Теглене на ремарке

Дискусии, коментари, идеи, предложения, срещи, история, интересни факти
Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Теглене на ремарке

Мнение от slowtraveler » 30 Ное 2020 09:08

Тъй като през изминалият уикенд се наложи да правим дълга спасителна операция на аварирало ремарке (с автомобила - ясно - пътната помощ е срабитила веднага), анализирайки начина, по който е настъпила аварията си помислих, че явно доста хора не са наясно колко опасно може да бъде тегленето на ремаркето, и какви са особеностите при 'настройка' на товара върху ремаркето, както и спецификата на начина на шофиране..
Каква е била ситуацията - бус тегли леко ремарке... Леко - товарът - около 300-400кг, т.е. предполагам ремаркето общо е било около 750-800кг.
При изпреварване на ТИР и малко по-висока скорост започва ефекта на разлюляване, заради който и е настъпила аварията - за щастие - без физически поражения, а само с материални върху техниката на 'изпълнителя' на пируетите...
Просто са имали невероятен късмет, а също така насрещният и попътният трафик (включително ТИР-а) са били внимателни и са успели да спрат...
Първият опасен фактор - ремаркето е дълго около 10м - голяма инерция на 'завиващият' момент.
Вторият - високо около 3.5м над пътя - голяма ветрилна площ, при което вихрите и вятъра от големи МПС с които се разминаваш, биха го наклонявали и 'избутвали'.
При претоварване на част от ремаркето забелязах грешка при третият опасен фактор - грешка при натоварването или центровката на ремаркето - балансирано с много малък, дори и отрицателен натиск върху теглича.
Последния фактор, който е раздвижил и 'сработил' цялата тази система разбира се е бил повишената скорост (и наличието на голямо МПС в близост).
Та да си припомним основните фактори, които е добре да се спазват, а някои - задължително трябва да се спазват, при теглене на ремарке:
1. Гумите и на ремаркето да са правилно и равномерно напомпани, добре притегнати.(няма смисъл да споменаваме техническата изправност, наличие на светлини, защитни вериги, изправни спирачки ако има, и т.н.. - това се подразбира)
2. Масата на ремаркето с товара да съответства на техническите параметри на ремаркето (параметрите ги има в талона на ремаркето).
3. Теглещото МПС да е достатъчно тежко (поне 80% от масата на ремаркето с товара) и техническите му параметри да позволяват теглене на такова ремарке (пише го в талона).
4. Товарът върху ремаркето да е правилно разпределен - да е достатъчно 'напред' за да 'натоварва' теглещата ябълка. При натоварено ремарке усилието да е поне двадесеттина килограма (американците например посочват разстоянието между теглича и земята да се намали с ПОНЕ 2.5см при закачането на ремаркето. Това е МНОГО важен фактор за поведението на ремаркето и намаляване вероятността за разлюляването му.
5. Товарът да не стърчи от края на ремаркето - да няма 'дълъг участък след оста на ремаркето, защото големата инерция (въртящ момент на масата) зад оста на ремаркето увеличава вероятността от разлюляване.
6. Поддържане на ниска скорост (под 80км/ч). При усещане на нестабилност, люлеене - моментално намаляване на скоростта с едни 10-20км/ч
7. Плавно спиране и ускоряване, за предпочитане без напълно спиране - това товари повече автомобила, съединител и т.н...

Ако случайно започне сериозно разлюляване - моментално отнемане на газта. НЕ СЕ ПОЛЗВАТ спирачки - те могат да влошат/задълбочат разлюляването. Не се подава газ (с увеличаване на скоростта разлюляването се задълбочава... Воланът се държи направо (корекциите могат да влошат разлюляването, и с волана се действа при спадане на скоростта)..
Вероятността да се получи такова разлюляване е по-голяма при по-висока скорост и/или при наличие на смущаващ страничен фактор - например вятър, разминаване с МПС и т.н...
Да, някои автомобили имат система за контрол на ремаркето (на Джипа изрично пишеше, че към 'подготовката за ремарке' влиза и специален режим на ЕСП, предотватяващ разлюляване на ремарке), но не бих бил много убеден, че дори и такава система би се справила с по-сериозно разлюляване...
Добре е да се отбележи, че дори празно ремарке може да предизвика разлюляване (по-надолу в клипчето можете да видите на 1:30м)...
А обичайният финал на такова разлюляване е потрошено ремарке и често - неколкократно превъртане на теглещият автомобил през таван....
Шофирайте безопасно :thumbsup:
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
Kiki
Мнения: 8211
Регистриран на: 05 Фев 2008 21:24
Местоположение: София
Автомобил: РАВ 4 ХА 30
Благодарил/а: 3 пъти
Получена  благодарност: 12 пъти

Теглене на ремарке

Мнение от Kiki » 30 Ное 2020 10:29

Имам чувството, че много хора, преди да се захванат с тази работа, изобщо не се запознават с правилата за теглене на ремарке или каравана и си карат, като без тях - вдигат висока скорост и правят резки маневри. Особено в България при попадане в дупка или неравност на пътя, последствията са ясни.
Не мислят за последствията и че застрашават не само своят живот, ами и този на останалите участници в движението.

http://avtosalon.bg/?page_id=904
За разлика от главата, коремът казва кога е празен!

Mcl
Мнения: 658
Регистриран на: 23 Ное 2020 19:21
Местоположение: Кюстендил
Автомобил: Corolla ts
Благодарил/а: 11 пъти
Получена  благодарност: 11 пъти

Теглене на ремарке

Мнение от Mcl » 30 Ное 2020 10:39

Много добре , сега остава повече хора да го прочетат.
Corolla ts 1.8 hybrid 2020

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Теглене на ремарке

Мнение от slowtraveler » 30 Ное 2020 11:02

Kiki написа: 30 Ное 2020 10:29 Имам чувството, че много хора, преди да се захванат с тази работа, изобщо не се запознават с правилата за теглене на ремарке или каравана и си карат, като без тях - вдигат висока скорост и правят резки маневри.
В случая ситуацията е била точно такава - шофьор без опит за теглене на ремарке е карал както си шофира без ремарке.. И навярно поради непознаване на спецификата, не са коригирали центровката на ремаркето (например да сложат например резервна гума и багаж в предниацата на ремаркето за да пооправят нещата)...
За щастие - освен потрошената техника, няма други поражения, но едва ли всеки би имал такъв късмет (да излезеш невредим след две салта през таван).....
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Оги
Мнения: 1093
Регистриран на: 09 Юли 2012 14:32
Местоположение: Пазарджик
Благодарил/а: 14 пъти
Получена  благодарност: 4 пъти

Теглене на ремарке

Мнение от Оги » 30 Ное 2020 11:45

С поне 50 кг. тегло на теглича върху ябълката е по-добре и това е най-важното правило според мен при теглене освен намалена скорост и плавни маневри. Това е прицеп, който не е карал първо трябва да се поинтересува, ограмоти. Ако теглото на теглича е по-малко много лесно люлее от неравности, вятър или друго, може отвреме навреме да се вдига- това е големия проблем. Защо трябва да изпреварва...
Последно промяна от Оги на 30 Ное 2020 12:03, променено общо 1 път.
Toyota Corolla E11 1,3; Yaris SCP90 1,3 VVTI; Auris E15 1.33 VVTI;

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Теглене на ремарке

Мнение от slowtraveler » 30 Ное 2020 11:55

Разбира се, но доста от тегличите са до 75кг, така, че просто трябва да се натовари достатъчно, но не и прекалено... Безусловно доброто разпределение е много важно.
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

bigchicken
Мнения: 207
Регистриран на: 25 Яну 2014 09:54
Местоположение: София

Теглене на ремарке

Мнение от bigchicken » 30 Ное 2020 18:34

60-70 килограма са си задължителни върху теглича. Не съм съгласен с отнемането на газта при разлюляване. Напротив, ускоряването успокоява композицията. При изкачване никога няма да се получи разлюляване. Надолу и при ниска скорост е рисково. Винаги при спускане скоростта ми е по-ниска от изкачване, като си оставям аванс да подам газ и ускоря при разлюляване.
Има и ремаркета с активна защите при разлюляване. Предполагам работят със спирачките на ремаркето. Лапи за теглича със стабилизация също помагат доста.
Toyota C-HR 1,8 HSD 2019 facelift
Toyota Previa 2.0 D-4D 2001

Аватар
iovkito
Мнения: 2831
Регистриран на: 24 Авг 2008 22:05
Местоположение: Добрич
Благодарил/а: 9 пъти
Получена  благодарност: 56 пъти

Теглене на ремарке

Мнение от iovkito » 30 Ное 2020 21:51

Един въпрос към по-знаещите. Като гледам как се преобръщат повечето след преобръщане на ремаркето/караваната, защо тегличите не са въртящи се? Каква е логиката някаква каравана да ти преобърне и цялата кола, аз поне не виждам такава. На тракторите ми се въртят тегличите на ремаркетата, а на тези, които са фиксирани, се въртят тегличите на тракторите (зависи от модела на теглича и дали ремаркето е с тава или не).
Toyota Avensis T25 2.0 D4D 2007
Toyota RAV4 XA40 2.2 D4D 2014

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Теглене на ремарке

Мнение от slowtraveler » 01 Дек 2020 00:16

iovkito, отъркаляното ремарке бе с 'въртящ се' теглич... Причината за обръщането на автомобила - ремаркето избутва автомобила напреки на движението и продължава да те 'бута' напреки на движението... Особено по-висок автомобил (в случая - бус) при такива усилия се преобръща...Това е и причината да започне автомобила да се търкаля... Реално в нашият случай буса прави две преобръщания през таван, докато ремаркето само е полегнало на страна ( е да - опитало се е да се претъркаля през таван, но не е успяло)..

bigchicken, разлюляването зависи пряко от скоростта... При по-ниска скорост може да затихне... За активните защити - да, има такива действащи на принципа на ЕСП - управляват електрическите спирачки на всяко колело на ремаркето, но както казах - джипа имаше обявено с големи букви, че неговото ЕСП също е предвидено да гаси колебания в ремарке... :thumbsup:
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

bigchicken
Мнения: 207
Регистриран на: 25 Яну 2014 09:54
Местоположение: София

Теглене на ремарке

Мнение от bigchicken » 01 Дек 2020 08:07

Разбира се, че не трябва с висока скорост. Затова и казах, на спускане съм с по-ниска скорост, за да си оставя аванс за леко ускоряване ако се наложи, без да става висока скоростта. Със контрол на спирачките на влекача е доста по-неефективно успокояването. Но пък контрол на спирачките на ремаркето струва...
Aко можеше спирачките на ремаркета да се задействат идея по-рано, ама на, не може с обикновените инерционни спирачки. Та бавно, без паника и с правилно натоварване :)
Toyota C-HR 1,8 HSD 2019 facelift
Toyota Previa 2.0 D-4D 2001

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Теглене на ремарке

Мнение от slowtraveler » 01 Дек 2020 10:31

Процесът не е залюляване при спиране, а си е колебания, които се разрастват в дадената система при по-висока скорост...
Затова и обикновено ЕСП (на влекача) 'хваща' тези разлюлявания рано, и намалява скоростта под критичната - просто не ти позволява да ускориш повече......
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

bigchicken
Мнения: 207
Регистриран на: 25 Яну 2014 09:54
Местоположение: София

Теглене на ремарке

Мнение от bigchicken » 02 Дек 2020 09:09

Разбира се, че не се разлюлява при спиране. След разлюляването спирачките на влекача са фаталната грешка. Просто след като се разлюлее ремаркето намалянето с отпускане на газта няма време да помогне. Дори не знам дали би помогнало при вече възникнало разлюляване. Не съм си позволявал да пробвам :) Затова говоря за подаване на газ. При ускорение или качване нагоре, сиреч има ли опъваща сила при теглича, никога няма да се разлюлее ремаркето. Съответно и се успокоява. Частния случай ЕСП на ремаркето помага сериозно, като не само работи с двете спирачки по отделно, но и реално създава тази сила, спирайки само ремаркето. ЕСП на влекача наистина не знам какво прави в такъв случай, според мен, ако не успее да успокои при възникването, след това само ще навреди, работейки със спирачките и отнемането на мощността само на влекача. Но пък може и да е достатъчно бърза, за да се справи, не знам :) 13000 километра с един тон каравана за година и половина, с влекач без никакви помощници бързо ме научиха как да се спасявам :) И да видиш как нагоре се кара със 120, надолу със 80. Изпреварвам нагоре, рядко на равно и никога надолу. Гръцки баири чак до Пелопонес, Македонските от край до край, нашенските... Само Беклемето не съм минавал :) После взехме правилното решение и вече нямаме теглич :)
Хубаво е да се кара бавно, но на практика е нереално. Нормалната скорост на движение с ремарке е доста по-висока от тази, при която възникват колебания, а никой не се влачи безкрайно по пътищата. Затова съветите как да се натовари ремаркето и как да се действа при възникване на ситуацията са важни. Особено натоварването. Почти винаги от там идва проблема и правилното натоварване почти винаги го предотвратява.
Toyota C-HR 1,8 HSD 2019 facelift
Toyota Previa 2.0 D-4D 2001

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Теглене на ремарке

Мнение от slowtraveler » 02 Дек 2020 09:18

В случая, инициирал тази тема за съжаление ремаркето, поради спецификата на товара не е имало как да бъде натоварено по друг начин.... Вероятно или някой му е пипал 'базовата' центровка (например - преместил с няколко сантиметра оста?), или нещо друго се е объркало... Никога не съм пробвал ЕСП за ремарке на моята кола, но според писанията ЕСП на влекача помага, защото 'улавя' още началните колебания, които не могат да се развият като 'камшиш', и още тогава ги блокира с подходящ импулс към влекача, комбинирано с намаляване скоростта под критичната... А критичната скорост обикновено е над 80км/ч... Повече от това не е добре и за ремаркето...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

bigchicken
Мнения: 207
Регистриран на: 25 Яну 2014 09:54
Местоположение: София

Теглене на ремарке

Мнение от bigchicken » 02 Дек 2020 12:06

Сега се сещам, миналата година по Великден тръгнахме за Кападокия с буса. Още в началото на магистралата, веднага след Околомръсното трафика започна леко да ускорява. Относително, три задръстени ленти, катастрофа отпред, след нея пак си пуплехме, та избягах от магистралата... Както и да е. До мен някаква кола с колесар с два мотора. Още като ги видях къде са сложени ми беше ясно, че няма да го бъде. При 40 км/ч оня се залюля. Не нарастващо, но си кара и си се люлее :) Накрая отби... Ако беше ускорил още щеше да направи белята...
Иначе онова клипче достатъчно ясно показва основното, сиреч натоварването и, че дори и при външно въздействие, като вятър, неравности, не може да наруши стабилността. Тествано от мен, и високата скорост не прави проблем при правилно натоварване. Друг е въпроса, че е безумие :)
Тъй като караваната ми куцаше конструктивно, често, при липса на друг товар, съм пълнил туби с вода, които да возя отпред, за не е ОК. Толкова е важно

За ЕСП идеята ми беше, че може да се вдигне и висока скорост без наченки на разлюляване и да се случи изведнъж, при отпускането на газта примерно. Тогава ми е интересно какво би се случило с ЕСП.
Toyota C-HR 1,8 HSD 2019 facelift
Toyota Previa 2.0 D-4D 2001

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Ahrefs [Bot], Google [Bot] и 62 госта