Идиотите на пътя...

Дискусии, коментари, идеи, предложения, срещи, история, интересни факти
Публикувай отговор
tora
Мнения: 1011
Регистриран на: 22 Яну 2016 11:37
Местоположение: Ст. Загора
Благодарил/а: 3 пъти
Получена  благодарност: 8 пъти

Идиотите на пътя...

Мнение от tora » 19 Сеп 2019 10:04

Тези дни пътувах по тракия през нощта и ми стана интересно, като карате със 100-120 по магистралата, гледате ли фаровете на насрещните коли? при тази скорост карам на дълги, ако не съм зад някой или ако насреща няма камион, че те са високо и се заслепяват, ама леките са на моята височина, и ако си гледаш пътя насрещни дълги не ме бъркат. Или съм за заглавието на темата?

Аватар
gimara
Мнения: 1468
Регистриран на: 27 Фев 2014 18:56
Местоположение: Пловдив
Автомобил: Verso 1.8/CVT, 2016
Благодарил/а: 20 пъти
Получена  благодарност: 31 пъти

Идиотите на пътя...

Мнение от gimara » 19 Сеп 2019 10:20

tora написа: 19 Сеп 2019 10:04 Или съм за заглавието на темата?
Забелязал съм, че на някои участъци заслепяват насрещните на дълги, на някои не. Ама вановете са едни 20 см по-високи от нормална кола, та може и от това да е. Може би си 50% за заглавието.

IvoKrastev
Мнения: 116
Регистриран на: 06 Юли 2018 15:16
Местоположение: София
Автомобил: Avensis T25, 2007, D4D 126hp

Идиотите на пътя...

Мнение от IvoKrastev » 19 Сеп 2019 10:57

tora написа: 19 Сеп 2019 10:04 карам на дълги, ако не съм зад някой или ако насреща няма камион, че те са високо и се заслепяват
А в десен завой как караш? Тогава дългите ти светят директно в колите от другото платно.
И не разбирам каква е логиката да светиш на дълги на всички шофьори, които са по-ниско. На един тираджия му пречиш по-малко откокото на една кола. Освен ако мантинелата не е обрасла, всички фарове от насрещно движещите се коли се виждат чудесно. Много са малко ниските коли, където шофьора може да "скрие" от фаровете зад мантинелата.

Използването на дългите светлини е забранено :
1. при разминаване; в този случай превключването от дълги на къси светлини става, когато разстоянието между превозните средства е не по-малко от 150 метра или в момента, в който насрещният водач подаде сигнал чрез превключването на светлините;
2. при движение по осветени участъци от пътя;
3. при движение зад друго моторно превозно средство на разстояние по-малко от 50 метра.
ИзображениеИзображение

Аватар
BOz
Мнения: 4272
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 98 пъти

Идиотите на пътя...

Мнение от BOz » 19 Сеп 2019 11:39

tora написа: 19 Сеп 2019 10:04 като карате със 100-120 по магистралата, гледате ли фаровете на насрещните коли?
Някой като те облъчва с дълги, щеш-нещеш гледаш. tooth.gif
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Идиотите на пътя...

Мнение от slowtraveler » 19 Сеп 2019 14:44

Винаги минавам на къси... Дългите ми пречат и на магистралата...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
mapamop
Мнения: 3988
Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
Местоположение: Русе
Автомобил: Avensis Wagon T25,1ZZFE,2005
Благодарил/а: 84 пъти
Получена  благодарност: 267 пъти

Идиотите на пътя...

Мнение от mapamop » 19 Сеп 2019 19:46

Малко в темата, малко извън:
Не си спомням къде я бях чел статията, но в общи линии бяха обяснили, че човешкото подсъзнание е така устроено че винаги очите ни се насочват в тъмнината към най-яркият предмет. Т.е. дори и да не искаме, подсъзнателно рефлексът ни кара да погледнем във ярките фарове насреща, защото така е останало от еволюцията ни - силната светлина е знак за опасност, която трябва да бъде следена от очите, за да се предпазим. Последващото дразнене/болка от силната светлина ни кара да се отдръпнем/обърнем настрани, но това си е вече инстинкта за самосъхранение на организма - рискуваме да ослепеем от силната светлина и мозъка се старае да запази очите и опасността символизирана от силната светлина е вече на второ място. Лично аз карам дори извън града, предимно на къси. Дългите ги включвам ако има повечко дупки по пътя и то за малко - колкото да видя ямите. Друг е въпроса, че обикновено карам със скорости около 100 - от по-високите чувствам дискомфорт. Като дете в пубертета, един с Лада, мина на червено и успя да ме помете с колелото с доста висока скорост. Оттървах се с доста охлузвания и натъртвания и нищо счупено. Олигофрена дори не спря ... беше 1992-а, около седмица преди коледа.
Opel Astra F Estate (1993) -> Toyota Avensis T25 (2005), E: 1ZZFE, F: ZZT251

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Идиотите на пътя...

Мнение от slowtraveler » 19 Сеп 2019 20:35

mapamop написа: 19 Сеп 2019 19:46 Т.е. дори и да не искаме, подсъзнателно рефлексът ни кара да погледнем във ярките фарове насреща, защото така е останало от еволюцията ни
Не съм съгласен... С тренировка всичко си идва на мястото... Най-лесно се тренира да гледаш банкета на 20-30м пред автомобила. Много рядко поглеждам към насрещен автомобил и то когато не ме заслепява - значи не е безусловен рефлекс...
Но е факт, че особено с напредване на възрастта окото също се амортизира. И започваш да виждаш като през мръсно стъкло - дори и да не гледаш към светлината - окото се осветява от разпръснатата от по-мътното око, и реагира, 'затваряйки блендата'...
Един от най-ефективните начини за борба с ефекта при по-сложни ситуации (силно заслепяване) е авиационен / пилотски - затваряш едното око.
Така то се адаптира към тъмнината, и е 'готово' настроено да го отвориш и да виждаш в тъмното веднага след като премине заслепяващият обект, докато другото око, с което си гледал при ярка светлина ще му трябва време за адаптация.
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

mgrigorov
Мнения: 151
Регистриран на: 09 Сеп 2017 19:16
Местоположение: София
Автомобил: Rav4 XA20 2.0vvti/LPG

Идиотите на пътя...

Мнение от mgrigorov » 19 Сеп 2019 21:55

Или след разминаване веднага щракнеш дългите, ако няма коли.

Аватар
mapamop
Мнения: 3988
Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
Местоположение: Русе
Автомобил: Avensis Wagon T25,1ZZFE,2005
Благодарил/а: 84 пъти
Получена  благодарност: 267 пъти

Идиотите на пътя...

Мнение от mapamop » 19 Сеп 2019 22:00

Имаха предвид че при равни други условия, в началото е много вероятно, (по-)ярката светлина да ти привлече вниманието, спрямо липсващата такава или по-слабата. И пак с условието, в краткият интервал от време, докато сработи инстинкта за съхранение на окото и мозъка те накара да го завъртиш настрани или го затвориш, за да не се увреди. Става дума за време може би под секунда. Утре ако ми остане време ще се опитам да я намеря статията.
Opel Astra F Estate (1993) -> Toyota Avensis T25 (2005), E: 1ZZFE, F: ZZT251

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Идиотите на пътя...

Мнение от slowtraveler » 19 Сеп 2019 22:08

Разбрах те, и това е така когато умишлено не избягваш да гледаш светлината. Но като разумни същества - можем да си наложим да не гледаме към светлината, и тогава 'условието' не работи дори за кратък интервал от време...
Но дори и да не гледаш към светлината - насрещните дълги могат да принудят окото да затвори блендата и да влоши видимостта.
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
mapamop
Мнения: 3988
Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
Местоположение: Русе
Автомобил: Avensis Wagon T25,1ZZFE,2005
Благодарил/а: 84 пъти
Получена  благодарност: 267 пъти

Идиотите на пътя...

Мнение от mapamop » 19 Сеп 2019 22:23

Задължително - първата реакция е свиване на зеницата. Втората е затваряне на клепачите, ако зеницата не смогне да ограничи потока на светлината до пределно допустимите стойности. Естествено клепача е с по-дъго време за реакция.
Opel Astra F Estate (1993) -> Toyota Avensis T25 (2005), E: 1ZZFE, F: ZZT251

Аватар
BOz
Мнения: 4272
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 98 пъти

Идиотите на пътя...

Мнение от BOz » 20 Сеп 2019 10:17

slowtraveler написа: 19 Сеп 2019 20:35 е авиационен / пилотски - затваряш едното око.
Нем, не е авиационен. Когато този трик е използван от пиратите, самолетите са били в главата на неродените към онзи момент.
Не случайно типичното описание на един пират е с превръзка на окото (не поради изваждането му при битка, както масата от хора си мислят), а не съм видял пилот изобразен по същия начин. tooth.gif
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Идиотите на пътя...

Мнение от slowtraveler » 20 Сеп 2019 16:44

Хахаха - възможно е и да си прав :thumbsup:
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
Nedkow
Мнения: 1773
Регистриран на: 26 Фев 2008 00:25
Местоположение: Добрич
Благодарил/а: 1 път

Идиотите на пътя...

Мнение от Nedkow » 23 Сеп 2019 23:45

Аз щях да уточня, че е разузнавателен метод, защото като пилот не са ми го обяснявали, но като разузнавач си е тактическо обучение, когато се наблюдава обект с въртящ се прожектор. Смисълът е следдния: когато прожекторът осветява терена пред теб гледаш с едното след като отмине затваряш него, а отваряш другото за да не губиш нощното зрение и да следиш околоността. В движение с автомобил не бих го пробвал :) Предпочитам да светна веднага дългите след разминаване, ако насрещният е с един фар, със слаби или нерегулирани светлини присветвам на да дълги за да огледам обстановката на платно за да мога да реагирам адекватно така помагам и на насрещния, поне ще намали скоростта след като не си е направил труда да е изправен.

Аватар
ufer
Мнения: 2589
Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
Местоположение: Бургас
Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
Благодарил/а: 15 пъти
Получена  благодарност: 33 пъти

Идиотите на пътя...

Мнение от ufer » 24 Сеп 2019 10:32

Съгласен! Колега, Недков, ако си бил разузнавач, сигурно си спомняш как при измерване на разстояния с далекомера от време на време си повдигахме главата и с едно око преценяхме, доколко може да се вярва на 5-те марки в оптиката, защото системата си беше доста капризна...

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Bing [Bot] и 61 госта