Какъв трябва да е ъгълът на запалване и кога е за смяна веригата Corolla Verso1,6VVTI

detronik
Мнения: 26
Регистриран на: 10 Авг 2019 22:23
Местоположение: Варна
Автомобил: Toyota Corolla Verso 1.6 VVTI
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 1 път

Какъв трябва да е ъгълът на запалване и кога е за смяна веригата Corolla Verso1,6VVTI

Мнение от detronik » 28 Май 2020 15:33

Здравейте,
Изчетох доста във форума, но не срещнах задоволителен отговор на въпроса от заглавието.
Имам Corolla Verso1,6VVTI (бензин) 2004.
195 000 км. по километраж. Втори собственик съм, докарана е от Милано.
Гледана е добре колицата и аз също си я гледам добре.
Диагностиката показва ъгъл 7 градуса при загрял двигател и при тихи обороти (650 оборота).
Ако не се подава газ, ъгълът си стои на 7 градуса.
Ако обаче подам газ, ъгълът варира , като рядко пада под 7 градуса (6,5 - 6 градуса, но за кратко, докато се установят отново тихите обороти).
Как е редно да се гледа ъгълът на запалване (при какви условия и при какви обороти) и какъв трябва да е той при нормална (неразтегната верига), понеже прочетох, че той е единствения индиректен показател, по който може да се съди за състоянието на веригата.
Директните показатели, като тракане, шум при определени обороти и признаци на променена центровка на двигателя не се наблюдават при моя мотор.
Всъщност нямам никакви оплаквания, просто искам да съм наясно как точно да разбера, че веригата започва да си заминава и да реагирам своевременно, преди да са се появили шумове и риск за мотора.
Има ли метод, който недвусмислено да ми покаже, че веригата си заминава?
Предварително Ви благодаря за вниманието!
Приятен ден!

Аватар
Revenger
Мнения: 830
Регистриран на: 27 Яну 2020 21:25
Местоположение: In the middle of nowhere
Автомобил: Toyota Aygo, 2017

Какъв трябва да е ъгълът на запалване и кога е за смяна веригата Corolla Verso1,6VVTI

Мнение от Revenger » 28 Май 2020 18:40

detronik написа: 28 Май 2020 15:33 Има ли метод, който недвусмислено да ми покаже, че веригата си заминава?
Като започне да трака.

Аватар
Akima
Мнения: 7119
Регистриран на: 09 Юни 2009 17:28
Местоположение: Варна
Автомобил: Altezza
Благодарил/а: 33 пъти
Получена  благодарност: 59 пъти

Какъв трябва да е ъгълът на запалване и кога е за смяна веригата Corolla Verso1,6VVTI

Мнение от Akima » 28 Май 2020 19:50

detronik написа: 28 Май 2020 15:33ъгъл
Automatic Transaxle:
9 to 19 degrees BTDC

Manual Transaxle:
3 to 13 degrees BTDC
Аз понеже не чувам отлично - меря:
Chain.pdf
(79.66 KiB) Свалено 144 пъти
Chain Inspection.pdf
(270.26 KiB) Свалено 155 пъти
Тържеството на разума се състои в това да живееш в мир с тези,които нямат разум.
Изображение
Непрочетените книги умеят да си отмъщават.
Особено добре това се отдава на "Наказателен кодекс" и "Ръководство за употреба на верижен трион".

Аватар
Revenger
Мнения: 830
Регистриран на: 27 Яну 2020 21:25
Местоположение: In the middle of nowhere
Автомобил: Toyota Aygo, 2017

Какъв трябва да е ъгълът на запалване и кога е за смяна веригата Corolla Verso1,6VVTI

Мнение от Revenger » 28 Май 2020 21:24

Кога е препоръчително да се правят тези замервания?

detronik
Мнения: 26
Регистриран на: 10 Авг 2019 22:23
Местоположение: Варна
Автомобил: Toyota Corolla Verso 1.6 VVTI
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 1 път

Какъв трябва да е ъгълът на запалване и кога е за смяна веригата Corolla Verso1,6VVTI

Мнение от detronik » 29 Май 2020 12:27

Revenger написа: 28 Май 2020 21:24 Кога е препоръчително да се правят тези замервания?
Лично аз повдигам въпроса, понеже коментирахме с един колега,че на веригите им дават най-много 200 000 км. и е препоръчително да се сменят.
Имайки предвид как се процедира в автокъщите в БГ, имам пълно основание да вярвам, че показанията на километража на моята Тойота може да са манипулирани.
Аз я купих на 187 000. За година е на 195 000. Дори и да не връщан километража, то пак доближавам 200 000. Затова и питам.
Akima написа: 28 Май 2020 19:50
detronik написа: 28 Май 2020 15:33ъгъл
Automatic Transaxle:
9 to 19 degrees BTDC

Manual Transaxle:
3 to 13 degrees BTDC
Аз понеже не чувам отлично - меря:
Chain.pdfChain Inspection.pdf
Благодаря за полезната информация!
Измерването е най-показателно, но е инвазивен метод :)
Аз бих предпочел да не свалям веригата само за да я премеря, та затова питам и за ъгъла на запалване.
С един таксиметров шофьор си говорихме и той ми каза, че се занимава и с ремонти, та при VVTI моторите трябвало ъгъла на запалване да не пада под 7 градуса.
Ако пада под 7, значи веригата е разтегната и е за смяна. Приех казаното от него за полезна информация, но не го разпитах по-подробно за това при какви условия трябва да се гледа ъгъла.
Та затова питам, щом тази стойност е показател за състоянието на веригата, бих искал да знам как да я гледам.
Разбира се, ако има и друг начин да се разбере без разглобяване, а чрез параметър, който да наблюдавам чрез диагностиката, то моля да споделите.
Приятен ден!

detronik
Мнения: 26
Регистриран на: 10 Авг 2019 22:23
Местоположение: Варна
Автомобил: Toyota Corolla Verso 1.6 VVTI
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 1 път

Какъв трябва да е ъгълът на запалване и кога е за смяна веригата Corolla Verso1,6VVTI

Мнение от detronik » 29 Май 2020 12:35

Akima написа: 28 Май 2020 19:50
detronik написа: 28 Май 2020 15:33ъгъл
Automatic Transaxle:
9 to 19 degrees BTDC

Manual Transaxle:
3 to 13 degrees BTDC
Колега Akima,
Аз не схващам връзката между ъгъла на запалване и типа на трансмисията, но това вероятно е поради оскъдните ми знания в тази посока :)
Моята Тойота е с ръчна трансмисия и е в посочените граници 3-13 градуса.
Бих искал да помоля обаче да ми кажете при какви обороти трябва да се гледа ъгъла. Аз го гледам на свободна и на тихи обороти. Така ли трябва?

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4889
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 148 пъти
Получена  благодарност: 137 пъти

Какъв трябва да е ъгълът на запалване и кога е за смяна веригата Corolla Verso1,6VVTI

Мнение от slowtraveler » 29 Май 2020 15:27

detronik написа: 29 Май 2020 12:27 Аз бих предпочел да не свалям веригата само за да я премеря
Веригата може да не се сваля за да я измериш (разбира се - трябва да си осигуриш достъп до нея, което също не винаги е лесно).... А относно ъгъла на запалване - компютърът си го смята и адаптира според условията, горивото и т.н.... Така, че не бих разчитал на такъв косвен метод..
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Оги
Мнения: 1093
Регистриран на: 09 Юли 2012 14:32
Местоположение: Пазарджик
Благодарил/а: 14 пъти
Получена  благодарност: 5 пъти

Какъв трябва да е ъгълът на запалване и кога е за смяна веригата Corolla Verso1,6VVTI

Мнение от Оги » 30 Май 2020 20:11

Ъгъла на запалване е променлив и е право пропорционален на оборотите. Това е за всеки мотор. Ако не е така - веднага при вдигане на оборотите ще се появят детонации. Не знам какво общо може да има с веригата понеже ъгъла се управлява от компютъра посредством 2-3 датчика. А самата верига служи са нещо, което няма нищо общо с ъгъла на палене. На Тойота моторите от поне 7-8 г. преди твоята нямат делко за да се търси евентуално промяна в ъгъла на палене в следствие от механично износване на части от разпределителния вал или ангренажа.
Спи спокойно и дишай чист въздух. Като стане шумна веригата ще я смениш. Това се случва като му дойде времето. Пробега и при нормални условия е огромен, но зависи и дали не са и пържили маслото в Италия след което да са я карали примерно едни сто хиляди километра без да го сменят.
Toyota Corolla E11 1,3; Yaris SCP90 1,3 VVTI; Auris E15 1.33 VVTI;

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4889
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 148 пъти
Получена  благодарност: 137 пъти

Какъв трябва да е ъгълът на запалване и кога е за смяна веригата Corolla Verso1,6VVTI

Мнение от slowtraveler » 30 Май 2020 20:55

Оги написа: 30 Май 2020 20:11 Ъгъла на запалване е ... право пропорционален на оборотите.
Не е точно така... Предварението зависи от доста фактори. Включително моментната горивна смес, натоварването и параметрите на горивото...... (дори на времето с механичните чукчета и наковални, имаха вакуум-компенсатор освен центробежният, а и някои имаха превключвател за октановото число на горивото)...
При вдигане на обороти ако не се увеличи предварението нямаш никакви детонации - детонациите се получават при прекалено голямо предварение... P.S. но не се ли увеличи при установено натоварване - горенето няма да е ефективно.. Затова и компютърът обикновено има и датчик на детонации - да държи предварението на границата на детонациите..
За другото :thumbsup:
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
Revenger
Мнения: 830
Регистриран на: 27 Яну 2020 21:25
Местоположение: In the middle of nowhere
Автомобил: Toyota Aygo, 2017

Какъв трябва да е ъгълът на запалване и кога е за смяна веригата Corolla Verso1,6VVTI

Мнение от Revenger » 31 Май 2020 07:10

Оги написа: 30 Май 2020 20:11 Ъгъла на запалване е променлив и е право пропорционален на оборотите.
Действително има логика да е по-голям с увеличаване оборотите на коляновия вал. Тогава буталата също се движат по-бързо в цилиндрите и е логично ъгълът на запалване да бъде по-голям, за да може запалването на горивната смес да стане в оптималния момент.

Аватар
Revenger
Мнения: 830
Регистриран на: 27 Яну 2020 21:25
Местоположение: In the middle of nowhere
Автомобил: Toyota Aygo, 2017

Какъв трябва да е ъгълът на запалване и кога е за смяна веригата Corolla Verso1,6VVTI

Мнение от Revenger » 31 Май 2020 10:48

Още малко и за веригата. Това не е ремък да се сменя на определени километри или време. Сменя се, когато започне да трака, както съм написал в първия си пост в тази тема. Това може да стане по всяко време - и на 10 км, и на 100 000 км, средно на около 300 000 км, а има немалко случаи, когато агренажни вериги работят безотказно и на повече от един милион километра.

Оги
Мнения: 1093
Регистриран на: 09 Юли 2012 14:32
Местоположение: Пазарджик
Благодарил/а: 14 пъти
Получена  благодарност: 5 пъти

Какъв трябва да е ъгълът на запалване и кога е за смяна веригата Corolla Verso1,6VVTI

Мнение от Оги » 31 Май 2020 16:55

Колегата е гледал с диагностиката нещо, което не знаел какво е. Затова възможно по-просто се опитах да го разсея. Ясно е че при натоварване на мотора ъгъла на изпреварване на паленето се задържа, но какво натоварване може да има в празния ход е друг въпрос.
В случая ъгъла е променлив затова, че оборотите са променливи, което предполага променлива ъглова скорост на коляновия вал а в това време скоростта на горене на съответното гориво е константа. /Не говорим за различни горива/. Затова на горивото му трябва определено време за да екпсплодира и упражни тлъсък с максимална сила върху челото на буталото приближавайки се до ГМТ, дори съвсем малко след нея за да бъдат постигнати максимална мощност и КПД, вследствие от тях и икономичност. А тласъка е налице след като горивото е запалено и е минало времето на горенето, а края му се доближил до ГМТ. Един сегмент от окръжност, който компютъра си го разтяга, а края му е винаги при горната част на вертикалната ос. Представлява време на горене.
Обикновено ъгъла е в граници между 5 и 15 гр. преди ГМТ, логично в празния ход е около 5, а във високите обороти към 15. Това са груби числа и при някои мотори може да се различават. При минимални 600 об.мин. каквито се поддържат от някои мотори на Тойота ъгъла може да е и под 5 гр.- нямам представа точно колко е в този момент.
Нещо подобно се случва и при дизелите с разлика, че сместа не се пали от свещ, а се впръсква в цилиндъра под високо налягане в среда с двойно по-висока от бензиновия мотор компресия и самозапалва.
Toyota Corolla E11 1,3; Yaris SCP90 1,3 VVTI; Auris E15 1.33 VVTI;

Аватар
Sandocan
Мнения: 281
Регистриран на: 31 Май 2020 20:09
Местоположение: Atlantic
Автомобил: Служебен

Какъв трябва да е ъгълът на запалване и кога е за смяна веригата Corolla Verso1,6VVTI

Мнение от Sandocan » 31 Май 2020 20:21

Споделеното от последните двама колеги е някаква "иновация" в сферата на ДВГ за която света не е чувал.

Аватар
Revenger
Мнения: 830
Регистриран на: 27 Яну 2020 21:25
Местоположение: In the middle of nowhere
Автомобил: Toyota Aygo, 2017

Какъв трябва да е ъгълът на запалване и кога е за смяна веригата Corolla Verso1,6VVTI

Мнение от Revenger » 31 Май 2020 22:21

Напротив, май не си чувал само ти... :D

Аватар
Sandocan
Мнения: 281
Регистриран на: 31 Май 2020 20:09
Местоположение: Atlantic
Автомобил: Служебен

Какъв трябва да е ъгълът на запалване и кога е за смяна веригата Corolla Verso1,6VVTI

Мнение от Sandocan » 31 Май 2020 22:36

:D
По предписание е задължително при японските.Защото са го сметнали .Японските.
За други да не говорим ако се чака да "затрака "може и да се получи "бау" .
За предварението да се изказвам ли? tooth.gif

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 16 госта