Здравейте, колеги и честит празник!
С риск да предъвча тази многократно обсъждана тема, ще дам и "моите 5 стотинки". Колкото повече мнения, толкова по-добре. Самият аз взех решение за газифицране след обстойното прочитане на тази тема. Мнението ми отразява по-скоро потребилски опит, а не технически.
Факт е, че няма никъде еднозначна информация за това, дали газифицирането вреди или не. Докато в немските форуми инсталирането на ГИ на по-новите тойота двигатели беше анатемосано, то в руските имаше доста успешни примери за газификация на същия мотор с по над 100 хил. км. навъртени на газ.
Някои двигатели не са толкова претенциозни за газифициране. Други като D4 с директно впръскване изискват много опитен газаджия и добри компоненти.
Преди да решите да слагате ГИ, си отговорете на следните основни въпроси:
Колко хиляди километра правите на година? За колко време ще се избие инвестицията? Ако правите под 15хил. км на година, за мен е безсмислено да слагате ГИ. Със сегашните цени на бензина бих казал 20 хил. км. Важно е и колко градско и колко извънградско правите. Ако карате основно градско на къси разстояния, ще имате и разход от бензин, докато колата загрее достатъчно. При прекалено къси разстояние може да се стигне до 50%/50% разход бензин/газ.
Колко време още мислите да карате автомобила? Ако правите по 20 хил. км на година и приемем, че газта води до непоправими щети на двигателя след 100хил км (условно), то 5 години експлоатация са напълно приемливи. След това става проблем на друг. И тук не говоря за замискаране на даден проблем преди продажба, което е неетично, но за жалост масово, а по-скоро за прехвърляне на риска.
Убедени ли сте, че моментното състояние на двигателя е ОК?Ако не сте първи собственик или не сте я закупили от близък/доверен човек, отговорът на този въпрос е ясен. И дори да си първи собственик, пак няма как да си напълно сигурен. Идеята е, че ако си взел някаква бангия втора ръка и си x поред собственик, това би натежало в полза на слагането на ГИ. Моята кола е швейцарка, предполагаем втори собственик съм, взех я на 130 хил. уж реални км (губеше се 1 година от последното ѝ обслужване в Тойота). Масло харчеше 1л на 10-12000 км, а разходът на гориво беше същият като на новозакупена от магазина Корола със същия двигател на 100хил. км. Да, колкото и да нямах проблеми и всичко да изглеждаше ОК, си оставаше горчивият привкус, че не ѝ знаеш историята и истинкото състояние на двигателя. Това повлия също на избора ми да сложа газ.
Доколко добре сте запознат с устройството и работата на ДВГ? С две горивни системи имаш повече възможни източници на проблеми. Ако сте лаик като мен при евентуален проблем това би означавало повече разходи за откриване на проблема. Но дори и да разбирате, ви трябва време за диагностициране. А времето е пари.
Ще имате ли проблем с подземни гаражи? В България може все още да се минава метър по моловете, но ако се ползва автомобилът често в чужбина това може да е проблем. Също и в някои офис сгради в БГ следят стриктно за това, така че може да ви забранят достъпа до паркинга на работа.
Готови ли сте да се лишите от място в багажника? Дори да се инсталира тороидална бутилката на мястото на резервната гума, остава дилемата да карате без резервна гума или да се лишите от 1/3 от багажника си.
Проблем ли ще е по-честото зареждане на примерно 300 км (вместо на поне 600 на безнин)? За България не е проблем, но като тръгнеш на дълги разстояния в Европа е неприятно да мислиш за това. От друга страна имаш два резервоара / по-голям общ пробег.
Заслужава ли си рискът от "бомба в колата"? - за мен това изобщо не е аргумент, но има доста скептици. При всички положения задължително нова бутилка и компоненти, а след монтаж смяна на бутилката на максимум 10 години. Аз дори бих казал 5...
Да споделя и моя опит с газифицирането на Auris 1.6 124 к.с.. Точно преди 2 години инсталирахме ГИ A.E.B. с OBD комуникация и инжектори Romano. Като динамика не се усеща разлика между каране на бензин и на газ, има динамика и на ниски, и на високи обороти. Случвало се е на моменти да има забавяне от страна на газовия компютър, но нищо фрапантно (може би милисекунди). Преди съм карал автомобил с обикновена газова и разликата при ГИ е от небето до земята.
Проблеми:
Проблеми с газовото не съм имал досега. Не се е налагало донастройване, не съм имаш шумни инжектори, не съм имал проблеми с обороти на празен ход.
С двигателя, обаче, се появиха проблеми около година и 20хил.км след монтирането на ГИ, но не мога да ги свържа двете неща, както и да твърдя, че не биха се проявили, ако карах само на бензин
1. Под наклон колата почна да изпуска паркирана на скорост само на скорост -> индикация за ниска компресия,
виж тази тема
2. Последната зима два пъти в рамките на 1 месец ми светна чека с грешка P0172 за богата горивна смес. След чистене на грешката не се прояви отново.
3. Малко след това няколко пъти имах проблеми със запалването (и на студен, и на загрят двигател) - стартерът върти и не запалва след няколко оборота. След повторен опит запалва, но някак си "удавено" все едно смесва бензин и газ. Когато запали, изпушва черен дим, миришещ на неизгорял бензин и оборотите се държат на кантар няколко секунди, след което няма никакви проблеми нито на газ, нито на бензин. Това се случи 4-5 пъти.
4. Прояви се шум от двигателя (детонации) при подаване на газ -
описано в тази тема. Поради съмнения за издухана гарнитура / прегорели клапани, двигателят трябва да се отвори. Тепърва ще видим какви са проблемите.
През цялото време не съм имал проблеми със завишен разход на гориво или харчене на масло.
Разход на гориво:
Що се касае до разхода - важно е да уточня стила ми на шофиране.
-> Градското ми представлява около 30% от целия пробег и е основно в София, като не малка част включва каране по Околовръстното с 80-100км/ч. Разход между 9-10л на газ / 100км срещу 7.5-8 на бензин
-> Извънградско карам обикновено със 100-110-120км/ч - 8-8.5л/100км на газ срещу 6.5 на бензин
-> На магистралата карам обикновено с 120-125км/ч. В редки случаи с 140км/ч - около 10л на газ срещу 7.5-8 на бензин.
За 30000 хил.км на бензин - среден 7.3л/100км прецизно засичан по касови бележки
За 35000 хил.км на газ - среден 9.3/100км газ прецизно засичан + грубо 0.5л/100км бензин.
При цена от 2.40 лв/л бензин и 1.10 лв/л газ сметките за 35000 км са следните
Какво бих платил само на бензин: 7.3*350*2.4=6132 лв
Какво реално платих с газ: (9.3*350*1.1)+(0.5*350*2.4)=3580+420=4000 лв
Тоест от гориво съм спестил 2132 лв. От които вадим следните разходи
- Инсталация на ГИ - 1300лв
Газови филтри на 15хил.км 2x30лв=60лв
Доплащане на ГТП заради газта - 2x5лв=10лв
Първоначален преглед на газова уредба - 40лв
Тоест досега съм на 700 лв плюс заради газовата. Като се има предвид, че всичко е функционирало безпроблемно досега и не се е налагало донастройване на газовия компютър.
Предстои ми отваряне на мотора и тепърва ще се види какво е състоянието на клапаните. Възможно е ползването на газ да е довело или ускорило проявата на проблемите, които имам в момента. Но също така е възможно и да съм спестил 700 лв, които финансират отчасти ремонта.