Страница 43 от 46

Публикувано на: 07 Окт 2010 10:31
от MX5
slowtraveler написа:Е да, ама при екстрено спиране си трябват големи дискове, а не големи генератори...
Големи дискове ти трябват при многократни последователни спирания - т.е. състезания на писта, защото са радиатор с по-голяма площ и там трябва да разкараш повече топлина за да не ти кипне спирачната течност, да не прецакаш лагерите на колелото и т.н.
За екстремно спиране от време на време на пътя, големината на диска не играе роля - и сравнително малки да са (не говорим за някакви крайности), няма да прегреят (освен ако не спираш тир от свръзвукова скорост)
Важното е баланса предни/задни да е нагласен спрямо конкретното разпределението на тежестта при спиране. А във формулата за тоя баланс освен радиуса на диска (там където хващат накладките), участват диаметрите на цилиндрите на апаратите и пропорционалния клапан. Така, че дали е голям или малък диска - все тая - баланса освен с радиуса можеш да го нагласиш с останалите параметри.
С малките дискове се пести бензин (т.е. основната цел на един хибрид). Големите дискове на повечето улични коли са най-вече, защото изглеждат добре и да държат повече километри преди смяна.
Същото е и за големината на площта на накладките - няма абсолютно никакво значение за спирането при уличните коли, а просто по-голямата накладка ще я сменяш по-рядко.

Преди няколко дни имаше и разни смешни дискусии от това на кой колко му бил хода на педала на спирачката и как това се отразявало на спирането. Също доста невярно твърдение. Колко е хода на педала на спирачката се наглася с отношението на диаметрите на главния цилиндър към диаметрите на цилиндрите на спирачните апарати. Например като увеличиш диаметъра на главния цилиндър и хода на педала се намалява, но пък трябва по-голямо усилие при натискане. По-малък диаметър -> по-голям ход, но пък по-малко усилие трябва да приложиш с крака. Усилието пък може да се нагласи и допълнително с вакуумния усилвател.
Така, че на кой колко твърд и с какъв ход му бил педала, няма значение за това как спира колата. В конкретния случай - това е просто предпочитанието на инжинерите правили този автомобил. Някои инжинери предпочитат по-дълъг ход, други по-къс. Някой да натискат педала по-силно, други по-слабо.

Спирачният път (т.е. колко добре спира колата) зависи от гумите на колата и от баланса на спирачките (предни към задни)




Публикувано на: 07 Окт 2010 12:20
от lz2lps
Спирачният път (т.е. колко добре спира колата) зависи от гумите на колата и от баланса на спирачките (предни към задни)
И от задкормилното устройство tongue.gif

[Trackpedia Wiki:]Threshold Braking

[DrivingFast.net:] Braking

[fastdriving.blogspot.com:] Threshold braking: How to get it right

Публикувано на: 07 Окт 2010 17:44
от MX5
+1 biggrin.gif



Публикувано на: 07 Окт 2010 18:07
от SFINKS
MX5 написа:
slowtraveler написа:Е да, ама при екстрено спиране си трябват големи дискове, а не големи генератори...
Големи дискове ти трябват при многократни последователни спирания - т.е. състезания на писта, защото са радиатор с по-голяма площ и там трябва да разкараш повече топлина за да не ти кипне спирачната течност.
За екстремно спиране от време на време на пътя, големината на диска не играе роля - и малки да са, няма да прегреят (освен ако не спираш тир от свръзвукова скорост)
Важното е баланса предни/задни да е нагласен спрямо разпределението на тежестта при спиране. А във формулата за тоя баланс освен радиуса на диска (там където хващат накладките), участват диаметрите на цилиндрите на апаратите и пропорционалния клапан. Така, че дали е голям или малък диска - все тая - баланса освен с радиуса можеш да го нагласиш с останалите параметри.
С малките дискове се пести бензин (т.е. основната цел на един хибрид). Големите дискове на повечето улични коли са най-вече, защото изглеждат добре и да държат повече километри преди смяна.
Същото е и за големината на площта на накладките - няма абсолютно никакво значение за спирането при уличните коли, а просто по-голямата накладка ще я сменяш по-рядко.

Преди няколко дни имаше и разни смешни дискусии от това на кой колко му бил хода на педала на спирачката и как това се отразявало на спирането. Също доста невярно твърдение. Колко е хода на педала на спирачката се наглася с отношението на диаметрите на главния цилиндър към диаметрите на цилиндрите на спирачните апарати. Например като увеличиш диаметъра на главния цилиндър и хода на педала се намалява, но пък трябва по-голямо усилие при натискане. По-малък диаметър -> по-голям ход, но пък по-малко усилие трябва да приложиш с крака. Усилието пък може да се нагласи и допълнително с вакуумния усилвател.
Така, че на кой колко твърд и с какъв ход му бил педала, няма значение за това как спира колата. В конкретния случай - това е просто предпочитанието на инжинерите правили този автомобил. Някои инжинери предпочитат по-дълъг ход, други по-къс. Някой да натискат педала по-силно, други по-слабо.

Спирачният път (т.е. колко добре спира колата) зависи от гумите на колата и от баланса на спирачките (предни към задни)


да бе да , нямало значение размера на диска за спирането.

Теоретично може и 1 сантиметър да е контактна площ на накладките на примерно S класата ама сигурно системата ще работи на 2000000 бара налягане ,ще има водно охлаждане , дисковете ще са от Керамични космически сплави , накладките ще са от Титан и ще се сменя комплект дискове + накладки на всеки 500 км и смянатаще струва 10 000 euro laugh.gif

Публикувано на: 07 Окт 2010 19:27
от MX5
SFINKS написа:да бе да , нямало значение размера на диска за спирането.

Теоретично може и 1 сантиметър да е контактна площ на накладките на примерно S класата ама сигурно системата ще работи на 2000000 бара налягане ,ще има водно охлаждане , дисковете ще са от Керамични космически сплави , накладките ще са от Титан и ще се сменя комплект дискове + накладки на всеки 500 км и смянатаще струва 10 000 euro laugh.gif
Космическите ти сплави ги ползват най-вече за по-леко тегло. Слагал ли си на кантара един стоманен диск и да го сравниш с такъв от карбон-керамика?
Някой от вас въобще занимавал ли се е с модифициране и проектиране на спирачни системи и тестването им по време на състезания? Или ей така си говорите наизуст или четете какво пишат журналистчетата по разни списания - глупости от рода "по-голям диск и колата спира по-бързо"? wink.gif

Публикувано на: 08 Окт 2010 10:13
от SFINKS
ти май не схвана какво исках да кажа ,
Срещу съответните мнооооого пари и 1 сантиметър дискове и накладки от извънземни сплави ще ти сложат, ако щеш и на микробус biggrin.gif
Само дето никой не го прави освен във F1 и на совалките на НАСА може би , сети се защо biggrin.gif
Сега изясних ли се biggrin.gif

Публикувано на: 08 Окт 2010 22:38
от nowyaris
Ваште Тойоти не са ли от магазин или от автокъща-диаметри,спиране,мощностти,оборудване-дали сте маса пари да ги имате/ако сте ги дали ВИЕ/-карайте си ги и се кефете.Ами не е мит качеството-мит викат на нещо измислено.На митовете вярват хора които губят връзка с реалността.Вие знаете ли колко ТОЙОТИ са продадени Чисто Нови от дилърите в България.Чак толкова малоумници да има в България с пари -не вярвам.Всички дето сме си ги купили сме стъпили здраво на земята и не вярваме в МИТОВЕ-вярваме в РЕАЛНОСТТИ-Тойота наистина е най-здравия автомобил предлаган в Българските магазини и това е.Всички други спорове са излишни/поне в този форум/.Преди няколко вечери гледах първата част на "Бързи и яростни"-и там Тойоти.Аз вече съм дърт,ама Вие си дръжте на марката,както държите на самите себе си-иначе срамота за високите критерии,които имате.Ще дойде ден,когато хората ще ви сочат и ще казват:"Това е човек с изключително развито чувство за предвидливост-той заложи на автомобила на БЪДЕЩЕТО".

Публикувано на: 09 Окт 2010 09:13
от slowtraveler
MX5 написа:.... глупости от рода "по-голям диск и колата спира по-бързо"? wink.gif
Не точно колата, а спирачния апарат може да упражни по-добро спирателно усилие... А дали гумите ще успеят да го понесат е друг въпрос, който зависи и от факторите, указани от колегите по-горе (вкл.баланс на спирачките).
Относно спирателното усилие- я бегом обратно в училище.... laugh.gif laugh.gif laugh.gif
За да стигнеш до правилния отовор за големите дискове виж от какво зависи силата на триене...
И обясни как на малко дискче да сложиш голяма по площ накладка (с едно бутало - все пак говорим за стокови машинки), пък тогава почвай да спориш...
Силата на триене (спирачното усилие) зависи от силата на натиск и от контактната площ между накладката и диска.
Затова и по-големите дискове (по-точно - по-големите по площ накладки) позволяват по-голямо максималното спирателно усилие на апарата при един и същ натиск върху накладките.
За разсейването на топлината върху по-голяма площ да не говорим...

Публикувано на: 09 Окт 2010 23:39
от MX5
slowtraveler написа:Относно спирателното усилие- я бегом обратно в училище.... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

...

За да стигнеш до правилния отовор за големите дискове виж от какво зависи силата на триене...

...

Силата на триене (спирачното усилие) зависи от силата на натиск и от контактната площ между накладката и диска.
Затова и по-големите дискове (по-точно - по-големите по площ накладки) позволяват по-голямо максималното спирателно усилие на апарата при един и същ натиск върху накладките.
Бате, замълчи малко щото говориш пълни глупости. Личи си, че идея си нямаш от спирачки и проектиране на спирачки. Че и в училище ме пращаш, където ти май трябва да идеш laugh.gif

Силата на триене зависи, единствено от силата на притискане и коефициента на триене на материалите. Силата на триене е право-пропорционална на силата на притискане и НЕ ЗАВИСИ от площта на триещите се повърхности. т.е. НЕ ЗАВИСИ от площта на накладката

Големината на накладките има значение за това колко бързо ще се изхабят (различни големини, един и същ материал) и за разсейването на топлината.

Ако искаш да промениш силата на триене, при дадена сила на притискане, ползваш накладка с различен коефициент на триене. Затова и производителите на накладки, предоставят варианти с различен коефициент при един и същ form factor.

Цялата магия на бързото спиране е в правилния баланс на отношението между четирите спирачки да е правилно изчислено към разпределението на тежестта на автомобила върху четирите гуми в момента на спирането.
За да промениш баланса не ти трябва задължително да пипаш радиуса - постигнаш го с промяна на коефициента на триене, диаметъра на буталата на апаратите или промяната на налягането на спирачната течност.

А за да си настроиш дължината на хода на педала и силата на натискане, която трябва да упражниш за твоите предпочитания - променяш диаметъра на буталото на помпата (помпите) и коефициента на усилване на вакуумния усилвател.

По-големи дискове ти трябват единствено, ако ти трябва да разсейваш топлина, защото прегряваш спирачките/спирачната течност започва да ври и т.н. Тоест, не променяш колкото добре спира колата, а предотвратяваш момента в който спирачките изцяло отказват. Това са проблеми най-вече при състезателните автомобили, където спирачната система и се разказва играта преди всеки завой, а не на някой, който си търкаля легена по пътя, и му се наложило да спира екстремно веднъж на високосна година.



Публикувано на: 10 Окт 2010 00:49
от slowtraveler
....
Brake torque (lbs. ft.)
Tb =(caliper clamping force)*Cf(rem:pad cf)*2 (rem:2 = 2 pads) *((('Rotor Diameter'/2)-1")/12"/ft)
....
('Rotor Diameter'/2)-1" : (diameter of clamp point inches) (torque radius calculated 1" in from the rotor diameter)

Та спирачното усилие зависи пряко от рамото, в което се прилага спирателната сила (т.е. от диаметъра на диска)... Опитай с малко рамо (малък диаметър на диска) да постигнеш същото значение на спирачния момент.
Също така можеш и да погадаеш защо при две накладки (двойна площ), спирачният момент се удвоява...


И тук въобще не намесваме температурни характеристики, или възможност за охлаждане, а само моментния спирателен момент, който може да упражни дадена спирачна система...

Публикувано на: 10 Окт 2010 01:37
от MX5
slowtraveler написа: ....
Brake torque (lbs. ft.)
Tb =(caliper clamping force)*Cf(rem:pad cf)*2 (rem:2 = 2 pads) *((('Rotor Diameter'/2)-1")/12"/ft)
....
('Rotor Diameter'/2)-1" : (diameter of clamp point inches) (torque radius calculated 1" in from the rotor diameter)

Та спирачното усилие зависи пряко от рамото, в което се прилага спирателната сила (т.е. от диаметъра на диска)... Опитай с малко рамо (малък диаметър на диска) да постигнеш същото значение на спирачния момент.
Демонстрираме ползване на Google ли? laugh.gif '
Няма нужда да ми пишеш формулите, знам ги добре.

Употребата на две накладки е съвсем друг случай и няма нищо общо с площта на накладката. Естествено, че като имаш още една такава накладка и приложиш същата сила на нея и ще имаш общо два пъти силата на триене. Казах, че площта на накладката не променя силата на триене, а не броя на накладките.
Май нещо си позабравил физиката wink.gif

За дължината на рамото (т.е. радиуса, който споменах по-горе) ти написах, че променя силата на спиране, но няма смисъл да тръгваш да променяш радиуса (и да си увеличаваш unsprung weight с по-тежък ротор) като можеш да променяш баланса по същия начин с диаметъра на цилиндрите и наляганията.
По-големите дискове са чак като започнат да отказват спирачките заради прегряване. Целта винаги е диск с възможно най-малък радиус без да се получи прегряване. Затова и на състезания в зависимост от пистата (рали трасето, т.н.) се ползват различни дискове - винаги се стремиш към най-малкия диск, с който няма прегряване.
По-малкият диск не ти влошава спирачния път, а напротив - даже съвсем леко помага, защото е с по-малка маса.
Както казах по-горе, за по-добро спиране важното е да нагласиш баланса (т.е. отношението между силите на спиране при всяко колело). Правилният баланс за конкретната ситуация намаля спирачния път.

При тоя Prius, ако му спреш ABS-а имаш достатъчно сила при апаратите да блокираш гумите, даже и ако му сложиш сликове. Дори и ако се опиташ да го състезаваш на писта (имам лични наблюдения за тоя случай) други неща прегряват много по бързо и на практика няма да стигнеш до момента, в който спирачките отказват да работят. Т.е. на тая кола по-големи дискове от стоковите не и трябват. По-големите дискове няма да я направят да спира по-бързо, а дори ще имат обратен ефект.

Публикувано на: 10 Окт 2010 08:32
от slowtraveler
MX5, когато успееш да блокирираш колелата на приус при 100+км/ч(еднократно спиране), а не от 20-30км/ч - прати ми факс.... laugh.gif И това при допълнителното спирачно усилие на мотор-генератора, което няма как да го изключиш...
Просто достижимата пикова спирателна сила е различна при различен диаметър на диска и равни други условия (които наистина са що-долу еднакви при стандартните автомобилни спирачки).

Google, ползвам само за да намеря чистото фактологично потвърждение на нещата, които знам.
Интересното е, че хората, които карат хибрид с по-малки дискове, са го усетили този факт и не спорят, а ти продължаваш да спориш ама нейсе....
Тъй-като поразмазахме темата и доста се отклонихме, ако може някой модератор да ни дръпне мненията в нова тема :thumbsup:

Публикувано на: 10 Окт 2010 11:03
от Vesko
MX5 написа: При тоя Prius, ако му спреш ABS-а имаш достатъчно сила при апаратите да блокираш гумите, даже и ако му сложиш сликове. Дори и ако се опиташ да го състезаваш на писта (имам лични наблюдения за тоя случай) други неща прегряват много по бързо и на практика няма да стигнеш до момента, в който спирачките отказват да работят. Т.е. на тая кола по-големи дискове от стоковите не и трябват. По-големите дискове няма да я направят да спира по-бързо, а дори ще имат обратен ефект.
На RX400h спирачките му прегряват въпреки електрическото спиране smile.gif

Публикувано на: 11 Окт 2010 15:33
от Nixter
MX-5, май ти нещо си позабравил физиката. Какви глупости говориш бре, човек? Силата на триене зависи от площта!!! Казвам ти го като чист физичен закон. А вече какво става в спирачната система нямам претенция да разбирам.
По-широките гуми защо спират по-добре от по-тесните?

Публикувано на: 11 Окт 2010 21:21
от nowyaris
Таз вечер дойде една кака да ме вземе с таксито от работа.Таксито-е на сега-Тойота Авенсис 2001г.Вътре малко омърляно,ма си лъзга-не се чува.Аз кат котарак на наденица-"Как е Тойотата,върви ли,доволна ли си от марката,проблеми създава ли?"Накратко-колата си била семейна.На 1млн.47 хил. и нещичко.Освен дежурното обслужване/мъжа и бил супер стриктен за това/ на 430 хил.-съединител,над 900 хил.-интересно-задното окачване,сега били предвидили да правят предни амортисьори.И друго нищо/накладки не говоря/.Значи ако това е вярно/за къв .... да ме стяга/направо нямам думи.Някой още да пита за митове?Аз на тез километри само Мерцедес дизел неотварян съм виждал на най-първите Спринтери,и то старите Мотори/без електроники/.Апропо ,може и да ми е била навита и като ме е видяла,че съм агне,да ме е засилила.Не искам да вярвам.