Теглене на ремарке
- slowtraveler
- Мнения: 4924
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 153 пъти
- Получена благодарност: 142 пъти
Теглене на ремарке
Тъй като през изминалият уикенд се наложи да правим дълга спасителна операция на аварирало ремарке (с автомобила - ясно - пътната помощ е срабитила веднага), анализирайки начина, по който е настъпила аварията си помислих, че явно доста хора не са наясно колко опасно може да бъде тегленето на ремаркето, и какви са особеностите при 'настройка' на товара върху ремаркето, както и спецификата на начина на шофиране..
Каква е била ситуацията - бус тегли леко ремарке... Леко - товарът - около 300-400кг, т.е. предполагам ремаркето общо е било около 750-800кг.
При изпреварване на ТИР и малко по-висока скорост започва ефекта на разлюляване, заради който и е настъпила аварията - за щастие - без физически поражения, а само с материални върху техниката на 'изпълнителя' на пируетите...
Просто са имали невероятен късмет, а също така насрещният и попътният трафик (включително ТИР-а) са били внимателни и са успели да спрат...
Първият опасен фактор - ремаркето е дълго около 10м - голяма инерция на 'завиващият' момент.
Вторият - високо около 3.5м над пътя - голяма ветрилна площ, при което вихрите и вятъра от големи МПС с които се разминаваш, биха го наклонявали и 'избутвали'.
При претоварване на част от ремаркето забелязах грешка при третият опасен фактор - грешка при натоварването или центровката на ремаркето - балансирано с много малък, дори и отрицателен натиск върху теглича.
Последния фактор, който е раздвижил и 'сработил' цялата тази система разбира се е бил повишената скорост (и наличието на голямо МПС в близост).
Та да си припомним основните фактори, които е добре да се спазват, а някои - задължително трябва да се спазват, при теглене на ремарке:
1. Гумите и на ремаркето да са правилно и равномерно напомпани, добре притегнати.(няма смисъл да споменаваме техническата изправност, наличие на светлини, защитни вериги, изправни спирачки ако има, и т.н.. - това се подразбира)
2. Масата на ремаркето с товара да съответства на техническите параметри на ремаркето (параметрите ги има в талона на ремаркето).
3. Теглещото МПС да е достатъчно тежко (поне 80% от масата на ремаркето с товара) и техническите му параметри да позволяват теглене на такова ремарке (пише го в талона).
4. Товарът върху ремаркето да е правилно разпределен - да е достатъчно 'напред' за да 'натоварва' теглещата ябълка. При натоварено ремарке усилието да е поне двадесеттина килограма (американците например посочват разстоянието между теглича и земята да се намали с ПОНЕ 2.5см при закачането на ремаркето. Това е МНОГО важен фактор за поведението на ремаркето и намаляване вероятността за разлюляването му.
5. Товарът да не стърчи от края на ремаркето - да няма 'дълъг участък след оста на ремаркето, защото големата инерция (въртящ момент на масата) зад оста на ремаркето увеличава вероятността от разлюляване.
6. Поддържане на ниска скорост (под 80км/ч). При усещане на нестабилност, люлеене - моментално намаляване на скоростта с едни 10-20км/ч
7. Плавно спиране и ускоряване, за предпочитане без напълно спиране - това товари повече автомобила, съединител и т.н...
Ако случайно започне сериозно разлюляване - моментално отнемане на газта. НЕ СЕ ПОЛЗВАТ спирачки - те могат да влошат/задълбочат разлюляването. Не се подава газ (с увеличаване на скоростта разлюляването се задълбочава... Воланът се държи направо (корекциите могат да влошат разлюляването, и с волана се действа при спадане на скоростта)..
Вероятността да се получи такова разлюляване е по-голяма при по-висока скорост и/или при наличие на смущаващ страничен фактор - например вятър, разминаване с МПС и т.н...
Да, някои автомобили имат система за контрол на ремаркето (на Джипа изрично пишеше, че към 'подготовката за ремарке' влиза и специален режим на ЕСП, предотватяващ разлюляване на ремарке), но не бих бил много убеден, че дори и такава система би се справила с по-сериозно разлюляване...
Добре е да се отбележи, че дори празно ремарке може да предизвика разлюляване (по-надолу в клипчето можете да видите на 1:30м)...
А обичайният финал на такова разлюляване е потрошено ремарке и често - неколкократно превъртане на теглещият автомобил през таван....
Шофирайте безопасно
Каква е била ситуацията - бус тегли леко ремарке... Леко - товарът - около 300-400кг, т.е. предполагам ремаркето общо е било около 750-800кг.
При изпреварване на ТИР и малко по-висока скорост започва ефекта на разлюляване, заради който и е настъпила аварията - за щастие - без физически поражения, а само с материални върху техниката на 'изпълнителя' на пируетите...
Просто са имали невероятен късмет, а също така насрещният и попътният трафик (включително ТИР-а) са били внимателни и са успели да спрат...
Първият опасен фактор - ремаркето е дълго около 10м - голяма инерция на 'завиващият' момент.
Вторият - високо около 3.5м над пътя - голяма ветрилна площ, при което вихрите и вятъра от големи МПС с които се разминаваш, биха го наклонявали и 'избутвали'.
При претоварване на част от ремаркето забелязах грешка при третият опасен фактор - грешка при натоварването или центровката на ремаркето - балансирано с много малък, дори и отрицателен натиск върху теглича.
Последния фактор, който е раздвижил и 'сработил' цялата тази система разбира се е бил повишената скорост (и наличието на голямо МПС в близост).
Та да си припомним основните фактори, които е добре да се спазват, а някои - задължително трябва да се спазват, при теглене на ремарке:
1. Гумите и на ремаркето да са правилно и равномерно напомпани, добре притегнати.(няма смисъл да споменаваме техническата изправност, наличие на светлини, защитни вериги, изправни спирачки ако има, и т.н.. - това се подразбира)
2. Масата на ремаркето с товара да съответства на техническите параметри на ремаркето (параметрите ги има в талона на ремаркето).
3. Теглещото МПС да е достатъчно тежко (поне 80% от масата на ремаркето с товара) и техническите му параметри да позволяват теглене на такова ремарке (пише го в талона).
4. Товарът върху ремаркето да е правилно разпределен - да е достатъчно 'напред' за да 'натоварва' теглещата ябълка. При натоварено ремарке усилието да е поне двадесеттина килограма (американците например посочват разстоянието между теглича и земята да се намали с ПОНЕ 2.5см при закачането на ремаркето. Това е МНОГО важен фактор за поведението на ремаркето и намаляване вероятността за разлюляването му.
5. Товарът да не стърчи от края на ремаркето - да няма 'дълъг участък след оста на ремаркето, защото големата инерция (въртящ момент на масата) зад оста на ремаркето увеличава вероятността от разлюляване.
6. Поддържане на ниска скорост (под 80км/ч). При усещане на нестабилност, люлеене - моментално намаляване на скоростта с едни 10-20км/ч
7. Плавно спиране и ускоряване, за предпочитане без напълно спиране - това товари повече автомобила, съединител и т.н...
Ако случайно започне сериозно разлюляване - моментално отнемане на газта. НЕ СЕ ПОЛЗВАТ спирачки - те могат да влошат/задълбочат разлюляването. Не се подава газ (с увеличаване на скоростта разлюляването се задълбочава... Воланът се държи направо (корекциите могат да влошат разлюляването, и с волана се действа при спадане на скоростта)..
Вероятността да се получи такова разлюляване е по-голяма при по-висока скорост и/или при наличие на смущаващ страничен фактор - например вятър, разминаване с МПС и т.н...
Да, някои автомобили имат система за контрол на ремаркето (на Джипа изрично пишеше, че към 'подготовката за ремарке' влиза и специален режим на ЕСП, предотватяващ разлюляване на ремарке), но не бих бил много убеден, че дори и такава система би се справила с по-сериозно разлюляване...
Добре е да се отбележи, че дори празно ремарке може да предизвика разлюляване (по-надолу в клипчето можете да видите на 1:30м)...
А обичайният финал на такова разлюляване е потрошено ремарке и често - неколкократно превъртане на теглещият автомобил през таван....
Шофирайте безопасно
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
- Kiki
- Мнения: 8210
- Регистриран на: 05 Фев 2008 21:24
- Местоположение: София
- Автомобил: РАВ 4 ХА 30
- Благодарил/а: 3 пъти
- Получена благодарност: 13 пъти
Теглене на ремарке
Имам чувството, че много хора, преди да се захванат с тази работа, изобщо не се запознават с правилата за теглене на ремарке или каравана и си карат, като без тях - вдигат висока скорост и правят резки маневри. Особено в България при попадане в дупка или неравност на пътя, последствията са ясни.
Не мислят за последствията и че застрашават не само своят живот, ами и този на останалите участници в движението.
http://avtosalon.bg/?page_id=904
Не мислят за последствията и че застрашават не само своят живот, ами и този на останалите участници в движението.
http://avtosalon.bg/?page_id=904
За разлика от главата, коремът казва кога е празен!
-
- Мнения: 659
- Регистриран на: 23 Ное 2020 19:21
- Местоположение: Кюстендил
- Автомобил: Corolla ts
- Благодарил/а: 12 пъти
- Получена благодарност: 11 пъти
- slowtraveler
- Мнения: 4924
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 153 пъти
- Получена благодарност: 142 пъти
Теглене на ремарке
В случая ситуацията е била точно такава - шофьор без опит за теглене на ремарке е карал както си шофира без ремарке.. И навярно поради непознаване на спецификата, не са коригирали центровката на ремаркето (например да сложат например резервна гума и багаж в предниацата на ремаркето за да пооправят нещата)...
За щастие - освен потрошената техника, няма други поражения, но едва ли всеки би имал такъв късмет (да излезеш невредим след две салта през таван).....
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
-
- Мнения: 1093
- Регистриран на: 09 Юли 2012 14:32
- Местоположение: Пазарджик
- Благодарил/а: 16 пъти
- Получена благодарност: 5 пъти
Теглене на ремарке
С поне 50 кг. тегло на теглича върху ябълката е по-добре и това е най-важното правило според мен при теглене освен намалена скорост и плавни маневри. Това е прицеп, който не е карал първо трябва да се поинтересува, ограмоти. Ако теглото на теглича е по-малко много лесно люлее от неравности, вятър или друго, може отвреме навреме да се вдига- това е големия проблем. Защо трябва да изпреварва...
Последно промяна от Оги на 30 Ное 2020 12:03, променено общо 1 път.
Toyota Corolla E11 1,3; Yaris SCP90 1,3 VVTI; Auris E15 1.33 VVTI;
- slowtraveler
- Мнения: 4924
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 153 пъти
- Получена благодарност: 142 пъти
Теглене на ремарке
Разбира се, но доста от тегличите са до 75кг, така, че просто трябва да се натовари достатъчно, но не и прекалено... Безусловно доброто разпределение е много важно.
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
-
- Мнения: 207
- Регистриран на: 25 Яну 2014 09:54
- Местоположение: София
Теглене на ремарке
60-70 килограма са си задължителни върху теглича. Не съм съгласен с отнемането на газта при разлюляване. Напротив, ускоряването успокоява композицията. При изкачване никога няма да се получи разлюляване. Надолу и при ниска скорост е рисково. Винаги при спускане скоростта ми е по-ниска от изкачване, като си оставям аванс да подам газ и ускоря при разлюляване.
Има и ремаркета с активна защите при разлюляване. Предполагам работят със спирачките на ремаркето. Лапи за теглича със стабилизация също помагат доста.
Има и ремаркета с активна защите при разлюляване. Предполагам работят със спирачките на ремаркето. Лапи за теглича със стабилизация също помагат доста.
Toyota C-HR 1,8 HSD 2019 facelift
Toyota Previa 2.0 D-4D 2001
Toyota Previa 2.0 D-4D 2001
- iovkito
- Мнения: 2840
- Регистриран на: 24 Авг 2008 22:05
- Местоположение: Добрич
- Благодарил/а: 10 пъти
- Получена благодарност: 57 пъти
Теглене на ремарке
Един въпрос към по-знаещите. Като гледам как се преобръщат повечето след преобръщане на ремаркето/караваната, защо тегличите не са въртящи се? Каква е логиката някаква каравана да ти преобърне и цялата кола, аз поне не виждам такава. На тракторите ми се въртят тегличите на ремаркетата, а на тези, които са фиксирани, се въртят тегличите на тракторите (зависи от модела на теглича и дали ремаркето е с тава или не).
Toyota Avensis T25 2.0 D4D 2007
Toyota RAV4 XA40 2.2 D4D 2014
Toyota RAV4 XA40 2.2 D4D 2014
- slowtraveler
- Мнения: 4924
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 153 пъти
- Получена благодарност: 142 пъти
Теглене на ремарке
iovkito, отъркаляното ремарке бе с 'въртящ се' теглич... Причината за обръщането на автомобила - ремаркето избутва автомобила напреки на движението и продължава да те 'бута' напреки на движението... Особено по-висок автомобил (в случая - бус) при такива усилия се преобръща...Това е и причината да започне автомобила да се търкаля... Реално в нашият случай буса прави две преобръщания през таван, докато ремаркето само е полегнало на страна ( е да - опитало се е да се претъркаля през таван, но не е успяло)..
bigchicken, разлюляването зависи пряко от скоростта... При по-ниска скорост може да затихне... За активните защити - да, има такива действащи на принципа на ЕСП - управляват електрическите спирачки на всяко колело на ремаркето, но както казах - джипа имаше обявено с големи букви, че неговото ЕСП също е предвидено да гаси колебания в ремарке...
bigchicken, разлюляването зависи пряко от скоростта... При по-ниска скорост може да затихне... За активните защити - да, има такива действащи на принципа на ЕСП - управляват електрическите спирачки на всяко колело на ремаркето, но както казах - джипа имаше обявено с големи букви, че неговото ЕСП също е предвидено да гаси колебания в ремарке...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
-
- Мнения: 207
- Регистриран на: 25 Яну 2014 09:54
- Местоположение: София
Теглене на ремарке
Разбира се, че не трябва с висока скорост. Затова и казах, на спускане съм с по-ниска скорост, за да си оставя аванс за леко ускоряване ако се наложи, без да става висока скоростта. Със контрол на спирачките на влекача е доста по-неефективно успокояването. Но пък контрол на спирачките на ремаркето струва...
Aко можеше спирачките на ремаркета да се задействат идея по-рано, ама на, не може с обикновените инерционни спирачки. Та бавно, без паника и с правилно натоварване
Aко можеше спирачките на ремаркета да се задействат идея по-рано, ама на, не може с обикновените инерционни спирачки. Та бавно, без паника и с правилно натоварване
Toyota C-HR 1,8 HSD 2019 facelift
Toyota Previa 2.0 D-4D 2001
Toyota Previa 2.0 D-4D 2001
- slowtraveler
- Мнения: 4924
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 153 пъти
- Получена благодарност: 142 пъти
Теглене на ремарке
Процесът не е залюляване при спиране, а си е колебания, които се разрастват в дадената система при по-висока скорост...
Затова и обикновено ЕСП (на влекача) 'хваща' тези разлюлявания рано, и намалява скоростта под критичната - просто не ти позволява да ускориш повече......
Затова и обикновено ЕСП (на влекача) 'хваща' тези разлюлявания рано, и намалява скоростта под критичната - просто не ти позволява да ускориш повече......
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
-
- Мнения: 207
- Регистриран на: 25 Яну 2014 09:54
- Местоположение: София
Теглене на ремарке
Разбира се, че не се разлюлява при спиране. След разлюляването спирачките на влекача са фаталната грешка. Просто след като се разлюлее ремаркето намалянето с отпускане на газта няма време да помогне. Дори не знам дали би помогнало при вече възникнало разлюляване. Не съм си позволявал да пробвам Затова говоря за подаване на газ. При ускорение или качване нагоре, сиреч има ли опъваща сила при теглича, никога няма да се разлюлее ремаркето. Съответно и се успокоява. Частния случай ЕСП на ремаркето помага сериозно, като не само работи с двете спирачки по отделно, но и реално създава тази сила, спирайки само ремаркето. ЕСП на влекача наистина не знам какво прави в такъв случай, според мен, ако не успее да успокои при възникването, след това само ще навреди, работейки със спирачките и отнемането на мощността само на влекача. Но пък може и да е достатъчно бърза, за да се справи, не знам 13000 километра с един тон каравана за година и половина, с влекач без никакви помощници бързо ме научиха как да се спасявам И да видиш как нагоре се кара със 120, надолу със 80. Изпреварвам нагоре, рядко на равно и никога надолу. Гръцки баири чак до Пелопонес, Македонските от край до край, нашенските... Само Беклемето не съм минавал После взехме правилното решение и вече нямаме теглич
Хубаво е да се кара бавно, но на практика е нереално. Нормалната скорост на движение с ремарке е доста по-висока от тази, при която възникват колебания, а никой не се влачи безкрайно по пътищата. Затова съветите как да се натовари ремаркето и как да се действа при възникване на ситуацията са важни. Особено натоварването. Почти винаги от там идва проблема и правилното натоварване почти винаги го предотвратява.
Хубаво е да се кара бавно, но на практика е нереално. Нормалната скорост на движение с ремарке е доста по-висока от тази, при която възникват колебания, а никой не се влачи безкрайно по пътищата. Затова съветите как да се натовари ремаркето и как да се действа при възникване на ситуацията са важни. Особено натоварването. Почти винаги от там идва проблема и правилното натоварване почти винаги го предотвратява.
Toyota C-HR 1,8 HSD 2019 facelift
Toyota Previa 2.0 D-4D 2001
Toyota Previa 2.0 D-4D 2001
- slowtraveler
- Мнения: 4924
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 153 пъти
- Получена благодарност: 142 пъти
Теглене на ремарке
В случая, инициирал тази тема за съжаление ремаркето, поради спецификата на товара не е имало как да бъде натоварено по друг начин.... Вероятно или някой му е пипал 'базовата' центровка (например - преместил с няколко сантиметра оста?), или нещо друго се е объркало... Никога не съм пробвал ЕСП за ремарке на моята кола, но според писанията ЕСП на влекача помага, защото 'улавя' още началните колебания, които не могат да се развият като 'камшиш', и още тогава ги блокира с подходящ импулс към влекача, комбинирано с намаляване скоростта под критичната... А критичната скорост обикновено е над 80км/ч... Повече от това не е добре и за ремаркето...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
-
- Мнения: 207
- Регистриран на: 25 Яну 2014 09:54
- Местоположение: София
Теглене на ремарке
Сега се сещам, миналата година по Великден тръгнахме за Кападокия с буса. Още в началото на магистралата, веднага след Околомръсното трафика започна леко да ускорява. Относително, три задръстени ленти, катастрофа отпред, след нея пак си пуплехме, та избягах от магистралата... Както и да е. До мен някаква кола с колесар с два мотора. Още като ги видях къде са сложени ми беше ясно, че няма да го бъде. При 40 км/ч оня се залюля. Не нарастващо, но си кара и си се люлее Накрая отби... Ако беше ускорил още щеше да направи белята...
Иначе онова клипче достатъчно ясно показва основното, сиреч натоварването и, че дори и при външно въздействие, като вятър, неравности, не може да наруши стабилността. Тествано от мен, и високата скорост не прави проблем при правилно натоварване. Друг е въпроса, че е безумие
Тъй като караваната ми куцаше конструктивно, често, при липса на друг товар, съм пълнил туби с вода, които да возя отпред, за не е ОК. Толкова е важно
За ЕСП идеята ми беше, че може да се вдигне и висока скорост без наченки на разлюляване и да се случи изведнъж, при отпускането на газта примерно. Тогава ми е интересно какво би се случило с ЕСП.
Иначе онова клипче достатъчно ясно показва основното, сиреч натоварването и, че дори и при външно въздействие, като вятър, неравности, не може да наруши стабилността. Тествано от мен, и високата скорост не прави проблем при правилно натоварване. Друг е въпроса, че е безумие
Тъй като караваната ми куцаше конструктивно, често, при липса на друг товар, съм пълнил туби с вода, които да возя отпред, за не е ОК. Толкова е важно
За ЕСП идеята ми беше, че може да се вдигне и висока скорост без наченки на разлюляване и да се случи изведнъж, при отпускането на газта примерно. Тогава ми е интересно какво би се случило с ЕСП.
Toyota C-HR 1,8 HSD 2019 facelift
Toyota Previa 2.0 D-4D 2001
Toyota Previa 2.0 D-4D 2001
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 138 госта