Оптимални обороти за живот на двигателя

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Оптимални обороти за живот на двигателя

Мнение от slowtraveler » 26 Сеп 2021 22:13

Hursa написа: 25 Сеп 2021 18:47 Но според мен, налягането е параметъра, който следи системата, като всъщност разхода е важния
Ами реално важно е налягането, защото то определя налягането на 'масления клин'... С износването на двигателя спада това налягане, и се увеличава дебита...
Имаш ли налягане и колкото по-голямо е то - толкова 'по-здрав' е масленият клин..
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
ufer
Мнения: 2589
Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
Местоположение: Бургас
Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
Благодарил/а: 15 пъти
Получена  благодарност: 33 пъти

Оптимални обороти за живот на двигателя

Мнение от ufer » 27 Сеп 2021 09:09

Добро утро! И в добавка на горното с риск да се повторя: по-високите обороти повишават "здравината" на масления клин... :D

Hursa
Мнения: 4897
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 73 пъти

Оптимални обороти за живот на двигателя

Мнение от Hursa » 27 Сеп 2021 12:03

Не съм съгласен и с двамата smile.gif
Налягането на помпата създава маслената прослойка при "хидростатичните" лагери. Вижте при такива лагери, къде се подава маслото - под "товара" (под действащата сила или така че да създаде маслената прослойка при изтичането си - подобно, като при "корабите на въздушна възглавница"). При "коренните" лагери на коляновия вал - маслото се подава над вала (а основното натоварване, както при работните тактове, така и при останалите е към долната половина), при биалните, няма и как да се подаде под "въздействащата" сила.
При хидродинамичните, масления клин се създава от увличането - в случая на маслото - между триещите се повърхности (в случая и от "омокрянето" на повърхностите от маслото, контакта между маслото и повърхността). С увеличаване скоростта между повърхностите "товароносимостта" на "клина" се увеличава, но в случая трябва да е достатъчна за да поеме натоварването, както при ниски обороти, така и при "празен ход" (та дори и над определени обороти при развъртане на двигателя, при стартиране), според мен.
(Може и да има "коренни" лагери на колянови валове, които при стартиране на двигателя да работят, като хидростатични, например при "корабни дизели", но предполагам налягането се създава от "пускови" маслени помпи още преди развъртането и предполагам, че подават маслото с много по-големи налягания. Може би след пуска се изключват. Поне при големите турбини е така.)
В случая, маслена помпа трябва да създаде достъчен дебит на масло към лагера, за да компенсира изтичането от него. В противен случай може да се стигне до "маслено гладуване" (май приблизително така се няричаше smile.gif) и да се прекъсне "масления клин".
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Оптимални обороти за живот на двигателя

Мнение от slowtraveler » 27 Сеп 2021 12:08

Hursa написа: 27 Сеп 2021 12:03 При "коренните" лагери на коляновия вал - маслото се подава над вала
На доста двигатели тези лагери имат един надлъжен канал :whistle:
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 4897
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 73 пъти

Оптимални обороти за живот на двигателя

Мнение от Hursa » 27 Сеп 2021 12:21

Това обикновено е при по-слабо натоварените двигатели. При по-натоварените, долната половина, поне в долната си част - няма такъв канал, това повишава "товароносимостта" му (поне до колкото знам). Изтичането от този канал центрира вала радиално, но силите са относително малки, по-скоро, в случая вероятно се прави да се подобри мазането при старт.
(При големите парни турбини се подава масло в долната половина през два отвора под ъгъл спрямо верикалната плоскост. Докато при нормална работа налягането на маслени помпи е около 3,5 атмосфери, при "покой" (върти се с много малка скорост от ел двигател, около оборот за 7 минути, за да се избегне "провисване", "изкривяване" на вала) и до около 600 оборота се подава от помпа наречене "хидроподем" при налягане около 100 атмосфери.)
Последно промяна от Hursa на 27 Сеп 2021 12:36, променено общо 1 път.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Оптимални обороти за живот на двигателя

Мнение от slowtraveler » 27 Сеп 2021 12:32

Налягането създава нормален 'разходен поток' на маслото, достатъчен за нормалната работа...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 4897
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 73 пъти

Оптимални обороти за живот на двигателя

Мнение от Hursa » 27 Сеп 2021 12:37

Да. Не това налягане "повдига" вала, не то създава масления клин.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Оптимални обороти за живот на двигателя

Мнение от slowtraveler » 27 Сеп 2021 12:48

Това налягане е критично за запазване на масленият клин... Нямаш налягане - въртящият се детайл 'изхвърля' масления клин :)
Неслучайно имаш лампа за ниско налягане :)
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 4897
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 73 пъти

Оптимални обороти за живот на двигателя

Мнение от Hursa » 27 Сеп 2021 13:07

Да. То определя разхода на масло през него, предполагам с определен не малък запас.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
ufer
Мнения: 2589
Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
Местоположение: Бургас
Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
Благодарил/а: 15 пъти
Получена  благодарност: 33 пъти

Оптимални обороти за живот на двигателя

Мнение от ufer » 27 Сеп 2021 13:46

Май че трябва тази тема да се прекръсти на "Философия на механиката"! Започна се от атмосферен бензинов и се стигна до корабни двигатели. Хайде да си починем, че започнахме да го преместваме от единия в другия крачол. Много хора тук са учили ДВГ и можем да теоретизираме до полуда. По-важни за нас обикновените шофьори на японки или други коли са нещата от практиката... :D

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Оптимални обороти за живот на двигателя

Мнение от slowtraveler » 27 Сеп 2021 15:27

ufer написа: 27 Сеп 2021 13:46 и се стигна до корабни двигатели
За корабните двигатели мога много да разказвам :) И за подгрева на маслото, което се пуска да циркулира далеч преди стартиране на ДВГ и т.н. :)
Можем да включим в темата и 'критичните обороти', които винаги се избягват при маалко по-големите двигатели (например на камиони и по-големи) :) Усещал съм преминаването през критични обороти на малък такъв двигател (малко над 6600к.с.) - ами разбираш защо се избягват критичните обороти tooth.gif
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
ufer
Мнения: 2589
Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
Местоположение: Бургас
Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
Благодарил/а: 15 пъти
Получена  благодарност: 33 пъти

Оптимални обороти за живот на двигателя

Мнение от ufer » 27 Сеп 2021 15:43

И аз имам интересни спомени от корабните двигатели, когато бях в морското училище, особено, когато се наложи да вляза в един от цилиндрите (иначе съм около 2 м висок)... tooth.gif Но май "вапцахме" темата на колегата, като все пак предполагам, че и той се обогати заедно с нас... :D

Hursa
Мнения: 4897
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 73 пъти

Оптимални обороти за живот на двигателя

Мнение от Hursa » 27 Сеп 2021 18:28

► Виж съдържание
Темата колегата я е задал, като принципна - не е ограничена дори само до двигателите с вътрешно горене. Друг път да внимава smile.gif
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

witston
Мнения: 11
Регистриран на: 02 Май 2020 16:42
Местоположение: Благоевград

Оптимални обороти за живот на двигателя

Мнение от witston » 01 Окт 2021 00:18

ufer написа: 27 Сеп 2021 15:43 И аз имам интересни спомени от корабните двигатели, когато бях в морското училище, особено, когато се наложи да вляза в един от цилиндрите (иначе съм около 2 м висок)... tooth.gif Но май "вапцахме" темата на колегата, като все пак предполагам, че и той се обогати заедно с нас... :D
Не съм толкова навътре в тематиката и както е думата - чета и пълнея :D

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 40 госта