Температурен датчик на охлаждащата течност

solun
Мнения: 75
Регистриран на: 03 Дек 2019 06:33
Местоположение: Враца
Автомобил: Тойота Корола 1.4 vvti 97к.с.
Благодарил/а: 1 път

Температурен датчик на охлаждащата течност

Мнение от solun » 06 Фев 2023 18:26

Здравейте!
Тази сутрин ( -5 градуса беше) при запалване на двигателя ( Тойота Корола 2000 год 1,4 / 97к.с. 4ZZ-FE ) оборотите започнаха да ''играят'' - 1600...1800 об/мин падаха на 300...400...500 об/мин и пак се качваха на горе. Светна чека ( даже на моменти и премигваше), чух и перките на радиатора, че работят и двете на макс. Наложи се да ''жонглирам'' с педала на газта за да не падат толкова ниско оборотите докато позагрее двигателя и стабилизира работата си.
Слязох и откачих от буксите и двете перки на радиатора, щот иначе хептен бавно щеше да загрее. Имам ОБД четец, закачих го и показваше грешки :
Р0303, Р0304, Р0300 и Р0115.
Първите две са пропуски в запалването на 3 и 4 цилиндър (свещите са Дензо Иридиум сменени преди месец)(бобини съм сменявал преди доста време, но не на куп и 4те, а една по една когато се е налагало), третата грешка е множествени пропуски в запалването.
По-интересна е Р0115 - която гласи датчик за температурата на охладителната течност неизправна верига(сменявах го преди 4...5 години, защото майстора беше счупил пластмасата на датчика дето се щрака буксата, заменихме го с FACET 7.3368 сив на цвят - пишеше, че е ITALY).
Покарах 20км и следях температурата през тела си - беше нормална 80...82 градуса, (колата започна да върви нормално след като мина 60....65 градуса).
Спрях и закачих буксите на перките - не въртяха (80 градуса) - така както и би трябвало да е.
Направих си експеримент : откачих датчика на температурата - трудно запалих, перките въртяха на макс , а на тела ми през ОБД буксата сочеше минус 40 градуса на охлаждащата течност, оборотите над 2000 скочиха и ги държи постоянно и грешка P0117 - която означава ''Датчик температура охладителна течност – стойност под допустимата граница''.
Напръсках с контактен спрей буксата на датчика, сглобих всичко както трябва да е.
Запалих пак колата - този път запали от раз, перките се въртяха отново, но като изтрих грешките и те изгаснаха. Карах още 20 км, всичко си действаше вече както си е нормално.
Въпросите са ми:
Този датчик ли отговаря и за включването на перките ? той е с три пина и от един магазин ми обясниха, че е възможно единия от пиновете да е за температурата и стрелката вътре на таблото, а другите два да задействат перките. Аз оглеждах по радиатора и двигателя за термошалтер (датчик) който да е само за перките, но не открих, а и от магазините на които звънях не откриват такъв по схемите си.
Възможно ли е наистина да е само един датчика ?
И каква марка ще ме посъветвате да купя за замяна на сегашния ? ( един от търговците ми предлагат датчик FAE 33910 , уж бил корейски, ма аз като поразрових в гуглето и ми излиза испански).
Забелязах, че по водния радиатор дет пластмасите са притиснати към алуминиевите части с многото зъбчета има леко овлажняване на антифриз. Да се пробвам с някаква добавка ли да сипя ( и коя добавка марка модел) или да мисля за нов радиатор на пролет ?

Аватар
FearSoft
Мнения: 365
Регистриран на: 20 Май 2022 09:51
Местоположение: Пловдив
Автомобил: Corolla Hybrid 1.8. Tук е!
Благодарил/а: 37 пъти
Получена  благодарност: 49 пъти

Температурен датчик на охлаждащата течност

Мнение от FearSoft » 06 Фев 2023 21:14

solun написа: 06 Фев 2023 18:26 Р0115 - която гласи датчик за температурата на охладителната течност неизправна верига
Ако наистина е това обяснението на въпросната грешка бих Ви посъветвал да си проверите ламбда сондата. Аз г о имах този проблем и ми образува нерви 3 месеца, докато не отидох при специалист, с правилния софтуер за диагностика. След смяна на ламбда-та всичко заспа.
Toyota Corolla 1.8L (HEV Special), Ex+, MC23

Аватар
Ивайло Димов
Мнения: 958
Регистриран на: 11 Яну 2022 15:35
Местоположение: Шумен
Автомобил: Seat Toledo1,8 20V AGN
Благодарил/а: 37 пъти
Получена  благодарност: 54 пъти

Температурен датчик на охлаждащата течност

Мнение от Ивайло Димов » 06 Фев 2023 21:24

Датчика е с 3 кабела защото перката има 2 степени на въртене според температурата на охлаждащата течност се включват една или друга степен на въртене.Съвсем друг датчик показва температурата на таблото той е на малкия кръг инак докато чакаш да отвори и големия кръг ,който върти през радиатора ще си в неведение за температурата.

Тези по магазините за авточасти в голямата си част са невежи и технически неграмотни :) tooth.gif

solun
Мнения: 75
Регистриран на: 03 Дек 2019 06:33
Местоположение: Враца
Автомобил: Тойота Корола 1.4 vvti 97к.с.
Благодарил/а: 1 път

Температурен датчик на охлаждащата течност

Мнение от solun » 06 Фев 2023 21:43

Не намирам друг датчик за темпераура по двигателя. Моля колега Ивайло , подскажи ми къде се намира тоя датчик на двг 4ZZ FE .

Аватар
Ивайло Димов
Мнения: 958
Регистриран на: 11 Яну 2022 15:35
Местоположение: Шумен
Автомобил: Seat Toledo1,8 20V AGN
Благодарил/а: 37 пъти
Получена  благодарност: 54 пъти

Температурен датчик на охлаждащата течност

Мнение от Ивайло Димов » 06 Фев 2023 21:51

Не може да няма друг ,нека някой колега ако има инфо да каже къде е .Няма как таблото да взима информация от датчика на радиатора ,той няма такава функция само подава информация за перките кога и на каква скорост да се пускат .Огледай цялата магистрала на охладителната течност ,трябва да има фланец и маркуч който излиза от блока и отива към купето за радиатора на парното .Преди да достигне работна температура помпата върти само течността в малкия кръг .

- Малкият кръг е този, при който течността циркулира в ограничено пространство между блока на двигателя, водната помпа, термостата и радиатора за отопление на шофьорската кабина. Така двигателят загрява по-малък обем течност и лесно достига до ефективна работна температура.
- Големият кръг включва всички елементи на охладителната система. Течността циркулира от цилиндровата глава на двигателя през термостата, през тръбите до разширителните казанчета на радиатора. Охладената течност чрез водната помпа се вкарва в двигателния блок и цикъла се повтаря. При промяна на работния режим на двигателя и намаляване на температурата на двигателя, термостата намалява сечението на отвора си, с което намалява пропускането и постъпването на течност в радиатора.

Аватар
mapamop
Мнения: 3988
Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
Местоположение: Русе
Автомобил: Avensis Wagon T25,1ZZFE,2005
Благодарил/а: 84 пъти
Получена  благодарност: 267 пъти

Температурен датчик на охлаждащата течност

Мнение от mapamop » 06 Фев 2023 21:55

solun, прати една рама на лично и ще видя къде какви сензори има по каталог. Поне на 1ZZ-FE по спомен датчика е само 1 и се намира на лявата стена на мотора (шофьорската страна).
Opel Astra F Estate (1993) -> Toyota Avensis T25 (2005), E: 1ZZFE, F: ZZT251

solun
Мнения: 75
Регистриран на: 03 Дек 2019 06:33
Местоположение: Враца
Автомобил: Тойота Корола 1.4 vvti 97к.с.
Благодарил/а: 1 път

Температурен датчик на охлаждащата течност

Мнение от solun » 06 Фев 2023 22:11

JT153ZEB100019305
И при мен датчика дет открих се намира на лявата стена на мотора (шофьорската страна). И по каталози, схеми на търговците излиза само тоя де съм открил.

Аватар
mapamop
Мнения: 3988
Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
Местоположение: Русе
Автомобил: Avensis Wagon T25,1ZZFE,2005
Благодарил/а: 84 пъти
Получена  благодарност: 267 пъти

Температурен датчик на охлаждащата течност

Мнение от mapamop » 06 Фев 2023 22:26

Димов, при наличието на термодатчик на блока/главата и термостат който директно се влияе от температурата на антифриза, каква е логиката да има още една точка на отказ - датчик на радиатора?
По спомен вентилатора поне на моята го управлява директно ЕКУ-то през мисля 2 релета за двете степени. А еку-то го пуска и заради климатика. Тоя мотор е с една перка и за мотора и за климатика. Не е като бърка-масло-и-вода с две отделни.
Opel Astra F Estate (1993) -> Toyota Avensis T25 (2005), E: 1ZZFE, F: ZZT251

Аватар
Ивайло Димов
Мнения: 958
Регистриран на: 11 Яну 2022 15:35
Местоположение: Шумен
Автомобил: Seat Toledo1,8 20V AGN
Благодарил/а: 37 пъти
Получена  благодарност: 54 пъти

Температурен датчик на охлаждащата течност

Мнение от Ивайло Димов » 06 Фев 2023 22:31

На лагуната бях с два и на сеата съм с два ............тойота може да са по умни .На лагуната даже си бех сложил в купето бутон вързан към датчика в радиатора и лятото си го пусках принудително да охлажда .Термостата служи единствено да отвори големия кръг ,няма отношение към вентилаторите .Прост механичен уред ,с релета ми се вижда по-интелигентно измислено .Аз съм с две перки spell.gif

solun
Мнения: 75
Регистриран на: 03 Дек 2019 06:33
Местоположение: Враца
Автомобил: Тойота Корола 1.4 vvti 97к.с.
Благодарил/а: 1 път

Температурен датчик на охлаждащата течност

Мнение от solun » 06 Фев 2023 22:40

С две перки съм на радиатора , като и двете са за охлаждане на водата и на климатика (като е пуснат той те веднага започват да работят)

Аватар
Ивайло Димов
Мнения: 958
Регистриран на: 11 Яну 2022 15:35
Местоположение: Шумен
Автомобил: Seat Toledo1,8 20V AGN
Благодарил/а: 37 пъти
Получена  благодарност: 54 пъти

Температурен датчик на охлаждащата течност

Мнение от Ивайло Димов » 06 Фев 2023 22:48

Facet са хубава марка ,гледам го че е 50-60 лева тоя датчик,освен пак да го смениш .4-5 години са малко и много време но щом диагностиката го е отчела значи е дал фира .Тая грешка е универсална за опел,мазда,нисан,фиат ,тойота ...........всичко казва неработещ датчик охладителна течност .

vfr800
Мнения: 456
Регистриран на: 19 Сеп 2019 17:24
Местоположение: София
Автомобил: Тойота,Митсубиши,Нисан,Лексус
Благодарил/а: 1 път
Получена  благодарност: 63 пъти

Температурен датчик на охлаждащата течност

Мнение от vfr800 » 06 Фев 2023 23:44

По-новите автомобили имат един датчик с два термистора по-евтино е. Единия е за перката на радиатора.Възможно е да дефектира само единия термистор , този който управлява перката. Рядко може да видиш вече отделни датчици за всичко. Едно време на всички японски коли бяха три . Един с два кабела за температура към ECU , един с един кабел за стрелката на таблото и един отделен на самия радиатор с биметална пластина за перката.В днешно време това е много скъпо и нерентабилно :)

Аватар
mapamop
Мнения: 3988
Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
Местоположение: Русе
Автомобил: Avensis Wagon T25,1ZZFE,2005
Благодарил/а: 84 пъти
Получена  благодарност: 267 пъти

Температурен датчик на охлаждащата течност

Мнение от mapamop » 07 Фев 2023 08:41

solun,
Това излиза по каталог за твоя VIN:
Thermistor - това е датчика за температурата на радиатора на климатика (отпада)
Sensor outer ambient temperature - това е датчика за външната температура, зад бронята (отпада)
Sensor, Water temperature (FOR E.F.I) е единствения датчик за температурата, който е в темата.
* По радиатора не видях да има биметална пластина или някакъв датчик. По спомен от моят двигател, не съм виждал да има кабели да отиват към него, или около него.
Бих си купил или оригинален тойотски датчик. Консервативен съм по темата с афтърмаркет частите - каквото съм сложил неоригинално не е изкарало бог знае колко дълго. Визирам пружини на KYB, наследена бобина Magneti-Marelli, разни гумички и тампончета и т.н.
therm-1.jpg
therm-1.jpg (128.95 KiB) Преглеждано 1497 пъти
temp-2.jpg
temp-2.jpg (178.1 KiB) Преглеждано 1497 пъти
temp-2.jpg
temp-2.jpg (178.1 KiB) Преглеждано 1497 пъти
Прикачени файлове
temp-3.jpg
temp-3.jpg (178.16 KiB) Преглеждано 1497 пъти
Opel Astra F Estate (1993) -> Toyota Avensis T25 (2005), E: 1ZZFE, F: ZZT251

solun
Мнения: 75
Регистриран на: 03 Дек 2019 06:33
Местоположение: Враца
Автомобил: Тойота Корола 1.4 vvti 97к.с.
Благодарил/а: 1 път

Температурен датчик на охлаждащата течност

Мнение от solun » 07 Фев 2023 09:31

Благодарности на колегите !
Колегата vfr800 е прав, вероятно и тук е само един комбиниран за всичко свързано с инфото и командването за охладителната система.
Колега mapamop (благодаря за отделеното време и труд за да предоставиш инфото), точно това е датчика при моя двг , друг не успях да намеря по двигателя, на радиатора няма такъв с биметална пластина , а и няма никакъв кабел за такъв датчик там (освен двата кабела с букси за двете перки).
По партидния номер от схемата излиза точно този модел на Facet, който аз съм подменил преди време.
За оригиналните части съм съгласен, че по-добро от тях няма. Но опита ми с Хонда ЦРВ показа, че като потърся нещо ( например запалителни кабели за свещи) Бултрако и следва поръчка с доставка след месец (щяло да дойдат от Япония), а на мен ми трябва за "вчера" да го имам.
Разбира се и не на последно място значение има и цената. Все пак ще проверя в Тойота дали имат тоя датчик , пък ако нещо не ме устройва ще търся алтернативен.
Извън темата - С какво хидравлично масло да подменя течността в кормилната рейка ? На капачката пише "use dexron type atf " , в книжката е посочено Dexron II или III. Да обаче като се поразрових из сайтовете за масла и се оказа , че едни са минерални, други са синтетика, освен това ако е предвидено за минерално па му сипеш синтетика, то имало опасност да потече от гумените семеринги, уплътнения и т.н.

Аватар
Ивайло Димов
Мнения: 958
Регистриран на: 11 Яну 2022 15:35
Местоположение: Шумен
Автомобил: Seat Toledo1,8 20V AGN
Благодарил/а: 37 пъти
Получена  благодарност: 54 пъти

Температурен датчик на охлаждащата течност

Мнение от Ивайло Димов » 07 Фев 2023 10:20

За хидравлика предпочитам минерално,освен ако рейката не е с подобрените маншони и уплътнения ,които издържат на синтетични масла.Минуса на минералката е ,че волана става една идея по-тежък .Най-добрия вариант е ,точиш старото и си взимаш 2 литра АТФ 3 ,с единия литър промиваш пак точиш и наливаш втория литър.Това ако не знаеш какво е сложено.Моята като я взех вътре някой беше налял АТФ ,а трябва да е зелено Пентосин CHF 11 което отговаря на VW G00200 .Промих по описаната схема и вече сложих правилното

Заключено

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 27 госта