво не, но ако си мераклия да купуваш кола определено, колкото по-рано поръчаш, толкова по-добре. Няма тенденция цените да тръгнат надолу, а да сме живи и здрави след 5-6 години на вторичния пазар цените ще са еднакви, независимо кой за колко е купувал колата като нова.

Аватар
BOz
Мнения: 4272
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 98 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от BOz » 29 Апр 2022 15:43

Monster написа: 29 Апр 2022 15:39 Факт е това с цените. Януари поръчах Тойотата и от тогава вече два пъти вдигат цената и то не с малко. В момента цените на всичко са толкова динамични, че не е много ясно какво е правилно да се направи и какво не, но ако си мераклия да купуваш кола определено, колкото по-рано поръчаш, толкова по-добре. Няма тенденция цените да тръгнат надолу, а да сме живи и здрави след 5-6 години на вторичния пазар цените ще са еднакви, независимо кой за колко е купувал колата като нова.
Записвам се, когато тръгнеш след 5-6 години да продаваш Равката, която я чакаш сега, да ми пуснеш офертата първо на мен. tooth.gif
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Аватар
Monster
Мнения: 331
Регистриран на: 09 Ное 2021 10:50
Местоположение: Sofia
Автомобил: Rav4 PHEV, Zoe ZE40
Благодарил/а: 80 пъти
Получена  благодарност: 76 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от Monster » 29 Апр 2022 15:51

:D Да сме живи и здрави, пък продажбата е най-лесното. Със сигурност ще я пусна в този форум като дойде времето. За сега (ще) продавам Шкода Йети, която взех нова преди 6 години, но не съм я пускал по сайтовете, тъй като имам достатъчно кандидат купувачи за нея към момента, а не мисля й търся някаква космическа непазарна цена.

Hursa
Мнения: 4898
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 74 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от Hursa » 03 Май 2022 21:41

Какво се случва - като се включи неутрал на зоето и се изключи? Блокировка има ли трансмисията или се разчита само на ръчната? А при "В" режима, какво се случва?
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
Filbor
Мнения: 1043
Регистриран на: 16 Окт 2014 15:39
Местоположение: Бургас - София
Автомобил: Renault Zoe Intens 2021, R135
Благодарил/а: 5 пъти
Получена  благодарност: 21 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от Filbor » 04 Май 2022 15:00

И при двата случая автоматично се включва ръчната спирачка.
08.2014-11.2021
Изображение

Hursa
Мнения: 4898
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 74 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от Hursa » 04 Май 2022 15:54

Т. е. не се блокира трансмисията и се разчита на "ръчната" когато се паркира? А може ли да се зададе да не се задейства автоматично "ръчната"?
При режим "В" - се задейства ръчната? Аз го включвах, но не забелязах осезаема реакция - да не би да се променя режима на регенерация?
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
Filbor
Мнения: 1043
Регистриран на: 16 Окт 2014 15:39
Местоположение: Бургас - София
Автомобил: Renault Zoe Intens 2021, R135
Благодарил/а: 5 пъти
Получена  благодарност: 21 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от Filbor » 05 Май 2022 00:30

При "B/D/R" ако автомобилът е стационарен и изключиш директно двигателя се получава разтръсване на купето, (което ме дразни и заради това си ходя на "N") и после се включва "ръчната". При включване/изключване на "ръчната" се чува едно мънкане: "А-ъ-ъ-ъ-м-м"
Прикачени файлове
EPB1.png
EPB1.png (278.53 KiB) Преглеждано 1753 пъти
EPB2.png
EPB2.png (297.84 KiB) Преглеждано 1753 пъти
EPB3.png
EPB3.png (248.1 KiB) Преглеждано 1753 пъти
EPB4.png
EPB4.png (133.42 KiB) Преглеждано 1753 пъти
08.2014-11.2021
Изображение

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 гост