Продължително охлаждане батерия

Аватар
Chuk Spleskanovski
Мнения: 45
Регистриран на: 15 Ное 2020 20:57
Местоположение: Перник
Автомобил: Prius 3

Продължително охлаждане батерия

Мнение от Chuk Spleskanovski » 07 Юли 2022 23:56

Колеги днес като си тръгнах от море забелязах всъщност подочух ,че вентилатора на батерията се пусна и така работеше цели 90км … (всъщност долато се приберем)
Колата цял ден беше на слънце и вътре беше 400 градуса ,но нито това и е първото море нито досега вентилатора е работил толкова много .
Тръгнахме си вечерта към 9.30 , не беше жега- някъде
Около 23гр външна!
Терена беше доста тежък - само тежки изкачвания и стръмни пускания.Не знам това има ли значение за батерията.
Почти към края на пътуването ми дойде на акъла - спрях и рестартирах колата и вентилатора спря
Та се чудя батерията ли е толкова прегряла през деня
или нещо е забил вентилатора ?!?

Аватар
BOz
Мнения: 4272
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 98 пъти

Продължително охлаждане батерия

Мнение от BOz » 08 Юли 2022 09:10

Топлината се "акумулира". Поради тази причина ти си подкарал колата, когато е била в най-високите си стойности, "събирайки" топлината през целия ден. Поради тази причина не е много редно да отнасяш моментната външна температура към тази на батерията, защото двете имат изместване една спрямо друга.
Това е и причината вентилатора да продължи да работи, защото системата "знае" вътрешната темепратура на батерията, а не само повърхностната, която отчитат сензорите. С рестартирането започваш нов цикъл на охлаждане и "подмамваш" реакцията на охлаждането ѝ.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Аватар
ufer
Мнения: 2589
Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
Местоположение: Бургас
Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
Благодарил/а: 15 пъти
Получена  благодарност: 33 пъти

Продължително охлаждане батерия

Мнение от ufer » 08 Юли 2022 09:53

Вероятно е така, както казва БоЗ, но имайте предвид, че точно вчера сутринта около 6.00 часа сутринта температурата поне в Бургас беше 23,5 гр. на сянка. Обикновено по това време е 16-18 гр. Просто тези 2 дена (6 и 7 юли) имаше много малка разлика между дневната и нощната температура, което също може да е повлияло... :thumbsup:

Аватар
Chuk Spleskanovski
Мнения: 45
Регистриран на: 15 Ное 2020 20:57
Местоположение: Перник
Автомобил: Prius 3

Продължително охлаждане батерия

Мнение от Chuk Spleskanovski » 08 Юли 2022 10:11

Всъщност час и половина преди тръгване преместих колата на сянка (уж да се охлади), но явно не е било
достатъчно за батерията.
Значи BOz да разбирам това като нещо нормално, а не
притеснително
:thumbsup:

xtratime
Мнения: 77
Регистриран на: 04 Мар 2014 06:41
Местоположение: София
Автомобил: Toyota Auris Touring Sports Hy
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 6 пъти

Продължително охлаждане батерия

Мнение от xtratime » 08 Юли 2022 10:26

Привет!
Според мен е нещо нормално, през целия ден колата(батерията) е акумулирала топлина, когато сте потеглили, темепратурата на батерията е била висока, което е наложило по сериозното пускане на вентилатора. С тръгването на автомобила, хибридната батерия започва да се зарежда и разрежда, което също повишава температурата и. Един въпрос, когато тръгнахте с автомобила пуснахте ли климатика да охлади по-бързо купето? И един съвет- проверка и почистване на вентилатора за охлаждането на батерията. :thumbsup:
Toyota Yaris 1.3 VVTi 2003
Toyota Auris Touring sports 1.8 Hybrid 2016

Enwor
Мнения: 173
Регистриран на: 19 Мар 2017 22:18
Местоположение: София
Благодарил/а: 4 пъти
Получена  благодарност: 6 пъти

Продължително охлаждане батерия

Мнение от Enwor » 08 Юли 2022 11:48

Да добавя и аз - изкачванията и спусканията допринасят за голям поток излизаща и влизаща енергия, което добавя температура към текущата на клетките. Климатик винаги в жегите!
Corolla 2005 1.6 VVTi 3zz-fe | hatch, SOL
Corolla 2020 Sedan 1.8 Hybrid

Аватар
Chuk Spleskanovski
Мнения: 45
Регистриран на: 15 Ное 2020 20:57
Местоположение: Перник
Автомобил: Prius 3

Продължително охлаждане батерия

Мнение от Chuk Spleskanovski » 08 Юли 2022 13:07

Enwor написа: 08 Юли 2022 11:48 Да добавя и аз - изкачванията и спусканията допринасят за голям поток излизаща и влизаща енергия, което добавя температура към текущата на клетките. Климатик винаги в жегите!
Именно, :thumbsup: Както казах много тежки изкачвания и продължителни стръмни спускания- батерията почти постоянно беше на full ! Но и колата рядко използваше батерия.
Климатик не пусках защото децата спяха ,а и в купето
беше норм температура приятна. Може би трябваше
преди тръгване да и пусна климатика на място за 20-30мин. ама не се сетих.
Мисля , че като цяло хибридите не обичат такъв тип терени- планински. Това си е мое мнение
Последно промяна от Chuk Spleskanovski на 08 Юли 2022 13:09, променено общо 2 пъти.

Hursa
Мнения: 4898
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 74 пъти

Продължително охлаждане батерия

Мнение от Hursa » 08 Юли 2022 13:07

Предполагам, че температурата при която се "изключва" охлаждането или поне се редуцира е сравнително доста по-ниска, от температурата при която се задейства. Все пак от въздуха в купето тя практически няма как да се преохлади и затова прага на изключване може да е много по-нисък. Потеглили сте и е имало сравнително голямо натоварване (както казвате) на хибридната система - и топлата от деня батерия, поради интензивното използване се е загряла доста допълнително. Климатик едва ли сте ползвали, купето е било сравнителни топло, а от него охлаждането черпи въздуха за охлаждане и известно време то не е било с много ниска температура, особено ако автомобила е бил сравнително "пълен". Според мен - не е успяла да се охлади до ниския праг, при който се изключва интензивното охлаждане. Ако бяхте рестартирали системата и доста по-рано - вероятно вентилатора също нямаше да работи (след старта), защото температурата вече едва ли щеше да достигне прага на сработване.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
ufer
Мнения: 2589
Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
Местоположение: Бургас
Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
Благодарил/а: 15 пъти
Получена  благодарност: 33 пъти

Продължително охлаждане батерия

Мнение от ufer » 08 Юли 2022 13:17

Като имам предвид отличното "ноу хау" на Тойота спрямо охлаждането на техните ДВГ, би трябвало то да е отразено и при батериите на хибридите, пък и защо не към чистите електрички. Щом компът е преценил, че вентилаторът за охлаждане е трябвало да работи, не виждам нищо притеснително, не че човек не може да прилага практически методи за допълнително охлаждане... :thumbsup:

Аватар
Chuk Spleskanovski
Мнения: 45
Регистриран на: 15 Ное 2020 20:57
Местоположение: Перник
Автомобил: Prius 3

Продължително охлаждане батерия

Мнение от Chuk Spleskanovski » 08 Юли 2022 13:46

Въпросът е в това ,че ми стана чудно,странно и т.н как за 1ч 30мин не спря този вентилатор. Толкова топлина да е акумулирала ohmy.gif
Забравих да спомена ,че същия маршрут (на отиване) към обяд на 36гр външна температура вентилатора не се включи!! Но пък работеше климатик rolleyes.gif
Но както казваш ufer ,щом колата си е преценила…

Аватар
ufer
Мнения: 2589
Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
Местоположение: Бургас
Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
Благодарил/а: 15 пъти
Получена  благодарност: 33 пъти

Продължително охлаждане батерия

Мнение от ufer » 08 Юли 2022 14:28

Абе все пак я наблюдавай, че понякога и компютрите ги хващат вируси... :D

Аватар
BOz
Мнения: 4272
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 98 пъти

Продължително охлаждане батерия

Мнение от BOz » 08 Юли 2022 16:46

Chuk Spleskanovski написа: 08 Юли 2022 13:46 Въпросът е в това ,че ми стана чудно,странно и т.н как за 1ч 30мин не спря този вентилатор. Толкова топлина да е акумулирала ohmy.gif
Забравих да спомена ,че същия маршрут (на отиване) към обяд на 36гр външна температура вентилатора не се включи!! Но пък работеше климатик rolleyes.gif
Но както казваш ufer ,щом колата си е преценила…
Прочети тази тема от там, където започваме да си говорим за охлаждането на батерията.
И сега го отнеси към твоя случай и ще намериш допирни точки.
И точно това твърдя там - ако искаш дълготрайност, няма как да зависиш от решението на шофьора дали батерията ще бъде охладена или не. Какъвто е и твоя случай с "вреда", защото ти просто така си си решил да си караш. Което няма лошо. Ама не и за автомобил, който разчита на тази батерия да го движи изцяло. :thumbsup:
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Аватар
max-2
Мнения: 1777
Регистриран на: 08 Дек 2005 19:15
Местоположение: Пловдив
Благодарил/а: 16 пъти
Получена  благодарност: 41 пъти

Продължително охлаждане батерия

Мнение от max-2 » 08 Юли 2022 17:24

Не че нещо, но има едно филтърче под седалката за охлаждането на батерията. Не съм сигурен дали го чистят на всяка смяна на масла и филтри. Аз го чистя през месец или два и все има какво да се извади от него. Сега си купих ново, за да ми е по-лесно. Сменям веднага, а другото чистя после.
Не съм забелязал да работи вентилатор някакъв. Това е за камри хибрид от последното поколение.
Carina E 4AFE LB 1992

Аватар
WoLF
Мнения: 2584
Регистриран на: 05 Май 2016 09:21
Местоположение: Стара Загора
Благодарил/а: 224 пъти
Получена  благодарност: 99 пъти

Продължително охлаждане батерия

Мнение от WoLF » 09 Юли 2022 16:25

Тук играят два фактора:
1.Батерията е била топла и е започнала да акумулира още топлина заради спецификата на терена. Щом си усетил вентилатора, батерията е била на около 40 градуса или повече. Ще е нужна доста ниска температура в купето и доста време да свали температурата до 35 и да спре вентилатора.
2.Батерията остарява, повишава си вътрешните съпротивления и по-лесно се нагрява при зареждане/разреждане.

Отделно от това колата при тази температура на батерията ще почне да избягва да я ползва и от там задържане на висок заряд, ниска динамика и повече пуснат двигател. Навярно си усетил тези неща.
Като резюме - нормално поведение при тези външни и вътрешни температури, начина на ползване на батерията(по-голямо натоварване) и възрастта на самата батерия.
Аз бих лично бих искал да видя по-добро охлаждане на сандвича и по-малко влияние на температурата на купето при паркирана кола(тези коли не обичат да седят на слънце)...

П.п. Един човек ми каза следната мъдрост - възрастта на батериите на хибридите се мери не в години, а в преживени лета :thumbsup: :cheers:
ИзображениеИзображениеИзображение

Hursa
Мнения: 4898
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 74 пъти

Продължително охлаждане батерия

Мнение от Hursa » 09 Юли 2022 18:22

Някой намирал ли е при каква температура се превключва към различните режими на охлаждането - във възходящ и в низходящ ред. (За кой да е модел.)
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 32 госта