Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Публикувай отговор
Аватар
mfandakov
Мнения: 3325
Регистриран на: 20 Апр 2015 21:00
Местоположение: Кричим
Автомобил: E38
Благодарил/а: 16 пъти
Получена  благодарност: 41 пъти

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от mfandakov » 22 Яну 2018 15:56

Разбрах че е "кофти" :D версия,ама аз така или иначе нямаше да си го купя.
Благодаря все пак че направихте ревюто и тук. tooth.gif
worthy.gif

Аватар
plamsav
Мнения: 111
Регистриран на: 04 Апр 2017 18:38
Местоположение: Русе
Обратна връзка:

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от plamsav » 28 Яну 2018 17:55

slowtraveler написа: Хм... Това повече ми прилича на реклама на конкретно изделие, несвързано с марката, а още по-малко - конкретно с хибридите bash.gif
Моля да прецизирате и коригирате мнението си. Карман е едно от многото средства за комуникация с автомобила, и съвсем не специализирано за хибрид или въобще за Тойота...
Моля , не ме разбирайте погрешно. Никого не агитирам да си купува конкретното изделие. Използвам го само като пример да опиша какви са проблемите с различните скенери. Всички си имат своите плюсове и минуси. Така, че какъв скенер ще си купите си е ваше решение и на никой друг. Важното е да ви върши работа. :thumbsup:

Аватар
plamsav
Мнения: 111
Регистриран на: 04 Апр 2017 18:38
Местоположение: Русе
Обратна връзка:

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от plamsav » 14 Фев 2018 13:19

Диагностика на хибридни автомобили. УРОК 5 Лекция 3

Carman AUTO-I 700
Блокът IMA се вижда добре, но в Civic показанията на напрежението на връзките са с точност до цяло число. Не се виждат десетите, а те са ни много необходими, за да преценим състоянието на батерията, тъй като разликата по напрежение между изправния и неизправния елемент е само 0.1 – 0.2 V. Трябва да вземем под внимание момента, че по-старата версия показваше всичко по напрежението включително и десетите. Освен това сервизното меню за Honda не е активно и съответно при смяна на Блока за управление на двигателя например, който не е от най-надеждните, ние няма да можем да накараме автомобила да го разпознае. Т.е. автомобилът ще ни каже, че няма такъв блок.

Останалите хибриди от Ford, GM и т.н. могат да се диагностицират много ограничено. Добре се четат само системите SRS и ABS, а хибридната система и ВВБ изобщо не се виждат.

В заключение мога да кажа, че скенерите CarmanScan позволяват да се работи сравнително добре с по-голямата част хибридни автомобили от марките Toyota, Lexus и Honda.
10.jpg
10.jpg (85.31 KiB) Преглеждано 13581 пъти
Toyota Intelligent Tester II
За пълноценна диагностика на хибридни Toyota и Lexus освен CarmanScan ще е необходим и дилърски Toyota Intelligent Tester II.

Въпреки че апаратът е на преклонна възраст, той изглежда отлично. И не само изглежда отлично, а успява да се свърже изключително бързо с автомобила и работи бързо и точно. За разлика от универсалните скенери този уред поддържа всички сервизни функции за европейския и американския пазар. Но не всичко е достъпно за японския пазар. Работи със всички съвремени автомобили, въпреки че последният ъпдейт датира от далечната 2012 година. И най-големият му недостатък е, че не работи с Prius 10 (не влиза нито в хибридната система, нито във ВВБ). За нас в Бъргария това изобщо не е проблем, тъй като десятките в цялата стана се броят на пръстите на една ръка. А е възможно дори изобщо да няма. За сметка на това влиза в замразената дата и чете подкодовете, като показанията му са изключително точни и може да им се вярва.

Това позволява много по-точно и по-бързо да се установи причината за грешките. Също така поддържа компютърно програмиране. С помощта на менюто ” Customize ” е възможно да се активират и деактивират функциите на някои системи в колата за клиента (изключване на звуковия сигнал на коланите, алгоритъма за централно заключване и т.н.). С Estima и Alphard работи чрез менюто за Prius. С този скенер няма да можете да калибрирате кутията не горните модели.

Във всички останали случаи – отличен вариант за диагностика на хибридни Toyota и Lexus дори и на най-новите модели.

инж. Пламен Пеев

Аватар
plamsav
Мнения: 111
Регистриран на: 04 Апр 2017 18:38
Местоположение: Русе
Обратна връзка:

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от plamsav » 14 Фев 2018 13:24

УРОК 5 Лекция 4

Launch X 431 Master
Най-често срещаният скенер, който може да диагностицира хибриди на почти всеки производител, е Launch X 431 Master. Бих го нарекъл най-универсалния, но и най-неудобния.
11.jpg
11.jpg (128.59 KiB) Преглеждано 13580 пъти
Това е евтин универсален скенер, който поддържа диагностика на огромен брой автомобили, включително хибридни. Удобствата за използване, в сравнение с останалите скенери мисля, че са минимални. Но не забравяйте, че производителите Launch все по-често произвеждат нови, много по-удобни версии на скенерите. В повечето случаи има поддръжка за сервизни функции, но те не винаги работят. Производителите обаче не стоят на едно място и за разлика от CarmanScan бързо поправят недостатъците и грешките. Така че, тъй като програмите се актуализират, някои сервизни функции започват да работят не по-лошо от това на дилърските скенери. Трябва да се отбележи, че от известно време CarmanScan са си взели поука и предполагам, че вече са задминали Launch.

Единственият недостатък на този скенер, наблюдаван от нас в работата (а не само нас) е, че понякога, когато го свързваме с Prius 20, изчезва калибровката на линейния клапан.

Най-перспективни разработки на диагностичен интерфейс представляват, интерфейсите с които можете да свържете диагностирания автомобил с лаптоп с инсталиран софтуер за диагностика.

Techsteram
12.jpg
12.jpg (93.32 KiB) Преглеждано 13580 пъти
По-специално, за Toyota има софтуер, наречен Techsteram. Всъщност това е аналог на Intelligent Tester II, само че програмата е инсталирана на компютъра, а не на скенера. Techstream поддържа всички хибриди от Toyota и Lexus с всички сервизни функции, независимо от пазара. В първите версии на програмата е имало проблем с Тойотите за японския пазар, поради наличието само на японски език. Но новите версии на програмата поддържат английски език за всички модели, което значително опростява използването на програмата. Скоростта на работа зависи от използвания диагностичен интерфейс.

Самата програма може да бъде закупена от производителя. Актуализирането на софтуера продължава непрекъснато.

В този урок разгледахме само няколко основни скенери, които е препоръчително да притежавате за ремонта и поддръжката на хибридни автомобили. Умишлено не говорихме за такива скъпи скенери като Autologic, Bosch KTS, G-Scan и други, чиято цена надвишава всички възможни граници, а работните функции с хибридите са много ограничени.

Анализирайки тази статия, ще можете сами да решите кои от изброените опции са най-подходящи за Вашия автосервиз. В края на краищата не всички автосервизи ремонтират, например Prius 10 и Prius 11, произвеждан от 1997 до 2003 година. Съответно, за да работят с останалата част от Toyota и Lexus, ще им бъде достатъчно Toyota Intelligent Tester II. Но след това те ще загубят много клиенти, които ще ремонтират своите 14-20 годишни автомобили при конкуренцията …

В следващия урок ще разгледаме какво друго оборудване ще бъде необходимо за автосервиз за ремонт и поддръжка на хибридни автомобили. Ще започнем да разглеждаме и характеристиките на ремонта на ДВГ за най-често срещаните хибриди от Toyota – Prius.

Основните режими на работа на приус

следва продължение

инж. Пламен Пеев

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от slowtraveler » 14 Фев 2018 14:29

Тъй-като имам Launch, мога да коментирам ПРО версията... Дали е неудобна - твърдо не бих казал такова нещо...
Компактен куфар с преходниците, и Lenovo (май бе около 10") таблет в удобна удароустойчива гумена облицовка, в която има място и за самия адаптер (за да не мъкнеш куфара с преходниците ако не ти трябва)...
Дали е евтин? 1800$ не е много евтино устройство. Годишният абонамент за всички марки мисля е около $800...

Тъй-като нямам сервиз и не ми трябва такова нещо, просто си инсталирах на телефона Launch PRO версията с база данни май Юни 2017, и с малки модификации сега имам в джоба си пълнофункционалния скенер (да, без преходниците). Някои колеги от форума вече се убедиха в удобството и възможността за корекции по настройките на автомобилите... :)
Но ако работя само с Тойота и Лексъс - безспорно бих работил само с Техстрийм...
инж.Г.Георгиев ppp.gif
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
plamsav
Мнения: 111
Регистриран на: 04 Апр 2017 18:38
Местоположение: Русе
Обратна връзка:

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от plamsav » 02 Мар 2018 12:42

С Launch нямам много личен опит, така че ще се съглася с вас. Също така съм съгласен, че за Тойота и Лексъс е за предпочитане да се работи с Техстрийм.
инж. П. Пеев :) :thumbsup:

Аватар
plamsav
Мнения: 111
Регистриран на: 04 Апр 2017 18:38
Местоположение: Русе
Обратна връзка:

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от plamsav » 02 Мар 2018 12:45

УРОК 9-1 МегаОмМетър ГигаОмоМетър

Днес ще продължим разговора за диагностичните инструменти, без който ремонтът на хибридни автомобили е изключително труден или почти невъзможен. Миналият урок беше завършен, като се запознахме с стенда за диагностика на инжекторите. Решихме следното: Сега се произвежда огромно количество стендове. Всеки самоуважаващ се производител, участващ в производството на автомобилно оборудване, представя свой модел на пазара. Няма голяма разлика между тях. Разликата се състои в надеждността на оборудването и в създаденото налягане. Ако имате малък гаражен сервиз ще ви е достатъчно евтино китайско устройство.

МегаОмМетър
Нека преминем към следващия уред, без който ремонтът на хибридни машини е просто невъзможен. Той се нарича МегаОмМетър. Има много спорове относно името на това устройство в интернет. На Български името му се състои от сливането на три думи : Мега Ом и Метър. Ударението на всяка от тях се запазва на мястото си.

Такъв уред няма да срещнете в нито един сервиз за автомобили, който не е специализиран за ремонт на хибридни и електрически автомобили. Без него не могат да се ремонтират хибридни и електрически автомобили.

С името на устройството се разбрахме, сега нека да поговорим за предназначението на устройството. Мегаомметърът е предназначен за измерване на големи стойности на съпротивление. Много механици ми задават въпроса: защо ми трябва, когато имам мултицет, който измерва съпротивление до 4 МOm?

Отговарям. При ремонт на хибридни машини много често се налага да се правят измервания на обекти със съпротивление не в единици от МOm, а в десетки или стотици МOm. В следващите няколко урока ще използваме този инструмент за търсене на много сложна неизправност в конкретен пример. Междувременно да погледнем устройството.

За разлика от омметъра, самият мегаомметър генерира електрически ток. И с достатъчно високо напрежение (до 2500 V). При „древните“ устройства за това е използван вграден механичен (ръчен) генератор. За да създадете необходимото напрежение за работа, трябва да завъртите дръжката на динамото. Това не беше много удобно и точността на измерването от това силно се променяше. Съвременните такива устройства са напълно електронни. Използват вградени захранващи източници (батерии) за работа. По този начин се елиминира субективния фактор и можем да смятаме всяко едно измерване за напълно коректно.

Има още по-модерни устройства. Те се наричат гигаомметри. Тяхната граница на измерване е много по-висока от тази на мегаомметрите. В нашия „Сервиз-Хибрид“ използваме гигамометър, направен в Китай. Това не е много скъпо устройство, но е много функционално (снимка 1). Защо е особено добър? На първо място, той автоматично проверява дали има късо съединение в тествания обект. Той, постепенно увеличавайки напрежението от 250 до 2500 V, не може сам да се повреди. Трябва да се настрои само максималното ниво на приложеното напрежение.
снимка 1. Гигаомметър MASTECH MS5205
снимка 1. Гигаомметър MASTECH MS5205
02.jpg (116.93 KiB) Преглеждано 13552 пъти
снимка 1. Гигаомметър MASTECH MS5205

Ако не знаете номиналното работно напрежение на проверяваната намотка или изолация, използвайте ръководството за ремонт, където винаги е посочено номиналното напрежение на намотката. Ако няма ръководство, за да предотвратите повреда на изолацията или устройството, започнете теста винаги с малко напрежение. Когато проверявате намотки с напрежение до 500 V, не поставяйте уреда на 1000 или 2500 V! Освен това при работа с устройството е много важно да знаете каква е влажността на изолацията, тъй като при проверката е възможно да се повреди работещата, но влажна изолация. Съпротивлението на изолацията може да варира от влажността и температурата.

инж. Пламен Пеев

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от slowtraveler » 02 Мар 2018 13:16

plamsav написа: За разлика от омметъра, самият мегаомметър генерира електрически ток.
Абе колега, прецизирай малко приказките - и малки деца четат тук :)
Уж си инженер, пък не знаеш на какъв принцип работи омметъра?! no.gif
Да не говорим, че сега може хората да решат, че щом мегаомметъра генерира електрически ток, може да си го сложим вкъщи и да разкараме генератора дето сме го заредили за зимата..
► Виж съдържание
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

eltransbg
Мнения: 13
Регистриран на: 14 Сеп 2014 22:59
Местоположение: Варна

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от eltransbg » 03 Май 2018 22:57

То и аз да сложа една снимка - някой може ли да познае от къде е в хибридната система?
IMG_0001.JPG
IMG_0001.JPG (1.62 MiB) Преглеждано 13502 пъти
Приус 2 / 2006г, 4,8л/100км

Аватар
plamsav
Мнения: 111
Регистриран на: 04 Апр 2017 18:38
Местоположение: Русе
Обратна връзка:

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от plamsav » 06 Май 2018 10:30

Батерия на хибрид Приус. УРОК 10-1.

В днешния урок ще разгледаме различните видова батерии. Мисля, че ще бъде полезно да се получи необходимото количество теоретични познания за видовете и типовете акумулатори, елементи (батерии).
Но преди да започнем едно кратко съобщение. Колеги време е да приберем всички

БАТЕРИИ В ХЛАДИЛНИКА

или фризера, или на най студеното място, за което можете да се сетите. Топлината поврежда батериите.

05.jpg
05.jpg (90.66 KiB) Преглеждано 13474 пъти


В гимназията в уроците по химия и физика ние получавахме тези знания, но много вече са ги забравили, а някои изобщо не са ги получавали??? Ще започнем отново с основните неща. Вероятно трябва да се каже, че най-често срещаният източник на енергия за кола е оловно-киселинния акумулатор. Основава се на принципа на двойната сулфатизация, изобретен от френския физик Гастон Расте (около 1859 г.), или на принципа на появата на потенциална разлика между две плочи, поставени в разтвор на електролит. Що за принцип е това?

Обяснението във следната формула.

Formula.jpg
Formula.jpg (35.75 KiB) Преглеждано 13474 пъти

ПРИНЦИП НА ДВОЙНАТА СУЛФАТИЗАЦИЯ

Батерия на хибрид Приус
Катодът (отрицателно заредена пластина) е направен от олово, а анодът (положително заредена пластина) е направен от оловен диоксид. Те се разделят чрез диелектрични сепаратори и се пълнят с електролит, съставен от сярна киселина, разредена с дестилирана вода.

10.jpg
10.jpg (59.51 KiB) Преглеждано 13474 пъти

Когато батерията се разрежда, сярната киселина (електролит) взаимодейства с активната маса на положителните и отрицателно заредените пластини. В резултат на това взаимодействие се образува оловен сулфат. Нанася се върху повърхността на отрицателно заредената плоча (катод). В този случай плътността на електролита намалява и се отделя енергията под формата на електрически ток.

Когато зареждаме батерията, всичко се случва в обратна посока: на отрицателно заредената плоча се получава чисто възстановяване на олово и се повишава плътността на електролита. На положителните плочки протича регенерация на оловен диоксид. Площта на първата батерия, произведена от Плант, е около 10 м2! Съвременните батерии имат стотици пъти по-малко пространство, а електрическите мощности са стотици пъти по-големи. Алкалните (основни) батерии са доста широко разпространени сега. Каква е тяхната разлика от оловно-киселинните?

Всъщност, устройството им е подобно на киселинните. Само плочите са направени от друг материал и вместо сярна киселина се използва разтвор на калиев хидроокис (основа) КОН. Катода им е изработен от порест кадмий и смес на поресто желязо. А анода е изработен от никелов хидроокис с добавен графит. По време на зареждане на алкалната батерия двувалентия никел Ni2(OН) променя валентността си на стойност “3” и се превръща в Ni3(ОН) а съединенията на кадмия и желязото се редуцират до метали.

При зареждането и разреждането на тези елементи електролитът (основата) почти не се променя. Следователно капацитета на батерията не зависи от нейното количество. Това прави възможно да се намали количеството и теглото на електролита, като по този начин се олекоти самата батерия. Всеки от нас има мобилен телефон. В момента най-често срещаните батерии за мобилни телефони са литиево-йонни (Li-Ion).

следва

hemilio
Мнения: 31
Регистриран на: 05 Авг 2018 17:50
Местоположение: Бургас
Автомобил: Приус 3

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от hemilio » 23 Авг 2018 10:43

Какво става,защо спряха лекциите?

Аватар
stoyankirov
Мнения: 91
Регистриран на: 31 Яну 2014 10:56
Местоположение: Велико Търново
Автомобил: Toyota Prius Gen.3 - 2009
Благодарил/а: 3 пъти

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от stoyankirov » 05 Ное 2018 18:07

plamsav написа: 25 Сеп 2017 22:27
slowtraveler написа: че са принудени да действат без реална информация, използват reverse engineering, и мислене...
По скоро аз си мисля, че той е единственият НеЯпонец (поне нямам информация за противното), който е влизал в заводите на Тойота. Това го знам от Японеца, който го е поканил. Дори нещо повече, много от скенерите на Тойота са конструирани съвместно с него . Както и това, че преди да пуснат някой нов уред го пращат точно на него да го пробва в реални условия. Защо??? Помислете върху това. Сергей Николаевич не е случайно попаднал там (Заводите на Тойота).
В последните няколко години работи с корейската фирма CARMANSCAN и всички скенери за хибридни автомобили се одобряват само след като са тествани от него и са изчистени всички бъгове.
Някъде в темите има ли тестова диагностика за състоянието на елементите от батерията имам предвид как да разберем дали даден елемент е за смята. Как се стига до този извод. Става ли с OBD2.
Toyota Prius Gen.3 - 31.08.2009г. - 1.8 - 136ph - 195000км

Аватар
M5kov
Мнения: 110
Регистриран на: 28 Мар 2018 14:17
Местоположение: Pleven

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от M5kov » 06 Ное 2018 09:39

Има едно приложение Doctor Prius или нещо от сорта за андроид, в което видях, че има тест, но за съжаление модула, който взех от китайците се оказа кофти и не искаше да се върже с колата, че да пусна теста.
Toyota Prius 1.5 Hybrid
EХ- Brava 1.6, Marea 1.9 JTD, Multipla 1.6 Bipower, Jeep Grand Cherokee ZJ 5.2 V8, Peugeot 407 SW 2.0 HDI, Mitsubishi Pajero 2.8 TDI

Аватар
stoyankirov
Мнения: 91
Регистриран на: 31 Яну 2014 10:56
Местоположение: Велико Търново
Автомобил: Toyota Prius Gen.3 - 2009
Благодарил/а: 3 пъти

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от stoyankirov » 07 Ное 2018 16:40

M5kov написа: 06 Ное 2018 09:39 Има едно приложение Doctor Prius или нещо от сорта за андроид, в което видях, че има тест, но за съжаление модула, който взех от китайците се оказа кофти и не искаше да се върже с колата, че да пусна теста.
Колега можеш ли да посочиш точното наименование на приложението. Благодаря предварително.
Toyota Prius Gen.3 - 31.08.2009г. - 1.8 - 136ph - 195000км

Аватар
stoyankirov
Мнения: 91
Регистриран на: 31 Яну 2014 10:56
Местоположение: Велико Търново
Автомобил: Toyota Prius Gen.3 - 2009
Благодарил/а: 3 пъти

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от stoyankirov » 07 Ное 2018 16:55

stoyankirov написа: 05 Ное 2018 18:07
plamsav написа: 25 Сеп 2017 22:27
slowtraveler написа: че са принудени да действат без реална информация, използват reverse engineering, и мислене...
По скоро аз си мисля, че той е единственият НеЯпонец (поне нямам информация за противното), който е влизал в заводите на Тойота. Това го знам от Японеца, който го е поканил. Дори нещо повече, много от скенерите на Тойота са конструирани съвместно с него . Както и това, че преди да пуснат някой нов уред го пращат точно на него да го пробва в реални условия. Защо??? Помислете върху това. Сергей Николаевич не е случайно попаднал там (Заводите на Тойота).
В последните няколко години работи с корейската фирма CARMANSCAN и всички скенери за хибридни автомобили се одобряват само след като са тествани от него и са изчистени всички бъгове.
Някъде в темите има ли тестова диагностика за състоянието на елементите от батерията имам предвид как да разберем дали даден елемент е за смята. Как се стига до този извод. Става ли с OBD2.
Бях прочел един пост тук във форума, където беше обяснено че според направен тест на разликата между елемента с най-високо напрежение и елемента с най-ниско напрежение не трябва да е 1,5 V. В противен случай това само по себе си говорело за проблем във ВВБ. Тъй-като имам OBD2, си направих тест, при който в различни състояния на напрежението на ВВБ, в покой и под натоварване разликата между клетките с най-високо и най-ниско напрежение не надвишава 0,4 - рядко 0,5V. Обикновено е от 0,1V до 0,3V. Не знам това дали е коректно и до колко този "тест" може да се нарече такъв.
Toyota Prius Gen.3 - 31.08.2009г. - 1.8 - 136ph - 195000км

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 32 госта