Страница 8 от 13

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Публикувано на: 27 Окт 2017 12:14
от slowtraveler
Снимките са прекалено малки - не се виждат добре...
Маслото в скоростната кутия на Приус е много по-малко натоварено от например автоматична кутия... Затова и 'поддръжка' е нещо прекалено относително :)

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Публикувано на: 27 Окт 2017 14:20
от plamsav
Допълнение към лекция "СПИРАНЕ И ДВИЖЕНИЕ ПО НАКЛОН"

Какво се случва, когато се спускаме продължително по нанадолнище и батерията се зареди до горе, а ние не включваме режим “В”?
Спиране.jpg
Спиране.jpg (59.31 KiB) Преглеждано 3145 пъти
Всичко зависи от това каква модификация карате. Ако карате PRIUS 10 или PRIUS 11, вашата батерия ще продължи да се зарежда и след като е напълнила индикацията си до горе, т.е. имате 8 зелени чертички. Това означава, че батерията е заредена до 75% от своя капацитет, т.е.

8 зелени = 75%

В този случай разполагате с резервни 25% и се надявате надолнището да свърши. След като батерията се зареди до 100% всичката енергия започва да се преобразува в топлина. А както знаем топлината е най-големия враг за нашата батерия.

Не така стоят нещата при модела PRIUS 20 и всички следващи. При него когато батерията се зареди до 80% автоматично се включва режим “В”. Компютърът не ви пита дали искате или не искате, а го прави и вие не можете да го изключите докато батерията не падне под 75%. Обаче, след като надолнището свърши трябва ръчно да преминете в режим “D”. Не забравяйте да го направите. Ако не го направите, при продължително каране това може да доведе до повреда в трансмисията. Освен това разходът на бензин ще се увеличи осезаемо.

Забележка: Възможно е някои от по-ранните модели на PRIUS 20 да нямат тази опция за автоматично включване на режим “В”, както е възможно и някои модели на PRIUS 11 да я имат.

И повтарям не забравяйте, че режим “B” се прилага само като планинска спирачка. Шофирането по равен път в този режим не е желателно, тъй като може да доведе и до отказ на трансмисията.

инж. Пламен Пеев

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Публикувано на: 27 Окт 2017 14:53
от slowtraveler
plamsav написа: След като батерията се зареди до 100% всичката енергия започва да се преобразува в топлина.
Ко речи? ohmy.gif Май си представяш зареждане на батерията като пълнене на бутилка.... И какво се получава, когато на напълно заредена батерия подаваш напрежение, равно на напрежението на пълен заряд (едва ли няма напреженова защита)?

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Публикувано на: 27 Окт 2017 15:00
от BOz
plamsav написа: Не така стоят нещата при модела PRIUS 20 и всички следващи. При него когато батерията се зареди до 80% автоматично се включва режим “В”. Компютърът не ви пита дали искате или не искате, а го прави и вие не можете да го изключите докато батерията не падне под 75%. Обаче, след като надолнището свърши трябва ръчно да преминете в режим “D”. Не забравяйте да го направите. Ако не го направите, при продължително каране това може да доведе до повреда в трансмисията.
Това е второто нещо, което искам да демонстрираш на твоя автомобил, за да го видя.
Още чакам онова нещо, за което си говорихме, да го покажеш също на видео нагледно как става.

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Публикувано на: 28 Окт 2017 22:45
от WoLF
Иначе е хитро да е така до някаква степен, че като зареди батерията и почне да пада колата като камък надолу не е гот :) Аз лично супер много използвам съпротивлението при зареждане на батериите за корекция на скоростта...

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Публикувано на: 30 Окт 2017 10:54
от BOz
WoLF написа: Иначе е хитро да е така до някаква степен, че като зареди батерията и почне да пада колата като камък надолу не е гот :) Аз лично супер много използвам съпротивлението при зареждане на батериите за корекция на скоростта...
Искаш да кажеш, че твоя Приус автоматично е минавал на В и след това е трябвало ти до го връщаш на D?

п.п. Иначе за Б-то и аз го ползвам понякога градско, защото в големите задръствания, в които скоростта не се превишава от 30-40км/ч, то на Б автомобила се кара малко по-лесно с един педал (на газта), заради увеличаването на регенерирането над 17км/ч, като съпротивлението на спиране го управлявам чрез газта. :thumbsup:

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Публикувано на: 30 Окт 2017 12:39
от WoLF
Нее, не прави така моя и който и да е тази генерация, но на мен би ми било полезно до някаква степен wink.gif

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Публикувано на: 30 Окт 2017 17:22
от plamsav
BOz написа: Искаш да кажеш, че твоя Приус автоматично е минавал на В и след това е трябвало ти до го връщаш на D?
Да Един път.
Умишлено реших да видя какво ще стане когато батерията се зареди "до край". Пусках Шипка и някъде по средата или малко след средата за да съм точен автоматично включи В . След това батерията падна под 50 % но не се върна автоматично в D. В момента на включване на В батерията беше на 80% (Предполагаеми). т.е. беше малко след като беше светнала последната зелена чертичка = 75%.

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Публикувано на: 30 Окт 2017 17:50
от plamsav
BOz написа: п.п. Иначе за Б-то и аз го ползвам понякога градско, защото в големите задръствания, в които скоростта не се превишава от 30-40км/ч, то на Б автомобила се кара малко по-лесно с един педал (на газта), заради увеличаването на регенерирането над 17км/ч, като съпротивлението на спиране го управлявам чрез газта.
Така не ти ли вдига разхода?

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Публикувано на: 30 Окт 2017 17:56
от plamsav
slowtraveler написа: Ко речи? Май си представяш зареждане на батерията като пълнене на бутилка.... И какво се получава, когато на напълно заредена батерия подаваш напрежение, равно на напрежението на пълен заряд (едва ли няма напреженова защита)?
:) :) :thumbsup:

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Публикувано на: 30 Окт 2017 22:21
от biro
В неделя спусках Шипка (посока Габрово) и в началото системата пълнеше батерията, но като се напълни започна да работи без да изключва бензиновия двигател. Имаше постоянен разход от ~1.2L/100km въпреки спускането и без натискане на газта. Не е П2, но все пак беше странно. За пръв път 2400км от както карам хибрид, виждам такова поведение - да не изключва ДВГ при загрял автомобил и без подаване на газ.

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Публикувано на: 31 Окт 2017 00:05
от DeXa
Аз наблюдавам подобно поведение, ама като го бутна на S<4 и спира да гори бензин (според борд-а). Оставя ли го обаче на D зарежда до 79% SOC и пали ДВГ (изгасва HV индикатора) с моментен разход ~1.2л/100км по борд. Интересното е, че през това време HybridAssistant-a показва моментен 0л/100км, не съм пробвал TechStream-a, какво показва през това време.

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Публикувано на: 31 Окт 2017 00:15
от WoLF
Двигателя чрез трансмисията създава съпротивление на движението с текущата скорост и т.к. оборотите изкуствено се поддържат независимо от тези на колелата се използва минимално количество гориво... Май :)

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Публикувано на: 31 Окт 2017 10:25
от BOz
plamsav написа: Така не ти ли вдига разхода?
Не, защото при упоменатите скорости ДВГ-то не се върти, за да изразходваш някакво гориво. Единствено променяш силата на регенерация като отпуснеш педала на газта, с което управляваш скоростта/забавянето ѝ чрез степента на отпускане на педала на газта.
Пример - засилил съм с 35км/ч и трябва да намаля към спиране. В този момент за желаното ми темпо на намаляване са необходими да кажем 6кВ съпротивление (регенериране). Като отпусна педала на газта, колата ми създава автоматично да кажем 2кВ енергия, а аз чрез педала на спирачката го донагласявам леко, докато стигна желаните 6кВ спирачен момент.
Когато си на "Б" при отпускане на педала на газта вместо енергията от стандартните 2кВ, то системата прави 8кВ (примерно, за илюстриране на идеята) и съответно ми забавя колата повече от колкото аз искам. И вместо да си местя крака на педала на спирачката в предишния пример, то отпускам педала на газта до 2-3% натиск, докато стигна до желание 6кВ спирачна сила.
biro написа: За пръв път 2400км от както карам хибрид, виждам такова поведение - да не изключва ДВГ при загрял автомобил и без подаване на газ.
Да, когато батерията се напълни до горе, системата прави някакви алогични неща, само и само да се отърве от излишната енергия.
Да кажем ако спреш на едно място, то може да ти запали и загаси двигателя няколко пъти подред, да започне да го върти на едно място само чрез батерията и всякакви "аномалии" от този род.
Но не съм хванал някаква зависимост и последователност в действията ѝ. Явно има логика, по която предполага дали ще събираш още енергия в бъдеще или не и спрямо тази логика започва да прави "нещо", което нещо съм го наблюдавал, че може да е различно, по уж еднаквия ми маршрут и стил на каране.
Единствената логика, която съм хванал при пълна батерия е, че след като си загасил колата с пълна батерия, при паленето на автомобила след това, първата цел на системата е да я изпразни под "нормалния" заряд.

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Публикувано на: 14 Ное 2017 11:39
от plamsav
Урок трети. Лекция 6
Режим EV

В предните лекции, които бяха посветени на хибридните технологии, ние изучавахме особеностите на експлоатация на хибридния автомобил в различни режими на движение. Но не успяхме да покажем всички от тях. Затова днес ще продължим работа с бавно движение на хибридния автомобил и движение в режим на електромобил.

След това ще продължим с режим на забавяне и движение със спускане. Ще завършим с характеристиките на работа при движение на автомобила на заден ход. След това се насочваме към безопасността при ремонта и поддръжката на хибридни автомобили. Ще обсъдим и други въпроси. Ще се опитаме да разчупим някои стереотипи и да разобличим митовете, които са се установили в “хибридния” сегмент на автомобилния свят.
Бавно движение и режим на електромобил „режим EV“
Бавно движение и режим на електромобил „режим EV“
Схема-11.jpg (58.92 KiB) Преглеждано 3007 пъти
В последната лекция описах как автомобилът тръгва само с електрическа мощност и двигател МГ2, освен ако не натискаме силно педала на газта. При достигане на желаната скорост преди да стартира ДВГ, може да продължи движението само с електричество. Този режим се нарича “режим EV”, тъй като автомобилът се задвижва от същото “гориво” като автомобил с пълно EV. При такава експлоатация короната се върти. Тъй като МГ2 движи колата, оста на сателитите със сателитите не се върти и ДВГ не работи, а самите сателити се въртят всеки около собствената си ос. Слънчевото колело и МГ1 се въртят свободно назад (Схема 11).

Ако ДВГ запали в момент на ускорение, при достигане на нужната скорост се намалява натиска върху педала на газта. В същото време намаленото потребление на електроенергия в захранващата верига, която е необходима за поддържане на скоростта, лесно може да бъде осигурено от двигателя МГ2. В този случай двигателят с вътрешно горене се изключва и вие продължавате да шофирате в режим на електромобил.

Кога ще се случи това е трудно да се предскаже, защото това зависи от много различни фактори. Първо от това, колко е заредена батерията. Второ – температурните параметри: температура на въздуха, температура на ДВГ, температура на купето. Трето – наклон, вятър и т.н. И след известно време на движение в режим EV нивото на батерията задължително ще падне, което ще доведе до запалване на ДВГ, за да може да се поддържа желаната скорост и да се дозареди батерията.

Начинът, по който ДВГ пали в електрически режим, когато това стане необходимо, е подобен на топъл старт, но в този случай короната и слънчевото зъбно колело не са неподвижни. Слънчевото колело се върти назад и първо трябва да се забави. Това може да бъде достатъчно, за да се ускори ДВГ до необходимите обороти, в зависимост от скоростта на автомобила. Но може да се наложи слънчевото колело да обърне посоката на въртене. Това става с помощта на МГ1.

До този момент МГ1 работи в режим на генератор и произвежда електроенергия. След като скоростта му на въртене се намали и се доближи до нула, той се включва като електродвигател. След това се захранва с енергия и минавайки през нулевата точка сменя посоката на въртене.
Схема-12.jpg
Схема-12.jpg (59.6 KiB) Преглеждано 3007 пъти
В резултат на това, както в случая на стартиране на двигателя на стоящ на място автомобил, оста на сателитите и с нея ДВГзапочват да се въртят напред. Короната на планетарния механизъм, въртяща се напред, заедно с движението на автомобила, получаващ енергия от МГ2, помага да се ускори двигателят до необходимите обороти при по-ниска скорост на МГ1. Стартирането на двигателя с вътрешно горене обаче създава съпротивление на свободното въртене на короната. За да се изглади този тласък за по-голям комфорт за водача и пътниците, към МГ2 се подава допълнителен енергиен импулс, за да се получи допълнителен въртящ момент, необходим за плавното стартиране на ДВГ(Схема 12).

В Приус 20 в стандартния пакет влиза и копчето EV. Това се отнася за автомобилите за Японския и Европейския пазар. На моделите за САЩ това копче може да се постави допълнително. В бордовия компютър си има всичко инсталирано, но липсва самото копче.

следва продължение

инж. Пламен Пеев