Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Публикувай отговор
Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от slowtraveler » 09 Ное 2018 12:09

Да, вероятно си прав за невъзможността на системата да балансира NiMH батерии, и да го прави на Литиевите...
Причината е проста - NiMh могат да се 'самобалансират' поради чисто химични ефекти, докато при Литиевите е напълно възможно (имат тенденция) да се разбалансират, защото химията е коренно различна, и затова трябва да се зареждат под особено внимание контрол на всяка клетка......
Неслучайно литиевите са под особен контрол по самолетите...

stoyankirov, изисква се квалификация на електротехник силови токове и високи напрежения :)
Не се майтапя - напрежението на батерията е над десетократно над обявеното за опасно за човешкия живот. Да, всяка клетка ти е 1.2В, но разликата в потенциалите в цялата батерия са много виски и превишаващи многократно смъртоносните напрежения...
Не е някаква философия или да има нужда от нещо различно от просто правилно разглобяване, сглобяване и монтаж, но е процедура, опасна за живота...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
BOz
Мнения: 4272
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 98 пъти

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от BOz » 09 Ное 2018 13:13

stoyankirov написа: 09 Ное 2018 12:06 Мога ли сам да си я разглобя и да измеря напрежението на всяка една клетка или се изисква специална подготовка за това. След измерването трябва ли да се "обучава" или нещо такова. Има ли нещо специфично, което да трябва да се прави само в сервиз?
Дали можеш аз няма как да знам. Ако имаш малко познания и да кажем знаеш закона на Ом, най-вероятно ще се справиш.
Нищо не трябва да се обучава в сервиз.
Ама генерално погледнато какъв е смисъла да я разглобяваш, за да им измериш напрежението, като това може да го видиш и с диагностика? За капацитета обаче ще ти трябва уред.
Или ако не знаеш точната разлика между капацитет и напрежение и защо трябва да измериш едното или другото, то по-добре не барай нищо, а просто си карай колата. Като дойде някой ден време за ремонт ще разбереш, а до тогава просто не го мисли а се радвай на автомобила.
slowtraveler написа: 09 Ное 2018 12:09 stoyankirov, изисква се квалификация на електротехник силови токове и високи напрежения
А бе всичко що е под 1000 волта си е ниско напрежение отвсякъде. tooth.gif
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Аватар
M5kov
Мнения: 110
Регистриран на: 28 Мар 2018 14:17
Местоположение: Pleven

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от M5kov » 09 Ное 2018 13:52

stoyankirov написа: 09 Ное 2018 12:06 Мога ли сам да си я разглобя и да измеря напрежението на всяка една клетка или се изисква специална подготовка за това. След измерването трябва ли да се "обучава" или нещо такова. Има ли нещо специфично, което да трябва да се прави само в сервиз?
Работи ли - не пипай!
Като избуши някой модул разглабяш и тогава мериш.
Toyota Prius 1.5 Hybrid
EХ- Brava 1.6, Marea 1.9 JTD, Multipla 1.6 Bipower, Jeep Grand Cherokee ZJ 5.2 V8, Peugeot 407 SW 2.0 HDI, Mitsubishi Pajero 2.8 TDI

Аватар
stoyankirov
Мнения: 91
Регистриран на: 31 Яну 2014 10:56
Местоположение: Велико Търново
Автомобил: Toyota Prius Gen.3 - 2009
Благодарил/а: 3 пъти

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от stoyankirov » 09 Ное 2018 13:57

BOz написа: 09 Ное 2018 13:13
stoyankirov написа: 09 Ное 2018 12:06 Мога ли сам да си я разглобя и да измеря напрежението на всяка една клетка или се изисква специална подготовка за това. След измерването трябва ли да се "обучава" или нещо такова. Има ли нещо специфично, което да трябва да се прави само в сервиз?
Дали можеш аз няма как да знам. Ако имаш малко познания и да кажем знаеш закона на Ом, най-вероятно ще се справиш.
Нищо не трябва да се обучава в сервиз.
Ама генерално погледнато какъв е смисъла да я разглобяваш, за да им измериш напрежението, като това може да го видиш и с диагностика? За капацитета обаче ще ти трябва уред.
Или ако не знаеш точната разлика между капацитет и напрежение и защо трябва да измериш едното или другото, то по-добре не барай нищо, а просто си карай колата. Като дойде някой ден време за ремонт ще разбереш, а до тогава просто не го мисли а се радвай на автомобила.
slowtraveler написа: 09 Ное 2018 12:09 stoyankirov, изисква се квалификация на електротехник силови токове и високи напрежения
А бе всичко що е под 1000 волта си е ниско напрежение отвсякъде. tooth.gif
BOz написа: 09 Ное 2018 13:13 Като дойде някой ден време за ремонт ще разбереш
Това имах предвид. По какво се разбира. Бързо зареждане и разреждане на батерията бях чел, че е един от признаците за проблем с ВВБ, но "бързо" си е относително понятие според мен. Никъде не намерих информация за сравнение. Например ако за 3км. по равен път със скорост 80км/ч., ВВБ се зарежда напълно или пък качва две чертички - значи е добре или не ?!? Имаме ли онфо за нещо подобно?
Toyota Prius Gen.3 - 31.08.2009г. - 1.8 - 136ph - 195000км

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от slowtraveler » 09 Ное 2018 14:34

BOz написа: 09 Ное 2018 13:13 А бе всичко що е под 1000 волта си е ниско напрежение отвсякъде.
Така си е по книгите, ама той тока не пита като те удари - все ти се струва повечко tooth.gif
Общо взето - майтап (особено с постоянно/право напрежение) не бива...
За съжаление съм виждал как някои хора почват да пипат без точно да знаят какво правят из опасни напрежения... Щото по филмите където било опасно - 'токът бръмчал', пък той акумулатора си стои тихо, ама е над 300V... Затова и съвсем не препоръчвам да се пипа ако нямаш необходимите познания поне по техника на безопасност...

А питащият колега - карай си автомобила и не се филмирай... Ако стане проблем - той ще си каже...
И съответно - тогава щеш не щеш ще демонтираш батерия и ще измерваш елементите...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
BOz
Мнения: 4272
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 98 пъти

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от BOz » 09 Ное 2018 18:17

stoyankirov написа: 09 Ное 2018 13:57 Това имах предвид. По какво се разбира. Бързо зареждане и разреждане на батерията бях чел, че е един от признаците за проблем с ВВБ, но "бързо" си е относително понятие според мен. Никъде не намерих информация за сравнение. Например ако за 3км. по равен път със скорост 80км/ч., ВВБ се зарежда напълно или пък качва две чертички - значи е добре или не ?!? Имаме ли онфо за нещо подобно?
Няма такава информация, защото няма отговор, който да може да се даде. Системата на заряд/разряд не е константа. Има много зависимости, които влияят и държането не е еднакво.
Аз примерно разбрах за капацитета на батерията единствено защото много добре си познавах колата и маршрута, минавал съм стотици пъти по него, почти винаги по един и същ начин и след като си направих батерията видях разликата. Но преди, а дори и след това, то не може да се каже на друг човек, ей от там до там, с тази скорост, ако си на 55% заряд трябва тя да може да стигне до 60% а не до 63% да речем, ако си на спирачка, която ти я пълни с около 40А, примерно. Нали разбираш колко е комплексно всичко това. Тази разлика ще може да я видиш ако имаш голям опит, както споменах и най-вече статистика, и още повече наблюдения.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

dekzz
Мнения: 43
Регистриран на: 14 Юни 2017 08:32
Местоположение: София
Автомобил: ZVW_30

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от dekzz » 10 Ное 2018 00:02

Последният въпрос има множество отговори. Като за начало: да, можеш сам да разглобиш батерията като спазваш определени правила за безопасност. Все пак говорим за постоянно напрежение над 200 волта! В гугъл//ютуб има ного примери как се вади и разглобява високоволтовата батерия. И тук във форума има техническа информация от произвидителя. Можеш да измериш капацитета на всяка клетка поотделно, но това измерване трябва да стане по един много интересен начин, който не е коментиран в детайли в тази тема (май). Очакваме тези, които могат да кажат как точно да стане това да коментират... Не е необходимо да се "обучава" нещо, но има някои теми, които препоръчват силно да се направи т.нар. "балансиране" (моля коментирайте) или уеднаквяване на заряд/капацитет/зареденост (темата може да е обширна също, тъй като, както беше споделено по-рано SoC не зависи пряко от напрежението на отделната клетка). Доколкото съм запознат никой сервиз няма да ти предложи комплексна услуга. В тази мисъл при фейл на една клетка много потребители препоръчват замяна на ВСИЧКИ клетки/модули, щот' заменяйки една или две-три подлагаш на "стрес" останалите застаряващи клетки... Помощ! Колеги, обяснете вместо мен! Тегаво разискване е...
ZVW30_2010
Odometer: 700 000+ km

Аватар
WoLF
Мнения: 2583
Регистриран на: 05 Май 2016 09:21
Местоположение: Стара Загора
Благодарил/а: 224 пъти
Получена  благодарност: 99 пъти

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от WoLF » 12 Ное 2018 09:44

Спокойно се сменя "заминалата" клетка/и, като си имаме практически опит във форума! Няма смисъл да разглобяваш нищо предварително. Оранжеви кабели НЕ ПИПАШ!!! Както казаха колегите - от страшно много неща зависи SoC и неговата промяна в двете посоки. Караш си колата, докато спре или спре да си върши работата като хибрид и тогава сваляш батерията. Казвам ти го, защото има голяма вероятност никога да не ти се наложи да го правиш (пожелавам ти го!)... :thumbsup:
ИзображениеИзображениеИзображение

Аватар
stoyankirov
Мнения: 91
Регистриран на: 31 Яну 2014 10:56
Местоположение: Велико Търново
Автомобил: Toyota Prius Gen.3 - 2009
Благодарил/а: 3 пъти

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от stoyankirov » 16 Ное 2018 11:51

WoLF написа: 12 Ное 2018 09:44 Спокойно се сменя "заминалата" клетка/и, като си имаме практически опит във форума! Няма смисъл да разглобяваш нищо предварително. Оранжеви кабели НЕ ПИПАШ!!! Както казаха колегите - от страшно много неща зависи SoC и неговата промяна в двете посоки. Караш си колата, докато спре или спре да си върши работата като хибрид и тогава сваляш батерията. Казвам ти го, защото има голяма вероятност никога да не ти се наложи да го правиш (пожелавам ти го!)... :thumbsup:
WoLF написа: 12 Ное 2018 09:44 Спокойно се сменя "заминалата" клетка/и, като си имаме практически опит във форума! Няма смисъл да разглобяваш нищо предварително. Оранжеви кабели НЕ ПИПАШ!!! Както казаха колегите - от страшно много неща зависи SoC и неговата промяна в двете посоки. Караш си колата, докато спре или спре да си върши работата като хибрид и тогава сваляш батерията. Казвам ти го, защото има голяма вероятност никога да не ти се наложи да го правиш (пожелавам ти го!)... :thumbsup:
Благодаря за пожеланието, колега. Живи и здрави всички.
Toyota Prius Gen.3 - 31.08.2009г. - 1.8 - 136ph - 195000км

Lwerewolf
Мнения: 530
Регистриран на: 09 Юли 2018 04:07
Местоположение: София
Автомобил: gws191l 08, zze121 03, aw11 86
Получена  благодарност: 4 пъти

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от Lwerewolf » 18 Яну 2019 18:51

stoyankirov написа: 16 Ное 2018 11:51 Благодаря за пожеланието, колега. Живи и здрави всички.
Такам…

Prius gen 3 - по-скоро се притеснявай и превентативно си чисти EGR-а на двигателя, сменяй PCV клапана... това е основната драма с gen3-ките, поне по мои впечатления от четеното до момента.

Накратко това което съм прочел за NiMH батериите на при toyota/lexus хибридите, по-конкретно при конфигурация в стил prius (6 клетки на модул, до 40 модула) - клетките в средата се нагряват повече от тези в края, вследствие на това губят електролит (така де, изпарява се водата от него) по-бързо, съотв. другата химия която формира електролита се налепва по металните плочи което намаля проводимата им площ и съотв. увеличава топлината.... и така реакцията се ускорява докато не ти светне лампичката :) В повечето случаи или колата засича, че на някой от блоковете (блок = 2 модула = 12 клетки, колата следи волтажа на гранулярност от два модула) пада волтажа рязко когато не трябва (някоя от клетките му е с нисък капацитет, и NiMH не си променя особено много волтажа докато е "средно" зареден :) ), и лимитира енергията която минава през батерията с цел да предотврати по-нататъчни проблеми, или от топлина една от клетките се окъсява. При първият случай няма да видиш разлика във волтажите когато ги мериш, във втория - ~1.2v под другите.

За смяна на индивидуални клетки - под въпрос е колко ще ти издържи батерията до повторна проява. Кокато ти светне за даден модул, другите най-вероятно също са доста позаминали - особено към средата. Сменяш една клетка и да речем след два месеца ти светва за друга, и така нататък. Без да влизам в подробности, за си играеш да сменяш клетки за "reconditioning" на батерията може да ти излезе близко до цената на нова. Накратко - сваляне на батерията, проверка за заминали модули (окъсени клетки), няколко дълбоки разряда/заряда на всеки модул за възстановяване на капацитет до колкото е възможно, както и за балансирането им (deep discharge = дори до 0.1v/клетка съотв. 0.6 на модул, на много нисък discharge rate, balance overcharge също на доста нисък rate, има бая писано по темата), проверка на капацитет на модулите (фабричен е 6500 ампер часа), махане на клетките които са със много по-нисък капацитет от средния и замяната им със клетки със подобен капацитет (съотв. от къде намираш такива?), или дори рехидратиране на модулите, където положението е малко по-добре от тъмна Индия (писали са една шепа хора, има патент на Тойота, основен проблем е запечатването на модулите след отваряне).

Ако си ОК с това да се занимаваш с батерията за най-вероятно над месец - действай. Нова батерия от холандски и словенски представителства на Тойота съм виждал за 1650 eur. В страната можеш да намериш модули от нови катастрофирали хибриди за 80-100лв на модул (взависимост от годината), трябват ти 28 за пълна prius gen2/3/4? батерия.

Принципно има начини да придобиеш идея за относителното състояние на батерията без да я отваряш. http://hybridassistant.blogspot.com/ (edit) - това го прави "автоматично", мисля че някъде по френският им форум имаше по-сериозно описание на теорията на която е базирано, но в общи линии - force-charge на батерията (park + газ докато не спре да зарежда), неутрална + пускане на определени електроконсуматори, мерене на промяна на волтажа/изчислен от колата state of charge/т.н. за определено време (/edit)
:)
gs450h 07/2008 ML/radar cruise w/o APSSS, corolla e12 11/2003 3dr sol 3zz-fe

NikoNa
Мнения: 1
Регистриран на: 21 Фев 2019 06:35
Местоположение: Detroit
Автомобил: Prius

Запалване

Мнение от NikoNa » 21 Фев 2019 15:39

Как пали приуса?
 ! Съобщение от: slowtraveler
преди да пускате нова тема, проверете дали не е обсъждан въпросът ви...
Въпросът Ви едва ли е за раздела Лексъс... :whistle:

Аватар
BOz
Мнения: 4272
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 98 пъти

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от BOz » 21 Фев 2019 17:35

С бутон.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Аватар
M5kov
Мнения: 110
Регистриран на: 28 Мар 2018 14:17
Местоположение: Pleven

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от M5kov » 22 Фев 2019 08:46

Натискаш спирачката, натискаш бутона, таблото светва и ако всичко е наред, излиза един надпис READY. В този момент колата е готова да потегли, без да работи бензиновия мотор, но в повечето случаи при първоначално палене го пуска и него.
Toyota Prius 1.5 Hybrid
EХ- Brava 1.6, Marea 1.9 JTD, Multipla 1.6 Bipower, Jeep Grand Cherokee ZJ 5.2 V8, Peugeot 407 SW 2.0 HDI, Mitsubishi Pajero 2.8 TDI

Аватар
boyanmt
Мнения: 935
Регистриран на: 15 Яну 2018 21:01
Местоположение: NE Черноморие
Автомобил: RAV-4-за кибрит
Благодарил/а: 1 път

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от boyanmt » 22 Фев 2019 11:27

Пали..с божията благословия.. :whistle:

strahomen1
Мнения: 159
Регистриран на: 13 Яну 2013 19:49
Местоположение: Габрово
Получена  благодарност: 2 пъти

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от strahomen1 » 22 Фев 2019 11:53

Ааа,Бояне!Не с лошата! tooth.gif
Carina 4AFE - 1994
Corolla 4EFE - 1998
Prius 2011
Forester 2.0XT - 2004

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 28 госта