Зарядно за акумулатор

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Зарядно за акумулатор

Мнение от slowtraveler » 06 Авг 2019 10:30

BOz написа: 06 Авг 2019 09:48 За това съм 99% сигурен, че като пуснеш зарядното първоначално, напрежението в рамките на секунди или много малки минути скача много бързо до около 14в, в което време зарядното минава в силно ограничаване на тока и в този момент напрежението ще спадне доста, ама тока ще остане много нисък. Пробвай и сподели дали съм изшаманствал.
Случаят, споделен от теб е прекъснала (мъртва) клетка... Аз говоря за окъсила.
Както споделих - окъсилата държи малко над 10V на акумулатора... Токът скача до небесата, но напрежението остава в рамките на 13V (дори с кипящ акумулатор)...
Под 'небесата' имам предвид ток да кажем над 30-40А(не съм го мерил - нямам такъв шунт) при 'тъпо зарядно', защото след няколко часа акумулаторът пареше при напрежение на покой около 10.5V и напрежение под заряд около 14V...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
BOz
Мнения: 4272
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 98 пъти

Зарядно за акумулатор

Мнение от BOz » 06 Авг 2019 10:56

slowtraveler написа: 06 Авг 2019 10:30
BOz написа: 06 Авг 2019 09:48 За това съм 99% сигурен, че като пуснеш зарядното първоначално, напрежението в рамките на секунди или много малки минути скача много бързо до около 14в, в което време зарядното минава в силно ограничаване на тока и в този момент напрежението ще спадне доста, ама тока ще остане много нисък. Пробвай и сподели дали съм изшаманствал.
Случаят, споделен от теб е прекъснала (мъртва) клетка... Аз говоря за окъсила.
Както споделих - окъсилата държи малко над 10V на акумулатора... Токът скача до небесата, но напрежението остава в рамките на 13V (дори с кипящ акумулатор)...
Под 'небесата' имам предвид ток да кажем над 30-40А(не съм го мерил - нямам такъв шунт) при 'тъпо зарядно', защото след няколко часа акумулаторът пареше при напрежение на покой около 10.5V и напрежение под заряд около 14V...
Много рядко клетка окъсява механично, при което все едно да имаш 5 клетъчен акумулатор, при което като се пробваш да ги заредиш като параметри за 6 клетки, акумулатора да се презарежда брутално, последвало от кипежи и т.н.
В почти всички случаи акумулатора окъсява заради струпване на активна маса на дъното, което окъсяване не е статично а зависи от тока, който минава през нея. Тези акумулатори се характеризират и под двата варианта, хем е окъсил, хем е и прекъснал. Когато тръгнеш да го зареждаш, клетката влиза в товарен режим и може да изкара напрежение, защото има много ниско съпротивление и напрежението на тази клетка пораства бързо => общото напрежение на акумулатора расте много бързо.
Когато тръгнеш да дърпаш ток от него, то напрежението спада също толкова бързо и спада на напрежение е голям, защото нямаш реален капацитет, който и да пълниш, и да изпразваш, ако мога така да се изразя, за да ме разбереш.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Зарядно за акумулатор

Мнение от slowtraveler » 06 Авг 2019 11:05

За толкова години експлоатация на автомобили не са минали чак толкова акумулатори през ръцете ми, че да правя информативна статистика - все пак акумулаторите съм ги сменял на 6-8г, като доста от автомобилите не са били мои в този срок... Реално за 32+ години шофьорски стаж съм купувал не повече от 3-4 акумулатора (т.е. умирали са ми същият брой).
Затова и споделих личните наблюдения, измервания и опит :) След това се наложи да пръскам целия моторен отсек със сода за хляб :)
Както казах - има теория, вероятности и т.н., ама като ти мине през ръцете е друго :)
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
BOz
Мнения: 4272
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 98 пъти

Зарядно за акумулатор

Мнение от BOz » 06 Авг 2019 11:40

Които вероятности не изместват теорията, която като вероятност е много по-често срещата от твоя моторен отсек и содата за хляб.
В която вероятност си влязъл и с този въпрос - защо зареждаш акумулатора безкрай, а не изкипява. На база моята практика, сигурно от 30 случая 29 ще са като в тази тема и само един ще е свързан със сода за хляб.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Зарядно за акумулатор

Мнение от slowtraveler » 06 Авг 2019 11:45

Отново - според теорията 'прекъсналата' клетка се държи както ти споменаваш - ниски токове, възможност за повишаване на напрежението (нормално и логично е - вътрешното съпротивление е огромно)... И спадане на напрежението при малък товар (отново поради високото вътрешно съпротивление)... Умрял акумулатор си е точно това...
Докато окъсилата клетка се характеризира с ниско вътрешно съпротивление (ами накъсо са вход/изход на клетката), при което токът си остава стандартния, но напрежението е минус една клетка...
Така, че спорът ми се струва напълно излишен - ясно съм споделил какъв е бил 'дефектът' - не умряла/прекъснала клетка. Кое било повече, кое по-малко - ами прави си статистиките...
Мъртвата клетка се диагностицира много лесно - вдигаш напрежението, а токът не расте...
Окъсилата - също толкова лесно - напрежението е по-ниско, пък токът си го има...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
BOz
Мнения: 4272
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 98 пъти

Зарядно за акумулатор

Мнение от BOz » 06 Авг 2019 13:20

Какъв е въпросът и смисъла на тази тема, че не схващам в този случай? Хем е въпрос, хем образователна, или?
На теория прекъснала клетка е тогава, когато прекъсва цялата верига. Примерно като се отлепи свързването от едната клетка до другата. Имаш работна клетка, ама е прекъснала и не може да затвориш веригата. Това се тестваше лесно на старите акумулатори, на които от горната страна много лесно се достигаше до свързващите пластини. В практиката аз не съм срещал от над 20 години прекъснала клетка, както когато това се срещаше относително не рядко преди това. Щом стигаме само до теорията.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Зарядно за акумулатор

Мнение от slowtraveler » 06 Авг 2019 13:54

Ами какво е прекъсване на веригата - голямо съпротивление в нея... Повечето акумулатори умират точно по този начин... И не става въпрос само за механично откачане на плочата от свързващият електрод. Прекъсването на веригата винаги е водело до един и същ резултат в електротехниката - можеш да покачваш напрежението, без това да покачва тока. Или в случая с акумулатора - можеш да опитваш да го зареждаш - напрежението ще бъде високо, ама токът - никакъв. Което пък за обикновения потребител означава, че като измери напрежението може да е 12V, ама опиташ ли да завъртиш стартер (или пуснеш фарове) - напрежението рязко спада, защото поради високото съпротивление - токът във веригата няма как да е голям...
Затова си припомни какво съм написал и какво твърдиш на база на моето писание, и според мен просто бъркаш и смесваш двата възможни дефекта, при които ефектът е коренно различен - окъсяване, и прекъсване на клетка.
Едновременно говориш за окъсила клетка, и в същото време - обясняваш ефекта на прекъснала клетка:
Окъсила клетка не означава непременно 0 ома съпротивление през цялото време. .....
За това съм 99% сигурен, че като пуснеш зарядното първоначално, напрежението в рамките на секунди или много малки минути скача много бързо до около 14в, в което време зарядното минава в силно ограничаване на тока и в този момент напрежението ще спадне доста, ама тока ще остане много нисък.
Та какво имаме като типични проблеми в акумулаторите:
1. При окъсила клетка съпротивлението в нея е близко до 0 ома (разбира се няма как да е точно 0 - не е суперпроводник :) ) .... Токът, който може да даде акумулаторът е висок, но напрежението - ниско ... Минус напрежението на окъсилата клетка. При зареждане токът е висок, но така и не може да се достигне номиналното напрежение на акумулаторната батерия (достига номиналното напрежение на батерия, която би била съставена с една клетка по-малко, ако е окъсила една клетка). При зареден акумулатор можеш да го определиш с волтметър и без товар.

2. При прекъснала клетка съпротивлението е много високо (омове - разбира се, не е +безкрайност както в идеалният случай :) ) .... Токът, който може да даде акумулаторът е нисък, но напрежението без товар може да е близко до номиналното. Но под товар кляка бързо и лесно... Затова може да се установи само под товар..
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Enwor
Мнения: 173
Регистриран на: 19 Мар 2017 22:18
Местоположение: София
Благодарил/а: 4 пъти
Получена  благодарност: 6 пъти

Зарядно за акумулатор

Мнение от Enwor » 06 Авг 2019 19:33

Извинявам се, че се намествам в дискусията ppp.gif , но искам да попитам следното. Ако правилно съм разбрал BOz обяснява за случай, в който сулфатизацията на електродите е до такава степен, в която обхвана всички плочи на дадена клетка и така дава ниско напрежение (маскирана като прекъсната). При протичане на висо ток при зареждане обратният химичен процес нарушава цялостна на блока и клетките се разделят, което повишава ряско напрежението и от там вече зарядните се бъркат. Това би се решило с неинтелигентно зарядно, което да разруши кристалният блок и да позволи по-натъшно управление на процеса (както е направил Слоу в случая). Т.е. "тинята" на дъното дава граничен случай на двете състояния.
Corolla 2005 1.6 VVTi 3zz-fe | hatch, SOL
Corolla 2020 Sedan 1.8 Hybrid

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 53 госта