Корола Е12 - бушон перки

Hursa
Мнения: 4898
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 74 пъти

Корола Е12 - бушон перки

Мнение от Hursa » 17 Авг 2016 18:58

Не знам схемата, нито пък имам някакви специални познания в електрониката на автомобила, разсъжденията ми са „голи” и по скоро спам.
Вентилаторите сега включват ли се по време на работа? Иначе като за всяка система, проблема може да е във всеки елемент по веригата. Може да е в това „реле за охлаждане на двигателя след изключване”, но може и да е в релето което включва двигателя на вентилатора на понижена скорост, ако системата е такава, че включва вентилатора (при изключване на ДВГ) само на понижена скорост, може предполагам причината да е в датчиците на изхода от радиатора – те обикновено били ниско долу и могат евентуално да се пръскат от вода – могат да са повредени, корозирали или да сработват при завишена температура спрямо нормалното, може дори проблема да е в кабелните връзки към тези датчици или в релетата, които задействат тези датчици, може и датчика на изхода на топлоносителя от двигателя да „дава” занижена температура – „голи разсъждения” само. Ако въобще не работят вентилаторите, вече причините могат да са много повече (предполагам), питахте за предпазителите, може би въобще не сте забелязвали да работят в последно време?
Но понеже сте сменяли „водната” помпа и антифриза – може би преди (когато са работили вентилаторите) системата да не е работила коректно. Ако например лопатките на работното колело на помпата са били частично „изронени”, не са цели – поради това помпата дава по малък разход от разчетния. По малкия разход през двигателя води до по голям нагрев на топлоносителя на изхода от двигателя и като цяло до по слабо охлаждане на двигателя. За да компенсира това термостата отваря повече давайки по голям разход към радиатора – но това докато отвори напълно. При по натъшно увеличение на топлоотделянето на двигателя с увеличаване на натоварването му - системата включва вентилатора – компенсирайки по големия нагрев с по-интензивно охлаждане в радиатора – включва го, когато при нормална работа на помпата не би го включила. Това води до по ниска температура на входа на топлоносителя в двигателя, но температурата на изхода пак е по-висока от нормалното – като средно двигателя работи без прегряване (– но пък в зависимост от избраната схема на обтичане на двигателя от топлоносителя се увеличава температурната разлика между участъците, където влиза и излиза антифриза, което съвсем не е желателно). С всичко това исках да кажа – системата установява завишена температура на изхода на топлоносителя. Което показва завишена температура на конструкционните материали (в този участък от двигателя) и евентуално кипене, когато принудителната циркулация (и интензивното топлоотвеждане) спре с изключване на двигателя (и помпата). (След изключване на помпата контура продължава да „циркулира” под въздействието на естествената конвекция – но със силно понижена скорост – колкото е по горещ двигателя и колкото по силно се отнема топлина в радиатора – с помощта на вентилатора, например – толкова е по интензивна тази циркулация.) Затова системата подава сигнал за включване на вентилатора – дори, ако до тогава не е бил включен. Подобно може да се държи системата, ако антифриза е с влошени качества – понижена топлопроводност, топлоемкост, дори повишен вискозитет. (Понижен може да е разхода на антифриз през двигателя и ако ремъка е „охлабен” или ремъчните „шайби” позволяват приплъзването му.) Не голямо кипене на топлоносителя, около нагретите стени, когато протича през двигателя – без масата на топлоносителя в този участък да е стигнал (като средно) температурата на кипене– не е опасно и силно интензифицира естествената циркулация (и може да съществува и при нормална работа на системата).
Само разсъждения, може да е и пълна глупост написаното и да няма връзка с въпроса.
Та мисля, че ако не наблюдавате значително повишено ниво на антифриза в разширителния съд (когато изключвате автомобила след „като колата е загрявана стабилно”), свидетелстващо за образуване на „парни обеми” в охлаждащите канали на двигателя. Не се наблюдава интензивно „бълбукане” показващо интензивно образуване на пара някъде в двигателя. Ако не отваря предпазния клапан, който обикновено е (май?) в капачката на разширителния съд и да се вдига пара от под капака. – Може би системата се държи нормално, без включване на вентилаторите – само предполагам.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
kostadinnm
Мнения: 240
Регистриран на: 09 Яну 2013 21:20
Местоположение: София/Петрич

Корола Е12 - бушон перки

Мнение от kostadinnm » 18 Авг 2016 00:47

Вентилаторите си се включват по време на работа. Водната помпа(Айсин) е работила 50К км и не вярвам да е била износена. Новата е също Aisin. Антифризът поне на цвят е същия и не съм наблюдавал никакви изпарения.
Corolla 2006 2.0 D-4D | sedan, SOL

Аватар
kostadinnm
Мнения: 240
Регистриран на: 09 Яну 2013 21:20
Местоположение: София/Петрич

Корола Е12 - бушон перки

Мнение от kostadinnm » 19 Сеп 2016 16:21

Значи, проверихме въпросните бушони - оказа се че са си обикновени бушони, а не релета(така каза майстора). И деиствително изглеждат прости пластини, само облицовката им е по-различна(отгоре с прозрачни капачки). Не бяха прегорели.
Та, все още гадая каква може да е причината за НЕ-включването на перките. Наскоро един комшия имаше проблем с електрониката и се оказаха зацапани връзки. Все пак, ще настоявам пред майсторите да проучат въпроса преди следващия горещ сезон. Ако някой има нещо да добави е добре дошъл :)
Corolla 2006 2.0 D-4D | sedan, SOL

Аватар
kostadinnm
Мнения: 240
Регистриран на: 09 Яну 2013 21:20
Местоположение: София/Петрич

Корола Е12 - бушон перки

Мнение от kostadinnm » 13 Окт 2016 22:29

Започвам да мисля за повреден термо-датчик. Но първо писмено потвърждение, че трябва да включва - пише си го на кората над радиаторите:
CAUTION ATTENTION KEEP HANDS CLEAR(това не ми се струва добре преведено, но карай) to avoid injury. Cooling fan may start automatically whether or not ("the" са изпуснали, но не и на френски)engine is running.
Изображение
Та, натъкнах се на тема за карина най-неочаквано във форума на anandtech: Radiator fan not turning on automatically. Човека има идентично оплакване. Установил, че има два датчика и като подменил тоя при радиатора нещата заспали. Да разбирам ли, че ако го извадя и перките тръгнат е заминал(съответно не е бушон или друга ел.-поразия)?!
Прилагам снимка с предполагаемия термостат, както и на единия "фюзелаж" за пълнота:
Изображение
Изображение

Поздрави,
Костадин
Corolla 2006 2.0 D-4D | sedan, SOL

Аватар
kostadinnm
Мнения: 240
Регистриран на: 09 Яну 2013 21:20
Местоположение: София/Петрич

Корола Е12 - бушон перки

Мнение от kostadinnm » 08 Окт 2018 21:13

Има малко развитие, но пак остават неизвестни. Имам лек теч от bleed-маркуча за охладителната система:
Изображение
Последва смяна на маркучлето, понеже ми се струваше, че като е най-отгоре и се е спекло и процепило през годините. Изтествах колата на високи обороти два различни дена и нямаше грам сълзене. Обаче преди няколко дена оглеждах нещо покрай фаровете и забелязах, че пак е просълзило. Нивото на охл. течност ми е малко над минимума, като при загряване не стига максимума.

Имам и нещо за което отдавна се каня да попитам, че ме вбесява. Открих присаден "сензор" за затворен капак, чиито кабел влиза в една джаджа, дето не мога да разбера за какво е, а изглежда фабрична:
Изображение
Въпросния "сензор" си личи, че е добавен от някой самодейко, като кабела излиза от джаджата и продължава към купето. Джаджата от своя страна пък е свързана с реле-кутията. Ето как изглежда отгоре цялата схема(отбелязал съм клапата за обезвъздушаване, за която пиша по-надолу):
Изображение

Та, струва ми се, че теча се случва когато колата е загряла и я изключиш, а перката не се включва както бях свикнал. По-нататък ще си взема четец да следя точните температури, че стрелката може и да ме лъже или да не отчита температурата при предния радиатор.
Ако някой има идея каква е била целта на "сензора" за капака и джаджата+релетата+кабела до купето, нека сподели. Съмнявам се, че някоя функция на колата ми се байпасва и направо не мога да си намеря място. Подозирам едни авто-ключари, дето ми вадиха втори ключ и ми държаха колата две-три седмици. Тия с ангренажния комплект не би трябвало да са пипали по тая част от колата, ама де да ги знаеш и тях...


Иначе днес ме обзеха съмнения за въздушен балон по системата и реших да си поиграя с отбелязаната клапа за обезвъздушаване. Загрях автомобила и включих парното на макс, като намалих вентилатора му на минимум. Температурата се държеше по средата, като едва успях да накарам радиаторната перка да се включи няколко пъти. Избълбука ми на два-три пъти от вътре. Повтарях вдигане до 3000-оборота за 5 секунди и idle(после 2000-оборота) за 45 секунди. Тая процедура я прочетох в едно тойота упътване(за 1.4д4д). На всеки 7 минути отварях клапата за обезвъздушаване и я затварях, но не се видя/усети да излизат балончета. Колата беше под наклон с носа ногоре. Струва ми се, че едно играене на стрелката се поуспокои, но пак го има едва доловимо. Дано съм изкарал нещо от вътрешния радиатор. Успокоих, че автомобила трудно ще прегрее. Иначе ясно си спомням, че като я вземах от смяна на ангренажен комплект майстора каза, че само трябвало да погледне нивото на охл. течност и сигурно не я е обезвъздушил. А и като сменявах наскоро маркуча, също не го направих и сигурно съм вкарал минимално количество въздух(макар и на относително безопастно място). Капачката на разширителния съд я отворих да отпусне чак когато колата малко поистина, че ме беше страх без да знам точната температура. Вие ще кажете дали съм го направил както трябва. Сега като се замисля май тая клапа трябва да се извади(т.е. е нещо като капачка) и да избълбука от нея, че иначе потока продължава надолу(казанчето е разделено на две). Нека някой който го е правил да даде яснота :)
Corolla 2006 2.0 D-4D | sedan, SOL

Аватар
kostadinnm
Мнения: 240
Регистриран на: 09 Яну 2013 21:20
Местоположение: София/Петрич

Корола Е12 - бушон перки

Мнение от kostadinnm » 15 Окт 2018 12:43

Хм, от това видео започва да ми се струва, че това не е клапа за обезвъздушаване, а част от автоматизираната система за контрол на налягането през капачката:
https://www.server01-motor4.de/hella/kn ... n/ec13.mp4
В самата статия в секция 4 - EXPANSION TANK: FUNCTION се обяснява за признаци и проверки на тази подсистема. Та се чудя дали тази клапа не трябва да бъде оставена отворена и да се затваря само при обсулжване(т.е. поставяне на охл. течност). Ако е отворена, налягането на малката тръбичка ще спадне и няма да изпуска. Също така ми направи впечатление, че първия път когато отворих клапата се пуснаха веднага вентилаторите, та може и така изстрадания контрол на перките да се оправи.
Corolla 2006 2.0 D-4D | sedan, SOL

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Корола Е12 - бушон перки

Мнение от slowtraveler » 15 Окт 2018 13:07

Честно казано не разбрах точно какъв е въпросът...
Капачката има две функции - да задържа ДО определено налягане (маркирано на нея). Поддържането на повишено налягане (получено от разширение на антифриза/водата при загряване) позволява избягването на кипването на охладителната течност при нормална температура на ДВГ (до над 110С в дадени участъци)...
Да не позволява създаване на вакуум в системата...
Т.е. при загрят двигател ВИНАГИ трябва да има налягане в изправна система. Но не по-голямо от зададеното/написаното на капачката...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
kostadinnm
Мнения: 240
Регистриран на: 09 Яну 2013 21:20
Местоположение: София/Петрич

Корола Е12 - бушон перки

Мнение от kostadinnm » 15 Окт 2018 15:00

slowtraveler написа: 15 Окт 2018 13:07 Честно казано не разбрах точно какъв е въпросът...
Капачката има две функции - да задържа ДО определено налягане (маркирано на нея). Поддържането на повишено налягане (получено от разширение на антифриза/водата при загряване) позволява избягването на кипването на охладителната течност при нормална температура на ДВГ (до над 110С в дадени участъци)...
Да не позволява създаване на вакуум в системата...
Т.е. при загрят двигател ВИНАГИ трябва да има налягане в изправна система. Но не по-голямо от зададеното/написаното на капачката...
Въпросът е дали клапата от последната снимка трябва да е отворена за да осигури процеса от клипа на hella(което и ти описваш)?! Досега си мислех, че тоя кръг през малкия маркуч е само за обезвъздушаване на системата..
Corolla 2006 2.0 D-4D | sedan, SOL

Аватар
krasengn
Мнения: 1303
Регистриран на: 19 Мар 2016 00:11
Местоположение: София
Получена  благодарност: 2 пъти
Обратна връзка:

Корола Е12 - бушон перки

Мнение от krasengn » 17 Окт 2018 23:37

На моята Корола от подписа, тази година поне 3-4 пъти вентилатора оставаше включен и след излизането ми от автомобила. Свикнал съм му вече. Винаги съм го намирал за нормално във връзка с повишена температура на въздуха и/или загряване на двигателя след баир. Същото беше и с предишната ми кола Пасат.
Въпреки всичко всеки път изчаквам до колата докато спре вентилатора. Не повече от минута. Чувал съм, че може при определена повреда да не изключи и да ми прецака акумулатора.
Polski Fiat 125p (1980) --> VW Passat 1.8 RP (1990) --> Toyota Corolla Hatch 1.4 D-4D MMT (2005)

Аватар
kostadinnm
Мнения: 240
Регистриран на: 09 Яну 2013 21:20
Местоположение: София/Петрич

Корола Е12 - бушон перки

Мнение от kostadinnm » 18 Окт 2018 09:23

krasengn написа: 17 Окт 2018 23:37 На моята Корола от подписа, тази година поне 3-4 пъти вентилатора оставаше включен и след излизането ми от автомобила. Свикнал съм му вече. Винаги съм го намирал за нормално във връзка с повишена температура на въздуха и/или загряване на двигателя след баир. Същото беше и с предишната ми кола Пасат.
Въпреки всичко всеки път изчаквам до колата докато спре вентилатора. Не повече от минута. Чувал съм, че може при определена повреда да не изключи и да ми прецака акумулатора.
Мерси, че се включваш, но може ли да провериш въпроснота клапа от последната снимка на разширителното казанче дали е отворена или затворена. За твоя мотор я пише че е за обезвъздушаване в едно ръководство дето имам. Обаче, моя автомобил явно ще си пуска перката по-често ако е отворена(също и това видео: https://www.server01-motor4.de/hella/kn ... n/ec13.mp4).
Corolla 2006 2.0 D-4D | sedan, SOL

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Корола Е12 - бушон перки

Мнение от slowtraveler » 18 Окт 2018 09:30

Защо си мислите, че пускането на перката е нещо задължително за нормално работещ двигател?
Дизелаците са доста икономични, и от там - разсейват по-малко излишна топлина в сравнение с бензинките.. И не се ли натовари - може въобще да не пуска перката (и не се ли включи климатика разбира се)...
Неслучайно някои дизели имат допълнителен подгрев (печка или виско-подгрев), който да помага зимата за да работи нормално парното..
Иначе дори пускането на парно не позволява на двигателя да работи при нормална температура.
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
kostadinnm
Мнения: 240
Регистриран на: 09 Яну 2013 21:20
Местоположение: София/Петрич

Корола Е12 - бушон перки

Мнение от kostadinnm » 18 Окт 2018 19:21

Да съгласен съм, но за това говрихме в началото на темата. Аз се съмнявам само за малкия процент, когато съм натоварил автомобила продължително време на 3000-оборота.
При мен по-скоро си имам повече охл. течност, а може и капачката да не ми работи както трябва и мисля да накарам майстора да ги провери следващия път. Другия вариант е някаква ел-магария свързана със сензора за капак(снимки 1 и 3), охлювчето(снимка 2) и "self-made" кабела към купето.
Corolla 2006 2.0 D-4D | sedan, SOL

Аватар
krasengn
Мнения: 1303
Регистриран на: 19 Мар 2016 00:11
Местоположение: София
Получена  благодарност: 2 пъти
Обратна връзка:

Корола Е12 - бушон перки

Мнение от krasengn » 20 Окт 2018 18:05

kostadinnm написа: 18 Окт 2018 09:23 Мерси, че се включваш, но може ли да провериш въпроснота клапа от последната снимка на разширителното казанче дали е отворена или затворена. За твоя мотор я пише че е за обезвъздушаване в едно ръководство дето имам.
При мен е както на твоята снимка. А ти можеш ли да ми дадеш някак това ръководство?
Polski Fiat 125p (1980) --> VW Passat 1.8 RP (1990) --> Toyota Corolla Hatch 1.4 D-4D MMT (2005)

Аватар
kostadinnm
Мнения: 240
Регистриран на: 09 Яну 2013 21:20
Местоположение: София/Петрич

Корола Е12 - бушон перки

Мнение от kostadinnm » 24 Окт 2018 19:35

Я да видим:
1ndtv workshop manual
Corolla 2006 2.0 D-4D | sedan, SOL

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 44 госта