Бъдещите електрически коли (BEVs) от Тойота

Дискусии, коментари, идеи, предложения, срещи, история, интересни факти
Потребителски аватар
Filbor
Мнения: 319
Регистриран: 16 окт 2014 15:39
Репутация: 18
Местоположение: София

Бъдещите електрически коли (BEVs) от Тойота

Мнение от Filbor » 22 авг 2020 14:32

Ето друга разработка от Тойота и Университета Киото за флуорид-йонна батерия:
https://asia.nikkei.com/Business/Techno ... EV-battery
Пробег 1000 км за един цикъл на батерията и може да задържа 7 пъти повече енергия за единица тегло от сегашните литиево-йонни.
Прикачени файлове
Battery.jpg
Battery.jpg (39.44 KБ) Видяна 1060 пъти
Изображение

Hursa
Мнения: 1716
Регистриран: 10 окт 2011 21:22
Репутация: 67
Местоположение: Козлодуй

Бъдещите електрически коли (BEVs) от Тойота

Мнение от Hursa » 25 авг 2020 12:17

under написа:
21 авг 2020 13:39
...В ситуацията в която са в момента обаче могат единствено да си посволят да показват подобни прототипи и да обявяват дати като 2025(само за пример преди 5 години всички големи автопроизводители показваха електрически прототипи които ще бъдат на пазара 2020, после промениха датите на 2022 а сега модерната дата е 2025...) Всички се надяват че ще излязат прословутите батерии с твърд електолит, които ще намалят цената на батериите драстично. Такива батерии отдавна са създадени, но основния проблем е производството им и по-точно производството в особено големи размери(large scale production)...
...Ето един интересен пример идващ от китай, за подмяна на батерията, вместо зареждането й и чакането 30/60 минути да се зареди...
А може би производителите не виждат особени шансове пред ел автомобилите, не виждат „бъдеще” пред тях (поне за сега). (Кой би заложил много при конни състезания на видимо губещ (куц smile.gif ) кон.)
„Прословутите батерии с твърд електролит” – наистина отдавна са „открити”, от 30те години на 19 век. И от тогава – не е постигната особено „голяма крачка” в развитието им. Пишете, че производството на такива ще „намали цената на батериите драстично”, а всъщност те са на порядъци по-скъпи. Трудни за масово производство, а това е ключово за „масовото им навлизане на пазара”, това допълнително и значително ги оскъпява. Разработките на такъв тип батерии са (също), предимно на основата на лития – скъп и дефицитен материал, и все по-дефицитен и все по-скъп.
Не е решен въпроса с голямата им чувствителност към температурите (и високата им работна температура), както и голямата им чувствителност към налягането (големите притискащи усилия между електродите и твърдия електролит) – а това допълнително и силно повишава чувствителността им към температурните разширения. Съвсем не е решен въпроса с "дендрито образуването" при „разреждане” и зареждане. (И това съвсем не са всичките им недостатъци.) Тези проблеми силно затрудняват вграждането им в автомобили – където режимите, при които ще се експлоатират ще бъдат постоянно променливи и то вариращи в много широк диапазон. Постоянно ще бъдат включвани и изключвани, постоянно ще преминават от режим на отдаване на мощност към зареждане при регенерация, ще бъдат евентуално зареждани с големи мощности на зарядните станции за да се съкрати времето.
Да бъдат подменяни батериите – това, евентуално може значително да съкрати времето за „презареждане” на ел автомобилите. Но за да е перспективно, автопроизводителите трябва да се договорят и да приемат единен стандарт за батериите. Това силно ще затрудни (и оскъпи) оптималното им вграждане в конструкциите на автомобилите. Подмяната на батериите - меко казано - силно ще оскъпи „презареждането”. Но най-вече – за да стане масово, количеството на батериите трябва да е няколко, дори десетки пъти повече от количеството на ел автомобилите. Но в днешно време (а както се очертава и в далечното бъдеще) цената на батериите са огромна част от много високата цена на ел автомобилите. Така, че това силно, многократно – може би стотици пъти ще оскъпи използването на такива автомобили.
Auris Е15 Hybrid

Потребителски аватар
Filbor
Мнения: 319
Регистриран: 16 окт 2014 15:39
Репутация: 18
Местоположение: София

Бъдещите електрически коли (BEVs) от Тойота

Мнение от Filbor » 26 авг 2020 09:22

Hursa написа:
25 авг 2020 12:17
лития – скъп и дефицитен материал
Според тази статия в текущите батерии на Тесла литият е към 2%. По-скоро техните батерии са никело-графитни. Като според Мъск новото "злато" щяло да бъде никела.
https://evannex.com/blogs/news/accordin ... e-new-gold
Изображение

Hursa
Мнения: 1716
Регистриран: 10 окт 2011 21:22
Репутация: 67
Местоположение: Козлодуй

Бъдещите електрически коли (BEVs) от Тойота

Мнение от Hursa » 26 авг 2020 10:02

То и никела е сравнително дефицитен, забелязано е още през втората световна. Добива му е сравнително труден и енергоемък процес, което допълнително го оскъпява. А и се използва сравнително широко. Както виждаме, цената на "батериите на Мъск", съвсем не е ниска. За съжаление, след като се разшири пазара на никел и се увеличи търсенето, цената му ще скочи. Все пак по-добре използването на няколко дефицитни материала, от колкото да се разчита предимно на един такъв. Но не се вижда повод за оптимизъм smile.gif
Auris Е15 Hybrid

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 18278
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 1099
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD

Бъдещите електрически коли (BEVs) от Тойота

Мнение от slowtraveler » 09 сеп 2020 13:47

Напред към 'светлото бъдеще'....
Един и същ тип автомобил. Маршрут Стокхолм - Ница.
14 зареждания на електромобила, цена на тока (672кВтч): 5571 DKK.
3 зареждания с дизеловият автомобил. Цена за дизел (156л): 2034 DKK.
s1.jpg
s1.jpg (120.83 KБ) Видяна 729 пъти
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
Filbor
Мнения: 319
Регистриран: 16 окт 2014 15:39
Репутация: 18
Местоположение: София

Бъдещите електрически коли (BEVs) от Тойота

Мнение от Filbor » 09 сеп 2020 17:35

Електрическата е Ягуар - така, че какво ти пука колко харчи ppp.gif tooth.gif
Изображение

under
Мнения: 4
Регистриран: 20 авг 2020 12:02
Репутация: 0
Местоположение: Sofia
Автомобил: Toyota Corolla 1.6 vvti 2009

Бъдещите електрически коли (BEVs) от Тойота

Мнение от under » 17 окт 2020 22:29

Ето една малко стара вече новина за новата батерия на тесла 4680 https://electrek.co/2020/09/22/tesla-46 ... er-energy/. Вероятно силно взаимствана от технологиите на максуел, но иновативното тук е най-вече начина по който е навита самата батерия и по-краткия път за електроните, което спомага силно термалния мениджмънт въпреки големите размери на клетката. Другото иновативно е начина по който ще я вграждат - като структурно звено в дъното, а не както досега в отделни групи. Като цяло интересна разработка, не толкова откъм химия, доколкото откъм инженерна мисъл. Дано спомогне за по-бързото раздвижване на пазара на електрически автомобили и най-вече по-достъпна цена.

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 18278
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 1099
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD

Бъдещите електрически коли (BEVs) от Тойота

Мнение от slowtraveler » 18 окт 2020 08:27

Не се ли направи пробив в материалите - всичкото останало е фалшиво блъскане в гърдите...
Както се вижда - горната батерия има 'мното пъти по-голям капацитет' и т.н. Но защо? Защото е по-голяма (т.е. и по-скъпа)... Иначе плътността на енергия - същата...
А щом е на същата материална база, то разходите (и замърсяването) в сравнение с аналогичните като материали батерии, ще са същите...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

under
Мнения: 4
Регистриран: 20 авг 2020 12:02
Репутация: 0
Местоположение: Sofia
Автомобил: Toyota Corolla 1.6 vvti 2009

Бъдещите електрически коли (BEVs) от Тойота

Мнение от under » 21 окт 2020 08:18

Правилно колега. Наистина химичния състав е малко променен, мисля че почти не се ползва кобалт в тези 4680. Това с нагъването в краищата обаче е нещо иновативно и добро от гледна точка на прегряването на клетките. За съжаление има доста доказани в лабораторни условия "solid state" батерии, но за да стигнат до пазара и масово производство отнема поне 10-15 години. Реално може би сме на около 10тина години от подобно "откритие". А и в началото на новата технология цената може да не е конкурентна с развилите се литиево йонни и литиево полимерни батерии, които са масови на пазара в момента.

Hursa
Мнения: 1716
Регистриран: 10 окт 2011 21:22
Репутация: 67
Местоположение: Козлодуй

Бъдещите електрически коли (BEVs) от Тойота

Мнение от Hursa » 21 окт 2020 19:55

Всъщност "плътността на енергията" в по-големите елементи 4680 е по-малка от колкото в сега използваните "2170". И то почти на 10%. Така, че според мен, съвсем не може да се приеме за иновативно решение.
Auris Е15 Hybrid

Отговори

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Google [Bot] и 2 госта