Ред на стягане на колектори

Аватар
ufer
Мнения: 2599
Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
Местоположение: Бургас
Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
Благодарил/а: 17 пъти
Получена  благодарност: 33 пъти

Ред на стягане на колектори

Мнение от ufer » 11 Юни 2020 09:41

При 3000 стр. литература не открих ред на стягане на всмукателни и изпускателни колектори на Тойота и по-точно на 4АГЕ. И понеже за първи път правя ремонт на тойотски мотор, интересно ми е дали някой знае нещо по въпроса? При Форд и Опел общо взето колекторите се стягат отвън - навътре, било на кръст, било охлювообразно. Дали е така и при Тойота?

Аватар
Sandocan
Мнения: 281
Регистриран на: 31 Май 2020 20:09
Местоположение: Atlantic
Автомобил: Служебен

Ред на стягане на колектори

Мнение от Sandocan » 11 Юни 2020 21:08

Ufer,
Гледам че майсторите си пасуват.Това което аз съм учил е че колекторите се стягат от вътре навън.Това е за да се избегнат последващите деформации.За тойота не би трябвало да е по различно.Има едно обаче и затова нека знаещите се изкажат.

Аватар
ufer
Мнения: 2599
Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
Местоположение: Бургас
Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
Благодарил/а: 17 пъти
Получена  благодарност: 33 пъти

Ред на стягане на колектори

Мнение от ufer » 12 Юни 2020 09:23

Те, японците, са по принцип много прецизни. За главите и валовете всичко си го дават точно, но за колекторите мълчат. За малки размери не е от голямо значение, но при по-дълги конструкции вече става важно. Аз цял живот съм имал Фордове и Опели и при тях повечето от колекторите са по-дълги, отколкото при Тойота. Но все пак всичко е конкретно... Ето един пример за всмукателни колектори при Форд V4 и V6:
20MTS.pdf
(32.35 KiB) Свалено 136 пъти

Аватар
Revenger
Мнения: 830
Регистриран на: 27 Яну 2020 21:25
Местоположение: In the middle of nowhere
Автомобил: Toyota Aygo, 2017

Ред на стягане на колектори

Мнение от Revenger » 12 Юни 2020 19:40

В ръководството за ремонт на този мотор не е указана последователността на затягане при всмукателния и изпускателния колектор, т.е. това едва ли има кой знае колко голямо значение.
Ако трябва да се избира обаче, на мен по-логично ми се струва да се стягат отвън навътре.

vfr800
Мнения: 465
Регистриран на: 19 Сеп 2019 17:24
Местоположение: София
Автомобил: Тойота,Митсубиши,Нисан,Лексус
Благодарил/а: 1 път
Получена  благодарност: 66 пъти

Ред на стягане на колектори

Мнение от vfr800 » 12 Юни 2020 22:11

Почваш от шпилките. От средната като при глава, няма разлика. Идеята е същата да не събереш краищата към средата. Натяга е около 3 килограма така, че няма голямо знаение. Ако ползваш афтърмаркет гарнитури трябва да притягаш поне 5 пъти, защото са картонени. Ако ползваш оригинални 2 пъти обиновено е ок.

xtratime
Мнения: 78
Регистриран на: 04 Мар 2014 06:41
Местоположение: София
Автомобил: Toyota Auris Touring Sports Hy
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 11 пъти

Ред на стягане на колектори

Мнение от xtratime » 13 Юни 2020 10:10

Привет!
Когато затягаме колектори,картери,глави и всякакви видове капаци,и нямаме указание за реда на затягане е най-добре да се започне от средата и описвайки спирала да вървим към краищата.Другото важно е да се притягат равномерно.
Toyota Yaris 1.3 VVTi 2003
Toyota Auris Touring sports 1.8 Hybrid 2016

Оги
Мнения: 1093
Регистриран на: 09 Юли 2012 14:32
Местоположение: Пазарджик
Благодарил/а: 16 пъти
Получена  благодарност: 5 пъти

Ред на стягане на колектори

Мнение от Оги » 13 Юни 2020 22:12

+1 с последните два коментара. Обаче предварително трябва да се погледе на плоска повърхност контактната част с блока дали е права, евентуално да се изправи. В противен случай гарнитурата на колектора скоро се сдухва, дори е възможно след няколко прехода изпускателния колектор да се счупи ако е много крив.
Toyota Corolla E11 1,3; Yaris SCP90 1,3 VVTI; Auris E15 1.33 VVTI;

Аватар
Sandocan
Мнения: 281
Регистриран на: 31 Май 2020 20:09
Местоположение: Atlantic
Автомобил: Служебен

Ред на стягане на колектори

Мнение от Sandocan » 13 Юни 2020 22:33

+1
:cheers: Той колегата ufer със сигурност ги знае тези неща.Даже и това че се предлагат метални гарнитури и неръждаеми колектори.То май и оригиналните са от стомана а не от чугун.

Оги
Мнения: 1093
Регистриран на: 09 Юли 2012 14:32
Местоположение: Пазарджик
Благодарил/а: 16 пъти
Получена  благодарност: 5 пъти

Ред на стягане на колектори

Мнение от Оги » 13 Юни 2020 23:08

:thumbsup: Но аз писах за незнаещите. :)
Toyota Corolla E11 1,3; Yaris SCP90 1,3 VVTI; Auris E15 1.33 VVTI;

Аватар
ufer
Мнения: 2599
Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
Местоположение: Бургас
Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
Благодарил/а: 17 пъти
Получена  благодарност: 33 пъти

Ред на стягане на колектори

Мнение от ufer » 15 Юни 2020 11:42

Улавям се, че колкото повече знам, толкова повече не знам! :) И тук са 2 мнения: отвътре навън (като при главите) и отвън навътре (като при Форд, да речем). Иначе всичко съм измерил с планметър, всмукателният колектор + T-VIS са от алуминий, а изпускателният - чугун и е свестен. При всяко положение натягането ще бъде по класическа спирала (дали навътре или навън, още се колебая). А гарнитурите са метални и се стягат с 27, респ. 25 Nm...

Аватар
Revenger
Мнения: 830
Регистриран на: 27 Яну 2020 21:25
Местоположение: In the middle of nowhere
Автомобил: Toyota Aygo, 2017

Ред на стягане на колектори

Мнение от Revenger » 15 Юни 2020 12:44

Обърни внимание и на гайките при изпускателния колектор - ако са стоманени, замени ги с месингови.

Аватар
ufer
Мнения: 2599
Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
Местоположение: Бургас
Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
Благодарил/а: 17 пъти
Получена  благодарност: 33 пъти

Ред на стягане на колектори

Мнение от ufer » 15 Юни 2020 12:50

Двете гайки и трите болта при мен са оригинални и в отлично състояние. Иначе съм запознат с тяхната специфика и как понякога се заваряват за колектора... :thumbsup:

Аватар
Revenger
Мнения: 830
Регистриран на: 27 Яну 2020 21:25
Местоположение: In the middle of nowhere
Автомобил: Toyota Aygo, 2017

Ред на стягане на колектори

Мнение от Revenger » 15 Юни 2020 13:01

Рано или късно ще се заварят и оригиналните... :D

Аватар
ufer
Мнения: 2599
Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
Местоположение: Бургас
Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
Благодарил/а: 17 пъти
Получена  благодарност: 33 пъти

Ред на стягане на колектори

Мнение от ufer » 15 Юни 2020 13:12

Не е невъзможно, но аз имам вредния навик да ги смазвам с медна грес... и мисля, че това помага. :D

Аватар
Revenger
Мнения: 830
Регистриран на: 27 Яну 2020 21:25
Местоположение: In the middle of nowhere
Автомобил: Toyota Aygo, 2017

Ред на стягане на колектори

Мнение от Revenger » 15 Юни 2020 13:36

Разбира се, че помага. Дори, ако си по-внимателен шофьор, може и никога да не се заварят тези гайки. Но пък според мен по-добре е човек да заложи на сигурното и да ги замени с месингови.
Лично аз недоумявам как докъм средата на миналия век всички производители на автомобили са слагали месингови гайки на изпускателните колектори, а след това - не.
Последно промяна от Revenger на 15 Юни 2020 13:55, променено общо 1 път.

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 103 госта