Avensis T22 - тампони за задно окачване

r34c7
Мнения: 226
Регистриран на: 09 Фев 2017 18:43
Местоположение: Дупница
Автомобил: AT220 4A-FE
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 41 пъти

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Мнение от r34c7 » 09 Мар 2023 12:49

Здравейте,

Мен, също както доста колеги писали във форума ме тормози тропане от задната част на автомобила. Наподобява "кокали в тенджера". За втори път сменявам целия макферсонов комплект отзад, но подобрение в "тропането" не може да се отчете. Пиша тази тема, защото в каталозите за части не са посочени парт номера за отделните тампони по задното окачване на Avensis T22 и не видях друга тема във форума, която да ги описва. След дълго ровене в интернет успях да компилирам списък, който публикувам с надеждата да спестя време и усилия на някой колега.

Поз. 1 - TOYOTA OEM 42210-20010 (идентичен с фабричния) или TOYOTA OEM 48716-12040 (с 1мм по-дълъг, не би трябвало да е проблем). За съжаление няма аналогичен афтърмаркет тампон, трябва да се използва оригинален. Нужни общо 2 броя.
Поз. 2, 3, 4 - TOYOTA OEM TOYOTA 48725-32150 или 48725-05080. Напълно аналогичен и няколко пъти (!) по-евтин вариант е SUBARU OEM 20251-AA021. По Субару номера има богат избор на афтърмаркет тампони. Нужни общо 6 броя.
Поз. 5 - TOYOTA OEM 48725-33020-83. Аналогичен е MAZDA OEM GJ6A-34-470B. Нужни общо 2 броя.
Поз. 6 - TOYOTA OEM 48725-03010 или TOYOTA OEM 48725-05120, за съжаление и двата не могат да бъдат открити налични никъде, по всяка вероятност спрени от производство. Аналогичен е 55116-29000 използван в Hyundai/Kia и с богат избор от афтърмаркет предложения. Според някои каталози TOYOTA OEM 48780-12020 е аналог, но не мога да потвърдя. Нужни общо 2 броя.

След като пристигнат всички тампони ще споделя дали е имало проблем със съвместимостта. За поз. 5 съм сигурен, защото преди 2 години ги замених с аналог по номера на Мазда.

:cheers:
Прикачени файлове
aQAAAgCyGuA-1920.jpg
aQAAAgCyGuA-1920.jpg (113.31 KiB) Преглеждано 3702 пъти
Последно промяна от r34c7 на 09 Мар 2023 13:47, променено общо 2 пъти.
Баба Яга - Изображение

Аватар
mapamop
Мнения: 3988
Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
Местоположение: Русе
Автомобил: Avensis Wagon T25,1ZZFE,2005
Благодарил/а: 84 пъти
Получена  благодарност: 267 пъти

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Мнение от mapamop » 09 Мар 2023 13:40

Супер добре написано. Чакаме резултатите. По спомен при мен на заданите "кокали" на окачването няма отделен номер и самостоятелна резервна част, а целия детайл. Обяснението по спомен в сервизното ръководство и "довереният ми сервиз" е че си имат центровка колко да се набият и на ръка с преса е доста трудно, ако невъзможно да се спазят всички отстъпи и центрове при набиването на новия тампон.
Opel Astra F Estate (1993) -> Toyota Avensis T25 (2005), E: 1ZZFE, F: ZZT251

r34c7
Мнения: 226
Регистриран на: 09 Фев 2017 18:43
Местоположение: Дупница
Автомобил: AT220 4A-FE
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 41 пъти

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Мнение от r34c7 » 09 Мар 2023 13:59

Важното при смяната на новите тампони, които ще набием в кокалите е след стягане при повторния монтаж на колата да не стоят под напрежение. Има логика в обяснението, което дават, но задачата да се набие грамотно нов тампон на преса не е много сложна. Идеята ми е да си избера лесни за измерване размери, с които да контролирам набиването на новите тампони. Например от ръба на ухото до външния ръб на гумата или втулката. Стремежа е да е еднакво от двете страни, което ще предотврати тампоните да са под напрежение след монтажа на кокалите към купето и шенкела. Предполагам, че стига да няма някакви зверски грешки (2-3мм разлика между двете страни) всичко ще е ОК и ремонта ще бъде траен.
Баба Яга - Изображение

Аватар
max-2
Мнения: 1777
Регистриран на: 08 Дек 2005 19:15
Местоположение: Пловдив
Благодарил/а: 16 пъти
Получена  благодарност: 41 пъти

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Мнение от max-2 » 09 Мар 2023 14:10

При мен на Карина Е тези тампони са станали толкова твърди, че се налага сходомостта общо да е 1 мм. затворена, въобще не отваря сходимост при движение. Мисля, че ако има проблем с тези тампони ще скърцат.
Това тропане на кокали да не е в тампоните на макферсона?
Carina E 4AFE LB 1992

r34c7
Мнения: 226
Регистриран на: 09 Фев 2017 18:43
Местоположение: Дупница
Автомобил: AT220 4A-FE
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 41 пъти

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Мнение от r34c7 » 09 Мар 2023 14:33

Скърцане се чува рядко при дълбоки, плавни вдлъбнатини в настилката, т.е. бавна компресия. Например след износени наставки на мостове или след плавни асфалтови легнали полицаи. Тропането се чува на павета и общо взето всякакъв вид неравности, дори асфалт без дупки. Интересното е, че при каране извънградско изчезва напълно, може би след 60-70км/ч.

В интерес на истината, сходимост на моята кола отзад никога не е регулирана, има вероятност да е както си е излезнала от завода. Колата върви идеално права и не съм забелязал неравномерно износване на гуми. Наблюденията ми са върху общо 5 или 6 комплекта зимни и летни гуми.

Относно тампоните на макферсона - не са те. При скорошната смяна тези, които свалих (изминати ~130 000км с тях) бяха с повърхностни пукнатини, но нищо дълбоко. И преди, и сега замених всичко с KYB. Интересното беше, че поръчах едни и същи парт номера, а частите са с очевидни разлики w00t.gif . Предишните тампони на макферсона бяха целите от твърда гума, а новите в средата при захвата към амортисьора са с вградени масивни П-образни планки. Гайката на амортисьора на старите 21, на новите 19...първите части купувани от България, новите от Германия. Няма разлика в кутиите и кашоните. Съвет към тези, които ще сменяват задни амортисьори на Карина или T22 - свалете ВТУЛКИТЕ, които лежат под гайките на старите амортисьори и ги прехвърлете на новите. Не съобразих тази мааалка подробност и се наложи да повтарям процедурата два пъти. Пусто, не се сетих, че няма логика да стягаш гайка до края на резба. Благодаря на мехаННика, че ми вдигна телефона в събота в 19:00 и ме подсети за дребната подробност. След смяната на амортисьори, пружини, тампони на макферсон и биалетки (профилактично) возията се промени коренно, но тропането остана. Старите амортисьори бяха толкова уморени, че единия връщаше 5мм за 10 секунди, а другия хич, без видими течове. Явно толкова бавно изпускат, че не съм се усетил да ги сменя на време.
Баба Яга - Изображение

Аватар
max-2
Мнения: 1777
Регистриран на: 08 Дек 2005 19:15
Местоположение: Пловдив
Благодарил/а: 16 пъти
Получена  благодарност: 41 пъти

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Мнение от max-2 » 09 Мар 2023 17:02

Тампоните на стабилизиращата щанга?
Carina E 4AFE LB 1992

r34c7
Мнения: 226
Регистриран на: 09 Фев 2017 18:43
Местоположение: Дупница
Автомобил: AT220 4A-FE
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 41 пъти

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Мнение от r34c7 » 09 Мар 2023 18:34

Сменени заедно с предишните амортисьори с Toyota OEM. Този път, заедно с амортисьорите смених само единия тампон на стабилизищата щанга. При другия щеше да стане проблем с резбата на единия болт, който държи планката и го оставих както е. Излежда здрав.

Пропуснах да добавя, че с двама пътника отзад тропането изчезва напълно. Това ме караше да мисля, че някога пружините са сменени с по-дълги (rough road package), но се оказа, че пружините не са били проблема. Дължините, навивките и дебелината съвпадат с тези на новите.
Баба Яга - Изображение

r34c7
Мнения: 226
Регистриран на: 09 Фев 2017 18:43
Местоположение: Дупница
Автомобил: AT220 4A-FE
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 41 пъти

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Мнение от r34c7 » 27 Мар 2023 09:55

Време е за заключението на темата. Закупих и използвах:
  • Поз. 1 - 2 броя 42210-20010 (TOYOTA OEM)
  • Поз. 2 - 2 броя 20251-AA021 (SUBARU OEM)
  • Поз. 3 - 2 броя 20251-AA021 (SUBARU OEM)
  • Поз. 4 - 2 броя 20251-AA021 (SUBARU OEM)
  • Поз. 5 - 2 броя 48725-33020-83 (TOYOTA OEM)
  • Поз. 6 - 2 броя CTR CVKH-48
Общо - към 250лв

Монтажа на позиции 1 и 5 в щангите се осъществява с преса, всички останали с приспособлението от снимката и обилно мазане с технически вазелин. "Скобата" е съставена от болт М10х150, две шайби със широка периферия, гайка, парче тръба Ф54х2 с дължина 60мм, парче тръба с дължина 20мм, което се използва при вмъкването на новите и някаква планка с дебелина 3мм и отвор Ф11.
примитивни сечива за избиване и набиване на гумени тампони
примитивни сечива за избиване и набиване на гумени тампони
1.jpg (976.33 KiB) Преглеждано 3385 пъти
Пригответе се за проблеми с болтовете и яко мамата tooth.gif . Съветвам всеки преди да се заеме с операцията да купи чисто нови всички нужни крепежни елементи, защото аз се наложи да срежа 3 болта и да търся заместители в неделя сутрин. Имайте предвид, че болтовете използвани за монтаж на щангите (4 броя 90119-12131, 2 броя 90179-12114, 2 броя 90179-12091), които вървят по дължината на купето са специални и имат отношение към наклона на гумите.

В моя случай, в най-лошо състояние бяха поз. 1 и поз. 6. От останалите два бяха нацепени като на индианец петите, другите изглеждаха ОК.

Нужно време - 10 часа спокойна работа. Заслужава си, ефекта е поразителен. :cheers:

Благодарности на колегите от drive2.ru, които точно са описали нужните тампони и втулки за начинанието. Скицата от първия пост е взаимствана от една от намерените публикации там.
Баба Яга - Изображение

r34c7
Мнения: 226
Регистриран на: 09 Фев 2017 18:43
Местоположение: Дупница
Автомобил: AT220 4A-FE
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 41 пъти

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Мнение от r34c7 » 08 Май 2023 10:56

До тук добре, но....кокошарника със задното си окачване упорито се опитва да ме постави на колене (по гръб под него) или в канал за пореден път. Може би от някъде в момента ме наблюдава инженер с дръпнати очи и ми се присмива....

3000км или иначе казано месец и малко след като въздействах на всичко що е гумено по задния мост се разви нова симптоматика - пукане придружено със скърцане при движение назад, без значение дали колата е на скорост. Същото или подобно скърцане се чува при бавно движение напред върху неравност или остър завой. Вчера бе проведена бърза проверка на актуалната ситуация, бяха констатирани проблеми и предприети мерки:
  1. При клатене на автомобила напред и назад, регулируемите щанги от двете страни издават скърцащ или пукащ звук, по-силно изразен от ляво.
  2. Бяха свалени от автомобила, там където контактуват със шенкела и гумените втулки в него бе напръскано със силиконов спрей.
  3. Наблюдава се разрушаване на маншончетата на металните втулки монтирани на поз. 1 (виж първия пост). В следствие от това заключавам, че може би имат месец-два останал живот в тях.
  4. Щангите бяха отново монтирани на автомобила. Скърцането изчезна напълно (или почти, може просто да не се чува отчетливо вече),
    пукането остана, но доста по-рядко и по-тихо от преди. Отдавам го на тръгналите втулки от т.3
Явно съм направил нещо при монтажа, което хич не се е харесало на металните втулки. Нямам друго обяснение за преждевременната смърт, която им предстои в близките няколко месеца и няколко хиляди километра. При набиването им в щангите за смазка използвах моторно масло. НЕ видях някакви маркировки, които да указват посока на монтаж. Всичко е затегнато по книга - с гумите на земята, първо на ръка, разлюляване на колата, след това затягане.

Приемам всякакви идеи и критики.

Ето снимка на въпросните втулки. От интернет е, но вчера бях прекалено зает да се почесвам там където не ме сърби и забравих да снимам на какъв хал са моите.
s-l1600.jpg
s-l1600.jpg (78.35 KiB) Преглеждано 2499 пъти
Последно промяна от r34c7 на 08 Май 2023 12:53, променено общо 1 път.
Баба Яга - Изображение

Аватар
max-2
Мнения: 1777
Регистриран на: 08 Дек 2005 19:15
Местоположение: Пловдив
Благодарил/а: 16 пъти
Получена  благодарност: 41 пъти

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Мнение от max-2 » 08 Май 2023 12:03

Това са метални шарнири, които заместват сайлент втулките. По-шумни са и са за състезателни автомобили. Запазват геометрията на окачването при натоварване. Малък живот и нисък комфорт при ежедневно ползване. Или са некачествени, или толкова си могат.
Carina E 4AFE LB 1992

r34c7
Мнения: 226
Регистриран на: 09 Фев 2017 18:43
Местоположение: Дупница
Автомобил: AT220 4A-FE
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 41 пъти

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Мнение от r34c7 » 08 Май 2023 12:45

Това са щатните или идентични, същите извадих от щангите. Имаше еднакви маркировки "NOK ER0696MO" върху гуменото маншонче, парт номер 42210-20010, Toyota OEM.

Размишлявам върху наличието на някаква патология, която да предизвиква повтарянето на проблема, защото именно тези детайли бяха в най-лошо състояние при първоначалната подмяна. Нямам криви щанги или някакви проблеми в под-рамата / заден subframe. Всичко е право, няма никакви следи от пребоядисване или изправяне след удар. Реглаж на задния мост би трябвало да е близо до перфектен, защото не съм видял неравномерно износване на задните гуми.

За сега вариантите, които се очертават са два:
  1. Закупуване на нови регулируеми щанги, замяна, реглаж и наблюдение на резултата. Тук се съмнявам да постигна положителен резултат, защото би трябвало новите щанги да дойдат с абсолютно същите метални втулки.
  2. Закупуване на други втулки, които да набия в ухото на щангите.
Оказа се, че може би има афтърмаркет варианти (тук вече няма гаранция за съвместимост), които се разделят на два вида. Ще използвам снимки на референти номера на Фебест, въпреки че не предпочитам марката.

Едното е това, прилича на щатното:
Febest TAB-166Z
Febest TAB-166Z
TAB166Z-228x288.jpg (17.57 KiB) Преглеждано 2483 пъти
Другото е това, което изглежда монолитно:
Febest TAB-166RUB
Febest TAB-166RUB
TAB166RUB-228x288.jpg (15.1 KiB) Преглеждано 2483 пъти

Въобще съществуването на втория вид заместител, който изглежда монолитен (класически silent block) ме кара да се чудя дали афтърмаркета не се опитва да разреши проблема с бързата смърт на щатните втулки?
Баба Яга - Изображение

Аватар
mapamop
Мнения: 3988
Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
Местоположение: Русе
Автомобил: Avensis Wagon T25,1ZZFE,2005
Благодарил/а: 84 пъти
Получена  благодарност: 267 пъти

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Мнение от mapamop » 08 Май 2023 15:25

Това пукане много ми прилича на пукането от предния мост на boiski. В крайна сметка излезе крива стабилизираща шанга и не помня още какво на Корола-Версо, което кривеше окачването и му изяждаше моста за около 2000 километра.
Сервизно ръководство имаш ли за модела ти?
Мисля не беше много генерално различно задното окачване от това на T25, но е хубаво стойностите да са съвсем конкретни за модела.
Opel Astra F Estate (1993) -> Toyota Avensis T25 (2005), E: 1ZZFE, F: ZZT251

r34c7
Мнения: 226
Регистриран на: 09 Фев 2017 18:43
Местоположение: Дупница
Автомобил: AT220 4A-FE
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 41 пъти

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Мнение от r34c7 » 08 Май 2023 16:16

Имам Haynes за Карина и сервизно за Авенсис, в които не пише да има кой знае какви чалъми при ремонтите по задното окачване, един вид сменяваш каквото тропа и после трябва да е ОК. Карината и Авенсиса на практика са еднакви, с Т25 обаче има разлики, защото е на следващата платформа.

На първо четене крива стабилизираща щанга би трябвало:
  • да убива тампоните на щангата за 0 време
  • да кърти биалетки
  • да се чува пукането постоянно, при мен се появи след процедурата
  • евентуално да е@@ва возията?
Нито едно от трите не е налице при мен. Как хванахте кривата стаб. щанга при колегата?

В случай, че не се усетя за първопричината ще чакам тия втулки да се доскапят, ще набия на тяхно място монолитни афтърмаркет и ще мина на реглаж моста. Първоначално измерените стойности на реглажа ще споделя тук и ще сравним с референтните от ръководствата.

Едит: задните биалетки ги сменявах аз преди два месеца, заедно с амовете. Влезнаха си като "айдук у къщи" без никакви спомагателни чукове, щанги и подобни. Още една причина да нямам някакви съмнения за крива щанга.
Баба Яга - Изображение

Аватар
mapamop
Мнения: 3988
Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
Местоположение: Русе
Автомобил: Avensis Wagon T25,1ZZFE,2005
Благодарил/а: 84 пъти
Получена  благодарност: 267 пъти

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Мнение от mapamop » 08 Май 2023 16:46

Съборихме му със моя моргажия цялото окачване от донора без да пипаме нищо по по него. Буквално съборихме окачването през лагерите на макферсона и през болтовете на купето, махнахме кормилната рейка, и другото boiski си го натовари в багажника, барабар с тампони, винтове и каквото имаше по линията. После започна да налага и сверява едно по едно за разлики. Това след 3 или 4 изядени моста от тампоните на носачите.
Темата му: https://www.toyotabg.eu/viewtopic.php?p=402898#p402898
Opel Astra F Estate (1993) -> Toyota Avensis T25 (2005), E: 1ZZFE, F: ZZT251

r34c7
Мнения: 226
Регистриран на: 09 Фев 2017 18:43
Местоположение: Дупница
Автомобил: AT220 4A-FE
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 41 пъти

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Мнение от r34c7 » 08 Май 2023 22:16

Темата ми счупи очилата, благодаря за линка. Освен завършека разбрах, че колегата boiski е доста по-прецизен механик от мен и, че евентуалните афтърмаркет втулки НЕ трябва да са с назъбени чела, нищо че и такива има на пазара :D . Щатните са с плоски чела, дребен детайл, който иначе щях да пренебрегна.

При първа възможност ще отида на реглаж за да видя какво ще излезне на разпечатката. След това ще се разсъждава над наблюдаваните стойности и ще чакам монтираните втулки да поемат към вечните ловни полета преди да ги сменя с някакви други. Варианта за пазаруване на цял мост е краен, но лесен за изпълнение. Междувременно ще погледна подложките на пружините отзад.
Баба Яга - Изображение

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 30 госта