Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 14831
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 627
Местоположение: Варна
Автомобил: Джип Гранд Чероки 2014/3.0CRD

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от slowtraveler » 09 ное 2018 12:09

Да, вероятно си прав за невъзможността на системата да балансира NiMH батерии, и да го прави на Литиевите...
Причината е проста - NiMh могат да се 'самобалансират' поради чисто химични ефекти, докато при Литиевите е напълно възможно (имат тенденция) да се разбалансират, защото химията е коренно различна, и затова трябва да се зареждат под особено внимание контрол на всяка клетка......
Неслучайно литиевите са под особен контрол по самолетите...

stoyankirov, изисква се квалификация на електротехник силови токове и високи напрежения :)
Не се майтапя - напрежението на батерията е над десетократно над обявеното за опасно за човешкия живот. Да, всяка клетка ти е 1.2В, но разликата в потенциалите в цялата батерия са много виски и превишаващи многократно смъртоносните напрежения...
Не е някаква философия или да има нужда от нещо различно от просто правилно разглобяване, сглобяване и монтаж, но е процедура, опасна за живота...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 1990
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 237
Местоположение: София

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от BOz » 09 ное 2018 13:13

stoyankirov написа:
09 ное 2018 12:06
Мога ли сам да си я разглобя и да измеря напрежението на всяка една клетка или се изисква специална подготовка за това. След измерването трябва ли да се "обучава" или нещо такова. Има ли нещо специфично, което да трябва да се прави само в сервиз?
Дали можеш аз няма как да знам. Ако имаш малко познания и да кажем знаеш закона на Ом, най-вероятно ще се справиш.
Нищо не трябва да се обучава в сервиз.
Ама генерално погледнато какъв е смисъла да я разглобяваш, за да им измериш напрежението, като това може да го видиш и с диагностика? За капацитета обаче ще ти трябва уред.
Или ако не знаеш точната разлика между капацитет и напрежение и защо трябва да измериш едното или другото, то по-добре не барай нищо, а просто си карай колата. Като дойде някой ден време за ремонт ще разбереш, а до тогава просто не го мисли а се радвай на автомобила.
slowtraveler написа:
09 ное 2018 12:09
stoyankirov, изисква се квалификация на електротехник силови токове и високи напрежения
А бе всичко що е под 1000 волта си е ниско напрежение отвсякъде. tooth.gif
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Потребителски аватар
M5kov
Мнения: 27
Регистриран: 28 мар 2018 14:17
Репутация: 1
Местоположение: Pleven

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от M5kov » 09 ное 2018 13:52

stoyankirov написа:
09 ное 2018 12:06
Мога ли сам да си я разглобя и да измеря напрежението на всяка една клетка или се изисква специална подготовка за това. След измерването трябва ли да се "обучава" или нещо такова. Има ли нещо специфично, което да трябва да се прави само в сервиз?
Работи ли - не пипай!
Като избуши някой модул разглабяш и тогава мериш.
Toyota Prius 1.5 Hybrid
EХ- Brava 1.6, Marea 1.9 JTD, Multipla 1.6 Bipower, Jeep Grand Cherokee ZJ 5.2 V8, Peugeot 407 SW 2.0 HDI, Mitsubishi Pajero 2.8 TDI

Потребителски аватар
stoyankirov
Мнения: 68
Регистриран: 31 яну 2014 10:56
Репутация: 1
Местоположение: Велико Търново
Автомобил: Toyota Prius Gen.3 - 2009

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от stoyankirov » 09 ное 2018 13:57

BOz написа:
09 ное 2018 13:13
stoyankirov написа:
09 ное 2018 12:06
Мога ли сам да си я разглобя и да измеря напрежението на всяка една клетка или се изисква специална подготовка за това. След измерването трябва ли да се "обучава" или нещо такова. Има ли нещо специфично, което да трябва да се прави само в сервиз?
Дали можеш аз няма как да знам. Ако имаш малко познания и да кажем знаеш закона на Ом, най-вероятно ще се справиш.
Нищо не трябва да се обучава в сервиз.
Ама генерално погледнато какъв е смисъла да я разглобяваш, за да им измериш напрежението, като това може да го видиш и с диагностика? За капацитета обаче ще ти трябва уред.
Или ако не знаеш точната разлика между капацитет и напрежение и защо трябва да измериш едното или другото, то по-добре не барай нищо, а просто си карай колата. Като дойде някой ден време за ремонт ще разбереш, а до тогава просто не го мисли а се радвай на автомобила.
slowtraveler написа:
09 ное 2018 12:09
stoyankirov, изисква се квалификация на електротехник силови токове и високи напрежения
А бе всичко що е под 1000 волта си е ниско напрежение отвсякъде. tooth.gif
BOz написа:
09 ное 2018 13:13
Като дойде някой ден време за ремонт ще разбереш
Това имах предвид. По какво се разбира. Бързо зареждане и разреждане на батерията бях чел, че е един от признаците за проблем с ВВБ, но "бързо" си е относително понятие според мен. Никъде не намерих информация за сравнение. Например ако за 3км. по равен път със скорост 80км/ч., ВВБ се зарежда напълно или пък качва две чертички - значи е добре или не ?!? Имаме ли онфо за нещо подобно?
Toyota Prius Gen.3 - 31.08.2009г. - 1.8 - 136ph - 135000км

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 14831
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 627
Местоположение: Варна
Автомобил: Джип Гранд Чероки 2014/3.0CRD

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от slowtraveler » 09 ное 2018 14:34

BOz написа:
09 ное 2018 13:13
А бе всичко що е под 1000 волта си е ниско напрежение отвсякъде.
Така си е по книгите, ама той тока не пита като те удари - все ти се струва повечко tooth.gif
Общо взето - майтап (особено с постоянно/право напрежение) не бива...
За съжаление съм виждал как някои хора почват да пипат без точно да знаят какво правят из опасни напрежения... Щото по филмите където било опасно - 'токът бръмчал', пък той акумулатора си стои тихо, ама е над 300V... Затова и съвсем не препоръчвам да се пипа ако нямаш необходимите познания поне по техника на безопасност...

А питащият колега - карай си автомобила и не се филмирай... Ако стане проблем - той ще си каже...
И съответно - тогава щеш не щеш ще демонтираш батерия и ще измерваш елементите...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 1990
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 237
Местоположение: София

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от BOz » 09 ное 2018 18:17

stoyankirov написа:
09 ное 2018 13:57
Това имах предвид. По какво се разбира. Бързо зареждане и разреждане на батерията бях чел, че е един от признаците за проблем с ВВБ, но "бързо" си е относително понятие според мен. Никъде не намерих информация за сравнение. Например ако за 3км. по равен път със скорост 80км/ч., ВВБ се зарежда напълно или пък качва две чертички - значи е добре или не ?!? Имаме ли онфо за нещо подобно?
Няма такава информация, защото няма отговор, който да може да се даде. Системата на заряд/разряд не е константа. Има много зависимости, които влияят и държането не е еднакво.
Аз примерно разбрах за капацитета на батерията единствено защото много добре си познавах колата и маршрута, минавал съм стотици пъти по него, почти винаги по един и същ начин и след като си направих батерията видях разликата. Но преди, а дори и след това, то не може да се каже на друг човек, ей от там до там, с тази скорост, ако си на 55% заряд трябва тя да може да стигне до 60% а не до 63% да речем, ако си на спирачка, която ти я пълни с около 40А, примерно. Нали разбираш колко е комплексно всичко това. Тази разлика ще може да я видиш ако имаш голям опит, както споменах и най-вече статистика, и още повече наблюдения.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

dekzz
Мнения: 26
Регистриран: 14 юни 2017 08:32
Репутация: 4
Местоположение: София
Автомобил: ZVW_30

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от dekzz » 10 ное 2018 00:02

Последният въпрос има множество отговори. Като за начало: да, можеш сам да разглобиш батерията като спазваш определени правила за безопасност. Все пак говорим за постоянно напрежение над 200 волта! В гугъл//ютуб има ного примери как се вади и разглобява високоволтовата батерия. И тук във форума има техническа информация от произвидителя. Можеш да измериш капацитета на всяка клетка поотделно, но това измерване трябва да стане по един много интересен начин, който не е коментиран в детайли в тази тема (май). Очакваме тези, които могат да кажат как точно да стане това да коментират... Не е необходимо да се "обучава" нещо, но има някои теми, които препоръчват силно да се направи т.нар. "балансиране" (моля коментирайте) или уеднаквяване на заряд/капацитет/зареденост (темата може да е обширна също, тъй като, както беше споделено по-рано SoC не зависи пряко от напрежението на отделната клетка). Доколкото съм запознат никой сервиз няма да ти предложи комплексна услуга. В тази мисъл при фейл на една клетка много потребители препоръчват замяна на ВСИЧКИ клетки/модули, щот' заменяйки една или две-три подлагаш на "стрес" останалите застаряващи клетки... Помощ! Колеги, обяснете вместо мен! Тегаво разискване е...
ZVW30_2010
odo: 535 000km

Потребителски аватар
WoLF
Мнения: 952
Регистриран: 05 май 2016 09:21
Репутация: 87
Местоположение: Стара Загора

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от WoLF » 12 ное 2018 09:44

Спокойно се сменя "заминалата" клетка/и, като си имаме практически опит във форума! Няма смисъл да разглобяваш нищо предварително. Оранжеви кабели НЕ ПИПАШ!!! Както казаха колегите - от страшно много неща зависи SoC и неговата промяна в двете посоки. Караш си колата, докато спре или спре да си върши работата като хибрид и тогава сваляш батерията. Казвам ти го, защото има голяма вероятност никога да не ти се наложи да го правиш (пожелавам ти го!)... :thumbsup:
ИзображениеИзображение

Потребителски аватар
stoyankirov
Мнения: 68
Регистриран: 31 яну 2014 10:56
Репутация: 1
Местоположение: Велико Търново
Автомобил: Toyota Prius Gen.3 - 2009

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от stoyankirov » 16 ное 2018 11:51

WoLF написа:
12 ное 2018 09:44
Спокойно се сменя "заминалата" клетка/и, като си имаме практически опит във форума! Няма смисъл да разглобяваш нищо предварително. Оранжеви кабели НЕ ПИПАШ!!! Както казаха колегите - от страшно много неща зависи SoC и неговата промяна в двете посоки. Караш си колата, докато спре или спре да си върши работата като хибрид и тогава сваляш батерията. Казвам ти го, защото има голяма вероятност никога да не ти се наложи да го правиш (пожелавам ти го!)... :thumbsup:
WoLF написа:
12 ное 2018 09:44
Спокойно се сменя "заминалата" клетка/и, като си имаме практически опит във форума! Няма смисъл да разглобяваш нищо предварително. Оранжеви кабели НЕ ПИПАШ!!! Както казаха колегите - от страшно много неща зависи SoC и неговата промяна в двете посоки. Караш си колата, докато спре или спре да си върши работата като хибрид и тогава сваляш батерията. Казвам ти го, защото има голяма вероятност никога да не ти се наложи да го правиш (пожелавам ти го!)... :thumbsup:
Благодаря за пожеланието, колега. Живи и здрави всички.
Toyota Prius Gen.3 - 31.08.2009г. - 1.8 - 136ph - 135000км

Отговори

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 2 госта