Есктремни спортове и занимания

За хората дет искат да си чешат пръстите на каквато и да е тема
Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 18419
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 1112
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD

Есктремни спортове и занимания

Мнение от slowtraveler » 20 ное 2020 22:55

Какво мислите за по-екстремните занимания и за хората, които се занимават с такива (нямам предвид разходка без маска по време на КОВИД криза tooth.gif ) ?
Занимавали ли сте се с нещо по-екстремно и/или с пряка опасност за живота (това разбирам под екстремно)...
И какво разбирате под екстремно? (навярно всеки има различен лимит за 'екстремност')
Интересно ми е какво е 'масовото мнение' за хората, занимаващи се с по-екстремни неща...
И ако се занимавате - каква е мотивацията Ви..
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
Airfan
Мнения: 1380
Регистриран: 28 сеп 2013 01:31
Репутация: 77
Местоположение: Пловдив
Автомобил: 2013 Avensis T27 1.8 Vmatic
Контакти:

Есктремни спортове и занимания

Мнение от Airfan » 20 ное 2020 23:37

Скачах с парашут до преди няколко години, но лека полека друг неща ми взеха вниманието. Правих го от 1995-а година. Хубаво е и нещата много се промениха от тогава до сега. Сега е много по-лесно и иска само желание и малко пари.
Изображение Изображение

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 18419
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 1112
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD

Есктремни спортове и занимания

Мнение от slowtraveler » 21 ное 2020 00:43

Въздухът и водата са стихии :) Разбираемо е да се отклониш за даден период особено ако семейните задължения те натиснат... Но би ли се върнал, или просто мотивацията е изчезнала?
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

dracunculus
Мнения: 467
Регистриран: 06 мар 2011 23:14
Репутация: 119
Местоположение: Deutschland

Есктремни спортове и занимания

Мнение от dracunculus » 21 ное 2020 12:44

Фрийрайд със ски и колело брои ли се? Правя го от много години, като бях млад ходех и по състезания. Но сега го практикувам само за кеф. :cheers: :cheers:
Toyota Corolla 1,6 Valvematic 2012 Luna Navi
Toyota Avensis 1,8 Valvematic 2017 Elegance MT

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 18419
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 1112
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD

Есктремни спортове и занимания

Мнение от slowtraveler » 21 ное 2020 22:01

Ами то колелото в сегашни времена става все по-екстремно.... Последното ми по-екстремно спускане с колело бе от горната част на пистата под Ком до вкъщи в Берковица... На места над 60км/ч и като удариш спирачка преди завой - усещаш прецесията от жироскопичния ефект :) Голямо мръзнене беше, щото горе бе напекло слънцето, ама като ме духна вятъра и като влязох в гората се оказа, че е бая студено :)

За ските - не мога да преценя... Качвал съм се, ама на 'учебната писта' - реших, че ми е скучно :)

Обаче ми е интересно - дали някои от по-младите колеги са се интересували и практикували нещо по-екстремно... То ясно, че по наше време имаше ДОСО/ОСО и други такива структури, които на много професионално ниво позволяваха с минимален риск да се практикуват екстремни спортове и затова доста от нас сме опитвали едно или друго...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
Airfan
Мнения: 1380
Регистриран: 28 сеп 2013 01:31
Репутация: 77
Местоположение: Пловдив
Автомобил: 2013 Avensis T27 1.8 Vmatic
Контакти:

Есктремни спортове и занимания

Мнение от Airfan » 22 ное 2020 00:33

Други станаха приоритетите, освен това ме боли гърба, коленете... Иска и повечко пари вече, за да си актуален, а ми е по-интересно да ги давам за други неща. Гъделичка ме пак да ида, но като се знам, пак ще се запаля и отиде коня в ряката...
Изображение Изображение

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 18419
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 1112
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD

Есктремни спортове и занимания

Мнение от slowtraveler » 22 ное 2020 08:11

Да, и стана по-трудно да се намери място където да практикуваш... Днес на летището в Благоево ще ходи група от Казанлък... Смятай - сериозната казанлъшка школа, където на времето националния отбор тренираше - отива в Разград защото няма къде другаде...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
Kiki
Мнения: 6387
Регистриран: 05 фев 2008 21:24
Репутация: 347
Местоположение: София
Автомобил: РАВ 4

Есктремни спортове и занимания

Мнение от Kiki » 22 ное 2020 18:13

offtopic.gif

Кръшкането приема ли се за екстремен спорт?
Ако е така, със сигурност ще има доста анонимни екстремни спортисти. w00t.gif
За разлика от главата, коремът казва кога е празен!

Потребителски аватар
Airfan
Мнения: 1380
Регистриран: 28 сеп 2013 01:31
Репутация: 77
Местоположение: Пловдив
Автомобил: 2013 Avensis T27 1.8 Vmatic
Контакти:

Есктремни спортове и занимания

Мнение от Airfan » 22 ное 2020 23:12

В момента е по-достъпно, само пари да имаш. Кеф ти Монтана, кеф ти Ихтиман или където са в момента.
Изображение Изображение

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 2804
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 441
Местоположение: София

Есктремни спортове и занимания

Мнение от BOz » 23 ное 2020 11:23

За мен екстремен спорт е нещо от този род:
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 18419
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 1112
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD

Есктремни спортове и занимания

Мнение от slowtraveler » 23 ное 2020 16:35

Да, това е една от крайните степени на екстремност, при която вече степента на риск е прекалено висока (поне според мен)...(не за кръшкането - там Кики може да сподели или Airfan - явно имат опит :)
Едва ли бих пробвал нещо такова :)

Между другото съвсем няма да се учудя този, на който е Го-про-то да не е вече между живите...
П.С. пише, че са го намерили на някакъв склон в Китай през 2017 - рискът там е в десетки проценти, а не в части от процента..
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
Kiki
Мнения: 6387
Регистриран: 05 фев 2008 21:24
Репутация: 347
Местоположение: София
Автомобил: РАВ 4

Есктремни спортове и занимания

Мнение от Kiki » 23 ное 2020 18:05

slowtraveler написа:
23 ное 2020 16:35
не за кръшкането - там Кики може да сподели или Airfan - явно имат опит
Ти да не се правиш на света вода ненапита? :)
За разлика от главата, коремът казва кога е празен!

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 18419
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 1112
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD

Есктремни спортове и занимания

Мнение от slowtraveler » 23 ное 2020 18:41

Kiki, както казваше на времето прочутият ни метеоролог Минчо Празников при подобен въпрос - 'чувал съм, ама никога не съм виждал' :)

Но да се върнем на по-екстремните спортове...

AIRFAN, проблемите с въздушните спортове са много големи, защото ГВА си бърка в носа... И реално са блокирали тези спортове... ГВА не може да сертифицира например пилоти, инструктори и проверяващи на безмоторни самолети... 'Нямали методика'... И затова - няма...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
skydiver
Мнения: 622
Регистриран: 05 май 2015 23:55
Репутация: 85
Местоположение: София
Автомобил: Rav4.2

Есктремни спортове и занимания

Мнение от skydiver » 23 ное 2020 23:14

Споделям казаното от колегата Airfan.
И един ден пак ще почна , защото има един виц, който гласи, че парашутизмът е по-добър от секса, тъй като за ден може да скочиш 10 пъти и да искаш още...
Карам и ски, но явно ще трябва да забавя темпото, че желанието за адреналин изпреварва сериозно уменията.
Миналата година разбрах какво е да пръснеш хубава каска при падане. Късмет, че съм жив и здрав. А големият син, доста по-опитен скиор (и явно по-разумен) от мен каза, че е по-добре да направим първото спускане за сезона на някоя по-лесна писта...
Any car can get you where you need to go, a special car gets you there with a smile on your face...

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 18419
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 1112
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD

Есктремни спортове и занимания

Мнение от slowtraveler » 24 ное 2020 09:56

skydiver написа:
23 ное 2020 23:14
И един ден пак ще почна
Уверен съм....
Като ученик бях състезател по ветроходство и уиндсърф (абе - умерен - по-нагоре от 6 на републиканско, вярно с калпава яхта, не стигнах).. Екстремно? Само като има голям вятър и вълни... Иначе - 'пенсионерски' спорт :)
След това се наредиха учене, женене, деца, и всичко остана на заден план. На сърф за тези 30г се качвах два пъти (на едни екстравагантни острови - не можах да пропусна шанса :) )...
Но пък винаги ми се е летяло - зрънцето зрееше :) Още като студент с удоволствие отидох на стаж в Рига - в Рижския Институт по гражданска авиация (там карахме симулатор на ЯК-40 :) )... Много четене по темата, FS вкъщи, но нищо практическо.
За юбилей приятели ми подариха полет с лек самолет (съветът ми е ако имате намерение за такъв подарък - не ползвайте онлайн предложенията, а се свържете направо с удобно за вас летище)...
Та отидохме с приятелите на летището... Малко се разминаваше с това, което очаквах... Бях свикнал на точен час и т.н.... Докато приоритета там бе бавно и внимателно.... Времето бе 'мазно' - т.е. тихо, прохладно, плътен въздух без да мърда...
Хвръкнахме с една Соката - приятно бавно 4-местно самолетче... Много ми хареса...
Обаче пак ме бяха налегнали служебни задължения и почти година - тишина...
Накрая - срам не срам (къде ще се меря с децата :) ), се включих активно в обучението и летенето, ама с безмоторен самолет... Тихо във въздуха, да, доста 'друсливо' лятото, но пък удоволствието е голямо...Там според мен е истинското летене - възможностите за поправяне на грешки са по-малко.
При първите полети осъзнах, че знанието не е като практиката :) И разбрах кой води споровете 'може ли симер да кацне с истински самолет' :) Напомни ми приказката за готвене преди изпит - 'като четеш учебника - все едно ти си го писал, а като се явиш на изпита - все едно друг го е чел' :) Знам какво да направя, знам как да го направя, обаче ръката не 'знае' усилието , с което трябва да се направи. Няма го 'автоматизма' на реакцията... Например като те теглят с моторният самолет, почваш да 'криволичиш' след него, което е опасно, защото пречиш и на теглещият самолет (при големи отклонения - може и да го събориш)... Виждаш че си леко вляво, чукваш малко управлението да отиде вдясно, ама самолетът отива много вдясно. коригираш вляво - и отиваш още по-сериозно вляво... Като начинаещ шофьор, който криволичи по пътя... (казва се Pilot Induced oscillation) :)
След много полети, грешки (инструктора ги поправя :) ), много ходене по летището (полетът е малка част от цялата работа по летището). Накрая инструкторът каза 'писна ми да летя с теб - време е за самостоятелен полет'. Възразих, че самият не се чувствам уверен, че мога да се справя с аварийна ситуация (да, преговарямe го постоянно, ама....)... След още един контролен - инструкторът слезе от самолета - 'ти си'....
Усещането е много странно - досега винаги си имал някого зад гърба си, който да хване управлението и да ти помогне... В един момент - сам със самолета... Уврен съм, че всеки помни първият си самостоятелен полет...
Преди старта - леко треперене в краката - съмнението 'ще се справя ли'.... При стартиране - нямаш време за каквото и да е мислене.. Моторният самолет дава газ, и ти 'остава' във вихрите след него. Докато не набере поне 20км/ч планерът почти няма управление - лостът се мести в крайни положения с надеждата да няма голям порив на вятъра и да си успял да подадеш командата навреме за да не падне на крило (това може да те завърти и при по-голяма скорост е много опасно - задължително моментално откачане от моторния)... След секунда - две управлението 'се появява' - рязко намаляваш амплитудата на командите... След няколко секунди вече подминаваш 60-70км/ч и отлепяш безмоторният самолет на 20-50см от пистата (не много равна, тревна, с бабуни :) ) - усещаш как въздухът те държи все още не съвсем уверено, но пък престава друсането от ходенето по земята ...
Ускорявате все повече, а ти продължаваш да се опитваш да държиш планера на сантиметри от земята, докато моторният самолет успее да набере скорост и да отлепи и той (на около 120-150кмч)... Правило ми е впечатление колко сходна е гледната точка в този момент с карането по магистралата - височината на погледа е същата, само докато караш със 150, освен избягване на отклонение повече от сантиметри встрани, гледаш да не се отклониш и по вертикала повече от 10-20см... Отдалечавате се от земята и нещата стават по-спокойни... Пак държиш точно положение (по хоризонтала и вертикала) спрямо теглещият самолет, повтаряш всяка негова маневра, но въздухът става по-спокоен и изведнъж се усещаш - 'аз летя - САМ' :)
Моторният самолет те издига на необходимата височина, подава ти сигнала за откачане, откачаш се, докладваш, правейки маневра, изключваща възможно сблъскване с моторния. Плавно намаляваш скоростта до нормалната за планиране (90-100км/ч). И в самолета става тихо.. 'Висиш над нивите и селата :) Спокойствие - можеш и да се огледаш и да се насладиш на момента...
Първият самостоятелен полет е полет по кръга - т.е. представлява излитане, откачане (на около 200-300м височина), заход за кацане, и кацане...
Виждаш как моторният рязко е загубил височина, каца и освобождава полосата... А ти си още горе... Следиш си височината и местоположението - 'построяваш' си мислената треактория за кацане. Правиш 3- и четвърти завой - полосата вече е пред теб... Колесникът на тренировъчното самолетче ни е неприбиряем - нямаме проверка за спуснат колесник, но се следи скоростта, височината и отваряш спирачките за да летиш по точната треактория (глисада) без да променяш скоростта... Самолетът почва да трепери при отваряне на спирачките (чувствали сте го и при гражданските самолети този ефект).... Насочваш го към точката на кацане, следиш посока, наклони, скорост... И ето преминаваш ръба на пистата, почваш да изравняваш - стръмното спускане трябва да премине в почти хоризонтален полет... Земята, която преди минутка е била почти статична и ти си висял над нея, вече 'лети' под теб на десеттина сантиметра, докато ти убиваш скоростта си, но без да допускаш самолета да допре все още неравната тревна полоса (т.е. постепенно обираш управлението)... В един момент (в идеалният случай) самолетът решава, че вече не може да лети, и плавно се отпуска на полосата, отваряш напълно спирачките, и го държиш в правилната посока и недопускаш наклон (безмоторният каца само на едно колело и ска, или две колелета - като велосипед... Отново при спадане на скоростта управлението става все по-неефективно, накрая самолета спира, и самолетът уморено пада на едното си крило - ако нямаш по-силен насрещен вятър - нямаш управление, с което да го задържиш... Това е първият самостоятелен полет - горд си, че си преодолял себе си, радостен, че всичко е преминало идеално. И очакваш 'стартовият шут в задника - за успешни полети' :)
Всички присъстващи те поздравяват точно по този начин - такава е традицията :)
Абе хубаво нещо са по-екстремните спортове, стига да ги практикуваш с разумни и умни хора - в нашият случай това е точно така...
И да, риск винаги има - просто се стараеш да го минимизираш и да действаш разумно, а не импулсивно...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Отговори

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 2 госта