Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Публикувай отговор
Hursa
Мнения: 4897
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 73 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от Hursa » 13 Авг 2022 23:26

Предполагате, че ту се включва, ту изключва климатика? Дали би го правило с такава честота. Но това предполагам може да се установи с диагностика. Ако е управление на разхода - по вероятно изглежда. (Но дори не знам, дали се управлява посредством компресора при модела.)
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
mapamop
Мнения: 3988
Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
Местоположение: Русе
Автомобил: Avensis Wagon T25,1ZZFE,2005
Благодарил/а: 84 пъти
Получена  благодарност: 267 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от mapamop » 14 Авг 2022 07:19

Теорията ми е че нивото на фреона е паднало до гранично ниво. Не е достатъчно ниско, за да блокира работата на климатика, поради ниско ниво/налягане, но е на ръба да е ниско. Като се пусне компресора, налягането пада до ниво, да го спре, и го спира поради ниско налягане, за работен режим.
Като го спре, обаче налягането се покачва и е вече подходящо да го пусне да работи. Пуска компресора и налягането спада наново, под работна граница. И го спира.
Дотук примерно опитите са били за 1000-1200 оборота. Няколко които не ги усещам, защото тия 1000 могат да бъдат предизвикани от динамото, за дневните, радиото което се е напрегнало че губи сигнал, волана който съм завъртял, системата TRC която е "усетила нещо", и ред други събития по околната периферия на мотора.
Но в този момент факт е че вече са пропуснати поне 2 цикъла на охлаждане, и са налице момента и температурата в купето за 1400 оборота.
Има подходящо налягане на фреона за 1400 оборота и се прави опит за idle-up на 1400. И там се случва още по драстичо бързо същото нещо, както преди. Но понеже вече са 1400 и успявам да забележа цикленето.
И така докато нещо се промени - примерно зацепя колелата със скростната кутия, изтече някакъв краен времеви период за процедурата и се вдигне флаг за авария или подобни събития, предизвикващи безусловно спиране на компресора, или безусловно ниво на оборотите на двигателя. Съответно и спиране на цикленето на оборотите.
При много голяма разлика в температурите вътре/вън компресора работи доста по-агресивно и има много по-малко време за спиране и респективно за опити да клати оборотите през idle-up. Затова в горещините не клати.
От другата страна на ситуацията е екологията:
На студен двигател VSV клапана не го чувам да чатка. Т.е. е затворен и не навлиза въздух с бензинови пари от въгленовия канистър.
На леко стоплен мотор вече чатка, но е малък и интервала на отваряне и паузите между отварянията са големи.
Отделно ламбда сензорите не са в работни температури, и не влияят на горивната смес и оборотите.

(Дописвам, че трябваше да излезна, а пратих без да искам)

Когато вече мотора е стигнал до работна температура, катализатора е стоплен в работна температура, т.е. екологиите са инициализирани и в напълно работен режим компютъра започва да коригира горивната смес доста по-агресивно да влезе в еко-нормите за изгорелите газове, респективно вече ламбда сондите и дебитомера имат по-голяма тежест в консистенцията на горивната смес. Факти - на студен мотор корекцията на горивото (късия трим, ламбда сензор1) ми е стигала и до -8%, била е +10% в началото, и докато не стопли напълно мотора варира в големи граници. След като се стопли мотора, слиза на нещо от сорта на +/- 0.75%-1.3% и не варира особено много на празен ход, отделно и дросела не варира много във позиции и волтажи на живи данни. Като ускорявам и натискам педала на газта вече нещата са съвсем други и сонди и дебитомер, имат по-малка тежест в горивната смес. Или поне съдейки по късия трим, сметките на компютъра са други, и приоритета е мощност, а не екология. Съответно на стоплен мотор, и на празен ход, обемите на горивото са малки и дребни натоварвания успяват да направят големи девиации в оборотите.
Предполагам това са причините, да има недостиг на фреон от една страна, но да не подскача стрелката когато не са минали тестовете и инициализацията на "екологиите". В този режим все още не може да се приеме колко достоверни са им данните и имат малък ефект, върху горивната смес. Отделно е намесен и VSV клапана, защото го отваря за да дръпне допълнително въздух и да вдигне оборотите при Idle-up.

Всичко това по-горе е теория, като цяло защото имам показания от двигателя на живи данни, в движение, но климатика е затворена вътрешна мрежа през BEAN протокол, и не се виждат никакви събития от него освен че се е включил компресора в режим на охлаждане или не. Т.е. половината от картинката я няма.

Другата теория, е през тръбата за изпаренията по резервоара, после през VSV клапана, въгленовия филтър да навлиза несанкциониран въздух, понеже маркуча след клапана влиза директно във входящия колектор, след дебитомера. Принципно нищо не го мери тоя въздух, освен косвено първата сонда и се явява несанкциониран от дебитомера въздух, който явно са приели че е константа.
Но за тази теория, подкрепата е слаба - клапана работи и на изключен климатик, и ако засядаше или навлизаше допълнителен въздух, щеше да тресе и без климатик. Отделно, канистъра, маркучите в коша на мотора и клапана са сменени. Допълнителен факт е че наличие на несанкциониран въздух, и цикличността на оборотите щеше потенциално да се отрази на корекциите на горивото, а те не мърдат в тази ситуация.ю

Следващият факт от преди малко:
7:30 сутринта, климатика е пуснат, навън според дисплея на таблото температурата е 23-25 градуса, на дисплея на климатика е настроен на 22 градуса в купето. Стрелката не успях да я разклатя, и от духалките си вееше студ.
Като я преместих на 23, започна да намалява струята студ, очевидно и климатика започна да спира, но оборотите си бяха стабилни отново.

Така че засега стратегията е да се намери и отстрани теча на фреон от климатика, за да има стабилна основа за следващите експерименти.
Opel Astra F Estate (1993) -> Toyota Avensis T25 (2005), E: 1ZZFE, F: ZZT251

Hursa
Мнения: 4897
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 73 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от Hursa » 14 Авг 2022 11:41

Дано е от ниското налягане на фреона, макар че ми се струва инерционна системата за такива сравнително високочестотни колебания.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
iovkito
Мнения: 2831
Регистриран на: 24 Авг 2008 22:05
Местоположение: Добрич
Благодарил/а: 9 пъти
Получена  благодарност: 56 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от iovkito » 14 Авг 2022 12:05

Какво се случва, когато колата се кара само на скорост, има ли ги тези колебания в оборотите?
Toyota Avensis T25 2.0 D4D 2007
Toyota RAV4 XA40 2.2 D4D 2014

Аватар
mapamop
Мнения: 3988
Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
Местоположение: Русе
Автомобил: Avensis Wagon T25,1ZZFE,2005
Благодарил/а: 84 пъти
Получена  благодарност: 267 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от mapamop » 14 Авг 2022 12:20

iovkito написа: 14 Авг 2022 12:05колебания
Не, но там рядко да не казвам никога не е на обороти като празен ход. По диагностика IDLE SWITCH или само IDLE (не помня точното име) е на off. Там компютъра не си играе да държи мотора в будна кома, колкото да не изгасне, и има инерционни сили през скростната кутия, колелата и теглото на автомобила, които биха надхвърлили ефекта на свободния ход.
Режимите са съвсем различни, като поведение на двигателя.
На празен ход, предполагам сместта е със съвсем минимално количество гориво и малки промени, биха стресирали немощният и гладен мотор.
Opel Astra F Estate (1993) -> Toyota Avensis T25 (2005), E: 1ZZFE, F: ZZT251

wizarda
Мнения: 89
Регистриран на: 01 Фев 2021 10:26
Местоположение: България
Автомобил: corolla e21 1.2t хечбек
Получена  благодарност: 5 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от wizarda » 17 Авг 2022 22:53

Може да си пуснеш графиките от тези сензори, на един екран, за да виждаш по-ясно зависимостите м/у тях:

- Engine SPD
- Throttle POS
- Throttle Request POS
- O2S B1 S1
- A/C SIG за жалост няма duty cycle, а е само ON/OFF
- EVAP VSV и тук няма duty cycle

ако има достатъчно място и този:
- Elect Load SIG

Ако я хванеш когато падат оборотите от 1400, може да погледнеш и това - FC IDL - Fuel cut idle = ”ON” when the throttle valve is fully closed and engine speed is over 1,500 rpm. 1400 ми се виждат доста високи обороти за празен ход. Вчера обърнах внимание на друга японска кола (2008, 1.5 бензин), на загрял двигател в движение, пуснат климатик и къси, държи 750 оборота.

Предполагам си си правил самодиагностиката на климатика, защото има грешка 23, която е за ниско/високо налягане.

vfr800
Мнения: 456
Регистриран на: 19 Сеп 2019 17:24
Местоположение: София
Автомобил: Тойота,Митсубиши,Нисан,Лексус
Благодарил/а: 1 път
Получена  благодарност: 63 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от vfr800 » 17 Авг 2022 23:47

Интересното дори и да се включва климатика 400 оборота са твърде много . Повечето автомобили променят максимум 200. Не че е невъзможно де все пак всички коли са различкни. Като мине известно време осцилацията намалява ли докато стабилизира празен ход или все така си варира ?

Аватар
mapamop
Мнения: 3988
Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
Местоположение: Русе
Автомобил: Avensis Wagon T25,1ZZFE,2005
Благодарил/а: 84 пъти
Получена  благодарност: 267 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от mapamop » 18 Авг 2022 12:56

wizarda,
Говоря по спомен:
Engine SPD : когато се разскача стрелката това варира между 1000 и 1400 оборота (всъщност 1380-1396, но се виждат като 1400)
Throttle POS : не мърда интензивно, т.е. не реагира на скачането на оборотите
Throttle Request POS: същото като горното
Throttle POS2: не мърда
O2S B1 S1: тази си подскача нагоре-надолу, но там ми е трудно да различа дали е от климатичния проблем или просто е според ситуацията. Като цяло мисля че започваше по-интензивно да "чупи линията" и да генерира по-остри "триъгълници" по графиката.
A/C SIG за жалост няма duty cycle, а е само ON/OFF: Винаги е на ON когато се разскача стрелката, и не се променя. Вероятно е да успява да "щрака" по-бързо отколкотo ELM-a, Techstream-a със VXDIAG и/или JLR кабела успяват да опреснят. Не мога да кажа със сигурност.
Elect Load SIG: мисля че не съм го виждал да е OFF изобщо някога. Легена е за северните страни и си пуска през интеграционното реле късите винаги когато работи двигателя. Т.е. нямам опция да нямам консумация на ток. Най-минималното с което мога да се размина са диодните крушки в предните габарити, диодните крушки в осветлението на номера и задните габарити които са крушки със жичка.
VVT-i Angle: Не мърда
VVT-i Target angle (или подобно като име): Не мърда, и разликата първоначално след промяната на тая стойност е с ~1-3%, спрямо предходната ако се промени. В рамките на секунди се изравняват.
Engine load/CALC LOAD: учудващо не се променя/подскача.
Short fuel trim: не се променя. Респективно и стойността на първата сонда, че ги копира - "банката" е само една и няма втора за да осреднява от двете сонди в тази стойност. На 1AZ-FSE предполагаемо няма да копира стойност, а ще е синтетична от двете банки, сонда1.
wizarda написа: 17 Авг 2022 22:53 1. Ако я хванеш когато падат оборотите от 1400, може да погледнеш и това - FC IDL - Fuel cut idle = ”ON” when the throttle valve is fully closed and engine speed is over 1,500 rpm.
2. Вчера обърнах внимание на друга японска кола (2008, 1.5 бензин), на загрял двигател в движение, пуснат климатик и къси, държи 750 оборота
3. Предполагам си си правил самодиагностиката на климатика, защото има грешка 23, която е за ниско/високо налягане.
1. Това наистина не мога да си спомня какво му беше поведението.
2. И моята не стои стационарно на над 1000 примерно. Слиза си на 750-800, качва до 1000 като се понадуе климатика или нещо предизвика зареждане на акумулатора, включи се вентилатора да охлади мотора и т.н. Но факт е че на купе нагрято от 36-43 градуса навън в последните седмици, ако е карана и е загрят вече двигателя си се надува до 1400 в началото за относително кратък период. Дори и на студен мотор в тая ситуация на празен ход, ако е била на скорост с обороти много различни от 1400 (1200 или 2000 примерно) отива на такива обороти.
3. На няколко пъти на място, но нямаше грешки или най-много да се обади 24 за соларния датчик. В движение е рисково да гася мотора и да натискам 2 бутона...
------

vfr800,
Минимално вдига с нещо от сорта на 50-100, когато в купето са благоприятни температурите и климатичната система не е забила.
Писал съм че 1400 са максималните, до които изобщо вдига, когато реши че има нужда "да надуе на максимума". В повечето време си подскача до 800-1000, от време на време до 1100-1200.
Осцилацията не спира, ако нещо не се случи - да чукна спирачка, да превключа на скорост, да я изфорсирам за над минута до прекъсвач на 7200 оборота, да падне скоростта под 30 км/ч, или нещо което да принуди компресора да спре.

****
Преди 2 дни валя дъжд през нощта - температура навън 21, вътрешна целева 22, и не трепереше, даже в един момент си направи 22-та градуса и превключи клапите на "лице+крака", за малко и после пак си обърна на "лице". После скочи след 1-2 часа до 23-24 навън, обърна си клапите на "лице", остана там и не скачаше стрелката.
Но: В момента явно още не е загубила достатъчно фреон и от клапите си вее осезателен студ, съпоставено с леко хладния въздух когато трепереше. Има разлика в температурите на въздуха от климатика, когато тресе и когато не тресе.
Но това го открих наскоро и по трудния начин.

vfr800
Мнения: 456
Регистриран на: 19 Сеп 2019 17:24
Местоположение: София
Автомобил: Тойота,Митсубиши,Нисан,Лексус
Благодарил/а: 1 път
Получена  благодарност: 63 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от vfr800 » 18 Авг 2022 22:58

Осцилацията прилича на скок между Idle и Off Idle оборотите. Много е странно . Принципно , ако беше някакво афтърмаркет ECU щях да ти намеря поне 5 неща , които да провериш , ама това е заводско и тука не е най-обикновен PID контролер , а доста по-сложен алгоритъм. Хубаво де това , колко често се случва и всъщност има ли някакъв реален проблем :) каот изключим , че стрелката подскача и оборотите шават ?

Аватар
mapamop
Мнения: 3988
Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
Местоположение: Русе
Автомобил: Avensis Wagon T25,1ZZFE,2005
Благодарил/а: 84 пъти
Получена  благодарност: 267 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от mapamop » 18 Авг 2022 23:30

Мисля си че е проблем. Или поне не ми изглежда нормално мотора да хълца на 1000-1400 оборота непрекъснато на празен ход. А той си се чува че хълца, когато радиото е спряно.
Мисля си че не съм сменял тръбите за фреона и радиатора в купето. Тръбите ще се видят със лампата, ама радиатора ако ще свалям табло само за проверка, май направо ще го сменя....
Така или иначе нямам техника да източа фреона, да надуя системата за разхерметизация, а ще се вади табло и вентилатор, и климатичарите ще ме сапунисат здраво за труд....
Opel Astra F Estate (1993) -> Toyota Avensis T25 (2005), E: 1ZZFE, F: ZZT251

vfr800
Мнения: 456
Регистриран на: 19 Сеп 2019 17:24
Местоположение: София
Автомобил: Тойота,Митсубиши,Нисан,Лексус
Благодарил/а: 1 път
Получена  благодарност: 63 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от vfr800 » 19 Авг 2022 09:51

mapamop написа: 18 Авг 2022 23:30 Мисля си че е проблем. Или поне не ми изглежда нормално мотора да хълца на 1000-1400 оборота непрекъснато на празен ход.
Значи от това, което си написал разбирам , че имаш под ръка няколко начина да прекратиш ситуацията , когато се случи. Т.е , когато оборотите почнат да подскачат имаш механизъм да ги коригираш. В същия момент нямаш някакви оплаквания от автомобила, като изключим , че подскачането на стрелката те дразни. Аз лично бих си карал колата докато нещо наистина откаже да функционира.

Аватар
mapamop
Мнения: 3988
Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
Местоположение: Русе
Автомобил: Avensis Wagon T25,1ZZFE,2005
Благодарил/а: 84 пъти
Получена  благодарност: 267 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от mapamop » 19 Авг 2022 11:33

vfr800 написа: 19 Авг 2022 09:51 че имаш под ръка няколко начина да прекратиш ситуацията , когато се случи
Най-простият и надежден метод е "сталинският" - да извадя предпазителя на климатика, да изкормя вече безполезния компресор да не тежи и да сложа по-къс ремък, който да компенсира липсата на ролката на компресора. Даже може и кондензатора и тръбите отпред да ги изхвърля да не пречат.
Извън това - ако изключа и включа климатика, не се оправят оборотите, докато нещо незнайно какво не принуди да спре компресора. Невинаги метода със спирачката работи, невинаги като включа/изключа от скорост се получава номера да не трепери... А като цяло навика ми е в повечето време да се движа по инерция на свободна. На дълъг наклон, явно мотора още има добра остатъчна компресия и ме спира ненужно ако се движа на мотора спирачка на пета скорост, така че не е опция да си кибича непрекъснато на пета скорост, за да не треперят оборотите.
Според мен, така или иначе не останаха много несменени части по климатика на боклука, просто се касае до ремонт на износените части. И всичко ще си дойде на мястото...
Никога не съм смятал че е добра политиката, да се заобикаля един проблем, вместо да се адресира.
Нека ми остане малко време след работа, и малко да ми падне натоварването на работа и ще го разплета.
Opel Astra F Estate (1993) -> Toyota Avensis T25 (2005), E: 1ZZFE, F: ZZT251

vfr800
Мнения: 456
Регистриран на: 19 Сеп 2019 17:24
Местоположение: София
Автомобил: Тойота,Митсубиши,Нисан,Лексус
Благодарил/а: 1 път
Получена  благодарност: 63 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от vfr800 » 19 Авг 2022 12:02

mapamop написа: 19 Авг 2022 11:33 Никога не съм смятал че е добра политиката, да се заобикаля един проблем, вместо да се адресира.
По-принцип е така , въпроса е дали винаги е финансово обосновано :) Все пак от това , което прочетох в началото си инвестирал една немалка сума пари, за времето не искам и да си помислям. Не съм сигурен, че бих направил същото за един авенсис .

Аватар
mapamop
Мнения: 3988
Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
Местоположение: Русе
Автомобил: Avensis Wagon T25,1ZZFE,2005
Благодарил/а: 84 пъти
Получена  благодарност: 267 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от mapamop » 19 Авг 2022 12:12

vfr800,
Принципно съм от тези които не продават. След мен следващата стъпка е моргата/вторични суровини. И със баща машинен инженер ми е набито, да уважавам техниката и да се старая да не я убивам насила.
Друг е въпроса, че във времето съм имал случаи да ми свърши търпението да ремонтирам нещо, и да го сгъна на две на коляно и да го изхвърля, защото не работи вече.
За времето - майната му. Използвал съм го да се отделя от мизерията на работа, да не я мисля. Но цифрата за части си е наистина сериозна. Факт е че заради цените на частите, вероятно следващата след тази няма да е Тойота. Просто ми се струват надценени тези части.
Opel Astra F Estate (1993) -> Toyota Avensis T25 (2005), E: 1ZZFE, F: ZZT251

Аватар
mapamop
Мнения: 3988
Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
Местоположение: Русе
Автомобил: Avensis Wagon T25,1ZZFE,2005
Благодарил/а: 84 пъти
Получена  благодарност: 267 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от mapamop » 26 Авг 2022 11:36

Имаме някакво развитие по темата. Външна температура 24-27 градуса, настройка 22. "Студеното" стана леко рехаво, и паркинсона дойде на два пъти. После по незнайна причина изчезна. Тия дни ще ида да мерят фреона, и бас хващам че пак има липса.
Opel Astra F Estate (1993) -> Toyota Avensis T25 (2005), E: 1ZZFE, F: ZZT251

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Bing [Bot], Google [Bot] и 31 госта