Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Hursa
Мнения: 1007
Регистриран: 10 окт 2011 21:22
Репутация: 31
Местоположение: Козлодуй

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от Hursa » 07 юли 2018 09:53

Е не и при тойота (както и в лексус, до колкото разбирам) - при приус 4 е металхидридна, при тези короли или ауриси - които още не са излезли са същите батерии, като при приус 3 и 4. При ярис и рав/камри - също са металхидридни мисля. А капцитета на използваните батерии при тойота е такъв, че се вписва под определението "покриват пиковите натоварвания и да усвояват пиковата енергия". За съжаление не мисля, че химията е толкова напред - доста забоксуваха в последно време.
(А и данните които давате - 400Wh/kg са само пожелателни и са също за прототипи мисля smile.gif )
Auris Е15 Hybrid

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 14487
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 563
Местоположение: Варна
Автомобил: Джип Гранд Чероки 2014/3.0CRD

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от slowtraveler » 07 юли 2018 13:51

Спорът нещо се затяга... Провери си източниците на информация...
На новия Лексъс на приятеля батерията е Li-ion, въпреки, че има Лексъси и с никел-металхидридни батерии :whistle:
Но каквато и да е батерията, тя не може да усвои пиковите натоварвания, защото има сериозни ограничения на максималния ток на зареждане... Батерията ти не може да бъде зареждана с тока, който пиково може да отдаде... Докато при кондензатора нямаш никакви такива ограничения - какъвто ти е максималния ток за разряд, такъв ти е и на заряд...
Затова кондензатора може да ти усвои цялата енергия, събрана от спирането (до възможностите на кондензатора), докато батерията може да усвои навярно не повече от 20% от възможностите на мотор/генератора (въпреки, че може да го захрани с пълната мощност)..

Най-просто казано - батерията можеш да я разредиш от пълен заряд за 5 минути, ама заряда отново до пълен капацитет ти е над 1 час... Докато при кондензатора ако си го разредил за минута, за минута можеш и да го заредиш... Това имах предвид...

Данните - да, давам максимално възможните и за батерия, и за кондензатор... В реалност нещата са доста по-песимистични и за двете неща... (дори и добавяйки и конструкцията, държаща батериите)..
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 1007
Регистриран: 10 окт 2011 21:22
Репутация: 31
Местоположение: Козлодуй

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от Hursa » 07 юли 2018 20:10

Това са предимствата на кондензатора, за тях ясно. Търсех какви може да са ограниченията при използване на кондензатор, вместо батерия.
А за "пиковото" имах предвид, че капацитета на използваната батерия е толкова малък, че не си заслужава монтиране на "хибридна" батерия - "нуждите" на сегашните тойотовски модели (с "малките" батерии) могат да се покрият с "чисто" кондензаторна батерия. За литий-йоните батерии в тойота - за тях може, но те са вече отделна категория със значително по-голям капацитет (значително, само на "фона" на малкия капацитет на батерията в не "плъгин" версиите).
Auris Е15 Hybrid

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 14487
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 563
Местоположение: Варна
Автомобил: Джип Гранд Чероки 2014/3.0CRD

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от slowtraveler » 07 юли 2018 20:26

Добре де - никой не ти пречи да вземеш калкулатора и да сметнеш колко килограма, и колко литра ти трябват за да замениш 'малките' NiMH акумулатори с кондензатори...
Към това добави и разликата в цената... Предполагам ще ти се изясни :)
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 1007
Регистриран: 10 окт 2011 21:22
Репутация: 31
Местоположение: Козлодуй

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от Hursa » 07 юли 2018 20:40

Ами долу горе го "изчислих" - около 30 - 45 кг - само косвени изчисления на база примера с автобуса smile.gif . За цената не знам - но предполагам едва ли в София ползваме автобус с батерия по скъпа от 100000-150000 евро smile.gif
Auris Е15 Hybrid

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 14487
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 563
Местоположение: Варна
Автомобил: Джип Гранд Чероки 2014/3.0CRD

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от slowtraveler » 07 юли 2018 22:35

Колега, наистина не те разбирам... Поне това, което аз издирих сочи плътност на енергията при кондензатора около 10Wh/kg (най-много, а нормално - около 4Вч/кг)...
При 1300Втч батерия (дори да не гледаме плъгините с 4-8кВтч), пак сметките ми показват поне 130кг кондензатори (а по-вероятно - над 300кг)... Към това добави и другите недостатъци на кондензатора:
1. Голям саморазряд (т.е. ако оставиш колата за седмица-две, ще трябва първо да я включиш в контакта за да я събудиш)...
2. Енергията се подава с постоянно спадащо напрежение, а не както при батерията - с що годе стабилно напрежение.. (негативите и ефекта върху управляемите токове можеш да го предвидиш :) )...

Направи ли си труда да провериш параметрите на автобуса? Например, че е по-тежък като максимално тегло от аналогичен бус с ДВГ на същият производител с около един тон... Извади едни 250кг само гориво. 5 човека по-малък капацитет - още 350кг... Дори и ДВГ+ ZF кутията да са равни като маса на ел-двигателя + контролера (а навярно ДВГ е по-тежък), то кондензаторите излизат над 1.5 тона...
И познай какъв му е капацитета на кондензаторите :) 20кВтч :)

Разбира се имат бъдеще кондензаторите... Просто технологията трябва още да напредне, за да позволи по-голяма плътност на енергията, и по-евтино производство... :thumbsup:
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 1007
Регистриран: 10 окт 2011 21:22
Репутация: 31
Местоположение: Козлодуй

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от Hursa » 08 юли 2018 11:30

Явно не съм се постарал достатъчно, защото теглото на автобуса не го намерих, а тегло на дизелов автобус не съм и търсил smile.gif
Но за това пък вие сте ги намерили. И все пак не ми се вижда коректно по масата да сравнявате два автобуса и да получите масата на батерията, защото масата на автобуса силно зависи от интериора и най-вече от приетите мерки за обезопасяване на пътниците - затова масата на два модела могат да се различават с тонове, дори да са много близки. Дори и да сте намерили масата на заредения дизелов автобус, дори така не ми се вижда коректно да изкарате масата на петимата допълнителни пътници - защото не вярвам да сте намерили масата на автобуса с пътниците.
И след като са дали такива подробни данни нима не са дали теглото на батерията или за нея се усъмнихте за разлика от всички други данни? Дават, че е 900 кг.
За съжаление и капацитета на батерията му не намерих, но вие сте го намерили.
Нека теглото е такова - 1500 кг и 20 кВтч. За приус 3 - 1.3 кВтч - за не плъгина е всичко. Използва 50% от капацитета - 0.65 кВтч. Не са много коректни такива оценки, но се получава - 48 кг за кондензаторна батерия с пропорционално по-малък капацитет и тегло smile.gif
Саморазряда е проблем - но това което намерих за "супер" кондензатори (йонни) - 30 - 45 дена за полуразряд (но не съм сигурен къде го намерих).
Напрежението почти пропорционално пада с разряда, но така или иначе за захранване на широко използваните в ел автомобилите и хибридите - синхронни двигатели с постоянни магнити - захранващото напрежение за управление на изходната мощност и обороти се изменя в много широки граници. И зависи слабо от напрежението на източника. Разбира се с падането на напрежението на източника, пропорционално трябва да расте тока за получаване на изискваната мощност - но видимо проблема е решен.
Auris Е15 Hybrid

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 14487
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 563
Местоположение: Варна
Автомобил: Джип Гранд Чероки 2014/3.0CRD

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от slowtraveler » 08 юли 2018 17:59

Сравних еднотипни бусове (градски) на същия производител - виж сайта на производителя и тогава се съмнявай какво съм намерил и защо не съм споделил маса на кондензаторите... Да, електрическия е по-висок въпреки останалите същи габарити в сравнение с дизела (явно заради нужда от обем на кондензаторите), и носи с 5 човека по-малко, въпреки, че останалите габарити са еднакви. И пълната маса на единия е 19 тона, а на другия 18...
Та разгледай, и ако може да направиш друго предположение - заповядай :)
Относно токовете - ако си смятал например импулсни захранвания, ще ти е ясно, че проблемът при ниски и околонулеви напрежения е нерешим нито теоретично, нито практично :) Просто е въпрос на компромис за елементна база и използваема енергия - къде ще спреш...
За ползването на 50% от капацитета съвсем няма да го коментирам :) Обявява се използваемият капацитет...
Навярно ти е направило впечатление, че плъг-ините са с 4-8кВтч батерии :) Там как би коментирал маса и обем?
Абе няма смисъл да спорим - купи си суперкондензатори, направи го, и тогава ще спорим (по-точно тогава ще разбереш защо към настоящия момент не се прилага на практика) :)
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 1007
Регистриран: 10 окт 2011 21:22
Репутация: 31
Местоположение: Козлодуй

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от Hursa » 08 юли 2018 19:08

Не мисля да заменям батерията, а се чудех защо не се използват (от производителите) при хибридите кондензаторните батерии (при тези с "малките" батерии) smile.gif
Използваемия капацитет се обявява? Не съм съгласен (но може и да греша). В такъв скучай как ще коментирате
slowtraveler написа:
07 юли 2018 22:35
При 1300Втч батерия (дори да не гледаме плъгините с 4-8кВтч)
получаваме от батерията 1300 Втч, а пробега е около 1,5-2 трудно. 8 кВтч, а пробега е 24 км. Капацитета на химически елементи се мереше на база енергията получена от него, при непрекъснат разряд, като се нормираше тока, до получаване на определено понижаване на номиналното напрежение (до 10% май беше).
slowtraveler написа:
08 юли 2018 17:59
Да, електрическия е по-висок въпреки останалите същи габарити в сравнение с дизела (явно заради нужда от обем на кондензаторите)
На клиповете показват кондензаторната батерия, обемна е, но съвсем не е с дължината на автобуса smile.gif
Auris Е15 Hybrid

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 14487
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 563
Местоположение: Варна
Автомобил: Джип Гранд Чероки 2014/3.0CRD

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от slowtraveler » 08 юли 2018 19:52

Колега, не разбирам защо е спорът - дадох ти достатъчно доводи защо все още не се използват... Като доводите са подкрепени с факти...
Ако не те устройват и смяташ, че трябва да се използват кондензатори - чертожната дъска те зове :)
Относно консумацията - явно пак малко четеш :) За буса обявяват консумация около 0.9кВтч/км... Ако на колата е 30-40% от тази консумация, можеш да сметнеш какъв е порядъка на пробега на плъгин в EV режима... Доколкото знам - нещата съвпадат 'с теорията'...
Относно височината на буса - кой спори за дължината на батерията... ohmy.gif Споделих габаритни размери... Надявам се да не се налага да обяснявам и какво е габаритен размер wacko.gif
Наистина не виждам смисъл от продължаване на писане в темата - отказвам се :cheers:
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 1007
Регистриран: 10 окт 2011 21:22
Репутация: 31
Местоположение: Козлодуй

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от Hursa » 08 юли 2018 19:55

Ами твърде слаби са доводите. И фактите, които давате - ги оборват.
Auris Е15 Hybrid

hemilio
Мнения: 12
Регистриран: 05 авг 2018 17:50
Репутация: 0
Местоположение: Бургас

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от hemilio » 05 авг 2018 17:57

Здравейте Пичове.
Почетох доста от форума,и съм благодарен за ифото,което добих за хибридите.
На път съм да си купя Приус 3 ,за семеен автомобил.
Моля за съвет какво трябва да търся ,като най чести проблеми при модела,защото ще е 2-ра ръка.
Как да разбера живота на батерията до къде е?
И подобни, които ще ми дадът по-обективна оценка при избора ми.
Има обяви -Приус+ (2014г. на 360к км.) И 2012 на по 120к wink.gif
Колко е живота на батерията,или на колата като цяло?
Благодаря предварително! :cheers:

Потребителски аватар
WoLF
Мнения: 839
Регистриран: 05 май 2016 09:21
Репутация: 74
Местоположение: Стара Загора

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от WoLF » 06 авг 2018 00:15

Живота на батерията се води равен на живота на колата, но реално е силно зависим от начина на експлоатация на колата... В твоя случай не се притеснявай за него точно, тъй като е още в удължена гарания хибридната ти система (ако си я закупуваш ежегодно за около 240-400лв, разбира се) cool.gif Километрите правилно си се ориетнирал как се въртят, но ако вземеш рамата проверяваш последното обслужване в системата на Тойота на колко километра е било и кога и си смяташ годишен пробег и примерни реални километри към момента wacko.gif Набараш ли някоя под 200к я взимай, че си отиват като топъл хляб! Успех :thumbsup:
ИзображениеИзображение

hemilio
Мнения: 12
Регистриран: 05 авг 2018 17:50
Репутация: 0
Местоположение: Бургас

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от hemilio » 06 авг 2018 09:40

Благодаря за инфото.
Под 200к км трудно се намира
360к проблем ли са,тъй като ще се дават едни 20к лв?

Потребителски аватар
biro
Мнения: 626
Регистриран: 31 мар 2013 11:21
Репутация: 61
Местоположение: Русе

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от biro » 06 авг 2018 09:54

360к км за 20к лв ми изглежда неизгодна сделка. Чисто нов приус 4 е 53к, с малко пазарлък може да падне надолу. Аурисът хибрид започва от 40к.
C-HR 1.8 Hybrid 122к.с. 2ZR-FXE 2017

Отговори

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 2 госта