Страница 2 от 2

Дебелина на автомобилното лако-бояджийското покритие

Публикувано на: 06 Фев 2018 18:07
от slowtraveler
Въпрос на термонология... Поне аз разбирам нещата така - полиране - 'абразивна' процедура; 'пастиране'/вакса - нанасяне на допълнително защитно покритие...
За сервизите - наясно ли си колко дебела е една ръка лак? :) Никой не говори за нанасяне на няколко ръце - просто за да покрие плътно и да няма проблеми при предаването на автомобила е по-добре да го направиш малко по-дебело, защото иначе една 'прозираща' зона ще те накара да си го правиш цялото отново.. За икономията - ако направиш 1кв.м. по-тънък със 30микрона (не 300мк - синтактична грешка), предполагам можеш сам да сметнеш колко ще ти е икономията на боя :) А икономията на работа е няколко милисекунди задържане на ръката...

Дебелина на автомобилното лако-бояджийското покритие

Публикувано на: 07 Фев 2018 10:11
от Himbo
Прав си - въпрос на терминология, както и познания. Не е много точен превода на български "пастиране" и затова много хора се подвеждат. А и в България това изобщо не е развит бизнес и не много хора са наясно. Пастирането е нещо много различно от нанасянето на вакса - тя се нанася в края на процеса и се използва за защита. Полирането е междинна фаза - финиша на пастирането - един вид финно изглаждане след като сме минали с абразивната паста, за да доизгладим и да има огледално равна повърхност. Казвам го информативно и с най-добри намерения. :)
И
slowtraveler написа:За икономията - ако направиш 1кв.м. по-тънък със 300микрона, предполагам можеш сам да сметнеш колко ще ти е икономията на боя А икономията на работа е няколко милисекунди задържане на ръката...
Защо 300, това не е ли твърде много - съдейки по таблицата, която си дал, това е 2 пъти повече отколкото е цялото покритие, средно, за повечето заводски спецификации. Честно, не знам. Просто не ми се вярва. Без да се хващаме за отделни думи, принципно си прав, но зависи за какви ремонти става на въпрос. Капаци, брони, врати, това което най-често се прави, ако приемем, че се прави професионално и се боядисва целия детайл, е повече от един квадрат самия детайл. Да не говорим за тавани и всякакви други, а и колко още време и разход отива и за другите неща в процеса - разоборудване, материали, все пак не е само боядисване. Вече колко коли на ден, на месец и т.н., много си зависи. Да не дава Господ пък грдушки :) Прав си, въпрос на сметки е, но говорим за доста относителни неща. По принцип аз не подценявам икономията, като принцип в бизнеса, тя важи навсякъде - и в завода и в сервиза.
За боядисването, понеже ми е интересно, някой може ли да обясни при производството на масовите модели, само роботи ли боядисват, или и хора? Мисля, че по клипчетата съм виждал и двата процеса в производството на една кола, както и ОТК в края на цялостния процес, което се прави от човек, който гледа всеки милиметър. Машината би трябвало да е прецизна и да не греши, тогава защо, или по-скоро в кои случаи е нужен човека?
Между другото - ето Ви друга тема - ако вече има такава, извинявам се, просто не съм видял тук. Систeмата Total Quality Management на Toyota. Дали (и нужно ли е) всяка една кола да се тества на 100%, или е по-икономично ("ефикасно", ако не ви харесва термина) системата да има механизъм за установяване на рискове и само ако, и където, има риск, там да се правят тотални проверки. Напрактика става следното - мен ме убеждават със сертификат, който придружава колата, че тя е произведена в съответствие с най-високите стандарти. А дали е така.. wink.gif Уж нова и кво- тук потробва, там се поолющи. Хайде кажете ми, защо е така smile.gif Не ги ли правят тия коли много на бързичко вече.. Пък и зависи за кой пазар е насочен конкретния екземпляр, може би wink.gif
Иначе между другото - две коли съм взимал чисто нови, различни марки и класове и трябва да Ви кажа, че е доста голяма разликата в качеството на лаково-бояджийското покритие.
Извинявам се, че се разпрострях smile.gif

Дебелина на автомобилното лако-бояджийското покритие

Публикувано на: 07 Фев 2018 11:21
от slowtraveler
Да, имах предвид 30мк - явно съм чукнал още една нула по погрешка... Предполагам няма да ти е трудно да сметнеш количеството нужна боя :)
Икономията е едно, а практичността - съвсем друго... То само да продухаш дюзата ще изхвърлиш повече боя от хипотетичната икономия на 30мк :)
А ако случайно си направил някъде по-тънко, и прозира, ще хвърлиш няколко пъти по толкова боя и труд за да го преправяш..
Относно заводското боядисване - ръката не може да бъде заменена на някои места.. Боядисването (колкото и да не изглежда така), е творческа и много специфична работа.. Играят цветове, налягания, тренирана ръка и т.н... Мръднеш по-бързо ръката - стане тънко... Задържиш я малко по-дълго - започва да се стича заради дебел слой и т.н...
Относно 'тоталния контрол' - никога не можеш да направиш 100% диагностика... Това, че на всеки автомобил правиш някакъв си тест според мен е само търговски / маркетингов трик и нищо повече...
Иначе за различните марки и модели - прочете ли първото мнение в темата ? :whistle: tooth.gif

Дебелина на автомобилното лако-бояджийското покритие

Публикувано на: 13 Мар 2018 16:48
от Himbo
slowtraveler написа: Предполагам няма да ти е трудно да сметнеш количеството нужна боя
Няма какво да го смятам, като не знам по колко десетки детайла и коли са това за ден/месец/година и т.н.. И съответните човекодни, за даден сервиз. Пак казвам, капка по капка - вир. И дори да си прав, все пак говоря за България, човече. Тука е пълно с кокошкари.
Икономията и практичността са много близки. Да направиш нещо икономично, означава да постигнеш целта с минимум средства. Пак казвам, не става въпрос за 30 мк в едно серийно производство, където се вадят стотици коли на ден, става дума за пъти по 30... Та икономично, практично както искаш го наречи.
На мен основното ми притеснение е за лака. Боята без него е нищо. Той пази боята и гали окото. Има и двукомпонентни бои, но това е друга тема. И аз толкова разбирам от боядисване, колкото ти от пастиране и не знам честно колко е една ръка лак и колко ръце трябва да се направят по спецификация. Мен ме интересува, като давам един куп пари за нова кола или за ремонт в официален сервиз, да е направена здраво е надеждно, пък това 1 ръка ли означава, 3 ли, не знам...
За тоталното управление на качеството (това е термина), мисля, че глобализацията му разказа играта и подозирам, че това което се произвежда примерно за Северна Америка не отговаря по качество на това, което се произвежда за Индия. Например, има различни агенции за различните региони в света, които измерват сигурността на автомобилите, но те не работят по едни и същи стандарти/критерии. От друга страна, смятам, че е възможно, там където има риск (например зачестили оплаквания и случай на пропуски от купувачи от неработещи определени системи) да се прави 100% проверка, да се внедряват подобрения и т.н.

Дебелина на автомобилното лако-бояджийското покритие

Публикувано на: 26 Авг 2018 01:30
от BOz
За информация Опелът ми е средно с коло 60-70мк боя, като на някои места спадат до към 35. Макс до към 90.
Не металик боите на 3 коли, които измерих се въртят около 40-50мк.
Макс оригинална боя измерих 170мк на един Лексъс.
Масово покритието се върти от 60 до към 130мк.
И още нещо странно е, че от вътрешната страна, под вратите, на колонките покритието обикновено е доста по-тънко. Явно липсва може би някой друг слой лак. Често се наблюдават около 30мк. На Приуса спадат и до към 20. tooth.gif

Дебелина на автомобилното лако-бояджийското покритие

Публикувано на: 26 Авг 2018 08:07
от Kiki
Обикновено малката дебелина на покритието е на поцинковани купета, но това е за сметка на основата, а не за сметка на дебелината на боята и лака.
Може и да има изключения, но те не са здравословни. cool.gif

Дебелина на автомобилното лако-бояджийското покритие

Публикувано на: 26 Авг 2018 08:31
от slowtraveler
BOz написа: 26 Авг 2018 01:30 За информация Опелът ми е средно с коло 60-70мк боя, като на някои места спадат до към 35. Макс до към 90.
Не металик боите на 3 коли, които измерих се въртят около 40-50мк.
Макс оригинална боя измерих 170мк на един Лексъс.
Масово покритието се върти от 60 до към 130мк.
И още нещо странно е, че от вътрешната страна, под вратите, на колонките покритието обикновено е доста по-тънко. Явно липсва може би някой друг слой лак. Често се наблюдават около 30мк. На Приуса спадат и до към 20. tooth.gif
Според мен си имал проблем с измерващият уред (добре ли е тариран)... 30мк трудно се правят на една ръка - прозира... За 20 да не говорим... А ако имаш и лак - удвояваш дебелината...
Опелът ми също бе около 120 доколкото си спомням... Маздата със сигурност бе толкова (и то практически никакви отклонения в дебелината... На Джипа достига и 170, но е доста неравномерно боядисан - дори и в един детайл можеш да видиш стойност от 130 до 170...

Дебелина на автомобилното лако-бояджийското покритие

Публикувано на: 26 Авг 2018 10:51
от Kiki
slowtraveler написа: 26 Авг 2018 08:31 На Джипа достига и 170, но е доста неравномерно боядисан - дори и в един детайл можеш да видиш стойност от 130 до 170...
Американска му работа! ppp.gif

Дебелина на автомобилното лако-бояджийското покритие

Публикувано на: 26 Авг 2018 11:04
от slowtraveler
Абсолютно вярно Кики. Явно пиян негър го е боядисвал punk.gif tooth.gif

Дебелина на автомобилното лако-бояджийското покритие

Публикувано на: 26 Авг 2018 11:45
от skydiver
slowtraveler написа: 26 Авг 2018 11:04 Абсолютно вярно Кики. Явно пиян негър го е боядисвал punk.gif tooth.gif
Пиян негър е писал кода за машината :whistle: ...

Дебелина на автомобилното лако-бояджийското покритие

Публикувано на: 26 Авг 2018 15:13
от slowtraveler
Може, но за мен не може машина да е боядисвала толкова некадърно от гледна точка на производител - с такъв преразход на боя :)
При маздата покритието бе практически идеално равномерно като дебелина... Та контраста ме учуди..

Дебелина на автомобилното лако-бояджийското покритие

Публикувано на: 26 Авг 2018 16:50
от BOz
slowtraveler написа: 26 Авг 2018 08:31
BOz написа: 26 Авг 2018 01:30 За информация Опелът ми е средно с коло 60-70мк боя, като на някои места спадат до към 35. Макс до към 90.
Не металик боите на 3 коли, които измерих се въртят около 40-50мк.
Макс оригинална боя измерих 170мк на един Лексъс.
Масово покритието се върти от 60 до към 130мк.
И още нещо странно е, че от вътрешната страна, под вратите, на колонките покритието обикновено е доста по-тънко. Явно липсва може би някой друг слой лак. Често се наблюдават около 30мк. На Приуса спадат и до към 20. tooth.gif
Според мен си имал проблем с измерващият уред (добре ли е тариран)... 30мк трудно се правят на една ръка - прозира... За 20 да не говорим... А ако имаш и лак - удвояваш дебелината...
Опелът ми също бе около 120 доколкото си спомням... Маздата със сигурност бе толкова (и то практически никакви отклонения в дебелината... На Джипа достига и 170, но е доста неравномерно боядисан - дори и в един детайл можеш да видиш стойност от 130 до 170...
Ами показва точно, уж. Калибриран точно преди измерванията. Направих и проверка като поставих 50мк калибрираща плака и автоматично показа 80. И така с няколко плаки. Винаги слагаше ~30мк над плаката, каквото показваше и на "голо".
А и не съм убеден, че ще прозира, защото уредите в нас (хладилник, печка и т.н.) са боядисани на по 20мк, пък си изглеждат плътно сребристи. Само вратата на фурната е на 80мк.

Дебелина на автомобилното лако-бояджийското покритие

Публикувано на: 26 Авг 2018 18:21
от slowtraveler
А уредът професионален ли е? Нещо гнило има... Лично съм мерил вкъщи хладилника и той също бе около 120мк доколкото си спомням. Уреда - професионален, и се ползва за инспекции 'за доказване на вина' и т.н. :)
Тестова плака не съм имал, защото се води тариран... Има само полирано огледало за проверка на нулата...